Announcement

Collapse
No announcement yet.

316/323 erovaisuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 524td
    Newbiemmer
    • Mar 2004
    • 15
    • Wasa/kokkola

    316/323 erovaisuudet

    Terve.

    Projekti loppusuoralla, eli olen vaihtanut 316 touringin koriin 323 tekniikan,nyt olisi edessä enää muutoskatsastus.
    Eikös tuo 323 tekniikka vastaa pitkälti 325:sta??
    Tätä kin varmaan on monesti kysytty, mutta onko kenelläkään paperia tai jotain muuta vastaavaa todistusta näiden mallien eroavaisuuksista?? tai mistä sen vois yleensä saada..??

    Kiitos
    BMW 524td E28 -87

    BMW 316/323 Touring -88

    BMW K100RS
  • Check Control
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 502
    • Kuopio

    #2
    Eroavaisuustodistuksen saa maahantuojalta. Meilläpäin myös merkkiliikkeestä...
    R.I.P
    E30 325 Hartge Cabriolet -90, E30 327 Hartge/Turbo -88, E30 316/325 -85, E30 316/325 -84, E30 316 -85, E30 316 -87,BMW E30 318i -88[/SIZE]

    Comment

    • 524td
      Newbiemmer
      • Mar 2004
      • 15
      • Wasa/kokkola

      #3
      Originally posted by Check Control
      Eroavaisuustodistuksen saa maahantuojalta. Meilläpäin myös merkkiliikkeestä...
      Kumpa olisikin näin...kysyessäni asiaa maahantuojalta sekä merkkiliikkeestä vastaus on jyrkkä ei!! Sain jopa kopion lapusta jonka maahantuoja on lähettänyt kaikille merkkiliikkeille."emme ota kantaa...."

      Että nyt otan mielellään vastaa oikeaa tietoa eikä mitään paskanjauhantaa!!
      BMW 524td E28 -87

      BMW 316/323 Touring -88

      BMW K100RS

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        akoinaan kysyin tuota erovaisuustodistusta paikallisesta merkkiliikkeestä tuohon omaan E34:seen niin vastaus oli todellakin Jyrkkä EI...ja korjaamopäällikkö näytti minulle lappua jossa todettiin myös tuo maahantuojan jyrkkä EI-kanta...
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • 524td
          Newbiemmer
          • Mar 2004
          • 15
          • Wasa/kokkola

          #5
          Aivan!
          BMW 524td E28 -87

          BMW 316/323 Touring -88

          BMW K100RS

          Comment

          • 524td
            Newbiemmer
            • Mar 2004
            • 15
            • Wasa/kokkola

            #6
            eikö mitään :shock:
            BMW 524td E28 -87

            BMW 316/323 Touring -88

            BMW K100RS

            Comment

            • 5ampo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 60
              • kajaani

              #7
              ETK:lta tulostettuna varaosanumerot ja kuvat riittää ainakin täälläpäin todisteeksi. ja nekin sai merkkiliikkeestä.

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                saakos tuollaiseen uudempaan koriin laittaa tuota "vanhaa tekniikkaa".... :?
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • cricke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 1977
                  • espoo

                  #9
                  Originally posted by jani1632
                  saakos tuollaiseen uudempaan koriin laittaa tuota "vanhaa tekniikkaa".... :?
                  saa
                  E38 740ia -94
                  E46 316 -00
                  Volvo S60
                  EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
                  E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

                  Comment

                  • 524td
                    Newbiemmer
                    • Mar 2004
                    • 15
                    • Wasa/kokkola

                    #10
                    323 koneen kannen hajottua tilalle vaihdettiin 325:sen täydellinen moottori, auto on edelleen vielä katsastamatta ko.tekniikalle ja koitetaan vielä kerran josko joltain löytyisi tuollainen valmis erovaisuus "todistus".
                    Täytyy sitten ruveta kahlaamaan ETK:ta.
                    Pistäiskö joku sen osoitteen mistä tuon etk sain imettyä.
                    Ilmeisesti 325 tekniikalle leimattaessa autoon vaaditaan vielä ABS jarrut :?:
                    BMW 524td E28 -87

                    BMW 316/323 Touring -88

                    BMW K100RS

                    Comment

                    • nemesis
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 617
                      • kymenlaakso

                      #11
                      Originally posted by 524td
                      323 koneen kannen hajottua tilalle vaihdettiin 325:sen täydellinen moottori, auto on edelleen vielä katsastamatta ko.tekniikalle ja koitetaan vielä kerran josko joltain löytyisi tuollainen valmis erovaisuus "todistus".
                      Täytyy sitten ruveta kahlaamaan ETK:ta.
                      Pistäiskö joku sen osoitteen mistä tuon etk sain imettyä.
                      Ilmeisesti 325 tekniikalle leimattaessa autoon vaaditaan vielä ABS jarrut :?:
                      ainoastaan jos kanta-auto on vm88 tai tuoreempi, ko sillon tuli abs jarrut vakio varusteeksi 325i suomimalleihin.

                      niin, tietenkin oletuksena että puhut e30 mallista.
                      E30 kesä-autona

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #12
                        ABS - jarrut on kiistanalainen kysymys. Laissa sanotaan että alusta ja jarrurakeinteiden pitää oleellisilta osiltaan vastata mallisarjan mallia mistä moottori on peräisin. Ei siis täydellisesti. Itse en ole koskaan joutunut asentamaan yhteenkään 325i muutokseen ABS -jarruja muutoksen kohteena olevan auton iästä riippumatta.
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • nemesis
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 617
                          • kymenlaakso

                          #13
                          niin, lakihan sanoi että "auton on vastattava jarruiltaan ja voimansiirroltaan jne sitä autoa (eli tehoja) kuin mistä moottori tulee tähän kanta-autoon" ei nyt 100% sana-sanasta noin mutta sisällöltään kyllä.

                          Tätä tiedustelin tuossa vuosi takaperin AKElta Vesa Lampiselta joka siellä on tuo ns. BMW expertti (ainakin silloin hoiti konttoreille ohjeistuksen bmw-merkin osalta) ja hän ilmoitti kun kysyin tuosta jarru asiasta että jos kanta-autoa on vm 88 (tässä tapauksessa) ja silloin on ollut ABS:sät vakio varusteena 325issä niin silloin pitää laittaa myös ABS-jarrut.

                          ja nämä jouduin ronkkimaan esiin kun meinailin laittaa vm88 316 m20b25 pannun mutta sitten jäi laittamatta juuri tuon ABS-ongelman vuoksi.

                          lisäksi, BMW Suomi kertoi minulle tuon että ne on olleet vuonna 88 vakio varusteena suomeen tuoduissa 325i e30 malleissa. Ensin eivät meinanneet millään kun aavistelivat että haluan tietoja mutta kysymyksen kun muotoili uudelleen niin saihan sen vastauksen että "kuinka hulppeat varusteet nillä on ollutkaan".
                          E30 kesä-autona

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by nemesis
                            niin, lakihan sanoi että "auton on vastattava jarruiltaan ja voimansiirroltaan jne sitä autoa

                            on olleet vuonna 88 vakio varusteena suomeen tuoduissa 325i e30 malleissa
                            Totta. 779/1998 5§ 2a: Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaanluettuna.

                            ABSn kohdalla on vaan sellainen mielenkiintoinen seikka että sen vakiovarusteisuus on kiinni vientimaasta. Yleisesti kovan autoveron maihin (esim Kreikka, Tanska, Norja) on tehty riisuttuja versioita ja muistaakseni ABS on ollut kaikissa saksaan toimitetuissa BMWssä vakiona vuodesta 2000 mutta meillä ei.

                            Voitaisiin siis argumentoida että jos valmistaja toimittaa samaa ajoneuvoa johonkin EU-maahan ilman ABS-jarruja ettei niiden jälkeenpäin asentamatta jättäminen moottorinmuutoksen yhteydessä heikennä liikenneturvallisuutta ja että ilmankin ABS-jarruja auto täyttää EU-direktiivit. Tarvittaessa vastaavuustodistus esim 325i E30 vm 88 autosta jossa ei ole tehtaalta lähtiessä ollut ABS -jarruja ja siinä se.

                            Dialogista tulee varmasti pitkä ja antoisa :wink:
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • nemesis
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 617
                              • kymenlaakso

                              #15
                              niin, oikeassa olet että siitä kyllä varmasti tulee pitkä ja mielenkiintoinen keskustelu/jutustelu aken kanssa.

                              Niillä kun vaan tuntuu olevan nykyään sellainen kanta että jos varaosanumero (esim tässä tapauksessa vm90 325i) taka-tukivarren osalta ei ole sama kuin kanta-auton (vm88 316), niin silloin pitää vaihtaa osia. Näin he pyhässä yksinkertaisuudessaan välttävät kinaamisen jne.

                              Ja ei nuo enään nykyään tahdo siitä välittää mitä on viety japaniin tai kreikkaan, vaan auton on täytettävä suomenlainsäädökset ja vastattava sitä suomeen tuotua mallia kun rakennetta muutetaan.

                              Jos oikein pilkkua viilataan, niin tuo esimerkkisi että vertaa sitä että Kreikkaan tai muihin maihin ei ole ABSsiä asennettu, niin olisi sama (raakasti kärjistäen) kuin vertaisin moottorin vaihtoa saksan säädöksiin, että kun siellä on mahdollista ja se on EU maa niin pakko sen on täälläkin onnistua.
                              Varmaankin jonainpäivänä tulee asiat näin olemaan, mutta en usko että vielä 5-10 vuoteen Euroopassa olisi yhtenäinen tieliikenne laki sekä muutos asetukset ajoneuvoille.
                              E30 kesä-autona

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎