Itellä meni e34 540i:ssa bilteman pumppu suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Varmistelin vielä nippusiteillä että pysyy oikealla korkeudella. Suodattimen joutui patentoimaan kiinni. Ja kyllähän se kesti vähän reilu puol vuotta. Kun oireet alko toista kertaa tutun olosesti kävin ensimmäiseks kaivamassa pumpun tankista, ja kuinka ollakaan, pumppu hädin tuskin inahti kun sille syötti 12V suoraan napoihin. Ilmeisesti toisilla siis kestää paremmin, toisilla huonommin..
Nyt tankissa surraa walbron virityspumppu (n.150e Motonet) eikä todellakaan tarvi ajaessa jännittää, että koskakohan tää lakkaa pelaamasta
Ei se surina välttämättä mitään meinaa, tottakai pumppu ääntää enemmän aika-ajoin tyhjällä tankilla kun haukkoo välillä ilmaa, mutta ei se sitä sano että se olis paskana vaikka ääntääki.
Ja vittuku se varmaan oo mikään pensapumpun surina edes,tänään tarkemmin kuuntelin,ni ei se kyllä mistään takapenkin alta kuulu tulevan,vaan jostain kojelaudan alta/tulipellin lähettyviltä...
Itelläki taitaa olla tuo bensapumpun vaihto edessä E36,320:seen. Tuli tossa muutama viikko sitten ajettua pelkällä valolla n.40km,jonka jälkeen alkoi aina ajoittain pitämään sellaista surinaa. Luulin et tulee ensin konehuoneesta tuo surina,mutta ei siellä kyllä mitään kuulunu...
Taidan itse hakea motonetistä tuon pumpun,kun itsellä nuo bensat menee aika useasti alle 10 litran...
Ei se surina välttämättä mitään meinaa, tottakai pumppu ääntää enemmän aika-ajoin tyhjällä tankilla kun haukkoo välillä ilmaa, mutta ei se sitä sano että se olis paskana vaikka ääntääki.
Itelläki taitaa olla tuo bensapumpun vaihto edessä E36,320:seen. Tuli tossa muutama viikko sitten ajettua pelkällä valolla n.40km,jonka jälkeen alkoi aina ajoittain pitämään sellaista surinaa. Luulin et tulee ensin konehuoneesta tuo surina,mutta ei siellä kyllä mitään kuulunu...
Taidan itse hakea motonetistä tuon pumpun,kun itsellä nuo bensat menee aika useasti alle 10 litran...
Hän oletti, että pumppu toimii esim keskipakovoiman avulla ja sillä ei olisi välttämättä mitään merkitystä kumpaan suuntaan pumpun moottori pyörisi... Tosiaan ei se bensa noussut silloin kuin johdot oli väärin päin.
Itse arvelin sen olevan just toisinpäin. Kun akussakin on yleensä suurempi napa plussa. Samoin monissa kaiuttimissa. Onkos siinä hajoamisvaara jos ne johdot kytkee väärinpäin? Eräs toveri arvaili, että eipä taida olla edes väliä kumminpäin johdot kytket.
Jaa että ihan sama mitenpäin + ja - tulee tasavirtavehkeissä ??
Itse arvelin sen olevan just toisinpäin. Kun akussakin on yleensä suurempi napa plussa. Samoin monissa kaiuttimissa. Onkos siinä hajoamisvaara jos ne johdot kytkee väärinpäin? Eräs toveri arvaili, että eipä taida olla edes väliä kumminpäin johdot kytket.
Edit: Ihan vaan samaista asiaa pähkäileville tiedoksi, että pienempi on plussa, kuten Jürgen_ viestissään sanoi. Ja pumppuhan oli se m5:kin sopiva 52-209 ja helposti meni paikoilleen ja toimii, eikä ole äänekäs.
Last edited by Räsis; 11-02-2009, 19:51.
Reason: evo
Ite laitoin vuosi sitten e34 518:seen bilteman pumpun. Kävi ihan heittämällä paikalleen, Mitään omia virityksiä ei tarvinnut tehdä. Ja toimi ainakin sen +30tkm, Toiminee vieläkin, auto tosin myyty
Olen kuullut juttua että Bilteman bensapumput olis Boschin yleismallisia, jotka sitten olis varustettu siten että pitäs sopia merkkikohtasesti. Mutta ei välttämättä kuitenkaan sovi ilman pieniä muutoksia. e36:ssa vissiin pitää vähän modata?
Ilmeisesti hajos bensapumppu, kun ei lähteny auto käymään aamulla ja ajattelin käydä bilteman pumpun hakemassa jos vaan on boschilainen... Mutta aika kumma jos ei saa punarajaan asti tankkia ajaa???
Jotain tämänkaltaista juuri pelkäsinkin ja siksi kävin sen Boschilaisen ostamassa. Eli Motronicilla varustettuun e30:iin karvan yli 100 sata euroa (olisiko ollut 105 tai 115) maksoi Motonetissä Bosch-pumppu, jossa on suodattimet ja liittimet mukana. Asennus oli helppoa ja pumppu toimi täydellisesti (ei melunnut ja tankin pystyi ajamaan kuivaksi ilman että pumppu valitti). Sama pumppu maksoi Laakkosella tuolloin 200 ja Bosch-jälleenmyyjältä 230 euroa.
Se on nimenomaan Bosch tai joku muu, muistelisin että sillekkin olisi ollut useempi toimittaja. :think
Joskus sieltä hyllystä saatto löytyä aito Bosch ja joskus jotain muuta. Monesti niitä tuli tilailtua Startaxilta.
Nyt on bilteman pumppu kiinni ja auto pelaa. Onko muilla ollu se bilteman pumppu tämän näköinen http://egoman.ylivieska.org/pumppu/DSCF4077.JPG ?
Tuossa meni johdot suoraan alkuperäisillä liittimillä kiinni mutta itse pumpun jouduin kiinnittämään kahdella klemmarilla koska alkuperäisessä pumpussa oli paksumpi kohta mikä piti pumpun paikalla ja teline oli tämän näköinen http://www.pelicanparts.com/bmw/tech...Pump/pic11.jpg Ihmettelin vaan jos muut on joutunu tinailemaan johtoja ja ite jouduin patentoimaan pumpun kiinni. Löysin vielä tuollaisen kuvan http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&hg=16&fg=15 tuossa taas näyttäisi olevan erilainen teline. Onko muilla ollu kumman näköisiä telineitä? ja se sihti mikä oli alkuperäisessä ei sopinu ku kiinnitysreikä oli liian iso? vuosimalli -94
Kyllä Bilteman pumppu toimi ainakin e30 325 cabriossa hyvin. Motonetissa pyysivät yli kolme kertaa suurempaa hintaa biltemaan nähden niin päädyin ostamaan bilteman pumpun ja hyvin toimi.
Leave a comment: