Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da -99 resonanssiääni laatikosta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    530da -99 resonanssiääni laatikosta?

    No nii pitää olla vielä tarkkana, kun auto minulla vielä aika tuore tapaus..

    Eli tomaatti? pitää kylmänä D päällä ja paikallaan seistessä, hiukan räminää muistuttavaa resonanssiääntä. Kun kepin heittää N:lle ääni lakkaa. Ja kun lähtee liikkeelle ääni katoaa heti.
    Mitään resonanssia ei kuulu kun paikat on lämpimänä. Voi tiestysti olla, että ääni tulee jostain muualtakin, esim laatikon ja konsolin välistä, autohan luonnollisesti hiukan (siis tosi hiukan) täristää, kun pidetään jarrulla paikallaan.

    Pakoputkesta tuo ei mun mielestä kuitenkaan tule, ulos ei kuulu mitään helinöitä..

    Onko samaa vaivaa, tai korjausvinkkejä kellään muulla?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Siellä on alustassa/kardaanitunnelissa vähän helv...sti alumiinisia suokalevyjä jotka helpostikkin voivat hieman napata kiinni ja resonoida joko koneen, laatikon tai toden-näköisimmin pakoputken kanssa. Auto nosturille ja syyniin.

    Comment

    • ex-VAG
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 408
      • Tampere

      #3
      Joku semmonen se voi kyl olla. Auto oli jo mulla kerran pukilla ja koetin kattoo just noi alumiinisuojat (niitä oli tosiaan ihan per..sti). Mikää ei näyttänyt ottavan mihinkään kiinni. Siellä etuosassahan on kylläkin niitä muoveja, en lähtenyt niitä kuitenkaan vielä repimään pois... siis jos niiden takana olis vielä jotain herkästi rämisevää?
      Se ääni tulee kyllä tosi suoraan sisälle, ei niinkään kuulu ulos. Ja mun mielestä ääni tulee suoraan kepin juuren paikkeilta.

      Tuleko siis mitään muuta paikkaa mieleen, kun ne alumiinit?

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #4
        Joo-o ei o löytynyt vieläkään korjausta tähän. Ilmat kun kylmenee toi räminä ei meinaa loppua ollenkaan. Vaimenee kylläkin jo olemattomiin kun on pyörinyt esim 30min kaupungissa (paikat lämmeneet hyvin), työmatkat sitä kylläkin saa kuunnella :(.

        Eli siis kun seisoo paikallaan D-päällä rämisee ja resonoi joku aikas ilkeästi siitä kepin juuresta. Kepin väänteleminen ei auta (keppi ei siis ole irti, mutta heti kun heittää N:lle tai P:lle räminä loppuu, samoin kun löysää jarrusta (auto liikkuu) räminä loppuu...??? Muuten aski toimii hyvin!

        Ääni ei mun mielestä tule kyllä mistään alumiinilevyistä tai pakoputkesta, se on taajuudeltaa näitä ääniä vähän matalampaa.

        Comment

        • Jarkko S
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 595
          • Käärmelahti/Maaninka

          #5
          Eli veto päällä rämisee. Onkohan kardaanin kuminivel menossa? Tai sitten joku verhoilun osa alkaa resonoimaan.
          E60 530d M-Sport
          E53 X5 3.0d Sport
          E53 X5 3.0d Sport Paku
          E93 330d
          E61 535d M-Sport
          E61 520d
          E46 320i

          Comment

          • ex-VAG
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 408
            • Tampere

            #6
            Ajossa ei rämise mikään. Ainoastaan kun pitää autoa paikallaan vaihde päällä...

            Comment

            • ex-VAG
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 408
              • Tampere

              #7
              Nostetaampas tämä taas ylös (meinaa mennä hermot...).

              Eli edelleenkin kylmänä, D-päällä (joskus myös R:llä) ja jarrulla autoa paikallaan pidettäessä kuuluu inhottavaa räminää kepin kohdilta. Kun päästää jarrusta (auto liikkuu) räminä loppuu siis HETI.

              Nyt kun ilmat ovat hiukan viileämmät räminä jatkuu kauemmin, kun oli pakkasta about -10 ei meinannut edes loppua.
              Mutta näillä lauhoilla keleillä ehkä 20min ajon jälkeen paikat ovat sen verran lämmenneet, ettei paikalleen pysähdyttäessä räminää enää kuulu.
              Lisäksi lähdettäessä esim lämpöisestä tallista ei mitään räminöitä kuulu.


              Mikähän piru tämä voisi siis olla?
              Ääni ei tule lämmönsuojalevyistä eikä pakoputkesta, on taajuudeltaa näitä matalampaa, eikä ääntä kuulu ajossa.
              Räminä on kuitenkin sen verran voimakasta että kuuluisi varmasti myös ajossa, jos siis olisi niistä peräisin.

              Poikkesin huollossakin tästä syystä, mutta auto oli tietysti sen verran jo lämmennyt ettei tätä kuulunut sillä kertaa.
              Voisko vaihdelaatikossa jokin pitää moista ääntä?
              Muuten aski toimii ihan OK.


              530d 9/99 n.100tkm...
              Last edited by ex-VAG; 18-12-2004, 13:19.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Laatikon öljynlämmöt siis selkeästi vaikuttaa ilmiöön? Tai moottorin kumityynyjen nesteet? Tuossa 530D:ssä on laatikko sen kokoinen järkäle, että jos öljyt ei ole "käyntilämmössä", kiertyy/liikkuu se pakkoluistatuksessa kumeillaan yllättävän paljon. Tämän huomaa kun kiesin täräyttää pakkasesta käymään vaikka P olisikin päällä kun laatikko lähtee pyörimään/huojauttaa koko autoa. En missään tapauksessa usko tuon tapaisen äänen vaan tulevan itse laatikosta, joten jotain täytyy käydä "pakkoluistatuksessa"/kylmillä öljyillä kiinni lavyihin, kardaanitunneliin tai vaihdevaijeriin. Tokihan joku vetolevyn pulteista voi olla löystynyt tms. mutta kyllähän tuo ääni olisi jo tällä ajolla konkretisoitunut äänen muuttumisena tai kertapamauksena. Jos mitkään lämpölevyistä ei todellakaan ota kiinni, ja ääni on enemmän "jyrisevää" kuin helisevää, täytyy ääni syntyä jostain minkä vaihdevaijeri/sen ympäristö=kardaanitunneli aiheuttaa.Vaihdevaijeri on kuin minikokoinen rautakanki, joten jos se pääsee resonoimaan laatikon tai kardaanitunnelin kylkeen, voisi ääni syntyä tästäkin. Joka tapauksessa tuo jonkin kiinniottamisen mahdollisuus on suljettava ensiksi pois.

                Comment

                • Jusaus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1124
                  • Kajaani

                  #9
                  Vähän saman tapainen ominaisuus on ollut tyttökaverin ukon autossa aina ja kyseessä 530DA -99.. Se mies sanoo että se on vaan laatikon momentinmuunnin joka vaan junnaa siinä paikallaan kun ei liikuta..
                  Nyk: GSX1300R -00
                  Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                  ---------------------------------------------
                  -Official member of BTCF-Sauna Team-
                  ---------------------------------------------

                  Comment

                  • ex-VAG
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 408
                    • Tampere

                    #10
                    Se ääni on tosiaan sen tyyppinen että saattaisi johtua esim vaihdevaijeria pitkin, mikä sitten onkaan.

                    Auto oli hiljtattain pukilla ja katselin juurikin tuota vaihdelaatikon aluetta. Mutta päälisin puolin, ja hiukan paikkoja ravistelemallakaan en löytänyt mitään järkevää syytä tuolle äänelle.

                    Comment

                    • ex-VAG
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 408
                      • Tampere

                      #11
                      En ole vieläkään löytynyt ratkaisua tälle.
                      Alustan olen syynännyt moneen kertaan ja lämpölevyt ovat kunnossa. Myöskään vaihdevivun vaijeriin ei ota mikään kiinni. Myöskään pitempi ajomatka (esim. muutama sata kilometriä) ei vaikuta ääneen, muuta kuin vaimentavasti, jolloin öljyjen lämmöt pitäisi siis olla normaalit.
                      Ainoastaan muutaman tunnin säilytys huoneenlämpöisessä tallissa poistaa äänen.

                      Mutta nyt olen käskenyt repsikkana oleviakin kuuntelemaan tuota resonanssia (pakko sitä on kommentoida, kun tämmönen ääni ei kertakaikkiaan kuulu bemariin).

                      Ääni onkin nyt pakallistettu tarkemmin. Eli kuuluukin enemmän oikealta puolelta, keskikonsolin/keskitunnelin tai repsikanpuolen kojelaudan sisältä.

                      Siis paikallaan seistessä, vaihde päällä, rämisee/resonoi ja joskus (lähinnä kovimmilla pakkasilla) tuo ääni on yltynyt jopa lieväksi KILINÄKSI. Ääni ei kuulosta kuitenkaan miltään verhoilun resonoinnnilta.

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #12
                        Originally posted by ex-VAG
                        En ole vieläkään löytynyt ratkaisua tälle.
                        Alustan olen syynännyt moneen kertaan ja lämpölevyt ovat kunnossa. Myöskään vaihdevivun vaijeriin ei ota mikään kiinni. Myöskään pitempi ajomatka (esim. muutama sata kilometriä) ei vaikuta ääneen, muuta kuin vaimentavasti, jolloin öljyjen lämmöt pitäisi siis olla normaalit.
                        Ainoastaan muutaman tunnin säilytys huoneenlämpöisessä tallissa poistaa äänen.

                        Mutta nyt olen käskenyt repsikkana oleviakin kuuntelemaan tuota resonanssia (pakko sitä on kommentoida, kun tämmönen ääni ei kertakaikkiaan kuulu bemariin).

                        Ääni onkin nyt pakallistettu tarkemmin. Eli kuuluukin enemmän oikealta puolelta, keskikonsolin/keskitunnelin tai repsikanpuolen kojelaudan sisältä.

                        Siis paikallaan seistessä, vaihde päällä, rämisee/resonoi ja joskus (lähinnä kovimmilla pakkasilla) tuo ääni on yltynyt jopa lieväksi KILINÄKSI. Ääni ei kuulosta kuitenkaan miltään verhoilun resonoinnnilta.
                        Oletko käynyt huollossa lukemassa vikakoodit ja samalla nollauttamassa laatikon muistin. Saattaa tehdä kummia äänille, vaikka ei uskoisi.

                        Comment

                        • rjkl
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 104

                          #13
                          olisko turbiinista siipiä irronnu pistehitsauksista

                          Comment

                          • ex-VAG
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 408
                            • Tampere

                            #14
                            Mutta kun:
                            "Ainoastaan muutaman tunnin säilytys huoneenlämpöisessä tallissa poistaa äänen."
                            kai nyt tuohon laatikkoon johtuu ajossa jo yli 20 asteen lämpötiloja.?

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Originally posted by rjkl
                              olisko turbiinista siipiä irronnu pistehitsauksista
                              Tuo jos tapahtuisi, niin epätasapaino rikkoisi sitten loput. Näin on käynyt ennenkin, eikä edes alkutilanne jää huomaamatta..
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎