Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kisakatit/päästöt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exorcist
    Wax on - Wax off
    • Dec 2004
    • 1806
    • Riihimäki

    Kisakatit/päästöt?

    Kellään täällä käytössä 100 CPI arvolla olevia autoja jotka menee leimalle ongelmitta päästöjen suhteen?

    Catcon kateilla näyttää olevan kennotiheys mallista riippuen 200 tai 400. Näillä ainakin leiman saa ongelmitta. Miten tuo 100CPI virtausarvo sijoittuu noihin verrattuna? Vielä vapaammin virtaava?

    Miten muuten yleensäkin uudempien autojen kanssa (tässä tapauksessa 2000 E39) antavatko missä vaiheessa vikailmoituksia/koodeja liian virtaavista kateista?
    Last edited by Exorcist; 22-02-2009, 00:29.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    CPI ei sinänsä ole virtausarvo, vaan CPI = cells per inch. Ei painehäviö muutu tuon mukaan paljoa, koska yleensä itse kennon sisältävä osa on niin iso että virtausnopeudet pysyvät pienenä. Yleensä bemareissa katit on vedetty niin suureksi, ettei tehohäviöitä tule, vaikka kennoon johtava putki ei kauhean suurta olisikaan.

    Toisinsanoen, päästöjen takia tarvitaan tarpeeksi suuri CPI -> riittävästi pinta-alaa katalyytillä suhteessa virtaukseen. Painehäviön takia taas tarvitaan riittävän suuri kenno, johon CPI vaikuttaa vain siten, että saman painehäviön saamiseksi pienemmässä kennossa tarvitaan pienempi CPI. Tämän takia katit ovat usein jotain muuta kuin pyöreitä, saadaan paljon pinta-alaa ilman että maavara pienenee.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • M_Power
      Moderator
      • Jul 2003
      • 2760
      • Espoo, HML

      #3
      Ainakin tuolla väärän merkkisten autojen kerhossa on katsastettu useampi pyöreillä 100 CPI kisakateilla varustettu auto.
      Mennään lähemmäs rajoja -> vaatii tietysti, että moottori on kunnossa. Allekirjoittaneen S:n on tulossa samanlaiset.
      E39:n yhteydessä ei tietoa katsastusta yrittäneistä yksilöistä.
      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
      Team vier Zylinder!

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Kattien toimintaan vaikuttaa erittäin vahvasti myös katin lämpötila, ne alkaa toimia muistaakseni vasta jossain 250 asteen lämpötilassa ja yleensä toimivat sitä paremmin mitä kuumempia ne ovat (joku raja tietty):

        Eli katin (lisäksi vaikka koko pakosarjan kattia ennen) paketoiminen esim pakosarjan lämmöneristysnauhalla voi auttaa päästöjen kanssa. Itsellä olisi tarkoitus tehdä moinen kokeilu.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Jochen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1229
          • Valkeakoski & Trondheim

          #5
          Tähän päivitystä nyt kun on käytännön kokemusta.

          3" 200 CPI katti (catco?) + 2,5" putki lämpöeritysnauhalla muuten 100% vakiossa M42B18 koneessa meni läpi katsastuksesta rimaa hipoen.

          Katsari joutui kierrättämään jonkin aikaa ennenkuin co2 päästöt tippui rajan alle. Kollektiivinen arvaus paikan päällä oli että katti lämpenee niin hitaasti että "syttyminen" kestää kauan. Tuota pitää jatkossa kokeilla korjata vetämällä lisää lämpöeristysnauhaa katin ympärille ja kenties kuristamalla pakoputkea katsastusta varten niin että lämmöt ei karkaa niin helposti, samalla vähenee palamattoman bensan karkaaminen pakosarjaan overlapin takia.

          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎