Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Täydellinen huoltokirja"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pjj53
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 13

    "Täydellinen huoltokirja"

    Ostin n. kuukausi sitten merkkiliikkeen "täydellisellä huoltokirjalla" varustetun E46:sen. Suomi-auto. Ensimmäiset päivät meni aivan ok. Sitten alkoi tapahtua:

    Ensimmäinen vähän viileämpi aamu ja auto "ei meinannut lähteä viivalta". Vika korjaantui ilmamassamittarin vaihdolla, sehän antoi vikakoodin.

    Sitten rupesi öljymäärän merkkivalo vilkahtelemaan: anturivika.

    Auto öljynvaihtoon, vaikka huoltoväliosoitin näytti matkaa seuraavaan huoltoon olevan yli 10.000 km. Ulos tuleva öljy muistutti enemmän paksua mustikkasoppaa kuin moottoriöljyä.

    Viikko eteenpäin ja jäähdytysnesteen määrän merkkivalo syttyi palamaan. Nestettä lisää ja ilmaus. Seuraavana päivänä, kun kone saavutti käyttölämpötilan, merkkivalo taas palamaan. Korkki auki ja kuplii oikein kunnolla!

    Hinurilla kotiin ja kansi auki. Kannessa ei selviä vuotojälkiä, mutta kaiken varalta oikaisu. Samalla selvisi, että koko lohkon oikea sivu on paksun ruostehilseen peittämä ja lisäksi lohkon vasemmalla sivulla lähtevässä nesteen "jakotukissa" (osa no 1153 1709 232) kaasuläppäkoteloon lähtevästä liitostumpista katkennut puolet; kumiletkun sisässä vain sentin verran tumppia. Vedetty vaan lemmaria tiukemmalle. Vielä on selvittämättä jäähdyttimen kunto. Valitettavasti näyttäisi olevan halkeaman alku päätysäiliössä.

    Että sellainen Suomi-auto "täydellisellä huoltohistorialla". Seuraava auto on taatusti Saksasta käytettynä tuotu, olkoon merkki mikä tahansa.
    Last edited by pjj53; 07-05-2009, 19:17.
    E39
    E46 Sport 2000
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Onko uutta että jo elämää nähnyt auto osoittaa kulumisen merkkejä? Eihän e46 mikään uusi ole enään. Oletitko että kun on täydellinen huoltokirja niin kestää seuraavat 50vuotta? Yksilöitä nämä ovat, kaikkea voi tapahtua ja ostaessa käytettyä autoa kannattaa myös tutustua muuhun kuin papereihin.

    Muutenkaan en ymmärrä miksi ihmiset hehkuttaa suomi-autoja. Itse näen tuon enemmän haittana kuin hyötynä, useimmiten tällasissa kun ei ole mitään varusteita, moottorin koko on naurettava ja kunto on mitä sattuu olemaan. Tietysti tämä on taas yleistystä mutta allekirjoittaneen mielipide asiasta.

    Viat kuntoon ja ajoa, ei siinä mittää ongelmaa
    Last edited by Supa; 07-05-2009, 19:08.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • pjj53
      Newbiemmer
      • Jun 2007
      • 13

      #3
      En odottanutkaan mitään uutta tai edes uuden veroista saavani, mutta ottaa pannuun, ettei se, joka sen putken katkaisi, ole nähnyt vaivaa vaihtaa ehjää osaa tilalle. Se kun ei maksa osana edes kahta kymppiä, eikä sieltä paikasta tapahtuvaa nestevuotoa voi mitenkään huomata

      Lienee kuitenkin melko varmaa, että imusarja on ollut irti, että sitä putkea pääsee ronkkimaan poikki.
      Last edited by pjj53; 07-05-2009, 19:19.
      E39
      E46 Sport 2000

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        No, kun kerran löyty vuoto niin uutta osaa kehiin, jos ostit yritykseltä kyseisen auton, pitäisi olla 6kk takuu, jos taas yksityiseltä niin aika turhaa itkeä.
        Originally posted by pjj53
        mutta ottaa pannuun, ettei se, joka sen putken katkaisi, ole nähnyt vaivaa vaihtaa ehjää osaa tilalle. Se kun ei maksa osana edes kahta kymppiä
        Aivan, tässähän tämä suomi-auto termi tulikin hyvin kiteytettyä, löytyy aina ihme patentteja kun suomalaiset on niin persaukisia ettei viitsi ostaa uutta osaa, kyllä näitä on sattunut paljon itelläkin eteen
        Last edited by Supa; 07-05-2009, 19:28.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          #5
          Itse nyt sattumalta tällä hetkellä ajelen suomi autolla mutta on kyllä ollut saksantuontikin alla aiemmin. En nyt sitten tiedä onko tuolla huoltokirjalla mitään merkitystä näihin asioihin? Enemmän auton kunnosta todistaisi kuitit korjauksista... Eli onko uusittu kuluvaa osaa yms. tyyppivikoja.. Jokusen ihmisen tiedän, jotka teettää aina huollot merkkiliikkeessä vain LEIMAN takia. Mutta koskaan ei tehdä ''turhia'' lisätöitä. Eli ei vaihdeta mitään ennenkuin katsastuksesta ei mee läpi tai meno loppuu, eikä pahemmin kiinnosta näitä ihmisiä yleensä jarrunesteet yms...

          Ja onhan niitä saksantuonteja ja suomiautoja aina joka lähtöön. Mutta monasti kun autosta on takuut ohi niin pentti perusjätkä teettä vain pakollisia toimenpiteitä... köyhää..:think
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #6
            kyllä suomessa huolellisemmin pidetään vanhaa autoa mitä saksassa. yli 10v vanhat autot on saksassa ongelmajätettä mihin ei enää paljon ketään kiinnosta vaihdella öljyjä tai muita osia. ajetaan vaan loppuun... harraste piireissä toki vähän eri asia sielläkin ja ei nyt muutenkaan voi yleistää, mutta karkeasti noin.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Diz
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 123
              • Kiiminki

              #7
              Originally posted by Pekuz View Post
              En nyt sitten tiedä onko tuolla huoltokirjalla mitään merkitystä näihin asioihin? Enemmän auton kunnosta todistaisi kuitit korjauksista... Eli onko uusittu kuluvaa osaa yms. tyyppivikoja.. Jokusen ihmisen tiedän, jotka teettää aina huollot merkkiliikkeessä vain LEIMAN takia.
              ja huoltokirjan leimoilla pystyy tekemään itse jos vaan haluaa.nähnyt näitä tuonti autoissa. yhessäkin uudenkarheassa lava-autossa jota käytiin katsomassa oli muka ruotsista täydellinen huoltokirja samasta liikkeestä.
              otettiin selvää ja sellaista huoltamoa ei ruotsista edes ollut.
              en kyllä itse ainakaan luota yhteenkään huoltokirjalliseen autoon yhtäään enempää kuin huoltokirjattomaan. kyllähän osto tilanteessa pitää auto tutkia mahdollisimman tarkasti. ja selvät kuitit missä näkyy vaihdetut osat niin ovat aina avuksi.
              325i M-Technic-94

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by pjj53 View Post
                En odottanutkaan mitään uutta tai edes uuden veroista saavani, mutta ottaa pannuun, ettei se, joka sen putken katkaisi, ole nähnyt vaivaa vaihtaa ehjää osaa tilalle. Se kun ei maksa osana edes kahta kymppiä, eikä sieltä paikasta tapahtuvaa nestevuotoa voi mitenkään huomata

                Lienee kuitenkin melko varmaa, että imusarja on ollut irti, että sitä putkea pääsee ronkkimaan poikki.
                Miten se Saksasta ostettu kymmenen vuotta vanha huoltokirjaton yksilö eroaa tästä jos huonot tuurit alkaa iskemään? Ei kai se huoltokirja ole mikään takuupaperi tulevasta, vaan kertoo ainoastaan kohtuullisella varmuudella sen hetkisen todellisen kilometrikertymän?
                Ongelmahan ei ole Suomi eikä huoltokirja, vaan se että ostit KÄYTETYN auton, vai?
                Eikö nyt myyjäliike ole ainakin osavastuussa ko.ongelmista, jos kerran ostit Suomiliikkeestä?

                Comment

                • pjj53
                  Newbiemmer
                  • Jun 2007
                  • 13

                  #9
                  "vesiputki"

                  Onko tosiaan niin, ettei tuosta M43:n lohkon vasemmalla sivulla olevasta "jakotukista" (osa no 1153 1709 232) ole minkäänlaista huoltotiedotetta. Sen hapertuminen lämmönvaihtelun takia on niin itsestäänselvä asia, että varmaan 90%:ssa koneista se ennemmin tai myöhemmin rupeaa vuotamaan jäähdytysnestettä. Ja sitähän ei huomaa, ennen kuin on liian myöhäistä.

                  Eli jos tuossa moottorissa rupeaa haviämään nestettä, tuo yllä mainittu osa heti erikoistarkkailuun. Osa muuten maksaa varaosana vähän yli 10€. On vain valitettavasti vaikea vaihtaa.
                  E39
                  E46 Sport 2000

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Onhan bemareissa monta muutakin osaa jotka tunnetaan tyypillisinä vikakohteina, jos näistä pitäisi joku tiedoite tehdä niin aika iso lista tulisi.
                    Jos kerran on itsestäänselvä asia niin mihin siinä tiedoitetta tarvii?
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎