Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 td/tds erot ja viat..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKarjalainen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 60
    • Tuusula

    525 td/tds erot ja viat..

    Autonvaihto edessä, houkuttaisi joko e30 324td, 320-325 tai sitten e34 525 joko bensana tai dieselinä. (Sillä kun ei oikeasti ole niin merkitystä, kaikissa oma hyötynsä kuitenkin.)

    Muutama tuttu on 2.5 diesel-konetta haukkunut. Minkälaisia vikoja koneessa esiintyy? Kilometrejä kaupan olevissa laitteissa näyttää pääsääntöisesti olevan yli 300 tuhatta.
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Käytäpä tuota näppärää hakutoimintoa niin tietoa löytyy vaikka kuinka.

    Mutta yleisesti sanottuna. Jos haluat hauskan ja et niin käytännöllisen auton niin osta E30. Jos taas haet käyttöautoa niin E34.
    Tosiasia lienee myös se, että on paljon helpompi löytää hyvä e34 korinen bemari kuin E30. Ja turvalisempi vaihtoehto lienee ostaa se bensakone, koska ainakin sitä halvempi remontoida. Noissa dieseleissä saa huonolla tuurilla pistää auton hinnan koneen korjaukseen(pumppu ja/tai kansiremontti).
    Mutta eikö E36 korinen ole vaihtoehtona mukana?
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • JKarjalainen
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 60
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by ockelbo4500 View Post
      Käytäpä tuota näppärää hakutoimintoa niin tietoa löytyy vaikka kuinka.

      Mutta yleisesti sanottuna. Jos haluat hauskan ja et niin käytännöllisen auton niin osta E30. Jos taas haet käyttöautoa niin E34.
      Tosiasia lienee myös se, että on paljon helpompi löytää hyvä e34 korinen bemari kuin E30. Ja turvalisempi vaihtoehto lienee ostaa se bensakone, koska ainakin sitä halvempi remontoida. Noissa dieseleissä saa huonolla tuurilla pistää auton hinnan koneen korjaukseen(pumppu ja/tai kansiremontti).
      Mutta eikö E36 korinen ole vaihtoehtona mukana?
      Ajatuksena lähinnä oli välttää hakua, sillä kun luultavasti löytyy niin paljon tietoa ettei ehdi edes lukemaan. Eräs korjaamo haukkui 2.5 tds koneen aika huonoksi, eli lähinnä kiinnostaisi onko siinä muutakin kuin pumppuongelmia. Ja toisaalta, verrattuna 2.4 TD, kumpi parempi. E30-korisia ollut ennen ja sellaista mielummin haenkin, mutta täytyy pitää silmät auki.

      Vielä ei ole myöskään päätetty ostetaanko bensa vai diesel, bensa e30 houkuttelis myös, voishan sinne paiskaa sit 2.8-konee. :P

      P.S. Okkelilla tullut itsekin joskus kurvailtua, asiassa ei liene sen enempää kehumista.

      Comment

      • mie
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 219

        #4
        älä ainakaan 2,4 d moottorilla olevaa osta se on patalaiska ja vika herkempi kansi ku 2,5.

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          P.S. Okkelilla tullut itsekin joskus kurvailtua, asiassa ei liene sen enempää kehumista.
          No eipä siinä kehumista kyllä oo kun sillä tässä taas kerran kurvailin paremman kelkan jälkeen.

          Mutta mitä noihin riisselibemuihin tulee niin mielestäni tuon 2.5td/tds:n maine on todellisuutta huonompi. Kone kyllä kestää jos se on/ollut vakio ja jäähdytysjärjestelmä on kunnossa. Sekä autolla ajetaan kylmänä rauhallisesti ja muistetaan jälkikäyttö lämpimänä. "Ollut vakio" tuli siitä että osa näistä diisseleistä on pilattu kun on tietämättömyyttään vain suurennettu syöttöjä huijausvastuksella, jonka jälkeen on kansi halki jne. En nyt halua yleistää tätä(kukaan ei ota mitään herneitä, eihän), mutta valitettavan usein esim. kansivikaisia bemareita myydään nettiautossa korjattuna jollain purkkavirityksellä ja hetken ajettuaan auto laukeaa uuden omistajan käsiin.

          Ei omaa kokemusta, mutta koneen pitäisi kestää myös viritettynä mikäli viritys tehdään oikein. Tässä koneessa oikea tapa ei ole ostaa sitä halpalastua ja kokeilla mitä tapahtuu. Turvallinen viritys lähtee isomman turbon vaihdolla ja imu/pakopuolen hengityksen avartamisella. Sitten sen laadukkaan lastun voi siihen laittaa. Joku nyt kommentoi että on lastuttanut ja hyvin kestää. En sitä epäile, mutta omien kokemusten ja lukemieni juttujen perusteella en sitä suosittelisi.
          Ja nämä sen takia että jos ja kun ostat E34 korisen dieselin niin jossain vaiheessa haluat sitä lastuttaa. Esim. TDS:n 143hv ei nyt niin paljolta tuossa korissa tunnu. Automaattina lienee aika laiskimus jopa.
          Last edited by ockelbo4500; 06-04-2009, 23:32.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • 525tds
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 489
            • Leppäkoski

            #6
            Itsellä tds pelannut hienosti ilman murheita!
            "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

            Comment

            • JKarjalainen
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 60
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              No eipä siinä kehumista kyllä oo kun sillä tässä taas kerran kurvailin paremman kelkan jälkeen.

              Mutta mitä noihin riisselibemuihin tulee niin mielestäni tuon 2.5td/tds:n maine on todellisuutta huonompi. Kone kyllä kestää jos se on/ollut vakio ja jäähdytysjärjestelmä on kunnossa. Sekä autolla ajetaan kylmänä rauhallisesti ja muistetaan jälkikäyttö lämpimänä. "Ollut vakio" tuli siitä että osa näistä diisseleistä on pilattu kun on tietämättömyyttään vain suurennettu syöttöjä huijausvastuksella, jonka jälkeen on kansi halki jne. En nyt halua yleistää tätä(kukaan ei ota mitään herneitä, eihän), mutta valitettavan usein esim. kansivikaisia bemareita myydään nettiautossa korjattuna jollain purkkavirityksellä ja hetken ajettuaan auto laukeaa uuden omistajan käsiin.

              Ei omaa kokemusta, mutta koneen pitäisi kestää myös viritettynä mikäli viritys tehdään oikein. Tässä koneessa oikea tapa ei ole ostaa sitä halpalastua ja kokeilla mitä tapahtuu. Turvallinen viritys lähtee isomman turbon vaihdolla ja imu/pakopuolen hengityksen avartamisella. Sitten sen laadukkaan lastun voi siihen laittaa. Joku nyt kommentoi että on lastuttanut ja hyvin kestää. En sitä epäile, mutta omien kokemusten ja lukemieni juttujen perusteella en sitä suosittelisi.
              Ja nämä sen takia että jos ja kun ostat E34 korisen dieselin niin jossain vaiheessa haluat sitä lastuttaa. Esim. TDS:n 143hv ei nyt niin paljolta tuossa korissa tunnu. Automaattina lienee aika laiskimus jopa.

              Juu tarkoitus nimenomaan olisi välttää peruskoneen räjähtämistä, aika reippaita kilometrimääriä löytyy osasta jo, ja varmaan kestääkin järkevästi käytettynä..vaan kun niitä ei aina muisteta käyttää järkevästi.

              Mites sit kun pumppu hajoaa? Onko uus pumppu minkä hintainen ja mitkä on ensioireet vanhan kohdalla?

              Ja haussa nimenomaan manuaali, joskaan ei se auto mahda mikään raketti olla diesel/manuaalinakaan..

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Pumpun hajoaminen on kans vähän kyseenalainen juttu. Usein siitä kuluu ns. määränsäädin(kaasu on sähköinen eli tuo on se "kaasu" siinä). Oireina epätasainen tyhjäkäynti, sammahtelu ja ehkä muutakin. Vika ei yleensä tule mitenkään yhtäkkiä vaan kehittyy pikkuhiljaa.Vikaa voi myös yrittää elvyttää esim. siirtämällä määränsäädintä(pumpun välikansi)sivusuunnassa. Pitkittäissuuntainen säätöhän on se ns. hammermode jolla syöttöjä saa säädettyä hitusen suuntaan tai toiseen. Ja säätely on sitten tarkkuudeltaan pilkunviilamista potenssiin kaksi. Määränsäädin (ja pumppukin) taitaa vaihtua vuodelle 94 ja alkuperäisnumeroiden mukaan myös vuodelle 95. Ainakin luuloni mukaan tämä vuodelle 95 tullut pumppu on lujempaa tekoa(ei käy 94 vanhempiin).
                No toki se koko pumppukin voi särkyä mekaanisesti ja silloin tietty joutuu sen vaihtamaan. Joskus kattelin että Saksasta noita pumppuja taisi noin 1000€ pintaan irrota, joten mistään halvasta osasta ei ole kysymys. Ja käytettynä niitä ymmärrettävästi ei liioin kannata ostaa.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎