Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöränsuuntausongelmien toteaminen ja korjaaminen silmämääräisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    Pyöränsuuntausongelmien toteaminen ja korjaaminen silmämääräisesti

    Eli nyt ois tarvetta vinkeille tee-se-itse pyöränsuuntaus diagnostiikasta ja säätötoimenpiteistä. Allekirjoittaneen E32 740iA kuluttaa/kulutti melko voimakkaasti renkaita sisäreunasta, samoin keskiurien sisäreunoille tuli pyöristystä. Päättelin tästä, että haritusta taitaa olla liikaa ja siihenhän se vetelykin urissa taisi viitata. Tänään sitten tuumasta toimeen ja noita raidetangon hiluja herkistellessäni säädinkin perstuntumalta ja näköhavaintojen perusteella aurausta kohdilleen.

    Ratti suoraan ja renkaiden asennosta näki jo silmämääräisesti, että toinen rengas osotti sivulle ja toinen suoraan. Kun vähän käänsi rattia, että molemmat osottas eteenpäin, niin harituksen näki helposti. Ne on nyt sitten pyöritelty sinnepäin kohdilleen ja ajossa vetely hävis likimain kokonaan, auto myös kulkee paljon suorempaan pienessä vauhdissa kuin ennen. Nopeassa ajossa ei ongelmia ollut ennenkään.

    Mutta kysymys kuuluukin, että miten tee-se-itse-mies säätää etupään aurauksen sinnepäin kohdilleen nelipyöräsuuntausta odotellessa? Näköhavaintoon ja koeajoon perustuva säätäminen lienee likimain yhtä tarkkaa puuhaa kuin perunoiden keittäminen, joten paremmat neuvot ois tarpeen. Otanko bemarin oppaasta E32-säätöspeksit, lasken vähän ja piirrän parkkipaikalle säätöristikon ja kulma-asteikon. Sitten luotisuoran avulla haen jotain millimetrin heittoja.. vai miten tää oikein pitäs tehdä. Helpointahan olis tietty jäädyttää tilanne ja ootella nelipyöräsuuntaus-aikaa, mutta oletetaan että tän haluais tehdä niin hyvin kuin mahdollista talliolosuhteissa.
    Last edited by Morkai; 09-06-2009, 19:10.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    #2
    1kpl putkia sitten poraa päihin reijät, hitsaa siihen mutterin johon saa pultin, tämän jälkeen taivuttaa vaikka harjateräksestä Z <--tuo zetan keskiviiva pitää olla suora u know, kuitenkin sellaista harjaterästä joka menee putken sisään.
    näin sinulla on säädettävä auraus työkalu.

    toimii näin: laitat ne renkaat olevinaan suoraan, sitten vanteen sisäpuolelta puolivälistä mittaat työkalulla mikä siellä on vanteiden väli, ja siirryt etupuolelle, ja säädät välin samanlaiseksi.
    Todella huonosti selitetty mutta jos ei auennut niin voin pirtää paintilla picasson taidoillani kuva sarjan

    EDIT: tein sen kuitenkin http://img25.imageshack.us/i/picassob.jpg/
    Last edited by Eepo; 09-06-2009, 19:54.
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by Morkai View Post
      Allekirjoittaneen E32 740iA kuluttaa/kulutti melko voimakkaasti renkaita sisäreunasta,
      Voi johtua virheellisestä camberistakin.
      Originally posted by Morkai View Post
      raidetangon hiluja herkistellessäni säädinkin perstuntumalta ja näköhavaintojen perusteella aurausta kohdilleen.
      Oman kokemukseni mukaan näköhavainnolla ei_tee_Mitään kun arvioi kulmia. Monta kertaa olen piruuttani kattonut oikein tarkkaan mihin pyörät näyttää sojottavan ennenkuin aloitan mittauksen ja säädön. Kone voi kertoa olevan aurauksella vaikka tarkka silmä väitti harittavan. Kysehän on usein kulmasta joka on suuruusluokkaa ~puoli astetta. Lisäksi ne pitäisi olla oikein kulkukulmaan nähden , ei pelkästään auton keskilinjaan nähden jotta auto käyttäytyy oikein.


      Originally posted by Eepo View Post
      1kpl putkia sitten poraa päihin reijät, hitsaa siihen mutterin johon saa pultin, tämän jälkeen taivuttaa vaikka harjateräksestä Z <--tuo zetan keskiviiva pitää olla suora u know, kuitenkin sellaista harjaterästä joka menee putken sisään.
      näin sinulla on säädettävä auraus työkalu.

      toimii näin: laitat ne renkaat olevinaan suoraan, sitten vanteen sisäpuolelta puolivälistä mittaat työkalulla mikä siellä on vanteiden väli, ja siirryt etupuolelle, ja säädät välin samanlaiseksi.
      Todella huonosti selitetty mutta jos ei auennut niin voin pirtää paintilla picasson taidoillani kuva sarjan

      EDIT: tein sen kuitenkin http://img25.imageshack.us/i/picassob.jpg/
      Kun mitataan näin, autoa tulee siirtää eteenpäin puoli renkaan kierrosta mittausten välillä. Esim liidulla merkitään kohta johon mitan päät tapaa ja sitten työnnetään eteenpäin sen verran että merkatut kohdat on etupuolella. Taas mitta merkattuihin kohtiin. Näin saa eliminoitua vanteen heiton. Isoin virhe johon olen törmännyt oli 6mm kun ei otettu em. tavalla huomioon vanteen heittoa, siinä menee viimeinenkin toivo että tallisuuntauksesta olisi jotain hyötyä.
      Renkaat pitää mitatessa olla viimeisen päälle suoraan eteenpäin , muuten ei mittaus kerro aurausta/haritusta vaan kaartoharituksen..
      Lisäksi alustan jolla auto seisoo pitäisi olla viimeisen päälle suora ja auto vaaterissa ja oikein kuormattuna / alusta oikeassa korkeudessa.
      Vähänkin jos on väljää etuakselistossa niin mittaus menee suoraan roskiin.

      EDIT : Jos olet säädättämään menossa niin uitapa nyt jo jokainen säätöruuvi RostOffissa. Eivät sitten pilaa osia pillillä ja putkitongeilla.
      Last edited by petrolhead; 09-06-2009, 22:16.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Pekuz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 687
        • Pirkanmaa

        #4
        Ja jos haluaa huomioida vanteen heiton niin merkki mittauskohtaan liidulla tms. ja liikuttaa autoa edes taas mitatessa. Eli käyttää samaa kohtaa vanteesta tai renkaasta mitatessa.
        On Tampereella ihan oikeitakin pyöränsuuntauslaitteita...
        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Pekuz View Post
          Ja jos haluaa huomioida vanteen heiton niin merkki mittauskohtaan liidulla tms. ja liikuttaa autoa edes taas mitatessa. Eli käyttää samaa kohtaa vanteesta tai renkaasta mitatessa.
          On Tampereella ihan oikeitakin pyöränsuuntauslaitteita...
          Valitettavasti olin jo eellä
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            Originally posted by Pekuz View Post
            Ja jos haluaa huomioida vanteen heiton niin merkki mittauskohtaan liidulla tms. ja liikuttaa autoa edes taas mitatessa. Eli käyttää samaa kohtaa vanteesta tai renkaasta mitatessa.
            On Tampereella ihan oikeitakin pyöränsuuntauslaitteita...
            Ohan niitä suuntauslaitteita, mutta tässä onkin nyt mielenkiinnosta esillä kotitekniikat suuntaukseen. Tarkotuksena yrittää saada auto nelipyöräsuuntausta odotellessa mahdollisimman hyväksi kotikonstein. Sitten voi vaikka ihastella kuinka lähelle osu tai ei osunu.

            Edit: Kerran aiemmin tuli E32 raidetanko kokonaisuudessaan vaihdettua ja se tuli säädettyä ihan ajofiiliksen perusteella. Tais mennä haritus ihan speksien yläreunaan, mutta säädön jälkeen kun se oli korjattu säätöalueen keskelle ajotuntuma huononi... tällä perusteella oisin vaan valmis nää autot, joista ei oikein voi muutakuin aurauksen säätää, säätämään vaikka tolla perstuntumalla. Perstuntumalle ois vaan kiva saada jotain teknisiä vinkkejä, joilla vois vähän yrittää niitä mittojakin katella. (+ opiskelijanäkökulma että nelipyöräsuuntauskoneessa pyöränkulmien tarkistus ei maksa kuin pari kymppiä, säätö maksaa maltaita)
            Last edited by Morkai; 09-06-2009, 22:25.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • SPT
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 48
              • Espoo

              #7
              Tässä aurauskulman tarkistus/säätö kotikontein siimalla E24:lle. (Etu ja taka akselien leveyksien erot sekä etu ja taka vanteiden leveydet ja offsetit vaikuttaa tässä metodissa. Jos autosi etu ja taka akselien leveydet mitattuna renkaiden/vanteiden ulkopinnasta poikkeaa paljon niin joudut käyttämään jotain muuta arvoa kuin 3/16 tuumaa.)

              There is a fairly quick and simple way to check and set the toe setting on your E24. This method may not be precise enough for many of you, but it can be used after changing outer tie-rods or ther front suspension and steering work to get a fairly close setting until you can get to the shop to have it professionally set. It can also be used to check toe settings in between professional alignments or to help diagnose a car that is pulling to either side or unusual tire wear.

              Materials needed are simply some braided nylon string like kite string and a screw (or nail) with a head in a size that can be pressed in between your tire tread, metal ruler, and if you are going to adjust the outer tie-rods--a couple of 13mm wrenches.

              Procedure

              -Park the car on level ground.

              -Center the steering wheel. You can check the alignment marks on the steering gearbox housing if you are not certain whether your steering wheel was put on the splines in the correct position. If the alignment marks do not line up, pull the steering wheel and set it in the correct position on the splines.

              -Tie the end of the string around the screw and press it in between the tire treads on the back of a rear wheel at hub level. Now wrap the string around all 4 tires so that it crosses each tire at hub level. In the front of the car you will need to run the string under the tow eyes and the string will be down under the oil sump. When you get back to the point of beginning, take the screw out of the tire tread, pull the string fairly taunt and wrap the string several times around the screw so that it will not come loose. Check to make sure the string is at hub level on all wheels and not caught on other parts of the car. It is o.k. if it is hitting the oil sump. If your tires have raised letters, you may need to rotate the tires so that the string will not be sitting on the lettering.

              -Now grab the string at the front of one of the front wheels and slowly pull it forward and out toward the side (away from the front tire shoulder) until the string is barely touching the back of the front tire shoulder. Take a metal ruler and measure the distance of the string to the front tire shoulder. Repeat this procedure on the other front tire. The distance should be equal on both sides with a slight toe-in.

              -If you adjust the toe setting using the outer tie-rods, make sure you continue to check the center position of the steering wheel before you recheck the distance from the string to the front shoulder since the steering wheel may turn when you rotate the tie-rod. I do not know if there is a "proper" distance between the string and the front tire shoulder and I suspect that tire diameters and widths will probably affect the number. I have set a couple of my cars initially with a 3/16th inch distance on each side and so far I like the feel of the steering in normal driving conditions. If your car is stock on ground clearance, you should be able to reach in from the side behind the front tires and do your tie-rod adjustments without having to jack up the car. Since your face will be right at the back of the tire looking up, it is easy to see the string and get a good idea of how much even rotating the tie-rod a few degrees is moving the back of the tire.

              By using this method, I was able to check and adjust the toe setting in about 15 minutes. I have previously tried using tape measurers, carpenter squares, markings on the ground, string measurements between the front tires and parallel pieces of wood but could not get even a good ball park toe setting with those methods even after messing with it for over an hour. A big advantage of this string method is that you can quickly rotate the tie-rod and immediately check the change in distance without having to keep going around to the other side of the car like you would using a tape measurer of other such method (also you really cannot measure the distance between the 2 front wheels at hub level because the oil sump will be in the way). I do not claim credit for inventing this method and don't know who thought it up. After reading an internet post from a non-BMW list, I tried it on my E24's and E28's and my cars are now tracking straight, steering wheels centered and with good steering feel in just 15 minutes per car with no special tools.
              -------------------
              320i xDrive Touring -18
              325i xDrive Touring -06
              Z3 3.0i -2000
              635 CsiA -87

              Comment

              • Tuiske
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1441
                • Lempäälä

                #8
                Ite tuli säädettyä tuosta touringista aurauskulmia kun kulu sisäreunasta kuskinpuolen rengas aika vauhdilla. Ratin kun käänsi suoraa niin harituksen näki jo silmällä. Mittasin rullamitalla renkaan kulutuspinnan urista renkaan etu- ja takapuolelta mitan ja huomasin että etupuolella väli oli yli 10mm isompi

                No sitten mietin että kummalla puolella rengas on enemmän väärässä asennossa, laitoin pitkän rautaputken eturengasta vasten vaakatasoon ja katsoin miten sen kulma on suhteessa takarenkaisiin. Kuskinpuoleinen rengas haritti selvästi tällä mittausmetodilla tarkasteltuna. Tämänjälkeen säädin kuskinpuolenraidetangon päätä sisäänpäin sen verran että renkaat tulivat kulutuspinnan urista mitattuna suoraan, en selvitellyt enempää että mitkä olisivat oikeat kulmat e30:iin. Tämän säädön tarkoituksena oli vain korjata tuo selvä renkaita kuluttava haritus, eikä hifistellä sen enempää pyöränkulmien kanssa. Säätö onnistui, auto kulkee suorempaa eikä vetele enää.
                Corvette C4 LT4 TURBO
                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16460
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by Tuiske View Post
                  Ite tuli säädettyä tuosta touringista aurauskulmia kun kulu sisäreunasta kuskinpuolen rengas aika vauhdilla. Ratin kun käänsi suoraa niin harituksen näki jo silmällä. Mittasin rullamitalla renkaan kulutuspinnan urista renkaan etu- ja takapuolelta mitan ja huomasin että etupuolella väli oli yli 10mm isompi

                  No sitten mietin että kummalla puolella rengas on enemmän väärässä asennossa, laitoin pitkän rautaputken eturengasta vasten vaakatasoon ja katsoin miten sen kulma on suhteessa takarenkaisiin. Kuskinpuoleinen rengas haritti selvästi tällä mittausmetodilla tarkasteltuna. Tämänjälkeen säädin kuskinpuolenraidetangon päätä sisäänpäin sen verran että renkaat tulivat kulutuspinnan urista mitattuna suoraan, en selvitellyt enempää että mitkä olisivat oikeat kulmat e30:iin. Tämän säädön tarkoituksena oli vain korjata tuo selvä renkaita kuluttava haritus, eikä hifistellä sen enempää pyöränkulmien kanssa. Säätö onnistui, auto kulkee suorempaa eikä vetele enää.
                  Tuota rullamittatarkistusta joskus käytetty täälläkin, tulos parempiin mittalaitteisiin verrattuna +- 1 mm. eli kohtuu tarkka menetelmä, näkee ainakin että on sinne päin vrt. tutun Jetta: haritusta 2 cm... Säädettiin nollaan ja ajeli 3 v. sen jälk. tyytyväisenä.
                  Nelipyöräsuuntaustahan on ko. mittauksella mahdoton l. turha yrittää.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by Morkai View Post
                    Ohan niitä suuntauslaitteita, mutta tässä onkin nyt mielenkiinnosta esillä kotitekniikat suuntaukseen. Tarkotuksena yrittää saada auto nelipyöräsuuntausta odotellessa mahdollisimman hyväksi kotikonstein. Sitten voi vaikka ihastella kuinka lähelle osu tai ei osunu.
                    Tuo mittakepillä mittaus on ihan ok, tosin tarkkus riippuu mittaajasta ja alustasta sekä itse mittakepin tarkkuudesta. Jos kaikki on kohdallaan niin aurauksen saa kyllä kohdallleen.
                    Mutta itse säätäminen oikeaoppisesti tulisi aloittaa siitä että lasketaan ohjauspyörän kierrokset laidasta laitaan tarkasti. Sitten pyöritetään ratti toisesta laidasta tarkalleen puoleenväliin (eli kokonaiskierrosmäärä /2), jollei ratti nyt osoita suoraan tulee se tai alaristinivel irroittaa ja laittaa ratti osoittamaan suoraan. Jos pyörät eivät näytä suoraan tulee säätää raidetangoista siten että ne osoittavat suoraan, jos kaikki meni kohdalleen molempien raidetankojen vapaan kierteen pituus on nyt sama niinkuin pitää ollakin, Tämän jälkeen aloitetaan vasta varsinainen hienosäätö. Toki useimmissa autoissa nämä asiat ovat jo alunalkaenkin kohdallaan mutta vielä löytyy "ammattisäätäjiä"kin jotka eivät edes tätä tarkista. Varsinkin jos ohjauslaitteille on tehty korjauksia on voinut syntyä virhettä. Jos ratin asento virheellisesti oikaistaisiin vain sätämällä raidepäitä toista enemmän ja toista vähemmän, syntyy auto jolla on pienempi kääntösäde toisaalle kuin toisaalle...(toki ohjausjärjestelmästä riippuen)

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Tuo mittakepillä mittaus on ihan ok, tosin tarkkus riippuu mittaajasta ja alustasta sekä itse mittakepin tarkkuudesta. Jos kaikki on kohdallaan niin aurauksen saa kyllä kohdallleen.
                      Mutta itse säätäminen oikeaoppisesti tulisi aloittaa siitä että lasketaan ohjauspyörän kierrokset laidasta laitaan tarkasti. Sitten pyöritetään ratti toisesta laidasta tarkalleen puoleenväliin (eli kokonaiskierrosmäärä /2), jollei ratti nyt osoita suoraan tulee se tai alaristinivel irroittaa ja laittaa ratti osoittamaan suoraan. Jos pyörät eivät näytä suoraan tulee säätää raidetangoista siten että ne osoittavat suoraan, jos kaikki meni kohdalleen molempien raidetankojen vapaan kierteen pituus on nyt sama niinkuin pitää ollakin, Tämän jälkeen aloitetaan vasta varsinainen hienosäätö. Toki useimmissa autoissa nämä asiat ovat jo alunalkaenkin kohdallaan mutta vielä löytyy "ammattisäätäjiä"kin jotka eivät edes tätä tarkista. Varsinkin jos ohjauslaitteille on tehty korjauksia on voinut syntyä virhettä. Jos ratin asento virheellisesti oikaistaisiin vain sätämällä raidepäitä toista enemmän ja toista vähemmän, syntyy auto jolla on pienempi kääntösäde toisaalle kuin toisaalle...(toki ohjausjärjestelmästä riippuen)
                      Tuon ratin asennon suhteessa simpukan keskitysmerkkeihin olenkin jo tarkistanut ja se on boorilleen kohdallaan. Raidetangon keskipalan vaakatasonkin tarkistin ja korjasin mahdollisimman lähelle kohdalleen Service Manuaalin ohjeiden mukaan(tätä säätämällä saa muuten nelipyöräsuuntauksesta huolimatta puoltavat autot puoltamattomiksi). Nyt vaan sitten hienosäätämään tuota etupäätä lisää. Täytyy tuota siimajuttua kokeilla, voisi olla ihan pätevä keino. Sillähän periaatteessa saa eturenkaat kulkukulman suhteen kohdilleen. (jos oikein ymmärsin ja sisäistin)
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Tuo mittakepillä mittaus on ihan ok, tosin tarkkus riippuu mittaajasta ja alustasta sekä itse mittakepin tarkkuudesta. Jos kaikki on kohdallaan niin aurauksen saa kyllä kohdallleen.
                        Mutta itse säätäminen oikeaoppisesti tulisi aloittaa siitä että lasketaan ohjauspyörän kierrokset laidasta laitaan tarkasti. Sitten pyöritetään ratti toisesta laidasta tarkalleen puoleenväliin (eli kokonaiskierrosmäärä /2), jollei ratti nyt osoita suoraan tulee se tai alaristinivel irroittaa ja laittaa ratti osoittamaan suoraan. Jos pyörät eivät näytä suoraan tulee säätää raidetangoista siten että ne osoittavat suoraan, jos kaikki meni kohdalleen molempien raidetankojen vapaan kierteen pituus on nyt sama niinkuin pitää ollakin, Tämän jälkeen aloitetaan vasta varsinainen hienosäätö. Toki useimmissa autoissa nämä asiat ovat jo alunalkaenkin kohdallaan mutta vielä löytyy "ammattisäätäjiä"kin jotka eivät edes tätä tarkista. Varsinkin jos ohjauslaitteille on tehty korjauksia on voinut syntyä virhettä. Jos ratin asento virheellisesti oikaistaisiin vain sätämällä raidepäitä toista enemmän ja toista vähemmän, syntyy auto jolla on pienempi kääntösäde toisaalle kuin toisaalle...(toki ohjausjärjestelmästä riippuen)
                        ...Ja esim. monissa bemareissa on ohjausvälitys keskialueella hitaampi, jos se ei oikeasti olekaan enää "ammattimiehen" jäljiltä keskellä, on ajotuntuma maantiellä aikas hienostunut.

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1995
                          • Tampere

                          #13
                          Morkai: mitäs toi raidetangon keskipalan vaakataso muuten tarkoittaa ?

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1995
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Risto113 View Post
                            ...Ja esim. monissa bemareissa on ohjausvälitys keskialueella hitaampi, jos se ei oikeasti olekaan enää "ammattimiehen" jäljiltä keskellä, on ajotuntuma maantiellä aikas hienostunut.
                            Jep, hitaampi ja keskialue pitäisi olla tiukempi keskellä.

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #15
                              Originally posted by pheno View Post
                              Morkai: mitäs toi raidetangon keskipalan vaakataso muuten tarkoittaa ?


                              Edit: kokeilin tota siimahommaa ja sehän on mahtava apukeino. Näkyy samantien pienetkin virheet (vanteet ja renkaat saa olla aika tarkasti kohallaan ja suoria)
                              Last edited by Morkai; 10-06-2009, 15:02.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎