Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin laippojen asento jne..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TemeL
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 424
    • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

    Kardaanin laippojen asento jne..

    tässä tapauksessa auto on e30.

    paljon löytyi searchilla tietoa kardaanin tärinöistä ja ohjeita kuinka merkata ennen purkamista kaikki kardaanin liitokset.

    mutta sitä ei ole kerrottu kuinka kasata jos ei ole merkannut mitään tai osia vaihdetaan, niinkuin itsellä kävi.

    itsellä vaihtui laatikko ja kardaaniin tuo etuosa 325i:istä. kardaanissahan on vakoiset merkit siinä liukuosassa keskellä mistä katkaistaan.. mutta jos laitan merkit kohdalleen, ristikot eivät ole silloin täysin linjassa.. miksi? kumma tasapainoitus jos ristikot on miten sattuun linjassa..

    no tuli laitettua uusi keskilaakeri ja kasattua niin että valkoiset merkit ovat melkein kohdakkain ja ristikot ovat täysin linjassa..

    kävin ottamassa savut projektista ja tärinäähän sieltä tuli 80km vauhdissa..!
    on noita ennenkin irti käytetty ja purettu, mutta ilman värinöitä on selvitty.

    eli kertokaapa joku mihin asentoon mikäkin laippa kuuluu? jos on purkanut merkkaamatta...
    ----------------


    M20B20 ahdistusta
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    #2
    Kyllä ne valkoiset pilkut pitää olla kohdakkain, sillä lähtisin ekana kokeilee...

    Comment

    • Lakeson
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 649
      • Jyväskylä

      #3
      Ne valkoiset merkit on sen kyseisen kardaanin kohdistusmerkit. Ilman muuta ristikoiden pitää olla linjassa yhdensuuntaiset, siitä lähdetään. Mikäli merkit ei osu kohdakkain, on se tässä virityksessä sivuseikka.

      Sulla on nyt kahden erikseen tasapainotetun kardaanin osat kimpassa = hyvin suuri mahdollisuus epätasapainoon. Tasapainottamalla saat siitä paketista hyvän.
      Ei mopolla mahottomia..

      Comment

      • Mumtsi
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 282
        • Kotka

        #4
        Mitäs kun kardaanin on ottanut keskeltä auki keskilaakerin vaihtoa varten, niin tarviiko se mennä hampaalleen samaan kohtaan? Meinaako mitään jos on 1-2 hammasta pielessä Tuli merkattua vähän huonosti ja ei tuon tarkemmin pystynyt kasaamaan.
        - Isi mikä toi on?
        - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

        Comment

        • ZoMbiE
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2583
          • Lohja, Virkkala

          #5
          Originally posted by Lakeson View Post
          Sulla on nyt kahden erikseen tasapainotetun kardaanin osat kimpassa = hyvin suuri mahdollisuus epätasapainoon. Tasapainottamalla saat siitä paketista hyvän.
          Aivan ,menin aamutuimaan skippaamaan tuon lauseen ,että on eri osista kasattu.

          Comment

          • TemeL
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 424
            • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

            #6
            hmmm

            Originally posted by Lakeson View Post
            Ne valkoiset merkit on sen kyseisen kardaanin kohdistusmerkit. Ilman muuta ristikoiden pitää olla linjassa yhdensuuntaiset, siitä lähdetään. Mikäli merkit ei osu kohdakkain, on se tässä virityksessä sivuseikka.

            Sulla on nyt kahden erikseen tasapainotetun kardaanin osat kimpassa = hyvin suuri mahdollisuus epätasapainoon. Tasapainottamalla saat siitä paketista hyvän.
            jep kahdesta eri kardaanista on, otin irti ja pyörittelin niveliä, etummainen on toiseen suuntaan kankeahko, toiseen suuntaan keveä keskivaiheilla, takaristikko on myös kankea toiseen suuntaan enemmän..

            yksi autoasentaja väittää että kardaanin pätkät on erikseen tasapainoitettu, ettei olisi merkitystä onko eri kardaanin pätkät, liekkö oikeassa?

            mutta ristikot pitäs alkaa kuitenkin vaihtamaan :/
            ----------------


            M20B20 ahdistusta

            Comment

            • Lakeson
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 649
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Mumtsi View Post
              Mitäs kun kardaanin on ottanut keskeltä auki keskilaakerin vaihtoa varten, niin tarviiko se mennä hampaalleen samaan kohtaan? Meinaako mitään jos on 1-2 hammasta pielessä Tuli merkattua vähän huonosti ja ei tuon tarkemmin pystynyt kasaamaan.
              Ristikkojen täytyy olla yhdensuuntaiset, sen kyllä näkee jos booritus heittää hampaallakin.

              Kardaani tasapainotetaan yhtenä kappaleena, ainakaan en ole törmännyt muunlaiseen tapaan. Jäännösheittoa noihin aina jää, ja jos sattuukin että kahden eri pätkän heitot olis samalla puolella..
              Last edited by Lakeson; 12-11-2008, 14:42.
              Ei mopolla mahottomia..

              Comment

              • mla
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 81
                • Tampere

                #8
                Ei muuta kun tasapainottamaan se kardaani. Eri osista kasattu on varmasti epätasapainossa. Laakeri ja kumilimppuhan on kunnossa/uusittu? Ja jos ne ristikot takertelee niin uusiksi. Et halua kovin montaa kertaa ottaa kardaania irti työn alle, usko pois, minä tein sen noin kuudesti.

                Rahamiehen vaihtoehto on viedä kardaani pajalle (meilläpäin Tammer-Diesel) ja maksaa ~70 euroa. Todistettavasti toimii. Tai sitten auto montulla, takapyörät ylös ja tasapainotuskokeilua sopivilla klemmareilla kardaanin ympäri. Tästä vain kuulopuheita, joku osaa varmaan tarkentaa jos on itse tehnyt.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎