Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d tehot hukassa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9147
    • Oulu

    #16
    Kannattaa ainakin välttää reippaita kiihdytyksiä, ettei joku muu paikka petä korkeiden ahtojen takia.

    Nyt kun pakoputki joka tapauksessa otetaan alkupäästään irti turbon vaihdon takia, kannattaa vakavasti harkita samalla hitsauttaa uudet joustopätkät. Varsin yleinen ongelma näissä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • KATKU
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 230
      • Vaasa

      #17
      Originally posted by kalleko View Post
      Jep, nyt ois uus turbo tilattu. Diagnoosina lopulta tuli se että turbo vonkuu melkoisesti matalilla kierroksilla. Voikos tuosta liiasta ahtopaineesta nyt olla moottorille jotain haittaa; uskaltaako tuolla autolla ajaa ennenkuin saa uuden turbon paikoilleen?
      Mistä tilasit ja paljoko maksoi ?

      Comment

      • kalleko
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 40
        • Oulu

        #18
        Ihmehommaa. Tässä uutta turboa odotellessa ja ajellessa tuo uusi ahtopaineletku lähti uudelleen irti. No laitoin sen sitte takaisin kiinni, mutta siitä lähtien auto on pukannut oudosti savua.. aivan niinkuin sinistä savua. Mistähän moinen voisi johtua? Lisäksi turbo tuntuu pelaavan hyvin yläkierroksilla kun ahtopainesäätimestä vetää johdon irti. Lisäksi huomasin että välittömästi kun auton käynnistää niin alipainekello vetää tangon alas, eikä nouse enää ylös.

        .. se savu ei tosin mielestäni haise ollenkaan öljysavulle.
        Last edited by kalleko; 18-06-2009, 16:05.
        Nykyinen:
        330xd Touring 2004
        Ex:
        VW T5 2.5TDI 4motion 2005 työjuhta
        330dA Touring 2003
        530dA Touring 1999
        525tdsA Touring 1996

        Webastojen vikakoodinlukua, asennuksia ja korjauksia Oulussa.

        Comment

        • Simpel
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 405

          #19
          mistä tilasit turbon ja mikä oli hinta?

          Comment

          • kalleko
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 40
            • Oulu

            #20
            Joo.. nyt on uus turbo vaihdettu paikoilleen. (Englannista tilasin ebay:n kautta). Mutta ongelmana on että sen jälkeen kun auton käynnistää, pukkaa auto sinistä savua kaasua enemmän painettaessa noin 2 minuutin ajan, jonka jälkeen sinistä ei enää näy. Mikähän piru sen voi aiheuttaa? Vaihdoin sen huohottimen suodattimenkin kun ajattelin että se vois siitä johtua. EGR-venttiili on uusittu autoon viime vuonna.
            Nykyinen:
            330xd Touring 2004
            Ex:
            VW T5 2.5TDI 4motion 2005 työjuhta
            330dA Touring 2003
            530dA Touring 1999
            525tdsA Touring 1996

            Webastojen vikakoodinlukua, asennuksia ja korjauksia Oulussa.

            Comment

            • Lasse330d
              Newbiemmer
              • Mar 2009
              • 13
              • Lpr

              #21
              Originally posted by kalleko View Post
              Joo.. nyt on uus turbo vaihdettu paikoilleen. (Englannista tilasin ebay:n kautta). Mutta ongelmana on että sen jälkeen kun auton käynnistää, pukkaa auto sinistä savua kaasua enemmän painettaessa noin 2 minuutin ajan, jonka jälkeen sinistä ei enää näy. Mikähän piru sen voi aiheuttaa? Vaihdoin sen huohottimen suodattimenkin kun ajattelin että se vois siitä johtua. EGR-venttiili on uusittu autoon viime vuonna.
              Mulla sama homma,turbo vaihdettu noin vk sitten.Nyt alkaa pikkuhiljaa vähentyä eli luultavasti häviää kunhan on pariviikkoa ajellut.

              Comment

              • jardahl
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 176
                • Jyväskylä

                #22
                Sama paukaus tapahtui itselläni juuri äsken, 1.ja2.vaihteilla rauhallinen kiihdytys.. sitten 3.vaihteella lappu lattiaan ja 4000rpm kohdalla kunnon "tömäys" joka todella säikäytti. Veto loppui saman tien, koko kierrosalueella. Yhtään ei ollut savua peräpeilissä, ja voimansiirto tuntui pelaavan normaalisti (=pieni helpotus). Pysäytin heti tien reunaan ja tyhjäkäyntiäänestä huomasi ettei kaikki ole kohdallaan, ihan kuin pakoputki vuotaisi mutta hieman vaimeampi ääni.

                Köröttelin hissukseen kotipihaan jossa lampulla tarkastellessa näyttää että imusarja on halki liitoskohdastaan koko matkalta (näkyvällä puolella ainakin) . Ja pientä öljysumua oli tasaisesti koko imusarjan pituudelta. Missään muualla ei näkynyt roiskeita ja turbokin tuntui "vislaavan" ennestään tuttuun tyyliinsä. En pystynyt painamaan kaasua ja kokeilemaan kädellä vuotaako imusarja siltä kohdalta koska olin yksin liikenteessä.
                Model S

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by jardahl View Post
                  Sama paukaus tapahtui itselläni juuri äsken, 1.ja2.vaihteilla rauhallinen kiihdytys.. sitten 3.vaihteella lappu lattiaan ja 4000rpm kohdalla kunnon "tömäys" joka todella säikäytti. Veto loppui saman tien, koko kierrosalueella. Yhtään ei ollut savua peräpeilissä, ja voimansiirto tuntui pelaavan normaalisti (=pieni helpotus). Pysäytin heti tien reunaan ja tyhjäkäyntiäänestä huomasi ettei kaikki ole kohdallaan, ihan kuin pakoputki vuotaisi mutta hieman vaimeampi ääni.

                  Köröttelin hissukseen kotipihaan jossa lampulla tarkastellessa näyttää että imusarja on halki liitoskohdastaan koko matkalta (näkyvällä puolella ainakin) . Ja pientä öljysumua oli tasaisesti koko imusarjan pituudelta. Missään muualla ei näkynyt roiskeita ja turbokin tuntui "vislaavan" ennestään tuttuun tyyliinsä. En pystynyt painamaan kaasua ja kokeilemaan kädellä vuotaako imusarja siltä kohdalta koska olin yksin liikenteessä.
                  Ohoh. Jossain säikeessä joku muukin hiljattain kertoili et imusarja oli haljennut. Onko sit vain niin että se väsyy aikanaan vai onko se oire yliahtamisesta..? Jos se selvästi on halki niin pitäis kyllä puhaltaa jo 1 barin tyhjäkäyntipaineillakin.

                  Huom! Viesti sisältää höpöhöpö infoa. Eli tyhjäkäynnillä imusarjassa vallitsee noin sama paine mikä ilmakehässäkin on. Eli ahtomittari näyttäis nollaa...
                  Last edited by Thuppu; 13-08-2009, 13:21.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • jardahl
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 176
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Ohoh. Jossain säikeessä joku muukin hiljattain kertoili et imusarja oli haljennut. Onko sit vain niin että se väsyy aikanaan vai onko se oire yliahtamisesta..? Jos se selvästi on halki niin pitäis kyllä puhaltaa jo 1 barin tyhjäkäyntipaineillakin.
                    Tyhjäkäynnillä imusarjassa on kyllä alipaine... moottorilla pitää olla kuormaa ja kierrokset luokkaa 1500, että imusarjaan saadaan ylipaine.
                    Model S

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1964
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by jardahl View Post
                      Tyhjäkäynnillä imusarjassa on kyllä alipaine... moottorilla pitää olla kuormaa ja kierrokset luokkaa 1500, että imusarjaan saadaan ylipaine.
                      Eikai nyt sentään dieselin imusarjassa alipainetta...
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • jardahl
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 176
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by joko View Post
                        Eikai nyt sentään dieselin imusarjassa alipainetta...
                        No tyhjäkäynnillä ei ainakaan ylipainetta ole.
                        Sovitaanko näin että sama paine kuin ulkoilmassa..
                        Model S

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Ainakin niissä 530d:ssä mitä on tullu livedatalla tutkailtua on ollu n. 1 barin ylipaine tyhjäkäynnillä. Kai se on niitä VNT-ahtimen hienouksia..?

                          Tämä siis edellyttäen että olen katsonut oikeaa käppyrää.

                          EDIT: Höpöhöpö tietoutta! 1 barin paine on siis sama kuin ilmanpaine muutenkin... Eli ylipainetta ei juurikaan ole tyhjäkäynnillä.
                          Last edited by Thuppu; 13-08-2009, 13:48.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1964
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by jardahl View Post
                            No tyhjäkäynnillä ei ainakaan ylipainetta ole.
                            Sovitaanko näin että sama paine kuin ulkoilmassa..
                            Tehdään kaupat=) Veikkaisin etei niitä ahtopaineita kyllä todellisuudessa ole kilon vertaa jo tyhjäkäynnillä, voisin ne jossain välissä mittarilla mitata omastani ihan kokeeksi vain.
                            Kun pieni epäilys olis että joko maffi tai turbo on menossa, kun putken täydeltä puskee mustaa savua äkillisessä kiihdytyksessä. Öljyä ei vie yhtään eli liikaa ruokaa tuntuis saavan. Samalla näkis sitten että ahtaako liikaa eli jumittaisko turbon siivet?
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • jardahl
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 176
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Ainakin niissä 530d:ssä mitä on tullu livedatalla tutkailtua on ollu n. 1 barin ylipaine tyhjäkäynnillä. Kai se on niitä VNT-ahtimen hienouksia..?

                              Tämä siis edellyttäen että olen katsonut oikeaa käppyrää.
                              Siellä on silloin absoluuttinen paine (=ilmakehän paine), kaikki siitä yli on ylipainetta, eli tässä tapauksessa ahtopainetta.
                              Livedatalla painetta on kuormituksessa varmaankin 2,1-2,2bar?
                              Model S

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9147
                                • Oulu

                                #30
                                Tyhjäkäynnillä karvan verran yli vallitsevan ilmanpaineen, eli absoluuttista n. 1000 mbar.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎