Eli nyt ois tarvetta vinkeille tee-se-itse pyöränsuuntaus diagnostiikasta ja säätötoimenpiteistä. Allekirjoittaneen E32 740iA kuluttaa/kulutti melko voimakkaasti renkaita sisäreunasta, samoin keskiurien sisäreunoille tuli pyöristystä. Päättelin tästä, että haritusta taitaa olla liikaa ja siihenhän se vetelykin urissa taisi viitata. Tänään sitten tuumasta toimeen ja noita raidetangon hiluja herkistellessäni säädinkin perstuntumalta ja näköhavaintojen perusteella aurausta kohdilleen.
Ratti suoraan ja renkaiden asennosta näki jo silmämääräisesti, että toinen rengas osotti sivulle ja toinen suoraan. Kun vähän käänsi rattia, että molemmat osottas eteenpäin, niin harituksen näki helposti. Ne on nyt sitten pyöritelty sinnepäin kohdilleen ja ajossa vetely hävis likimain kokonaan, auto myös kulkee paljon suorempaan pienessä vauhdissa kuin ennen. Nopeassa ajossa ei ongelmia ollut ennenkään.
Mutta kysymys kuuluukin, että miten tee-se-itse-mies säätää etupään aurauksen sinnepäin kohdilleen nelipyöräsuuntausta odotellessa? Näköhavaintoon ja koeajoon perustuva säätäminen lienee likimain yhtä tarkkaa puuhaa kuin perunoiden keittäminen, joten paremmat neuvot ois tarpeen. Otanko bemarin oppaasta E32-säätöspeksit, lasken vähän ja piirrän parkkipaikalle säätöristikon ja kulma-asteikon. Sitten luotisuoran avulla haen jotain millimetrin heittoja.. vai miten tää oikein pitäs tehdä. Helpointahan olis tietty jäädyttää tilanne ja ootella nelipyöräsuuntaus-aikaa, mutta oletetaan että tän haluais tehdä niin hyvin kuin mahdollista talliolosuhteissa.
Ratti suoraan ja renkaiden asennosta näki jo silmämääräisesti, että toinen rengas osotti sivulle ja toinen suoraan. Kun vähän käänsi rattia, että molemmat osottas eteenpäin, niin harituksen näki helposti. Ne on nyt sitten pyöritelty sinnepäin kohdilleen ja ajossa vetely hävis likimain kokonaan, auto myös kulkee paljon suorempaan pienessä vauhdissa kuin ennen. Nopeassa ajossa ei ongelmia ollut ennenkään.
Mutta kysymys kuuluukin, että miten tee-se-itse-mies säätää etupään aurauksen sinnepäin kohdilleen nelipyöräsuuntausta odotellessa? Näköhavaintoon ja koeajoon perustuva säätäminen lienee likimain yhtä tarkkaa puuhaa kuin perunoiden keittäminen, joten paremmat neuvot ois tarpeen. Otanko bemarin oppaasta E32-säätöspeksit, lasken vähän ja piirrän parkkipaikalle säätöristikon ja kulma-asteikon. Sitten luotisuoran avulla haen jotain millimetrin heittoja.. vai miten tää oikein pitäs tehdä. Helpointahan olis tietty jäädyttää tilanne ja ootella nelipyöräsuuntaus-aikaa, mutta oletetaan että tän haluais tehdä niin hyvin kuin mahdollista talliolosuhteissa.
Comment