Announcement

Collapse
No announcement yet.

ASC/DSC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    ASC/DSC

    Olen yrittänyt selvitellä luistonestojen eroja toisiinsa, mutta en ole oikein saanut selvää mikä ero noilla systeemeillä on!?
    Voisiko joku kertoa?
    Nyt kun kohta taas alkaa talvikelit, niin olisi hyvä tietää
    Omassa autossa E46 330D vm.2000, konsolin napissa lukee ASC- mutta kyllä se ainakin jarruja käyttää luistonrajoitukseen, ja taitaapa koneesta tehotkin karata!
    Miten tuo DSC on sitten vielä parempi? jos on?
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D
  • ///Mikko
    Pornographer
    • Jan 2003
    • 3202
    • Helsinki

    #2
    :google Eli hakusanoilla bmw asc ja bmw dsc löyti seuraavaa:

    ASC

    DSC

    :roll:
    E84 BMW X1 2.0d XDrive
    Ex: BMW F45 225xe Active Tourer M-Sport
    ex: BMW E46 330CiA Individual

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Millainen on ASC:n toimintaperiaate? Katkooko ECU sytytystä vai syöttöä? Onko molempien pyörien sudittava ennen kuin ryhtyy toimeen (tätä kysyn siksi että oma e36 on lukoton ja mietin toimisiko ASC jouhevammin jos lukkoperän laittaisin)?
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Jopas on ihmeellisesti nuo aikasemmat selitykset. Otetaanpaas uudestaan:
        ASC on käytännössä imukanavassa oleva sähköinen "kaasuläppä", joka siis rajoittaa tehoa, mikäli takapyörät sutii. Helppo arvata, että uudemmissa autoissa joissa on sähköinen kaasupoljin, ja tietysti myös sähköinen kaasuläppä, samaa läppää käytetään tuohon ASC:hen.
        T taasen on systeemi missä jarrutetaan toista takapyörää, mikäli pito on epätasapainossa. On siis tavallaan sähköinen lukkoperä.
        Molemmat em siis auttavat vain kaasutustilanteessa. Eli, jos kuski on tarpeeksi pätevä, (osaa pitää sutimisen kurissa), em eivät tietenkään aktivoidu.
        DSC taasen on kaasunpainamisesta riippumaton systeemi, jolla on tarkoitus pitää auto teillä, jos ajetaan esim liian lujaa kurvaan. Systeemi tarkkailee pyörien liikettä, ohjauskulmaa kiihtyvyksiä jne ja sitten jarruttaa niitä pyöriä joilla saadaan auto pysymään tiellä kaarteessa. Ainakin uudemmissa DSC:ssä on myös ns heittelehtimisen poistava systeemi = auto alkaa heittelehtimään, pyöriä jarruttamalla auto oikaistaan.
        Kokemuksesta:
        E36 ASC+T on huomattavasti krouvimpi = jos painaa kurvissa kaasua, perä lähtee ainakin kohtalaiseen luistoon, E39:ssä ei juuri nimeksikään.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Vai että läppä? jopas on inssit ratkaisuun päätyneet.. :| . Kai sytytyksen / syötön säätelyllä ja erityisesti pyörien yksittäisellä jarrutuksella saataisiin hienostuneempi tulos. (Huom sana "kai")

          En itse kyseistä ajoilon tappajaa pidä päällä, muuten vain kyselen....
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Nimenomaan tuolla läpällä saadaan kaikkein hienoimmin toimiva systeemi. Sytystä pätkimällä pitäisi tietysti katkoa myös polttoaineensyöttöä, jottei katteihin mene bensaa. ja toisaalta, en ainakaan itse haluasi, että kutoskone alkaisi ajossa rytkymään, mitä em toimenpiteet väistämättä tekisi. Nythän se vain nätisti lakkaa vetämästä. Mikäli homma hoidettaisiin vain jarruilla, voisi takalevyt äkkiä hehkua, kun 2,8 litraa (tai enemmän) puhkuisi.
            Mielestäni, vaikka E39:n systeemi hienostuneesti toimiikin, ainakin tuo ASC saisi hypätä pois päältä ihan pienillä nopeuksilla. Nythän saattaa käydä esim kävelyvauhdissa pöperölumessa, että auto käytännössä pysähtyy pidon puutteen takia. Vaikka sutiminen veisi autoa paremmin eteenpäin.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Aika kovaa saa jarruttaa, että talvikelillä alkaisivat jarrulevyt hehkua...hei haloo.

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Lanttu
                Aika kovaa saa jarruttaa, että talvikelillä alkaisivat jarrulevyt hehkua...hei haloo.
                Haloo itsellesi. Et taidä nyt ymmärtää mistä tässä on kysymys.
                Eli,jos, siis jos luistonesto tehtäisiin pelkästään jarruttamalla takajarruja, niin niidenhän pitäisi jarruttaa sitä voimakkaammin mitä kovempaa painaa kaasua. Täysin päätöntä puuhaa.

                Sitten ihan toinen juttu:
                sinällään talvikeli ei jarrujen lämpiämiseen niin paljoa vaikuta:
                vrt -20C vrs +25C (ero sii n 50C), kun levy voi hyvinkin olla useampi sata asteinen ja palat vielä enemmän.
                Käyppä vaikka haistelemassa ralliautojen jarruja talvella pikiksen jälkeen. No, tämä ei nyt liity tähän asiaan.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Käsittääkseni nämä baijerilaiset eivät kuitenkaan toimi "Volvomaisesti", eli pyörät eivät kokonaan pysähdy vaikka meno pysähtyisikin. Siis olen jo kahdella e39:lläni jonka keskikonsolin nappulassa lukee vain ASC, jäänyt jyrkässä pihassani tyhjäkäynnillä sutimaan kummallakin takapyörällä. Samalla jarrut hieman tasoittelivat pyörimisnopeuseroja ja luistoneston merkkivalo paloi.
                  ---

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by -Tapi
                    Käsittääkseni nämä baijerilaiset eivät kuitenkaan toimi "Volvomaisesti", eli pyörät eivät kokonaan pysähdy vaikka meno pysähtyisikin. Siis olen jo kahdella e39:lläni jonka keskikonsolin nappulassa lukee vain ASC, jäänyt jyrkässä pihassani tyhjäkäynnillä sutimaan kummallakin takapyörällä. Samalla jarrut hieman tasoittelivat pyörimisnopeuseroja ja luistoneston merkkivalo paloi.
                    NO nyt on ollut hyvät kelit tuon DSC:n testaamiseen tässä suolapuurossa. Mielestäni tuo DSC antaa enemmän sutia hiljaisella nopeudella kuin ASC. Eli tuollaisten puuropolanteiden yli pääsee risteyksissä vallan mainiosti eikä eteneminen pysähdy vaikka DSC-valo vilkkuu.

                    Entiseen Mondeoon verrattuna en ole huomannut etenemiskyvyssä mitään eroa. Ja nuo 205/60/16 Continental WV 1:t olivat kyllä loisto-ostos eli tuo kapeampi rengas pureutuu tuohon lumipuuroon todella hyvin.

                    Comment

                    • Northstar
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 745
                      • Järvenpää

                      #11
                      Mistä sen näkee mikä systeemi omassa biilissä on (E46Ci)?

                      Tosiaan siinä keskikonsoolissa lukee vain ASC mutta kokemuksen mukaan tehot leikkaantuu jos painaa hiljaa kaasua, jos lujempaa niin jarrut ensiksi rykäsee ja sitten tehonleikkaus. Jos paikaltaan lähtee niin jarrut pamauttelee. Jos meinaa lähteä rampissa hanskasta, niin valo syttyy ja kas auto menee taas suoraan (helvetin hieno systeemi, auto olisi ollut muuten jo lepikossa kaksikin kertaa tänä talvena). Eli niin, missä se lukee mikä järjestelmä tuossa on? Vaikka samapa tuo, hienon ja hyvän ovat rakentaneet mutta kyllä hiukan kiinnostaisi silti.
                      sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Northstar, jos meinaa lähteä rampissa hanskasta pitää ajaa hiljempaa. :wink:

                        Sanokaapa viisaat toimisiko "rivakka" liikkeellelähtö e36 ASC päällä fiksummin jos laittaisin lukkoperän? -Vaikuttaa siltä että järjestelmä antaa yhden pyörän sutia melko paljon ennenkuin puuttuu peliin.. :roll:
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • VilleW
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 469
                          • Turku

                          #13
                          Jos lukee napissa ASC on ASC ja jos lukee DSC niin on DSC.
                          Yksinkertaista mutta helppoa

                          DSC touhuaa myös etupyörien jarrujen kanssa ja on tosiaan vielä parempi systeemi kuin ASC. Tuntuu aika jännältä kun peilijäällä kurvissa auto jarruttaa esim. vain toista etupyörää. Tuntuu kuitenkin tietävän mitä tekee, eli upea laitos!!
                          Ex Bemut:
                          i3 REx -14
                          F15 xDrive40e -16
                          E71 X6 3.0 Sport -11
                          F10 525d x-Drive M-Sport -12
                          E70 X5 3.0sd -08
                          F36 418d Gran Coupe
                          F30 316d -12
                          E93 320i -08
                          E70 X5 3.0d Sport -07
                          E53 X5 3.0d Sport -04
                          E61 530dA M-Sport individual -06
                          E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                          E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                          E46 330i touring -01
                          E36 328i Coupe -97
                          E30 325i cabriolet -87
                          E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                          E21 318i -81

                          Comment

                          • vleivo
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 708
                            • Zürich Switzerland

                            #14
                            Kuusisylinterisissä malleissa asc toimii myös moottori jarrutuksessa.
                            1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                            1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                            1991 Ford Mustang GT 5.0
                            1994 BMW M5 3.8
                            2011 H-D Fatboy Special
                            2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Lantun jarrut toimiikin talvisin eri fysiikan periaattein kuin muilla joten ne eivät lämpiä lainkaan, hehkumisesta nyt puhumattakaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎