Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taas kysymys perien sopivuudesta/tyypeistä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    Taas kysymys perien sopivuudesta/tyypeistä.

    Koitin searchia, ei tärpännyt, koitin googleakin, ei tullut ihan selväksi.

    Voiko e23 mallien tai "iso akselisten" e28 mallien perämurikan pultata kiinni e30 takarunkoon?

    Tiedän ettei oikeanlaisia vetareita saa valmiina ja senkin, että takakannaketta joutuu askartelemaan, mutta luotetaanko nyt tähän Unkarilaiseen kuvaan, siinä on tosiaan tuollainen perä kiinni e30 apurungossa.



    Onkos tuo perä nyt varmasti 210 eikä 188? jos se onkin 188 niin sittenhän koko kysymys on turha.

    Harju taisi jotain tällaista aikaan rakentaa, mutten siitäkään enää kuvia löytänyt, pelkät tekstit.
    Olli.
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2027
    • Riihimäki

    #2
    Kyllä sen voi. Mulla oli yksi tuollainen 210 murikka ja ihan samanlainen se etuosa oli kiinnityksiltään. En edes tiedä mistä korista se oli peräisin mutta arvaan että e24. e30 palkkia ei itsellä ole ollut (murikoita kyllä), joten ihan 100-varmasti en voi sanoa.
    Last edited by racing02; 14-07-2009, 19:45.

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Niin tuon kysymyksenhän voi myös muotoilla niin, että käykö e28 isoperä pikku perän tilalle, näin niikuin apurunkoon.
      Olli.

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2027
        • Riihimäki

        #4
        Käy ne. Lähinnä epävarmuutena ajattelin jos juuri e30 palkissa on jotain tiellä jossain kohdassa.

        Comment

        • Maza
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 4319
          • Kannus/Kokkola

          #5
          Originally posted by Rocla View Post
          Niin tuon kysymyksenhän voi myös muotoilla niin, että käykö e28 isoperä pikku perän tilalle, näin niikuin apurunkoon.
          Uskomatonta, mutta totta niin noita typ210 periäkin on erillaisia kiinnitykseltään. Ainakin e28 535i ja e23 745i perissä oli kiinnityspulttien paikoissa joitain millejä eroa. Kuvassa näyttäs lukevan perän kuoressa e23.. noo.. kyllä ne kuitenkin mahtaa viimeistään pienellä viilauksella osuvan kohdalleen.

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by Maza View Post
            Uskomatonta, mutta totta niin noita typ210 periäkin on erillaisia kiinnitykseltään.
            Mites sitte E34:ssa käytetyt typ210 perät, ne eivät enää taida mennä suoraan kolmekymppisen alle? Eikös ne ole "kehtomallin" kiinityksellä,vaikö ei?

            Mites vetarit, tai oikeastaan nivelet. Meneekö esim. E28 535:sen ulommainen nivel E30:sen napaan? Tuskin menee, mutta ilmeisesti kuitenkin mahdollista sovittaa?
            E24 635csi

            Comment

            • S.Kaulaote
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1579
              • Woikkaalla

              #7
              Originally posted by Maza View Post
              Uskomatonta, mutta totta niin noita typ210 periäkin on erillaisia kiinnitykseltään. Ainakin e28 535i ja e23 745i perissä oli kiinnityspulttien paikoissa joitain millejä eroa. Kuvassa näyttäs lukevan perän kuoressa e23.. noo.. kyllä ne kuitenkin mahtaa viimeistään pienellä viilauksella osuvan kohdalleen.
              Mulla oli just esim. tossa äsken E32 735 TYP210 perä ja siinä samat kiinnikkeet kun typ188 mutta etummaisista oli jätetty reijät/kierteet kokonaa poies...
              Oliko joku Maanantai mallin perä vai onko tollasiakin hihnalta tullu ulos?
              Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

              -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
              -Mitsubishi "runkkari"

              Comment

              • S.Kaulaote
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1579
                • Woikkaalla

                #8
                Originally posted by Muumi View Post
                Mites sitte E34:ssa käytetyt typ210 perät, ne eivät enää taida mennä suoraan kolmekymppisen alle? Eikös ne ole "kehtomallin" kiinityksellä,vaikö ei?

                Mites vetarit, tai oikeastaan nivelet. Meneekö esim. E28 535:sen ulommainen nivel E30:sen napaan? Tuskin menee, mutta ilmeisesti kuitenkin mahdollista sovittaa?
                TYP 210 on "ISOT" nivelet ja ei käy E30 napoihi. Tuskin käy Iso murros E30 pikkuvetariin myöskään.. :think
                Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                -Mitsubishi "runkkari"

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4319
                  • Kannus/Kokkola

                  #9
                  Originally posted by S.Kaulaote View Post
                  TYP 210 on "ISOT" nivelet ja ei käy E30 napoihi. Tuskin käy Iso murros E30 pikkuvetariin myöskään.. :think
                  Mites hitto, kun noita ulkomaan foorumeita on surffannut niin mukamas jotain e28 535 niveliä ne työntää suoraan e30 napaan ?!? Kattelin joskus laakerimittoja niin sisähalk. muistakseni oli laakerissa ainakin sama.

                  Kohta puoliin olis tarvetta päivittää taka-akseli e30:stä kestäväksi. Suunnitelmissa on ollu tosiaan tehdä typ210 (e28) perällä, e28 535 navoilla ja vetarin nivelillä. Väliin karpiola tms akselit. Eipä vaan ole ollut vielä mahiksia tutkia tuota navan sopivuus asiaa todellisuudessa.

                  Comment

                  • S.Kaulaote
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1579
                    • Woikkaalla

                    #10
                    Originally posted by Maza View Post
                    Mites hitto, kun noita ulkomaan foorumeita on surffannut niin mukamas jotain e28 535 niveliä ne työntää suoraan e30 napaan ?!? Kattelin joskus laakerimittoja niin sisähalk. muistakseni oli laakerissa ainakin sama.

                    Kohta puoliin olis tarvetta päivittää taka-akseli e30:stä kestäväksi. Suunnitelmissa on ollu tosiaan tehdä typ210 (e28) perällä, e28 535 navoilla ja vetarin nivelillä. Väliin karpiola tms akselit. Eipä vaan ole ollut vielä mahiksia tutkia tuota navan sopivuus asiaa todellisuudessa.
                    Ne ainaki purkautuu pyörän navat eri suuntiin. Tai siis ne mutterit on eripuolilla.
                    Mutta ainakaan 535 vetari ei käy E30 tukivarteen/napaan eikä perään... :think
                    Vaikeeta selittää! Typ 188 perää saa vaihettua ne vetarin tumpit kyllä että saa isot nivelet mutta toinen pää E30 on varman sit se onkelma..tai eihän se mikää onkelma oo ku vaihtaa esim. E28/E32/E23 akseliston sinne niinku mä tein omaa E21
                    Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                    -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                    -Mitsubishi "runkkari"

                    Comment

                    • Maza
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 4319
                      • Kannus/Kokkola

                      #11
                      Originally posted by S.Kaulaote View Post
                      Ne ainaki purkautuu pyörän navat eri suuntiin. Tai siis ne mutterit on eripuolilla.
                      Mutta ainakaan 535 vetari ei käy E30 tukivarteen/napaan eikä perään... :think
                      Vaikeeta selittää! Typ 188 perää saa vaihettua ne vetarin tumpit kyllä että saa isot nivelet mutta toinen pää E30 on varman sit se onkelma..tai eihän se mikää onkelma oo ku vaihtaa esim. E28/E32/E23 akseliston sinne niinku mä tein omaa E21
                      Joo, totta. Eri tyylinenhän se napa on kuiten E30:ssä. Sellaisia "takaapultattavia" napoja on kuitenkin kuvien perusteella laitettu e30 tukivarteen (täysin internet tiedon varassa, kun ei ole kyseisiä osia tallissa). E28 navat, typ210 perä ja isot nivelet.. jostain vain akselit väliin niin hommahan pitäisi olla "lähes bolt-on" (tm) (eli varmaan joka kohtaa saa hinkata x-määrän).

                      Ei jaksais enää vanhalla iällä lähtee tuolle e28tms akseli linjalle.. se on niin hirveen työläs vaihtoehto.

                      Edit: Unkarin poikien tyylinäyte:

                      Last edited by Maza; 16-07-2009, 01:40.

                      Comment

                      • jmp2002
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 5727
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by S.Kaulaote View Post
                        Mulla oli just esim. tossa äsken E32 735 TYP210 perä ja siinä samat kiinnikkeet kun typ188 mutta etummaisista oli jätetty reijät/kierteet kokonaa poies...
                        Oliko joku Maanantai mallin perä vai onko tollasiakin hihnalta tullu ulos?
                        Löytyy tuommosiaki ihan yleisesti...
                        E30 325i Touring -89
                        E30 325i touring -88 m50tbo
                        G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Maza View Post
                          Joo, totta. Eri tyylinenhän se napa on kuiten E30:ssä. Sellaisia "takaapultattavia" napoja on kuitenkin kuvien perusteella laitettu e30 tukivarteen (täysin internet tiedon varassa, kun ei ole kyseisiä osia tallissa). E28 navat, typ210 perä ja isot nivelet.. jostain vain akselit väliin niin hommahan pitäisi olla "lähes bolt-on" (tm) (eli varmaan joka kohtaa saa hinkata x-määrän).
                          ppf:llä on useampikin projekti missä näyttis olevan "iso"nivel E30 tukivarressa.Niihin kuviin se omakin haaveilu perustuu.

                          Mutta mites se E34:sen 210 perät, käykö ne enää suoraan kolmekymppisen akseliin?
                          Vai meneekö sovitus kuten joumanilla http://www.kumitkatuun.net/jos/index...2&key=40&hit=1
                          E24 635csi

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by Maza View Post
                            Mites hitto, kun noita ulkomaan foorumeita on surffannut niin mukamas jotain e28 535 niveliä ne työntää suoraan e30 napaan ?!? Kattelin joskus laakerimittoja niin sisähalk. muistakseni oli laakerissa ainakin sama.
                            5mm spaceri navan alle tai vetolaipan alle, koska e30 laakeri on kapeampi, vetaria ei saa bmw valmisteisena ja jarrut pitää sovitella. Iskari ei mahdu vakio paikalle, koska vetonivel siirtyy senttikaupalla sisäänpäin erillisen vetolaipan takia.
                            Olli.

                            Comment

                            • Schnell
                              BTCF Member
                              • Dec 2007
                              • 399
                              • Kuusankoski

                              #15
                              onkos kellään tietoa e21:sen perästä että mikä malli kannesta löytyy numerot 331-1204898 ja alla 3.2 323i automaatti mallista purettu real oem:istä ei löytynyt haulla...
                              Originally posted by Flart
                              Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎