Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakerihommia??

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TBman
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 76

    Pyöränlaakerihommia??

    Joo---
    Yllättävä vaiva on alkanut kummitella E60, 530dA:ta.
    Elikkä sisämelu on jo melua ja pyöränlaakeri on epäilyslistan kärjessä.
    Oireet on tyypilliset pyöränlaakerioireyhtymään viittaavat, tien kallistuksesta/kaarteen suunnasta riippuvaan "vollotusta" ja hiukan epätäsmällistä ohjaustuntumaa.
    267 tkm on mittariin tullut kilsoja.

    En ole aiemmin joutunutkaan laakerihommiin pemuissa, huolimatta rajuistakin ajomääristä ja raskaasta käytöstä.

    Miten siis "kupletin juoni" menee laakerinvaihdossa? Onko erikoisia työkaluja? Sujuuko vaihto kotosalla pikkuperkeleiden keralla, vai tarvitaanko jo järeämpiä saatanoita avuksi? Lekaa?? Vai suosiolla korjaamolle?
    Millaisia ajomääriä olette kokeneet pyöränlaakereiden kans?

    Samalla taidan vaihtaa ne lekentaariset alatukivarret ja katsastaisin tämän auton.. on jo myöhässä melkeen puolivuotta..
  • kuukankorpi
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 634

    #2
    Ei mitenkään mahdottomat vaihtaa itse kotioloissa.Varsinkin jos saisit kokeneemman kaverin avuksi.Ja hitsikone helpottaa hommaa paljon jos ei ole ulosvetimiä käytössä.Hitsiä tarvitaan laakerin ulkoskoolin irroituksessa joka on yleensä tosi tiukassa.Mutta jos mitään näistä edellä mainituista löydy,niin melkeimpä suosittelen korjaamokeikkaa.

    Comment

    • tommi78
      Newbiemmer
      • May 2009
      • 6
      • jääli

      #3
      Moro!
      Vasta vaihdoin e61:seen 160tkm ajettuun.siihen ei voi erikseen laakereita vaihtaa vaan on vaihdettava koko napa.
      ekana rengas ilmaan,rengas irti,jarrulevyn kuusiokolo pultti irti,jarrusatula pois,jarrulevy irti,iskariin ja iskarin alapään kiinnikkeeseen HYVÄT kohdistusmerkit,iskarin alapään kiinnike löysälle ja ravistus ja vääntö,ehkä pikku näpyjä vasaralla kunnes iskari irtoaa kiinnikkeestään,dsc anturi irti,napa 4 pultilla kiinni,ne irti ja uutta tilalle.kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.
      aikaa mulla meni kaikkiaan noin 1.5 tuntia.
      Last edited by tommi78; 13-07-2009, 21:00.

      Comment

      • waudeville
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 2089
        • Nokia

        #4
        lainatakseni topiccia itellä rupee yhtäkkiä hirvee vikinä kuskinpuolelta. ei kovene vaikka kääntelee van loppuu sit itestään.
        ei lopu jarrruttaessa eikä joka kerralla edes kuulu
        autona e32 -89 190 000 km takana
        e34 540ia -94 Batmobile
        candy-king

        ex: e32 735i -89
        e34 525i -89

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by waudeville View Post
          lainatakseni topiccia itellä rupee yhtäkkiä hirvee vikinä kuskinpuolelta. ei kovene vaikka kääntelee van loppuu sit itestään.
          ei lopu jarrruttaessa eikä joka kerralla edes kuulu
          autona e32 -89 190 000 km takana
          Kiviä jarrulevyn ja -kilven välissä? Kivet pitäis lähtee pois kun peruuttelee vauhdikkaasti kerran pari.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • KorbenDallas
            Newbiemmer
            • Dec 2006
            • 26
            • Finlando

            #6
            Originally posted by TBman View Post
            Joo---
            Yllättävä vaiva on alkanut kummitella E60, 530dA:ta.
            Elikkä sisämelu on jo melua ja pyöränlaakeri on epäilyslistan kärjessä.
            Oireet on tyypilliset pyöränlaakerioireyhtymään viittaavat, tien kallistuksesta/kaarteen suunnasta riippuvaan "vollotusta" ja hiukan epätäsmällistä ohjaustuntumaa.
            267 tkm on mittariin tullut kilsoja.

            En ole aiemmin joutunutkaan laakerihommiin pemuissa, huolimatta rajuistakin ajomääristä ja raskaasta käytöstä.

            Miten siis "kupletin juoni" menee laakerinvaihdossa? Onko erikoisia työkaluja? Sujuuko vaihto kotosalla pikkuperkeleiden keralla, vai tarvitaanko jo järeämpiä saatanoita avuksi? Lekaa?? Vai suosiolla korjaamolle?
            Millaisia ajomääriä olette kokeneet pyöränlaakereiden kans?

            Samalla taidan vaihtaa ne lekentaariset alatukivarret ja katsastaisin tämän auton.. on jo myöhässä melkeen puolivuotta..
            Tuliko tuohon selvää? Itellä juurikin samantyylisiä ilmiöitä, ärsyttävää ääni-häröä ja tuntuu vetelevän uristakin herkemmin, mittarissa tosin vasta 90K.

            Comment

            • TBman
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 76

              #7
              Originally posted by KorbenDallas View Post
              Tuliko tuohon selvää? Itellä juurikin samantyylisiä ilmiöitä, ärsyttävää ääni-häröä ja tuntuu vetelevän uristakin herkemmin, mittarissa tosin vasta 90K.
              Joo.
              sain sattumalta Rovaniemeltä ohiajaessa laakerin. Olin tulossa Muurmanskista ja alkoi todentotta vollotus pahentua infernaalisiin mittoihin siinä aamuyön tunteina, siitä suivautuneena sit ajoin rollossa Vetterille, joka siellä hoitaa BMW huoltoa ja myyntiä.
              Laakeri otti varmaan tosissaan "siipeensä", kun painoin lusikka lattiassa M18 Pietarista ylös ja kun kerran oli se kiire, niin vehkeethän siinä kärsii. Apatityssä olin kuitenkin jo ajoissa, enkä myöhästynyt lainkaan. Muurmanskiin sit illansuussa ja sain siellä kaupat tehtyä, jonka jälkeen Joosepista suomeen ja sitten se vollotus oikeesti alkoi vaivaamaan. Toisella puolella on niin heikossa kunnossa tiet, että siellä se viimeinen voitelu tuli.
              320 egee alle laitettuna, tosin itse kaverina olin, meni melkeen puoli tuntia siinä hommassa.

              Auto asettui välittömästi. Ei mitää vikaa kuulemma ole nivelissä ja puslissa.
              Kitinäpuslat perässä vielä vikisee hiukan, mutta ovat alkaneet jo hiljetä! 70tkm oli meteliä, nyt ne tosiaan heittää kitinänsä pois?!?
              Muutenkin oli asiallinen palvelu, tulin firmanpihaan 07.45, 08.00 ajettiin nosturille ja laskua maksoin 08.40
              Että tällai.
              Ei enään vetele urista, eikä pidä vollotusta.

              Comment

              Working...
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎