Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da ahtaa liikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joneml
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 21
    • Lohja

    530da ahtaa liikaa

    Nyt tarvittaisiin apuja mysteerin ratkaisuun! Eli auto on 530da vuosimallia 03 ja mittarissa on ~135tkm. Ongelmana on laiskuus ylemmillä kierroksilla (+3000rpm), kun kiihdytetään kaasu pohjassa alhaisilta nopeuksilta. Tuntuu kuin auto tukehtuisi yläkierroksille ja päästelee myös mielestäni normaalia enemmän mustaa. Kulku on myös sen mukaista, eli autossa ei kiihdy mikään muu kuin kuski. Tämän lisäksi menoa säestää kaamea "vikinä", joka ei välttämättä tule turbosta, tosin varmoja emme olleet. Alemmilla kierroksilla ja puolikaasulla auto tuntuu toimivan "normaalisti". Myöskin lähtiessä kiihdyttämään suuremmilta nopeuksilta (+80km/h) menohaluja tuntuu olevan enempi, vaikka mentäisiin yli 3000rpm:n

    Autosta on luettu vikakoodit ja ne eivät paljastaneet mitään poikkeavaa. Live-datalla muut arvot olivat normaaleja paitsi ahtopaineet olivat aivan liian korkeat pyyntiin nähden. Ahdot nousivat todella herkästi aina 1,48bar asti. Autoon on vaihdettu uusi ilmamassamittari(Bosch) ja se on myös koodattu. Tämän lisäksi olemme kokeilleet uutta turbon kelloa ohjaavaa solenoidia tuloksetta.

    Eli olisiko kenelläkään ehdotuksia mikä voisi ratkaista tämän mysteerin? Onko edessä turbon vaihto vai vieläkö on toivoa muusta??
    535dee
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Turboa veikkaan,omassa ex e39 530d ahtoi liikaa kun oli siivet jumissa ja paloja puuttui siivistä.
    Tokihan tuossa voi muutakin olla.
    Otappa maffin johto irti ja kokeile miten kulku muuttuu .

    Tai miksei tuo voi olla vaikka siirtopumppukin
    Olikos autosi malli E39 vai E60 ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • toperi
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 105

      #3
      mulla myös tämän kaltaisia ongelmia...luulin kaiken johtuvan siirtopumpusta jonka tänään ostin ja vaihdoin, tuloksetta.
      sitten alkoin tarkistaa turboa niin kuin sitä vain ilman käteen ottamista näkee. siivet olivat täysin ehjät eikä välystä tuntunut kjuin pystysuunnassa noin milli(korjautunee kun paineet nousee...?)
      itse epäilen että jostain syystä ajossa siivet eivät kunnola toimi. paikallaan alipainekello kyllä näyttäisi toimivan kun katsoo sitä tappia mikä sieltä nousee turboon. voisiko kuitenkin olla että sen toiminta ei ajossa kuitenkaan olisikaan 100 % ?
      ylimääräistä savutusta ei ole, kulutusmittari vian ollessa päällä ei nouse kuin reiluun kymppiin...
      olen haulla kyllä asiaa tutkiskellut mutta ajattelin tähän uuteen laittaa kyselyn olisiko kellään asiasta parempaa tietoa...
      vikakoodin lukuun olen jossain vaiheessa menossa kyy.
      ps. tänään ostettu ja muutama 100m kiinni ollut siirtopumppu myynnissä jota voi kysellä esim. yv:nä
      ja auto on 530dat - vm 99

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Autoa tutkineena vikaa ei ole ainakaan MAFfissa, turbon kellossa, ahtopaineanturissa eikä siirtopumpussa.

        Asiaa tovin mietittyä kallistun aikalailla turbon puoleen ja uskon että siellä siivet jumittaa mikä selittäisi ahtopaineen nousun liian korkeaksi sekä epämääräisen äänen turbon suunnalta sekä reilun öljynmäärän ahtoputkessa, nämä kaikki kun voi johtua rikkinäisestä turbosta, ja vaikka se tanko siellä nähtävästi liikkuu niin ei se takaa että siellä sisällä mitään tapahtuu.

        Eli mun teorian mukaan kun ahtoja tulee liikaa niin moottori pienentää polttoaineen syöttöä(vikatila) jolloinka se ei kulje tietenkään niin kuin pitäisi.
        Last edited by Rahu; 03-06-2009, 21:56.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Rahu View Post
          Autoa tutkineena vikaa ei ole ainakaan MAFfissa, turbon kellossa, ahtopaineanturissa eikä siirtopumpussa.

          Asiaa tovin mietittyä kallistun aikalailla turbon puoleen ja uskon että siellä siivet jumittaa mikä selittäisi ahtopaineen nousun liian korkeaksi sekä epämääräisen äänen turbon suunnalta sekä reilun öljynmäärän ahtoputkessa, nämä kaikki kun voi johtua rikkinäisestä turbosta, ja vaikka se tanko siellä nähtävästi liikkuu niin ei se takaa että siellä sisällä mitään tapahtuu.

          Eli mun teorian mukaan kun ahtoja tulee liikaa niin moottori pienentää polttoaineen syöttöä(vikatila) jolloinka se ei kulje tietenkään niin kuin pitäisi.
          Eikö se antanut vikakoodia edes tuosta ahtojen poikkeavuudesta? Näin tosin voi käydä ja silti DDE menee vikatilaan yliahdon takia. Anturi ei taida edes näyttää >2,48 bar absoluuttista painetta. Ei tuossa voi oikein mikään muu enää olla kuin viallinen turbo, jos on kokeiltu varmasti toimivalla solenoidilla. Jos akselissa ei ole liiemmin välystä, voi hyvinkin olla vielä kunnostettavissa (esim. Pro Motor).
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Eikö se antanut vikakoodia edes tuosta ahtojen poikkeavuudesta? Näin tosin voi käydä ja silti DDE menee vikatilaan yliahdon takia. Anturi ei taida edes näyttää >2,48 bar absoluuttista painetta. Ei tuossa voi oikein mikään muu enää olla kuin viallinen turbo, jos on kokeiltu varmasti toimivalla solenoidilla. Jos akselissa ei ole liiemmin välystä, voi hyvinkin olla vielä kunnostettavissa (esim. Pro Motor).
            Ei antanut vikakoodia ainakaan sinä aikana kun minä autoa testailin.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #7
              Itse luin myös joneml:än autosta vikakoodit inpalla ja kyllä siellä joku vika koodi oli että ahtaa liikaa mutta en nyt muista tarkalleen että minkäniminen koodi se oli :think
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • jsr85
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1375
                • Oulainen

                #8
                Oireet täsmälleen samat ku kaverilla jonka autosta etsittiin vikaa pitkään, vaihdettiin sit se ahtopaine-anturi jonka jälkeen ei ongelmia.

                En tiedä koititteko Rahun kans toimivaa anturia mut ainakin meidan tapauksessa vika löytyi kun testattiin toimivalla anturilla. Ei muistaakseni antanut suoraa vikakoodia anturista.

                edit. tuo öljy kyllä kielii turbo vauriosta..
                Last edited by jsr85; 03-06-2009, 22:49.
                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by jsr85 View Post
                  Oireet täsmälleen samat ku kaverilla jonka autosta etsittiin vikaa pitkään, vaihdettiin sit se ahtopaine-anturi jonka jälkeen ei ongelmia.

                  En tiedä koititteko Rahun kans toimivaa anturia mut ainakin meidan tapauksessa vika löytyi kun testattiin toimivalla anturilla. Ei muistaakseni antanut suoraa vikakoodia anturista.

                  edit. tuo öljy kyllä kielii turbo vauriosta..
                  Mun luona ei ainakaan koitettu, missäs kohti se muute sijaitsee?
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by jsr85 View Post
                    Oireet täsmälleen samat ku kaverilla jonka autosta etsittiin vikaa pitkään, vaihdettiin sit se ahtopaine-anturi jonka jälkeen ei ongelmia.

                    En tiedä koititteko Rahun kans toimivaa anturia mut ainakin meidan tapauksessa vika löytyi kun testattiin toimivalla anturilla. Ei muistaakseni antanut suoraa vikakoodia anturista.
                    Miten tuossa tapauksessa ahtopaineet käyttäytyivät live-datalla tyhjäkäynnillä/täyskaasukiihdytyksessä/tasanopeudella? Kokeilitteko putsata sitä anturin "mehupilliä"?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • joneml
                      Newbiemmer
                      • Mar 2005
                      • 21
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by jsr85 View Post
                      Oireet täsmälleen samat ku kaverilla jonka autosta etsittiin vikaa pitkään, vaihdettiin sit se ahtopaine-anturi jonka jälkeen ei ongelmia.

                      En tiedä koititteko Rahun kans toimivaa anturia mut ainakin meidan tapauksessa vika löytyi kun testattiin toimivalla anturilla. Ei muistaakseni antanut suoraa vikakoodia anturista.

                      edit. tuo öljy kyllä kielii turbo vauriosta..
                      Autoa ei ole kokeiltu uudella ahtopaineanturilla. Vanha on kyllä otettu irti ja putsailtu paineilmalla <- tästä ei ollut apua.. Live-data kyllä näytti, että anturi olisi kunnossa, mutta tiedä noista sitten..

                      Originally posted by veku View Post
                      Turboa veikkaan,omassa ex e39 530d ahtoi liikaa kun oli siivet jumissa ja paloja puuttui siivistä.
                      Tokihan tuossa voi muutakin olla.
                      Otappa maffin johto irti ja kokeile miten kulku muuttuu .

                      Tai miksei tuo voi olla vaikka siirtopumppukin
                      Olikos autosi malli E39 vai E60 ?
                      Auto on E39, eli niitä viimeisiä.. Massamittari on ollut irti ja mielestäni auto kulkee vielä huonommin ilman sitä. Myös ilman massamittaria live-data näyttää ahtojen olevan liian korkeat.
                      535dee

                      Comment

                      • jsr85
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1375
                        • Oulainen

                        #12
                        En nyt muista miten ahtopaine käyttäytyi mut täyskaasu kiihdytyksessä vikatilaan joka kerta. Ja paikallaan polkiessa ahdin sakkas lievästi.


                        Tuolta osa nro. 1 joka onkin ahtopaineensäädin eikä mikään ahtopaine-anturi, anteeksi maalaisuuteni.
                        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6326
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Jostain jos mun topiciin löytää niin vaihdoin melkein kaiken mahdollisen esim maf,ahtopaineanturi,ahtopainesäädin\solnoidi joka ohjaa turboa jotain muutakin tuli vielä vaihdettua eikä vika korjaantunut kun vasta kun turbon vaihdolla.
                          O-100 aika oli jotain 11 sek nurkilla vaikka 225\500 oli lukemat..
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by toperi View Post
                            mulla myös tämän kaltaisia ongelmia...luulin kaiken johtuvan siirtopumpusta jonka tänään ostin ja vaihdoin, tuloksetta.
                            sitten alkoin tarkistaa turboa niin kuin sitä vain ilman käteen ottamista näkee. siivet olivat täysin ehjät eikä välystä tuntunut kjuin pystysuunnassa noin milli(korjautunee kun paineet nousee...?)
                            itse epäilen että jostain syystä ajossa siivet eivät kunnola toimi. paikallaan alipainekello kyllä näyttäisi toimivan kun katsoo sitä tappia mikä sieltä nousee turboon. voisiko kuitenkin olla että sen toiminta ei ajossa kuitenkaan olisikaan 100 % ?
                            ylimääräistä savutusta ei ole, kulutusmittari vian ollessa päällä ei nouse kuin reiluun kymppiin...
                            olen haulla kyllä asiaa tutkiskellut mutta ajattelin tähän uuteen laittaa kyselyn olisiko kellään asiasta parempaa tietoa...
                            vikakoodin lukuun olen jossain vaiheessa menossa kyy.
                            ps. tänään ostettu ja muutama 100m kiinni ollut siirtopumppu myynnissä jota voi kysellä esim. yv:nä
                            ja auto on 530dat - vm 99
                            Toperin autoa tuli nyt katottua. Vikakoodit luettiin ja livedataa ihmeteltiin... Kyllä tuossa ahtopuolesa jotain häikkää selvästi on... 2,5 bariin nousee ahdot rivakassa vedossa, tosin kovin rivakasta ei voi puhua vikatilan olessa päällä. Turbon johdesiipien tanko liikkuu kyllä auton ollessa paikallaan, mutta melko vaivalloisesti ja hitaasti. Käsin tuota ei meinaa saada liikkumaan ollenkaan. Erittäin voimakkaasti pitää painaa jotta hieman liikkuisi.

                            Tuollaiset vikakoodit sieltä löyty ennen nollausta:

                            7728 Charge-air pressure control or charge-air pressure actuator
                            Error frequency : 27
                            Logistic counter: 9
                            Error occured 1. times at:
                            Engine speed 3721.28 1/min
                            Coolant temperature 88.68 Grad C
                            Einspritzmenge 55.81 mm^3
                            Boost pressure 2272.00 mbar
                            Fehler aufgetreten bei 260490.00 km
                            Error occured 2. times at:
                            Engine speed 3721.28 1/min
                            Coolant temperature 55.23 Grad C
                            Einspritzmenge 55.30 mm^3
                            Boost pressure 2208.00 mbar
                            Fehler aufgetreten bei 287990.00 km
                            Error occured 3. times at:
                            Engine speed 3371.63 1/min
                            Coolant temperature 53.87 Grad C
                            Einspritzmenge 55.30 mm^3
                            Boost pressure 2480.00 mbar
                            Fehler aufgetreten bei 288240.00 km
                            Error not present
                            Sporadic error
                            neg. deviation / Boost pressure to big
                            -------------------------------------------------------------
                            1024 Exhaust-gas recirculation or exhaust-gas recirculation actuator
                            Error frequency : 255
                            Logistic counter: 38
                            Error occured 1. times at:
                            Engine speed 1423.58 1/min
                            Coolant temperature 89.37 Grad C
                            Einspritzmenge 12.80 mm^3
                            RPC rail pressure 379.52 bar
                            Fehler aufgetreten bei 287990.00 km
                            Error occured 2. times at:
                            Engine speed 1223.78 1/min
                            Coolant temperature 87.32 Grad C
                            Einspritzmenge 11.26 mm^3
                            RPC rail pressure 349.40 bar
                            Fehler aufgetreten bei 288030.00 km
                            Error occured 3. times at:
                            Engine speed 1373.63 1/min
                            Coolant temperature 88.68 Grad C
                            Einspritzmenge 10.75 mm^3
                            RPC rail pressure 379.52 bar
                            Fehler aufgetreten bei 288410.00 km
                            Error not present
                            Sporadic error
                            neg. deviation / Air mass to big
                            -------------------------------------------------------------
                            272 temperature sensor
                            Error frequency : 2
                            Logistic counter: 21
                            Error occured 1. times at:
                            Engine speed 749.25 1/min
                            Coolant temperature 91.41 Grad C
                            Einspritzmenge 7.68 mm^3
                            RPC rail pressure 295.18 bar
                            Fehler aufgetreten bei 288340.00 km
                            Error occured 2. times at:
                            Engine speed 724.28 1/min
                            Coolant temperature 92.10 Grad C
                            Einspritzmenge 8.70 mm^3
                            RPC rail pressure 295.18 bar
                            Fehler aufgetreten bei 288340.00 km
                            Error not present
                            Sporadic error
                            Signal open circuit or short circuit to B+
                            ================================================== ===========




                            Ja tällainen nollauksen ja pienen ajolenkin jälkeen:

                            1024 Exhaust-gas recirculation or exhaust-gas recirculation actuator
                            Error frequency : 3
                            Logistic counter: 39
                            Error occured 1. times at:
                            Engine speed 1923.08 1/min
                            Coolant temperature 87.32 Grad C
                            Einspritzmenge 15.36 mm^3
                            RPC rail pressure 524.10 bar
                            Fehler aufgetreten bei 288410.00 km
                            Error occured 2. times at:
                            Engine speed 1748.25 1/min
                            Coolant temperature 88.00 Grad C
                            Einspritzmenge 10.24 mm^3
                            RPC rail pressure 433.73 bar
                            Fehler aufgetreten bei 288410.00 km
                            Error occured 3. times at:
                            Engine speed 1348.65 1/min
                            Coolant temperature 89.37 Grad C
                            Einspritzmenge 10.24 mm^3
                            RPC rail pressure 391.57 bar
                            Fehler aufgetreten bei 288410.00 km
                            Error present
                            Sporadic error
                            neg. deviation / Air mass to big
                            ================================================== ===========


                            Itse päättelin, että tuo egr vika tulee siitä kun turbo yliahtaa ja ylittää pakopaineen niin koneeseen ei tuu ollenkaan pakokasua vaan liika puhdasta ilmaa ja päinvastoin jopa lykkää ahtoilmaa pakosarjan suuntaan...

                            Epäilen kyllä vahvasti vian aiheuttajaksi johdesiipien epätäsmällistä toimintaa. Joko alipainekello epäkunnossa tai johdesiivet jumittaa karstoittumisen takia..?
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • joneml
                              Newbiemmer
                              • Mar 2005
                              • 21
                              • Lohja

                              #15
                              Originally posted by veku View Post
                              Jostain jos mun topiciin löytää niin vaihdoin melkein kaiken mahdollisen esim maf,ahtopaineanturi,ahtopainesäädin\solnoidi joka ohjaa turboa jotain muutakin tuli vielä vaihdettua eikä vika korjaantunut kun vasta kun turbon vaihdolla.
                              O-100 aika oli jotain 11 sek nurkilla vaikka 225\500 oli lukemat..
                              Oliko sinun auto kokoajan "vika päällä", vai toimiko se välillä normaalisti? Minulla auto tuntuu toimivan aika ajoin lähes normaalisti. Esimerkiksi eilen pidemmän mootoritieajon jälkeen kokeilin automaatin manuaalilla kiihdytellä, niin auto tuntui menävän ihan normaalisti pieniltä nopeuksilta, ei mitään vikinöitä eikä hyytymistä, vaikka kuinka yritin. Myös 80-120km/h tuntui menevän ihan normiaikoihin (~6s).

                              Eli voiko turbo toimia välillä normaalisti vaikka se olisi menossa rikki? Eli esim. siivet jumittelee vain välillä?
                              535dee

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎