Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS savutus, katsastus hylätty, APUVA!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rammari77
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 4
    • Vantaa

    TDS savutus, katsastus hylätty, APUVA!!!

    Apuja kaivattais. Autosta faktoja:

    -vm96 TDS e34
    -435tkm
    -öljyn kulutus alle 0,5L / 5tkm eli ei juuri mitään
    -kulutus 7-8,5 L/100km
    -Kylmänä hyvin käyntiin
    -puolilämmin/lämmin sahauttaa ja pöläyttää reippaasti eikä niinkään mustaa savua
    -Auto tuli mulle keväällä joten edellisen omistajan "pumppuremontista" ei tietoa mitä tehty mutta pumppu ei ainakaan vuoda ulos.
    -Alaväännöt surkeat eli saa hitaassa vauhdissa (tyhjäkäynti + n100rpm)ylämäessä rykiä ykköstä pesään ettei sammu
    -jonkun verran savua (mustaa) kun painaaajossa nilkan suoraks (suhteessa voimaan on savutus liiallista)
    -Auto täysin vakio
    -savuarvot katsastuksessa 7,5-8,5 eli aika kovat ja savu mustaa
    -tuntuu että turbo herää jossain 2200 rpm kohdalla jolloin meno ihan mallikelpoista vakiolle (on aikoinaan ollu samanlainen bimmeri joten vertailukohta löytyy perstuntumalla)
    -ei näy ilmakuplia pa-letkuissa
    -ei vuotoja suuttimien juurissa
    -Nokkaketju ei mielestäni äännä (vauhtipyörä kylläkin)

    Löytyykö sopivan hintasta pajaa/korjaajaa pk-seudulta joka osais ja vois asialle tehdä jotain.
    -Mitata ahdot
    -Tulpata egr
    -Tarkistaa pumpun ajotus
    -Chekata turbon ja pumpun säätöventtiilit
    -suuttimet

    Täytyy chekata ite onko
    -Turbon letkuissa/välijäähyssä öljyä (ihmetyttää vaan kun öljyä ei kulu)
    -Turbon akseli välykset
    -Muita vuotoja
  • Laksu89
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 86
    • yka/tampere

    #2
    kokeile laittaa tuota forttea dieselin sekaan(puhdista suuttimia jne.) jos ei auta niin vika todennäköisesti pumpun ajoituksessa:think melko julmat savutus arvot vakio pelille

    Comment

    • Yltti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2792
      • Kuopio suamen texas

      #3
      Pumpun ajoitus tarkistaa,tarkistuttaa. Jos ok niin sitten vaikka p.a jään estoo tankkiin ja vähän dieseliä, Savutus paperit äkkiä lapulle ,lisää disseliä tankkiin ja konttorille mennä näyttään lappu
      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
      F10 525d Xdrive comfort sitte
      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
      www.rotator.fi

      Comment

      • Rammari77
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 4
        • Vantaa

        #4
        alkaa selviimään

        Eli motissa muuten uus pumppu jne mutta onhan se vika sittenkin siellä jakopään puolella.

        Missä olette vaihdattaneet ketjut hilppeineen ja paljonko kustantaa. Kannattaako edes lähteä tohon vai alkaako ettimään vaihtokonetta?

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          En usko että pumpun ajoitus pelkästään vois aiheuttaa noin suuren savutusarvon. Ja kun kerran pumppu jo vaihdettu niin senkin ajoitus lienee aika lailla OK.
          Itsellä oli hieman hammeroitu pumpusta syöttöjä ja pukkas mielestäni jo aika miehekkäästi savua kaasupohjassa. Savutusarvo oli silti vain 1.5 parin polkaisun jälkeen.

          tuommonen savutusarvo voi mielestäni johtua vain siitä että EGR päästää koko ajan läpi pakokaasua ja kyllähän se sillon savuaa. Aiemmin itselläni, kun syötöt oli liianki pienellä, savutusarvo oli muistaakseni luokkaa 0,7

          Lisäksi kannattanee katsoa ettei ilmansuodatin ole aivan tukossa.
          Tuo Turbon herääminen vasta 2200 rpm, johtui ainakin itsellä siitä, että turbon akseli oli karstoittunut ja ei enää pyörinyt kunnolla pienillä kierroksilla. Auto oli aika laiska pienillä kierroksilla, mutta eihän se nyt juurikaan tuonne 1000 rpm:n paikkeilla olevaan voimattomuuteen vaikuta. Turbohuollon jälkeen turbo heräilee kuitenkin jo 1700rpm kohdilta, tosin aika hiljalleen. Ylävireähän tuo moottori on ollut jo tehtaalta lähtiessään.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • metake
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 331
            • Janakkala

            #6
            Yhden dieselin (CDI) katsastin rypsipohjaisella dieselillä, noin 50/50 seos tankissa. Savutusarvo ensi polkaisulla (kaupunkiajon jälkeen) 0,7.

            Toisen (vapaastihengittävä) katsastin sekoittamalla bensiiniä tankkiin dieselin sekaan noin 25 - 30%, savutusarvo ensi polkaisulla 0,95.

            Pitäishän sen tietysti mennä läpi ihan noin muutenkin, mutta aina ei ole jaksanut ottaa riskiä ettei menisikään

            Comment

            • Rammari77
              Newbiemmer
              • Apr 2009
              • 4
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              En usko että pumpun ajoitus pelkästään vois aiheuttaa noin suuren savutusarvon. Ja kun kerran pumppu jo vaihdettu niin senkin ajoitus lienee aika lailla OK.
              Itsellä oli hieman hammeroitu pumpusta syöttöjä ja pukkas mielestäni jo aika miehekkäästi savua kaasupohjassa. Savutusarvo oli silti vain 1.5 parin polkaisun jälkeen.

              tuommonen savutusarvo voi mielestäni johtua vain siitä että EGR päästää koko ajan läpi pakokaasua ja kyllähän se sillon savuaa. Aiemmin itselläni, kun syötöt oli liianki pienellä, savutusarvo oli muistaakseni luokkaa 0,7

              Lisäksi kannattanee katsoa ettei ilmansuodatin ole aivan tukossa.
              Tuo Turbon herääminen vasta 2200 rpm, johtui ainakin itsellä siitä, että turbon akseli oli karstoittunut ja ei enää pyörinyt kunnolla pienillä kierroksilla. Auto oli aika laiska pienillä kierroksilla, mutta eihän se nyt juurikaan tuonne 1000 rpm:n paikkeilla olevaan voimattomuuteen vaikuta. Turbohuollon jälkeen turbo heräilee kuitenkin jo 1700rpm kohdilta, tosin aika hiljalleen. Ylävireähän tuo moottori on ollut jo tehtaalta lähtiessään.

              25tkm sitten tarkistettu suuttimet ja 1 vaihdettu, muiden kunnosta en tiedä. Ilmanputsari vaihdettu nyt keväällä joten sen puolesta pitäis olla ok.

              Sankkaahan tuo savu ei ole mutta savuttaa läppä levällään mielestäni suht normaalisti.

              Mien EGR vois aiheuttaa tollaset päästöt?

              Comment

              • Beksi
                Newbiemmer
                • Jan 2005
                • 14

                #8
                Itse epäilisin ajoitusta jos savutus ei kauhean rankkaa ole. Myöhäinen ajoitus heikentää alavääntöä ja lisää partikkelien muodostusta pakokaasuissa rankasti + lämmittää mäntiä, kantta ja pakopuolta todella paljon.

                Jakoketju venynyt tai pumpun asennuksessa ajoitusvirhe?

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  #9
                  Originally posted by Laksu89 View Post
                  kokeile laittaa tuota forttea dieselin sekaan(puhdista suuttimia jne.) jos ei auta niin vika todennäköisesti pumpun ajoituksessa:think melko julmat savutus arvot vakio pelille
                  Tota kun ei yksityiseen käyttöön saa myydä. Maahantuoja (tecalemit) myy ainoastaan valtuutetuille korjaamoille/forte koulutuksen saanneille.
                  Last edited by walde; 04-08-2009, 17:01.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • Seiska
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2002
                    • 126
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Rammari77 View Post
                    Apuja kaivattais. Autosta faktoja:

                    -vm96 TDS e34

                    -Löytyykö sopivan hintasta pajaa/korjaajaa pk-seudulta joka osais ja vois asialle tehdä jotain.
                    Kysy Klaukkalan Dieselistä apua . Kaverin pumppua -94 e34 TDS:sä säätivät hyvin.

                    -Jani
                    Team Top Alcohol
                    Jetta TSI -10
                    Ex: 730i -88,320i 2.7 -86,530 v8 -93,325i -94,750iAL -88, 316i -89, 320D -00

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎