Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys renkaanpulteista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raaseri
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 118
    • Helsinki

    Kysymys renkaanpulteista

    Onko muillakin tosiaan niin että pultti ei montaa milliä ole pyörännavassa. Jotenkin usko meinaa loppua kun 7 kierrosta pyöräyttämällä vanne on kiinni...

    Auto e46 M3 ja pultit sekä vanteet pitäisi(?) olla orkkiksia. Onhan noi kiinni pysyneet, mutta silti jotenkin epäuskottava.
    En oo ollu siellä päinkään!
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Neljä kierrosta riittää...tietyissä autoissa, mm MB E, C yms pultti ei saa mennä yli kuutta kierrosta ettei ota sisällä kiinni... Ota huomioon se tosiasia että pyörännavassa on tyhjää toisella puolella ja se pultti menee jo neljällä kierroksella sen navan kierreosuuden läpi.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16460
      • Asikkala

      #3
      Tuo 7 kierr. on ihan normaali, 1,5 nousulla pultti etenee 10,5 mm. 4 kierr. pultti etenee 6mm. Eikös se laippa hiukan paksumpi kuitenkin ole ?

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        #4
        Yleinen nyrkkisääntö on teräkselle kierteen syvyys=pultin halkaisija. Eli M12 pultille 12mm. Mutta tämä on nimellismomentille joka on M12:lle 85Nm voideltuna. Yleisesti 0.8*d pidetään miniminä kun kierre on teräksessä (ei esim valussa). Normi aluvanteet kun kiristetään noin 100Nm pultin ollessa M12 tai M14, niin kyllä kierrettä olisi hyvä olla se 10-14mm, eli se 7-10 kierrosta. Miniminä M12:lle 10mm. Jos on vaan 4, niin vaarana on kierteen korkkaaminen. Huomioitava on vielä se, että ensimmäinen kierre ei ole täysin kantava.
        Last edited by jsa014; 30-03-2009, 15:40.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • Raaseri
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 118
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by jsa014 View Post
          Yleinen nyrkkisääntö on teräkselle kierteen syvyys=pultin halkaisija. Eli M12 pultille 12mm. Mutta tämä on nimellismomentille joka on M12:lle 90Nm. Yleisesti 0.8*d pidetään miniminä kun kierre on teräksessä (ei esim valussa). Normi aluvanteet kun kiristetään noin 100Nm pultin ollessa M12 tai M14, niin kyllä kierrettä olisi hyvä olla se 10-14mm, eli se 7-10 kierrosta. Miniminä M12:lle 10mm. Jos on vaan 4, niin vaarana on kierteen korkkaaminen. Huomioitava on vielä se, että ensimmäinen kierre ei ole täysin kantava.
          Tänks vastauksesta. Uskotaan että ne pysyy.
          En oo ollu siellä päinkään!

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎