Announcement

Collapse
No announcement yet.

525-92 päästöt, ratkaisu ja ongelma..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    525-92 päästöt, ratkaisu ja ongelma..

    525iAX-92 pomppasi päästötestistä tyhjäkäynnillä korkean CO- ja HC-arvon takia. Kova ajo ennen mittausta ei tuonut helpotusta. Kierroksilla päästöt olivat OK.

    Laitettiin päästömittari hanuriin ja ryhdyttiin leikkimään piuhoja irrottamalla ja letkuja lytistelemällä. Vihdoin arvot saatiin kohdalleen avaamalla venttiikopasta öljyntäyttökorkki.

    Moottori saa siis ilmaa venttiilikopan kautta huohottimesta, jota ilmamassamittari ei pääse mittaamaan-> seos laihenee. OK, päästötestistä selvittiin mutta ongelma ei poistunut->kone käy siis jostain syystä liian rikkaalla.

    Lambdan jännitettä yleismittarilla mitatessa arvot pyörivät 0,59-0,75 välillä riippumatta tuosta "lisäilmasta". Joka tapauksessa lambdan seuraaminen näyttää vievän hakoteille, koska se riippuu niin paljon lämpötilasta-> kuormitus vaikuttaa.

    Voiko ilmamassamittari (joka puhdistettiin varovasti elektroniikan puhdistajalla) vikaantua kuvatulla tavalla? Se siis voisi tässä tapauksessa antaa liian suuria tuloksia tyhjäkäynnillä. Onko olemassa yleismittarilla todettavaa testiä ko. härpättimelle?

    Kovin montaa vaihtoehtoa tämän ongelman aiheuttajaksi ei taida olla? Taitaa imuilman lämpöanturikin olla ympätty MAFfin sisään?

    Vastauksista ja arvauksista kiittäen,
    ---
  • Tappu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 825
    • Tampere

    #2
    Mielestäni yleismittari on turhan "hidas" lambdan mittaukseen ja jännitteen kuuluisi vaihdella n. 100mV - 800mV.
    AMG

    Comment

    • uuniperuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 378
      • Joensuu

      #3
      Yleismittarikin käy ihan hyvin siihen tosin ei ihan nämä 20 euron mittarit siihen pysty.
      Sitä saa mitä tilaa...

      Comment

      • nut
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1613
        • Vaasa/Kauhajoki

        #4
        Re: 525-92 päästöt, ratkaisu ja ongelma..

        Originally posted by -Tapi
        Taitaa imuilman lämpöanturikin olla ympätty MAFfin sisään?
        Sellanen mielikuva on että on erillinen anturi imuilman lämpötilalle imusarjan alapuolella, muistaakseni ainakin.
        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Lambdan mittaamiseen käytetty yleismittari oli markkinoiden parhaasta päästä. Kyse on siitä, että lambda itsessään näyttää ihan mitä sattuu, riippuen lämpötilasta. Joskus tasakaasuseos voi olla 0,1 ja joskus 0,5. Ei sen perusteella voi tehdä mitään säätöjä, ellei näe jostain "keskiarvoa" ja suuntaa, johon tulos on kehittymässä. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi laajakaistalambda. Tai jos seosta mitattaisiin pakokaasujen lämpötilalla, sekin on huomattavasti lambdaa tarkempi ja havainnollisempi.

          Vahvistaako joku vielä tuon imusarjan alla olevan lämpöanturin, onko sinne jonnekin tosiaan piilotettu sellainen?
          ---

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎