Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d Automaatti -99 Ei vaihda isommalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jore-80
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 12
    • Nokia

    530d Automaatti -99 Ei vaihda isommalle

    Olisikohan kenelläkään ollut vastaavia vaivoja ja vika saatu korjattua jollain muulla kuin laatikon vaihdolla? Oon tässä muutaman päivän lueskellu näitä foorumeita, mutta aika vähän on vastaavia vaivoja ollut.
    Toki saa vastata, vaikka laatikon vaihdolla/korjauksella vika häipynytkin.

    Ongelma siis se, että kun kaasuttaa lusikka pohjassa, niin ei vaihda isommalle, vaan jää jurruttamaan rajoittimeen. Esim. kun kickdown tiputtaa 4->2, niin ei vaihda enään isommalle.
    Kun taas hellittää kaasua, niin vaihtaa ok.

    Jos kääntää "manuaalille", niin vaihtaminen onnistuu oli kierrokset mitä vain.

    Normaalissa ajossa auto toimii moitteetta. Esim. ohitustilanteessa tiputtaa nätisti neloselle ja taas nostaa vitoselle, kun hellittää kaasua.

    Ongelma siis vain, kun pitäisi kiihdyttää kierrokset loppuun asti.

    Kiitokset jo etukäteen järkevistä kommenteista.
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Vikakoodin/livedatan lukuun aluksi jos ei ole jo katsottu?
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Jore-80
      Newbiemmer
      • Apr 2009
      • 12
      • Nokia

      #3
      Ok, Siittä lähetään. Pistänpä tänne, kun selkenee.

      Comment

      • Jore-80
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 12
        • Nokia

        #4
        Jahas, tämä on ehkä hiukan mystistä, mutta vika lähti yhtäkkiä, kun oli tullutkin.

        Vikakoodeja löytyi periaatteessa pari kappaletta

        91 EGS: CAN torque reduction

        81 EGS: CAN timeout DME/DDE

        Näistä jälkimmäinen aiheuttaa kyllä useamman sivun verran "vikoja", koska tuohan tarkoittaa, että moottorin ohjausyksikköön ei päästy kiinni.

        91 EGS saatiin kuitattua pois ja olisiko samalla lähtenyt vikakin? Olisi saattanut siis lähteä täällä kerrotulla akun irroitus kikallakin.

        Paikkana oli Lielahden Metro-Auto Tampere, enkä tällä kokemuksella suosittele kenellekkään. Piti olla pika homma, niin odottelin puolitoista tuntia...
        Hintaa "lukemiselle" tuli 110 € ja diagnoosi oli, että "ei osata kyllä yhtään sanoo".

        Comment

        • -kiki-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1160
          • Hämeenkyrö

          #5
          Originally posted by Jore-80 View Post
          Jahas, tämä on ehkä hiukan mystistä, mutta vika lähti yhtäkkiä, kun oli tullutkin.

          Vikakoodeja löytyi periaatteessa pari kappaletta

          91 EGS: CAN torque reduction

          81 EGS: CAN timeout DME/DDE

          Näistä jälkimmäinen aiheuttaa kyllä useamman sivun verran "vikoja", koska tuohan tarkoittaa, että moottorin ohjausyksikköön ei päästy kiinni.

          91 EGS saatiin kuitattua pois ja olisiko samalla lähtenyt vikakin? Olisi saattanut siis lähteä täällä kerrotulla akun irroitus kikallakin.

          Paikkana oli Lielahden Metro-Auto Tampere, enkä tällä kokemuksella suosittele kenellekkään. Piti olla pika homma, niin odottelin puolitoista tuntia...
          Hintaa "lukemiselle" tuli 110 € ja diagnoosi oli, että "ei osata kyllä yhtään sanoo".
          Joskus kans tuli 530d:tä käytettyä siellä, tehon puutteen vuoksi. Eivät keksineet millään mistä mahto olla kyse. Voorumilta neuvo ja sit massamittarin irroitus puuhiin ja noin 1minuutissa selvisi vika, jota suuret "ammattimihet" eivät tietokoneillaan löytäneet. Todella ala-arvoista/naurettavaa puuhaa.

          Suosittelen Benkaraa jos bmw tarvii rohtoja, searchilla löydät lisempää... Niiden vikakoodinluku hommista en kyllä tiedä.
          Last edited by -kiki-; 05-05-2009, 21:07.
          F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Jore-80 View Post
            J
            Hintaa "lukemiselle" tuli 110 €


            Ei helvetti mitä ryöstöä, joku foorumilainen olisi lukenut ne parilla kympillä.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              ...ja rengaskokohan oli, mikä?

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Tuo vikahan voi edellämainittujen perusteella johtua siitä ettei vaihteiston ohjaus ole saanut mitään tietoa moottorinohjausyksiköltä. Jokin viallinen moduuli mahdollisesti haittaa can väylän toimintaa, mikäli ongelma uusiutuu.

                Comment

                • Jore-80
                  Newbiemmer
                  • Apr 2009
                  • 12
                  • Nokia

                  #9
                  Jees, koittelin täältä yhtä kaveria privalla koodien lukuun, mutta ei ilmeisesti ole kerinnyt vastailemaan.

                  Hemi: Renkaat on 17" 235/45 ympäriinsä.

                  -Kiki-: Ajoin Metro-autolta suoraan Benkaralle ja itse mestarin kanssa käytiin koeajamassa pirssi.
                  Totesi, että vika saattoi hyvinkin johtua jostain moottorinohjausyksiköltä tulleesta virheestä, mutta nyt kun toimii, niin ei kannata tehdä mitään.
                  Varasin samalla Benkaralta ajan laatikon "huuhtelulle", koska laatikkoon on vaihdettu öljyt hetki sitten toisen omistajan toimesta ja soitin ko. liikkeeseen, että kuinkahan ovat vaihdon tehneet... Kävi ilmi, että päin v...ua oli mennyt se homma.

                  Tässä kun selvittelin, niin kyllä tuohon moottorinohjausyksikköön on vielä hetki sitten päästy kiinni. Eli olisikohan tässäkin Metro-auton ammattitaito hiukan kyseenalainen...

                  Saas nyt nähdä kuinka vehje toimii... ainakin vuorokausi ja n. 100 km on sujunut niin kuin pitääkin.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Jore-80 View Post
                    ....Varasin samalla Benkaralta ajan laatikon "huuhtelulle", koska laatikkoon on vaihdettu öljyt hetki sitten toisen omistajan toimesta ja soitin ko. liikkeeseen, että kuinkahan ovat vaihdon tehneet... Kävi ilmi, että päin v...ua oli mennyt se homma.
                    Paljonko mittarilukema nyt ja miten "päin v..tua" vaihdetut öljyt?

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #11
                      Originally posted by Jore-80 View Post
                      Jees, koittelin täältä yhtä kaveria privalla koodien lukuun, mutta ei ilmeisesti ole kerinnyt vastailemaan.
                      Mulla on vikakoodin lukulaitteet Nokialla, jos ilmenee vielä tarvetta.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Jore-80
                        Newbiemmer
                        • Apr 2009
                        • 12
                        • Nokia

                        #12
                        Hyvä tietää Juhis, pistetään korvan taakse.

                        Mittarilukema on nyt 251000 ja 20000 sitten vaihdettu nuo laatikon öljyt. En tiedä onko aikaisemmin.
                        Päin v...tua siis siten, että ei ole tehty huuhtelemalla vaan vaihdettu vain se 5 litraa, joka tiemmä tulee ulos pelkästään öljypohja poistamalla ja Jää siis vielä 4l vanhaa tavaraa.

                        En nyt kuitenkaan jaksaisi tähänkin ketjuun sekoittaa sitä kannattaako vai eikö kannata öljyjä vaihtaa. Tilanne on se, että jos laatikko on jo hajalla, niin mulle on aivan sama tuleeko korjauksen loppusummaksi 2500 € (käytetty takuuloota+vaihto) vai 3000 € (huuhtelu vanhaan lootaan+käytetty takuuloota+vaihto).
                        Joka tapauksessa tulee hel..tin kalliiksi.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Tuollainen kokemus itsellä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=139239

                          Ei tossa välttämättä ole koko laatikko hajalla. Olikos näissä näissä jotku nopeusanturit sisällä jotka myös saattaa vikaantua..?
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by Jore-80 View Post
                            Päin v...tua siis siten, että ei ole tehty huuhtelemalla vaan vaihdettu vain se 5 litraa, joka tiemmä tulee ulos pelkästään öljypohja poistamalla ja Jää siis vielä 4l vanhaa tavaraa.
                            Ei se huuhtelu ole mikään autuaaksi tekevä, eikä normaali vaihto päin vittua.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Ei se huuhtelu ole mikään autuaaksi tekevä, eikä normaali vaihto päin vittua.
                              Näin.
                              Jos tuo 250tkm:ssa tehty vaihto oli ensimmäinen, voi peli olla pelattu riippumatta siitä onko tehty huuhtelemalla vai ei.
                              Tuo isoimman pykälän unohtaminen ei kuitenkaan viittaa ihan suoraan öljynvaihdosta syntyneen "paskashokin" välittömiin/nopeisiin ongelmiin jotka tulevat yleensä alle 1000km:n jälkeen vaihdosta, joka kuitenkin tyypillisimmillään on 3-4-pykälien välisen ohjauksen/solenoidien jumiutuminen=pakat sulavat.
                              Eli nyt voi olla esim.niin että koska tuo öljynvaihto on tehty vain puolikkaana ilman huuhtelua ja uutta suodatinta, voi suodatin olla yksinkertaisesti täynnä aikaisemmasta "vaihdosta" liikkellelähtenyttä paskaa. Joka tapauksessa siellä on nyt kaikki aiemmin järjestelmästä peseytynyt sedimentti, mutta toki sitä voi nyt olla jo venttiilikoneistossa asti, jolloin proggis muuttuu astetta vaativammaksi.
                              Eli parhaimmillaan voisi homma olla pelastettu uudella suodattimella, mutta tällä alkaa sitten olemaan TODELLA kiire.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎