Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lunideth
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 80

    Automaattilaatikosta

    None eli muutama asia/kysymys automaatti laatikosta. Eli itselläni on 535 iA jossa on steppi (taitaa olla kakissa autom. 535:ssa steppi).

    1. Kaveri väittää että automaatissa ei ole moottorijarrutusta ja sen takia automaatti kuluttaa n 1l enemmän kuin manuaali. En ymmärrä mihin väite perustuu koska sekä manuaalissa että automaatissa on sama moottori vain laatikko eroa. Eli onko asia näin ja jos on niin mihin se perustuu.

    Moottorijarrutus (niille jotka eivät tiedä)
    Eli se ei tarkoita että jarrutetaan ilman jarrua vaan moottorijarrutuksella tarkoitetaan sitä, että otetaan jalka pois kaasusta jolloin kierrosten ollessa (muistaakseni) yli 1300 bensansyöttö moottoriin lakkaa. Eli kun kierrokset tippuvan vaihdetaan pienempi vaihde tupaan jotta nen nousevat. kun kierrokset tipuvat alle 1300 ja kaasuun ei kosketa auto kuluttaa tyhjäkäynnin verran. se minkä takia suositellaan moottorilla jarruttamista ilman jarruja johtuu siitä että säästetään jarruja kulumasta. Mutta se ei tarkoita ettei moottorijarrutus toimisis jos painetaan jarruja. Eli se on ihan sama että käyttääkö jarrua moottorijarrutuksessa vai jarruttaako vaihtamalla pienempää vaihdetta. Eli moottori jarruttaa tehokkaammin jos on pienempi vaihde.

    2. Miten automaattinen laatikko ylipäätänsä toimii?

    3. Mikä muuttuu jos vaihtaa D:lta Sporttiin? Muuta kun ainakin omsaasa autossa D:lla vaihde vaihtuu 3000 kierroksissa ja sportilla se vedättää 6000 asti. Lisäksi tuntuu että sportilla se vetää ainakin yhden vaihteen alemmaksi.

    4. Jossakin luin että joku väitti että D:l ja sportin ei ollut väliä kiihdytyksessä. Niissä ei ole väliä jos vetää kickdowniin muussa tapauksessa laatikko ainakin vedättää pidemmälle kierroksia.

    5. Vähän viitaten moottorijarrutukseen mihin perustuu se että automaattilaatikko kuluttaa enemmän? nyt ei puhuta kuskista vaan ihan puhtaasti tekniikasta. Eräs tuttu heitti semmoisen että saattaisi johtua siitä että kun manuaalil vaihtaa vaihdetta niin päästää kaasun iirti ja automaatissa se pidetään "koko ajan".
    ..::Bmw & Metal Forever::..
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Kurkkaa vaikka tuosta automaatin sielunelämää. KLIK

    Avainsana sinua askarruttavissa ominaisuuksissa on momentinmuunnin (em. linkissä torque converter), joka vastaa manuaalin kytkintä. Momentinmuuntimen luiston takia osa tehosta hukataan, muuntimen öljy lämpenee. Samalla tietysti kulutuskin kasvaa. Myös automaatin kanssa toimii yhtä lailla moottorijarrutus. Se on vain heikompi, koska momentinmuunnin luistaa välissä.

    Momentinmuuntimessa on myös kytkintä vastaava kitkalukitus. Eli yhteys moottorin ja vaihteiston välillä saadaan osin tai täysin kiinteäksi. Kun muunnin on lukittuna pieni ero kulutuksessa manuaaliin verrattuna aiheutuu monimutkaisemman laatikkorakenteen sisäisistä kitkoista.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • KV1
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 410
      • Suomi

      #3
      Näytä kaverille lootan hienouksista perustietoa:
      http://www.e38.org/electran1.pdf
      http://www.e38.org/electran2.pdf
      E36 M3 -osia myynnissä
      E36 M3 -projekti

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎