Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja E46 muutama ero?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Redain
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 506
    • Turku

    E39 ja E46 muutama ero?

    Kertokaapas minulle tietämättömälle.
    Miksi e39:n putkisto m54b25 koneella on aivan eri kuin vastaavalla koneella oleva e46.
    Joskus vuosia sitten kysyin martelius (pakoputki firma) mm e39:n ”x” kohdasta pakoputkessa ja sen poistamisesta. Tätä ei siellä suositeltu kun sanoivat tuon vähentävän tehoja. Mutta tätä ei ole edellä mainitussa 46:sessa.
    Ei ainakaan e46 m54b30 koneellisessa ja netistä katsoneena ei olisi edes b22 koneellisessa.

    Ja mitä eroja on e46 ja e39:n polttoainesuodattinessa.
    Molemmilla eri osa nro ja erin hintaiset. Kyseessä painesäätimellä oleva suodatin kuskin penkin alla.
    Kuitenkin molemmat samalla moottorikoodilla. (M54b25)
    Verhoilutyöt, vikakoodin luenta, hiekkapuhallustyöt Turku, Rauma seudulla. Yhteydet yv tai Redain(at)gmail.com
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16459
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Redain View Post
    Kertokaapas minulle tietämättömälle.
    Miksi e39:n putkisto m54b25 koneella on aivan eri kuin vastaavalla koneella oleva e46.
    Joskus vuosia sitten kysyin martelius (pakoputki firma) mm e39:n ”x” kohdasta pakoputkessa ja sen poistamisesta. Tätä ei siellä suositeltu kun sanoivat tuon vähentävän tehoja. Mutta tätä ei ole edellä mainitussa 46:sessa.
    Ei ainakaan e46 m54b30 koneellisessa ja netistä katsoneena ei olisi edes b22 koneellisessa.

    Ja mitä eroja on e46 ja e39:n polttoainesuodattinessa.
    Molemmilla eri osa nro ja erin hintaiset. Kyseessä painesäätimellä oleva suodatin kuskin penkin alla.
    Kuitenkin molemmat samalla moottorikoodilla. (M54b25)
    Googlen kuvahakuun osanumerot, eiköhän erot selviä silmällä.

    Comment

    • Redain
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 506
      • Turku

      #3
      En nyt usko että e46:sen ja e39:n suurin ero ole että toisessa on kumisuoja ympärillä ja sen johdosta muutaman kympin halvempi.
      Enempi uskon että 5mm pituus ero on suurempi ero kuin tuo kumi.
      Tai noissa regulaattoreissa on ero paine puolella. Mutta tästä kun en löydä suoraan tietoa noiden paine erosta.

      Lähinnä tässä nyt ajatus siitä toimiiko e46:sen suodin e39:ssä vaikka suodatin on 5mm pidempi ja halvempi kuin 39:n suodin
      Last edited by Redain; 15-12-2024, 10:10. Reason: Tarkennus
      Verhoilutyöt, vikakoodin luenta, hiekkapuhallustyöt Turku, Rauma seudulla. Yhteydet yv tai Redain(at)gmail.com

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16459
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Redain View Post
        En nyt usko että e46:sen ja e39:n suurin ero ole että toisessa on kumisuoja ympärillä ja sen johdosta muutaman kympin halvempi.
        Enempi uskon että 5mm pituus ero on suurempi ero kuin tuo kumi.
        Tai noissa regulaattoreissa on ero paine puolella. Mutta tästä kun en löydä suoraan tietoa noiden paine erosta.

        Lähinnä tässä nyt ajatus siitä toimiiko e46:sen suodin e39:ssä vaikka suodatin on 5mm pidempi ja halvempi kuin 39:n suodin
        Ei se pituus ratkaise vaan onko niissä sama paine.

        Comment

        • Wildchild
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2016
          • 262
          • Päijät-Häme

          #5
          Jos nyt oikein muistan, E39 bensansuodattimessa on vaihdessavissa tuo painekello. E46 kiinteä.
          Bmw 525iA -02

          Comment

          • Redain
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 506
            • Turku

            #6
            Originally posted by Wildchild View Post
            Jos nyt oikein muistan, E39 bensansuodattimessa on vaihdessavissa tuo painekello. E46 kiinteä.
            Bosch ja Mahle suodattimia e46:seen näin nopeesti katsottuna muutamalta eri myyjältä saa vaihdettavalla regulaattorilla.
            Enempi näin suodattimelta kiinnostaa soveltuuko e46:sen suodin e39:iin.
            Kun moottori on molemmissa sama.
            Voiko olla että 39:n pa paine olisi isompi?
            E46:sen suodattimesta löysin tiedon 3.5bar paine mutta en e39:n suodattimesta mitään tietoa tuosta.
            Asia nyt enää muutakuin kiinnostus tasolla kun kävin hakemassa tuon 39:n suodattimen varaosa liikkeestä jossa sielläkään osattu sanoa noiden eroa.

            Enää tuo pakoputken ero olisi myös kiinnostava tieto.
            Verhoilutyöt, vikakoodin luenta, hiekkapuhallustyöt Turku, Rauma seudulla. Yhteydet yv tai Redain(at)gmail.com

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7429
              • Oulu

              #7
              Tarkoitatko X-kohdalla tätä mikä näkyy tässä E39 kuvassa ennen Y:n/U:n muotoista keskivaimenninta josta putki jatkuu vain toisesta haarasta takavaimentajalle:




              E46:




              En tietenkään erojen syistä mitään tiedä, mutta oma arvaus on että 3-sarjassa on haluttu enemmän 6-moottorille ominaista ääntä kuuluviin kun taas E39 on haluttu mahdollisimman hiljaiset pakoäänet.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 16-12-2024, 12:18.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16459
                • Asikkala

                #8
                E46:n x-pipe voi olla vaimentimen sisällä, en siis tiedä onko. Ilmoitetaanko samanikäisille samalla koneella oleville em. autoilla sama teho ?

                Comment

                • T_mu
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 112
                  • Lahti

                  #9
                  Ja mitä tuohon pakoputkistoon tulee, niin eiköhän ne pidä olla erilaiset ihan siitä syystä, että autot on eri kokoiset ja korin (pohjan) muodoiltaankin eri.

                  Edit: Näyttäisi tuo e39 putken keskivaimennin olevan sama kuin M5 mallissa, mutta toinen haara vain tulpattu. X-pipen olemassaolon voi tässä tapauksessa selittää sekin, että e39 on saatavilla myös V8 moottoreilla, toisin kuin e46. Liekkö rivikoneessa mitään erityistä hyötyä X-pipestä?
                  BMW E39 ///M5 -99
                  BMW G21 330e M-sport individual -21

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1748
                    • vihti

                    #10
                    Eri segmentin autot niin vähän huono vertailla, E39 standardimalli perustuu vähän tavallista ysärin sedania hienompaan luksusluokan pappasedaniin ja siitä haluttiin muunmuassa tehdä mahdollisimman hiljainen, E46 on taas se perus-bmw jonka sai vaikka 1.8 bensakoneella jos ei muuten rahat riitä, myöskin kolmos-ja vitossarjan hinnat uutena ovat aivan eri luokissa.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • Redain
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 506
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Tarkoitatko X-kohdalla tätä mikä näkyy tässä E39 kuvassa ennen Y:n/U:n muotoista keskivaimenninta josta putki jatkuu vain toisesta haarasta takavaimentajalle:

                      ​Juurikin tämä.

                      Ulkomaan foorumeilta oli jotain tietoa että tuo vaikuttaisi virtaukseen paremmin kun toinen puoli ”puhaltaa” niin tämä ”x”haara tekee toiselle puolelle ”alipaineen”.
                      Tämä nyt ainut järkevä selitys mitä löytänyt tälle ”x” haaralle.
                      :think:

                      Verhoilutyöt, vikakoodin luenta, hiekkapuhallustyöt Turku, Rauma seudulla. Yhteydet yv tai Redain(at)gmail.com

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3832
                        • Finnland

                        #12
                        Originally posted by Redain View Post

                        ​Juurikin tämä.

                        Ulkomaan foorumeilta oli jotain tietoa että tuo vaikuttaisi virtaukseen paremmin kun toinen puoli ”puhaltaa” niin tämä ”x”haara tekee toiselle puolelle ”alipaineen”.
                        Tämä nyt ainut järkevä selitys mitä löytänyt tälle ”x” haaralle.
                        :think:
                        Tuohan selviää kun poistaa siitä tuon toisen puolen käytöstä ja liittää samalla tavalla, ei muuta kuin painemittari paikalle jos epäilyttää, jos ei sieltä toisesta puolelta tule savua ollenkaan, mitä epäilen mahdottomaksi, kun tuonne tilaan tulee painetta vain sieltä putkesta, niin sitten voi pähkäillä voiko tuolla olla "alipainetta" vai onko se näitä internetin urbaanitarinoita.
                        Eiköhän tuolla vaan liitetä kaksi putkea yhdeksi, jotta ei tarvitse painonsäästösyistä vetää kahta perälle asti
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1748
                          • vihti

                          #13
                          Kaikissa e39-malleissa ei ole tuota x-haaraa ennen resonaattoria, resonaattorin kun poistaa ja jättää takavaimentimen ni saa ne kutosen tai kasin äänet sieltä ilman kovaa meteliä
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • azlakki
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 96
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Redain View Post

                            Bosch ja Mahle suodattimia e46:seen näin nopeesti katsottuna muutamalta eri myyjältä saa vaihdettavalla regulaattorilla.
                            Enempi näin suodattimelta kiinnostaa soveltuuko e46:sen suodin e39:iin.
                            Kun moottori on molemmissa sama.
                            Voiko olla että 39:n pa paine olisi isompi?
                            E46:sen suodattimesta löysin tiedon 3.5bar paine mutta en e39:n suodattimesta mitään tietoa tuosta.
                            Asia nyt enää muutakuin kiinnostus tasolla kun kävin hakemassa tuon 39:n suodattimen varaosa liikkeestä jossa sielläkään osattu sanoa noiden eroa.

                            Enää tuo pakoputken ero olisi myös kiinnostava tieto.
                            e39:ssä sama 3.5 bar paine.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎