Joo tota itsekin mietiskelin että teho ei taida piisata letkulämmittimessä. Mutta toisaalta jos edes lasit sais pikkusen auki pakkasella niin siitä jo olis iso apu...
Tiedätkö tarkemmin missä liitin webastoa varten ja mille nastalle heräte?... Köh, ja niin mitä tarkemmin se heräte tekee.
Webaston asennusohjeessa selkeästi, ei vaan ole ohjetta enään. Enkä sano että tuohon sun autoosi olisi yhtä yksinkertainen, mutta e46 on.
Voi johtua näistä väylä jutuista, niiden tarvitsisi kääntyä merkkihuollon puoleen ohjelmoinnin tjms. takia, vanhemmista saa siten paremman katteen kun voi tehdä hommat itse ja lopputulos on toimiva eikä "kyllä sen pitäisi toimia oikein" mallia.
Eli tässäkin autotehtaat onnistuvat vetämään omiin huoltoihin töitä.
Käyttöauton puolelta ei tosiaankaan tullut vastaavaa viestiä, vaan parin tonnin tarjous asennuksesta, lämmitinlaitteesta ja kaukosäätimestä. Tuon aiemman lausunnon antanut taho ei ollut mikään pikkupaja.
Ostin pari kuukautta sitten BMW 320DA e91:sen tehdasasennetulla webastolla. V-käyrä nousi melko korkealle, kun palstan kirjoituksista ymmärsin, että laite ei lämmitä moottoria lainkaan. Testasin lämmitintä viime viikolla, kun ulkona oli nollakeli. Ei tosiaankaan lämmittänyt moottoria. Lämmittimessä oli polttoaine pumppu ehkä 5 minuuttia päällä, minkä jälkeen pumppu meni pois päältä. Arvelisin, että laite mittaa paluuveden lämpötilaa, ja jos se kohoaa liian korkeaksi, pumppu pysähtyy. Sen jälkeen pumppu lähti käyntiin ehkä kolme tai neljä kertaa puolen tunnin aikana. Pumpun äänen kuulee kuskin puolen takapyörän kohdalta, kun se naksuttaa. Luultavasti aina ennen pumpun käynnistystä laite hehkuttaa. Ei ihme että akku on kovilla. Parempi olisi, jos pumppu kävisi pidempään ja ylimääräinen lämpö johdettaisiin.... no vaikkapa moottoriin.
Palstalla on ollut kirjoituksia, joissa vedenkiertoa ohjaavaan ventiiliin on laitettu vastus. Ilmeisesti silloin moottorin lämpötila nousee hyvin, mutta hytti tahtoo jäädä kylmäksi. Ehkä vähän liikaa vettä menee lämmityslaitteen kennon sijaan moottorille. Sitten on ehdotettu, että ventiilistä otettaisiin tiiviste pois.
Itse tein viikonloppuna seuraavasti. Irrotin ventiilin autosta ja otin tiivisteen pois. Tiivisteen reikä, josta vesi pääsee kulkemaan ventiilin ollessa auki, on 12 mm. Pistin tiivisteen paikalle prikan ja O-renkaan. Prikan keskelle olin poranut 12 mm reiän. O rengas oli virityksessä sen vuoksi, että tiiviste oli 4 mm paksu ja prikkani oli 1,5 mm, jolloin 2,5 mm O-renkaalla tila tuli täyteen. Ensin laitoin O-renkaan pohjalle ja sitten prikan päälle, jolloin arvelin reiän pinta-alan puolittuvan, kun ventiili on toiminnassa. Testin aikana lämpötila oli vähän plussalla ja moottorin lämpötila alussa 6 astetta. Moottorin lämpötila nousi hitaasti puolen tunnin aikana 4 astetta.
Sitten aukaisin ventiilin uudestaan, suurensin prikassa olevan reijän 13 mm ja vaihdoin O-renkaan ja prikan paikkaa eli pistin prikan ensin ja O-renkaan päälle. Nyt moottorissa oleva vesi, edelleen ulkona nollakeli, alkoi nousta reilusti, kun webasto oli ollut päällä 5 minuuttia. Kymmenen minuutin kuluttua vesi oli + 18 astetta. Webaston pumppu kävi selvästi pidempään kerralla, mutta alkoi kuitenkin sammuttelemaan itseään 15 minuutin jälkeen. Loppuvaiheessa, kun webaston polttoainepumppu ei enää käynyt, moottorin lämpötila laski pari astetta. Kun pistin auton käyntiin, moottorin lämpötila laski vielä hetkeksi yhden asteen, mutta alkoi sitten heti nousta.
Uskon, että näin viritettynä systeemi on paljon alkuperäistä parempi. Webaston polttoainepumppu käy pidempään, jolloin hehkutukset vähenevät, jolloin akkua kuluu vähemmän. Moottorin lämmitys ei ole pois sisätilan lämmityksestä ainakaan pienemmillä pakkasilla. Kun moottorissa on ollut noin 18 asteinen vesi 25 minuuttia, vaikuttaa siltä, että koko moottori on aika hyvin lämmennyt, koska lämpötila ei käynnistyksen jälkeen käytännössä putoa. Nähtäväksi jää, miten laite pelaa kovemmilla pakkasilla. Luulisin että reijän olisi hyvä olla 14 - 15 mm, jolloin moottoriin saataisiin vielä vähän enemmän lämpöä. Sitä en ole kokeillut, että jättäisi koko prikan ja tiivisteen pois. Ehkä moottorin liika lämmitys sotkee antureita ja aiheuttaa käynnistysongelmia.
Comment