Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelivetoauton renkaan uusiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vasara
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 310
    • Hesa

    Nelivetoauton renkaan uusiminen

    Töissä on ollut keskustelua nelivedon renkaiden uusimisesta. Osa työkavereista on sitä mieltä, että kaikki neljä rengasta tulisi aina vaihtaa yhtäaikaisesti, jotta vierintäsäteeseen ei tulisi eroja eri renkaiden välillä erilaisten kulutus pintojen takia.

    Voiko renkaita vaihtaa (Quattro, 4-matic, X-Drive) etu tai taka-akseli kerrallaan vai pitääkö kaikki vaihtaa yhtäaikaisesti? Erityisesti rengasrikkotilanteessa, jossa renkaat ovat puoliksi ajetut tulee mieleen vaihtaa vaan etu- tai takarenkaat. Onko tässä eroa eri nelivetotekniikoiden välillä?

    Millaista eroa vierintäsäteessä voidaan pitää haitallisena?
    Last edited by Vasara; 10-11-2008, 10:16.
    -> E92 325i -07
    ex: E53 X5 3.0d -04 Sport
  • Mumtsi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 282
    • Kotka

    #2
    Autowikistä poimittua:

    Lamellikytkin on tyypillinen ns. avustavissa nelivedoissa, jotka ovat perusrakenteeltaan yleensä etuvetoisia. Kytkin välittää voimaa toiselle akselille vain tarvittaessa. Lamellikytkimet voidaan karkeasti ottaen jakaa kahteen luokkaan: mekaanisesti ohjatut ja elektronisesti ohjatut järjestelmät.

    Kytkimen toimintaa voidaan ohjata hydraulipumppujen pyörimisnopeuseron tuottamalla öljyn paine-erolla. Kytkimen avulla voidaan määrittää, millä akselien pyörimisnopeuserolla toisellekin akselille aletaan välittää voimaa.

    Haldex-kytkin on elektronisesti ohjattu lamellikytkin, joka em. järjestelmän tavoin perustuu hydraulipaine-eroon. Se toimii siis samalla periaatteella perinteisen lamellikytkimen kanssa, erona kuitenkin sähköinen ohjaus.

    Haldex-kytkintä käytetään yleisesti mm. VW-konsernin poikittaismoottorilla varustetuissa autoissa (ks. 4Motion). Haldexin etuna esim.
    viskokytkimeen verrattuna on sen selvästi nopeampi toiminta.

    Haldexin voimanjako on normaaliolosuhteissa etuvetopainotteinen 90/10.


    Haldex-kytkimellä varustettuja autoja




    Eli yhteenvetona nuo ovat etuvetopainotteisia kun ajetaan normaalia ajoa. Sitten talviliikenteessä hiukan liukkaammalla se kytkee nelivedon päälle kun siihen on tarvetta. Eli ei ole tarvetta että renkaat ovat tasan saman mittaiset, vaihtaisin pelkästään etu -tai taka-akseliston renkaat huoletta.
    Last edited by Mumtsi; 09-11-2008, 10:30.
    - Isi mikä toi on?
    - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

    Comment

    • Vasara
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 310
      • Hesa

      #3
      Miten nyt sitten X-Drive ja Quattro, mitkä ovat 40-60 suhtella (eli enemmän takaa vetäviä) normaalisti toimivia järjestelmiä. Päteekö sama ajattelutapa, että voi vaihtaa vain yhden akselin renkaat kerralla?
      -> E92 325i -07
      ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎