Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottori jäässä, apuja kaivataan..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dark angel
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 358
    • Tornio

    Moottori jäässä, apuja kaivataan..

    Mitä kannattee tai voiko mitn tehä jos moottorissa on nesteet sisällä ja ne on jäässä? Voiko moottorin vielä pelastaa? Sulatus ohjeita? Auto on suoraan ajosta syksyllä jääny pihaan, jäätyny eli ei ole kokeiltu käynnistää syksyn jälkeen jolloin kone oli sula.

    Auto e36 325 -95
    e30 m50b25 -86

    Toyota Carina E -95
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #2
    lohkolämmitin tai muu lämmitin moottoritilaan.
    M550d

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8258
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by Dark angel View Post
      Mitä kannattee tai voiko mitn tehä jos moottorissa on nesteet sisällä ja ne on jäässä? Voiko moottorin vielä pelastaa? Sulatus ohjeita? Auto on suoraan ajosta syksyllä jääny pihaan, jäätyny eli ei ole kokeiltu käynnistää syksyn jälkeen jolloin kone oli sula.

      Auto e36 325 -95
      jos oli nesteinä pelkkää vettä niin kali moottori.. uutta etsimään mutta jos taas oli glykoliakin niin pieniä mahdollisuuksia on vielä.. glykoli-vesi sekotus nimittäin jäätyy semmoiseksi "soseeksi".. menee toki kiinteäksikin mutta missä lämpötilassa, riippuu glykolin määrästä..
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Ajat lämpimään talliin sulamaan päiväksi ja tarkistat vahingot.

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          En lähtis ajelemaan jäätyneellä järjestelmällä, kun pumppukin yrittää väkisin pyöriä jäätyneessä nesteessä.

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ajat lämpimään talliin sulamaan päiväksi ja tarkistat vahingot.
          Pakkasproput kai pitäisi ensimmäisenä pulpahtaa ulos, jos jäätyy, mutta ei muuta kuin odottelet lämpimämpiä kelejä tai sitten lohkiksella (riski tosin polttaa vastuksen)

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Valkman View Post
            En lähtis ajelemaan jäätyneellä järjestelmällä, kun pumppukin yrittää väkisin pyöriä jäätyneessä nesteessä.
            Joo siis ei tietenkää ajaa. Tarkoitin, että veivaa se volga jollain keinoa talliin sulamaan tai odota kevättä.

            Comment

            • Dark angel
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 358
              • Tornio

              #7
              Originally posted by peto2 View Post
              jos oli nesteinä pelkkää vettä niin kali moottori.. uutta etsimään mutta jos taas oli glykoliakin niin pieniä mahdollisuuksia on vielä.. glykoli-vesi sekotus nimittäin jäätyy semmoiseksi "soseeksi".. menee toki kiinteäksikin mutta missä lämpötilassa, riippuu glykolin määrästä..
              kun auto oli syksyllä kolaroitu ja siitä lähtien ollu paikallaan ja kuulemma entinen omistaja oli ennen talvee vaihtanu sinne uudet jäähytysnesteet sisälle mutta kolarin ansiosta ei ollut ajanut autolla yhtään. Voisko olla sillee että se on ekana laittanu vaikka veen ja sitten jäähytinnestettä ja ne ei ole ehtinyt sekoittuu keskenään niin eikai se sillo viel olis pahasti koneen sisään ehtinyt se neste kun autoa ei ole käynnistetty ollenkaan??

              auto on nyt tallissa mutta ei ole laitettu lämpöjä päälle kun ei ole varma tarviiko "sulatukseen" mitn erikoista
              Last edited by Dark angel; 08-02-2009, 19:31.
              e30 m50b25 -86

              Toyota Carina E -95

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by Dark angel View Post
                auto on nyt tallissa mutta ei ole laitettu lämpöjä päälle kun ei ole varma tarviiko "sulatukseen" mitn erikoista
                Laitatte lämmöt sinne talliin päälle ja annatte sen jääkimpaleen sulaa. Sulamisen jälkeen tarkistatte mahdolliset vauriot.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • gubbe89
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 315
                  • Mouhijärvi

                  #9
                  Yhden TE71 -Corollan(valmistettu vuonna -83, kaksiovinen 1,6) tiedän, joka oli useamman kuukauden seissyt ojassa ja vedet olivat jäätyneet ihan täysin. Lohkolämppäriin kiinni ja hyvin toimii edelleen. Todennäköisesti vauriot ovat hyvin vähäiset tai niitä ei ole, jos neste on jäätyessään päässyt laajenemaan tarpeeksi. Suosittelen lohkolämppäriä ja/tai lämmintä tallia.
                  nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                  nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                  nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                  ex. E34 525 TDS Touring -93
                  ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                  ex. Yamaha YZF 1000R -02
                  ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                  ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                  ex. E34 535i -88
                  ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                  ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Jos moottorin pakkasproput ovat pysyneet paikoillaan on todennäköistä ettei merkittäviä vaurioita ole tullut, paitsi niissä malleissa joissa kannen rakenne on erityisen heikko tältä osin (esim honda prelude).
                    Jos pakkasproput ovat tuleet ulos on hyvää tuuria jos kone on muuten ehjä. Tällaistakin on sattunut omalle kohdalle rautalohkoon. Käynnistin harrastefoordin seisonnan jälkeen syyspakkasesta ja ihmettelin kun hihna savuaa - vesipumppu ei pyörinyt kun oli jäässä... no luonnollisesti sulaminen alkoi tapahtua melko nopeasti koneen ollessa käynnissä ja sen jälkeen masiina toimi moitteetta kun pakkasproput oli nuijittu takaisin lohkoon ja laitettu vahvemmat nesteet.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎