heittäkää joku mulle softa niin pääsen kokeilemaan täällä
Lastusta kysymys
Collapse
X
-
Noni softa on nytten. vieläku tietäis mikä eprommi piiri käy, niitä on erillaisia kotelotyyppejä ja erinopeuksisia piirejä. piirin tyyppi on 27C256 32kx8.
Chipin tiedot:
Soubor: JCchip
Datum: 29.09.1999
EPROM: 27c256 (32kx8)
Format: Binarni
R. jednotka: 173, 172, 380
Typ: Jim Conforti pro 2.0 + 2.5
Vykon: + 10 PS (325i), + 5 PS (320i)
Vaihtoehdot:
Ic eprom 5V 250NS PLCC32 elikkä kantaan tuleva 32 jalkanen piiri
C eprom 150NS DIL-28 elikkä vissiin 28 jalkenen dippipiiri?
IC eprom 100NS DIL-28
ja sitten viel C-Eprom Dip-28 Tms 27 c 256-20 Je ei hajuakaan millanen piiri
NS luvut on piirin nopeus eli mitä pienempi niin sen nopeempi piiri on.
kaikki noi piirit näyttäis maksavan meillä alle 1.50€ mutta kiitos tän työpaikan poliitikalle ettei niitä henkilökunta saa tilata.
osaisko joku auttaa? vaikka kuvan laittaa orkkis chipistä ni seki auttais paljon
[email protected]
Comment
-
Siis sehän on 27C256 eli 28 kinttunen satiainen. Siihen käy vaikka 27C128:kin kun ei se koodi vie ku 64kiloo (muistaakseni). Mistä noita keedeja saa ja löytää?!?!? Tahtoo koittaa kans, ja sitten se ohjelma millä muokkaillaan. dme-editorissa pitäs tietää alla olevat tiedot... Niin ja kuva kolmesta satiaisesta......
Comment
-
tossa on ainoo mahollinen piiri joka voi olla oikea. ainoa piiri joka toimii pakkasella -40C - +80C.
Comment
-
elikkä ohjelmointi onnistuu esim laitteella data i/o 2900 dippikannalla. ohjelmana on tasklink 2.08 dossipohjanen. sitten olis kiva saada tietoon noitten binari chippi tiedostojen checksummatki että voi ohjelmoinnin jälkeen tarkistaa piiristä checksumman että se täsmää.
Comment
-
Ei se niin tarkkaa ole... Niin ja luultavasti melkein mikä vaan piiri sopii jossa lukee 27C256 ja on tolla samalla kopalla.Originally posted by Nacnohttp://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta...tfield=7373533
tossa on ainoo mahollinen piiri joka voi olla oikea. ainoa piiri joka toimii pakkasella -40C - +80C.Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment
-
Onkos jollain muuten toi DME editor tai hyviä vinkkejä vastaavista ohjelmista ja mistä niitä saa...Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment
-
Toi DME editori löytyy täältä => Products => Automotive.
Tosin et sillä paljoakaan tee, jos sinulla ei ole ko. motronic version ".spc" tiedostoa. Ko. tiedostoon kirjataan moistä löytyy ko. softan sytytyskartan osoite (esim. $038C eli osoitteesta 38C (hex)), missä polttoainekartta sijaitsee (esim. $0522), missä WOT kartta jne. jne.
Monessa BMW koodissa ne on samoissa osoitteissa, joissakin taas eri osoitteissa. Mutta niiden osoitteet pitää tietää.
DME Editoriin liittyvää tietoa löydät myös täältä, siinä kerrotaan "059" boxin sielunelämästä.
t: Timo
Comment
-
Siis mitä? Slow down a little bit! ite en oo kovin hyvä näissä jutuissa, joten oonko ymmärtäny tän iha oikein: Tarvitaan chippi sit tää "prommeri", jolla saadaan chippi kii kompuutteriin ja sit noita ohjelmia? Paljonkos noilla nyt tulis hintaa ja mistäs noita chippejä/prommeraita saa? Vai lukiko jo jossain...
Kiinnostais kokeilla väsätä tuommosta, mut jos jonkinmoista apua sais selventämään 8)Current:
Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73
Previous:
Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i
Comment
-
No kokeillaanpa selventää asiaa....
Motronic boxin sisällä on muistipiiri, sen muistipiirin sisuksiin on tallennettu kuinka moottori toimii. Sieltä löytyy mm. sytytyskartat, polttoainekartat, WOT kartat, lämpötilakartat yms. jutut. Ja tottakai, se mitä noilla tiedoilla tehdään, eli se "perussofta".
Kun chippiä "viritetään", yleensä modifioidaan noita sytytys- ja polttoainekarttoja (kts. kuva, sytytyskartta). Muutetaan ennakoita ja suihkusuuttimien aukioloaikoja. Ko. kartassa on yhdellä akselilla kierrokset (RPM), yhdellä akselilla kuorma (millisekunteja eli ms) ja yhdellä akselilla lukuarvo joka kertoo ennakon (se tosin lasketaan tietylla laskukaavalla, jotta saadaan todellinen ennakko asteina).
Eli jos kierrokset on 4000 RPM, ja kuorma on 98ms, niiden leikkauskohdasta saadaan ennakko (66 "yksikköä").
Näissä "vanhemmissa" motroniceissa ohjelmointi tapahtuu siten että eeprom (muistipiiri) otetaan irti, se tyhjennetään (tai ostetaan uusi mutta tyhjä samanlainen tilalle) ja ohjelmoidaan uusiksi. Mutta nyt modifioidulla sisällöllä, uusilla polttoaine- ja sytytyskartoilla.
Muistipiiri tyhjennetään ottamalla tarra pois sen päältä, tarra joka peittää sen päällä olevan pienen ikkunan. Piiri laitetaan tyhjennyslaitteeseen, UV lampun alle. "Säteilytetään" sitä UV valolla n. 30 - 60 minuuttia ja piiri on tyhjä.
Ohjelmointi tehdään "prommerilla", laitteella jolla muistipiirit ohjelmoidaan. Täytyy kuitenkin muistaa että eri valmistajien piirit ohjelmoidaan yleensä erilaisilla parametreilla (jännite, pulssinpituus yms.). Mutta kaupallisissa prommeireissa tämä ei ole ongelma, valitaan vain kyseinen valmistajalta kyseinen mikropiirityyppi, valmiista listasta. Prommerien hintoja voi löytää netistä.
Yleensä prommeri on kytketty tietokoneeseen, jolla sen toimintaa ohjataan, omalla käyttöliittymällään. Itsekin käytän sellaista "prommerisoftaa" jatkuvasti, vakkei minulla edes ole prommeria. Se nimittäin toimii ilmankin. Muunnan sen avulla binääritiedostoja (straight) hex formaattiin (tai "intel hex" formaattiin) ja takaisin, koska binaaritiedostoja (1010100100) en osaa tulkita, hex tiedostoja osaan.
Itse muistipiirit ei paljoa maksa, riippuen tyypistä, niitä saa 2€:sta ylöspäin. Eli niitä kannattaa ostaa useampia, voi vaihtaa chipin aina kun mieli tekee.
Omiakin prommereita voi tehdä, niihinkin löytyy ohjeita. Se, pystyykö niiden paramaetreja muuttamaan, ei ole tiedossani. Mutta niillä pystynee ohjelmoimaan ns. yleisiä tyyppejä, joiden parametrit on samat, valmistajasta riippumatta.
Selvensikö yhtään vai hämmensikö lisää?
t: Timo
Comment
Comment