Announcement

Collapse
No announcement yet.

330ti (compact) toteutuksesta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    330ti (compact) toteutuksesta...

    Jos hyvin käy ja nykyinen auto menee kaupaksi olisi tarkoitus hommata tilalle 325ti M-sport. Mulla on jo pitkään kummitellut visio 330ti compactista, koska sen toteutus olisi aika helppo. Muutama asia vaan askarruttaa; Onko compact samaa mallisarjaa muiden e46 koristen autojen kanssa? Ainakin alustan osalta sedan, coupe, touring ja compact ovat identtiset. Tältä kantilta katsottuna alusta olisi helppo askarrella vastaamaan 330i malleja. Jos se taas ei ole, menee koneen tehot karvan verran yli ja laillisuuspuoli vaikeutuukin sitten oleellisesti.

    Mitä vaihtoehtoja tällöin olisi saada se vielä ihan laillisesti toteutettua? Joku poikkeuslupa akelta? Maksaa varmaan v*tusti... Sopiva valmiiksi rakennettu autokin olis jo kiikarissa Saksassa. Olis bilsteinin kynätolppaa ja vaikka mitä ja tuo paljon himoitsemani M-pakettikin löytyisi. Onko täällä muuten hajua siitä, miten saksassa nuo tekniikan mutoksen merkataan rek.otteeseen? Ajattelin vaan, että jos se 3.0L jäis huomaamatta rekisteröitäessä... Pikku askartelulla siihen saisi about 260hv ja se liikuttaisi kyllä kadettibemaria todella mukavasti, kulutuksen pysyessä suht järkevällä tasolla. Sitten vaan konttiin 320d merkki ja yksi ulostuo maahan päin taivutettuna
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    kyllä on samaa mallisarjaam eli e46.

    Jos sulla on saksassa tiedossa valmis auto, mikä on katsastettu sillä 3.0 koneella, niin sen pitäis mennä suoraan suomessakin leimalle, kun eu maassa jo leimattu...
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Juuri tämmönen pei olisi tiedossa. Pitkästä aikaa kuumottaa ku pikkupoikaa...

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16495
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by jmp2002 View Post
        kyllä on samaa mallisarjaam eli e46.

        Jos sulla on saksassa tiedossa valmis auto, mikä on katsastettu sillä 3.0 koneella, niin sen pitäis mennä suoraan suomessakin leimalle, kun eu maassa jo leimattu...
        Niin pitäisi mutta ollaan valitettavasti suomessa...

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Tää on kyllä tiedossa. Maahantuoja halutessaan varmasti pystyisi auttamaan, mutta siitä halukkuudesta ei tiedä... Onhan noita hartge tehnyt jopa M3 tekniikalla, eikä semmostakaan täällä kilpiin saisi vaikka pitäisi. Päästöt ei oo se ongelma. Voimansiirto ja kone on helppoa tehdä vastaamaan tarkalleen 330i mallia. Silloin voidaan olettaa, että päästöt ovat samat kuin esim. sedan mallissa. Suurin ongelma on se että jos compact on oman mallisarjansa tehokkain malli, ei +20% tehonlisäys riitä. Jos teho on 193 olisi suurin sallittu teho 231,6hv. Jos se taas on 192 niin sitten päästäis nipin napin läpi. Mikähän se virallinen teholukema tossa on? Varmaan helpointa olisi jos sen toisi vain 325 mallisena ja yrittäisi sitten myöhemmin muutoskatsastaa. Tästä seuraa kylläkin muutosprosentteja joilta välttyisi jos sen toisi "330ti" mallisena ja katsastaisi sen suoraan sellaisenaan. Täytyy varmaan soitellla huomenna AKE:een.
          Last edited by Juppe; 01-03-2009, 12:12.

          Comment

          • intfreak
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 2966
            • Uusikaupunni

            #6
            Originally posted by Juppe View Post
            Tästä seuraa kylläkin muutosprosentteja joilta välttyisi jos sen toisi "330ti" mallisena ja katsastaisi sen suoraan sellaisenaan. Täytyy varmaan soitellla huomenna AKE:een.
            Kyllä ne prosentit tulee vaikka kuinka olis Saksassa ollut muutettuna ja leimattuna.
            N62 Money Spender Club

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              Niin pitäisi mutta ollaan valitettavasti suomessa...
              NO onhan e36 328 remminkin tuotu tuolleen suomen kilpiin... sitten e30 3.4 litran koneella (papereissa kone)... ainakin, kun kummatkin oli leimassa saksassa, niin menneet suomessakin...

              Niiin miksi ei tässäkin onnistuisi...

              ja eihän se compact ole eriä mallisarjaa, kun se on e46 kans... muutenhan coupe, cäbi, farkku yms olis kanssa kaikki eriä vehkeitä...
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4647
                • Tuusula

                #8
                Pitäisi mennä ongelmitta kilpiin, varsinkin jos hyväksytty Saksassa ja kaikki muutokset pysyvät AKE:n prosenttien sisällä.
                Cabrio-farkku-compact-sedan-coupe ovat kaikki samaa mallisarjaa joten sen suhteen ei tule ongelmia.

                Ainoa mikä noin uudessa voi tökätä on päästötason todistaminen (eli että vastaa täysin kaikilta osin alkuperäisen auton päästöjä) mutta eipä senkään pitäisi olla asiallisesti toteutetussa swapissa ongelmana.
                ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  No nyt meni kaupat puihin, mutta suunnitelmat säilyy. Mulla olis tiedossa sopivasti 330i kampura, männät ja kanget. Onko nyt aivan varma, että nuo osat käyvät päittäin M54B25 koneeseen? Mitä muuta eroa mahtaa olla 325 ja 330i välillä? Onko esim nokissa eroa? Muutaman nettilähteen mukaan kansi on 100% varmuudella sama. Mäntien erolla ei oikeastaan ole väliä, kun tuossa paketissa ne tulevat jo mukana.

                  Muistan myös lukeneeni että poraus on sama ja iskutilavuus on kasvatettu ainoastaan kampuralla. DME taitaa olla sama ja kaiketi B30 ohjelma menis tuonne ecuun. Varmaan esim. Karala saisi säädettyä sen sitten aivan kohdalleen, kun kuitenkin pakosarjat vaihtuisivat schmiedmann merkkisiin ja katit tulisivat myös siinä samassa paketissa.

                  Sopiva compactikin olisi jo tiedossa, hinnasta pitää tosin vielä vähän neuvotella.

                  Edit:
                  olisko jollain pdf muodossa E46 service manuaalia josta noita koneen juttuja pääsisi tarkastelemaan.
                  Edit 2:
                  Onko automaatin ja manuaalin kampuroissa jotain eroa. Monestihan automaateissa neulalaakeri (jos noissa nyt semmosta edes on) on korvattu messinkiholkilla... No kai semmosenkin sieltä irti saa...
                  Last edited by Juppe; 04-03-2009, 18:35.

                  Comment

                  • Juice
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 820

                    #10
                    Melko pitkälle myös imupuoli menee kokonaan uusiksi. Pelkkä imuputkisto maffeineen huomattavasti järeämpää 330:ssa, kuin esim. 328. Sama ero lienee 325:seen verrattuna, ainakin osanumeroissa on eroja.

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      M52 ja M54 koneissa niissä onkin paljon eroa. Päällisin puolin en oo eroa nähnyt 330 ja 325 imusarjoissa.

                      Comment

                      • petea76
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2008
                        • 59
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        no nyt tuli sama stoori kahteen kertaan..
                        318iS Touring -91 oma ohjus
                        Seat Altea 2.0 Tdi piristetty perheen kuljetin

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Tässä vähän vertailua osanumeroiden perusteella:

                          kansi:
                          325: 11127514540
                          330: 11127514540

                          Nokka-akselit
                          325:
                          in: 11311438079
                          ex: 11311435416

                          330:
                          in: 11317500388
                          ex: 11311435416

                          Imusarja
                          325: 11617525752
                          330: 11617525753

                          maf:
                          325: 13621432356
                          330: 13627567451

                          DME, basic control unit:
                          325: 12147551616
                          330: 12147551616

                          Lohko:
                          325: 11117502917
                          330: 11117502918

                          Yhdennumeron eroja tuntuu olevan muutamassa osassa, osa osista samoja. Mm pakonokat ovat samat.

                          Comment

                          • Convertible
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2638
                            • Turku

                            #14
                            Nostetaan tämä vanha Hyvin sujahtaa 3.0 kone sisälle, eikä niitä päältäpäin edes erota.
                            F25 X3 35d
                            E87 118i
                            E46 330ti
                            E46 M3
                            E30 M3
                            E30 M3 Convertible
                            Z3 Roadster

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              Originally posted by Convertible View Post
                              Nostetaan tämä vanha Hyvin sujahtaa 3.0 kone sisälle, eikä niitä päältäpäin edes erota.
                              Pitää ens kesällä tulla kokeilemaan tota.
                              Sen verran hyvin kehuit kesällä.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎