Announcement

Collapse
No announcement yet.

m12 engine&cylinder heat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 2bar..ahhh
    BTCF Honorary Member
    • Nov 2004
    • 3351
    • haapavesi

    m12 engine&cylinder heat

    onko han kelään suomessa tälläisestä moottorista kokemusta!

    kaikki tieto ja taito otetaan huomioon myös ulkomailta!

    ps. hieron kaupaa tälläisestä moottorista (menee muutaman kuukauden palakka tai vuoden mut ...) :think



    ja sit onko tämä nyt kyseinen m12 moottori m10: siiamilaisella lohkolla jos ei niin mikä on?

    T3 kaivatan old bmw moottori historian tietoa!!!!
    €34 M5 pelastetaan museoinnilta
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    Onko tiedossa mitä versiota olet ostamassa?
    Ahdettua, vai vaparia? Kuivasumpulla?

    Aivan helvetin kallis huoltaa ja ylläpitää, sen varmaan jo tiesitkin.
    Osia kun saa vain BMW Motorsportilta...

    Ohessa muutamia hintoja:

    -jakopään koppa 1000e
    -öljypohja 4400e
    -kampiakseli 80mm 4600e
    -vauhtipyörä 1200e
    -kiertokanki 1000-1800e/kpl.
    -männät n.500e/kpl.
    -nokat 800-1300e/kpl.
    -mekaaninen jakopää +1000e
    -venttiilit +150e/kpl.
    -öljypumpun kotelo 700e
    -lohko 3700e
    -kansi 5000e
    Aprilia RSV4

    Comment

    • 2bar..ahhh
      BTCF Honorary Member
      • Nov 2004
      • 3351
      • haapavesi

      #3
      Originally posted by jannmann View Post
      Onko tiedossa mitä versiota olet ostamassa?
      Ahdettua, vai vaparia? Kuivasumpulla?

      Aivan helvetin kallis huoltaa ja ylläpitää, sen varmaan jo tiesitkin.
      Osia kun saa vain BMW Motorsportilta...

      Ohessa muutamia hintoja:

      -jakopään koppa 1000e
      -öljypohja 4400e
      -kampiakseli 80mm 4600e
      -vauhtipyörä 1200e
      -kiertokanki 1000-1800e/kpl.
      -männät n.500e/kpl.
      -nokat 800-1300e/kpl.
      -mekaaninen jakopää +1000e
      -venttiilit +150e/kpl.
      -öljypumpun kotelo 700e
      -lohko 3700e
      -kansi 5000e
      ahettu kuivasumppu ilman apulaiteita eli pellkä moottori mut ei niiden tarvi olla bmw mitä ympärille tulee esim kuivasumppu!

      hinnoista tiedän et on kallis pitää jos osat on m-sporttia mut tänä päivänä kyllä saa tehtyä halavemmalla parempi laatuisia osia esim venat....:think
      mistä noita hintoa olet keränny?
      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        Originally posted by 2bar..ahhh View Post
        ahettu kuivasumppu ilman apulaiteita eli pellkä moottori mut ei niiden tarvi olla bmw mitä ympärille tulee esim kuivasumppu!

        hinnoista tiedän et on kallis pitää jos osat on m-sporttia mut tänä päivänä kyllä saa tehtyä halavemmalla parempi laatuisia osia esim venat....:think
        mistä noita hintoa olet keränny?
        Hinnat on MS-hinnastosta.

        Tuskin saat parempi laatuisia mistään... Ainakin S14 kohdalla ainoat osat joilla saa voimaa ja jotka kestää mukana oikeasti tulee MS:n tiskin kautta.
        Esim. just S14 venat, venttiilin jouset, paininkupit, nokat.
        Kukaan tarvike valmistaja ei ole osia testannut vastaavissa olosuhteissa kuin tehdas on vuosien saatossa tehnyt. Kovasti kylläkin mainostetaan ( varsinkin aaaameriiikan ihmemaassa ) hyper osia, mutta, niillä ei saa voimaa, eikä varsinkaan kestoa.

        Onko megatron sukupolvea vai vanhempaa? Millä iskutilavuudella?
        Aprilia RSV4

        Comment

        • 2bar..ahhh
          BTCF Honorary Member
          • Nov 2004
          • 3351
          • haapavesi

          #5
          1500cc


          en puhu mistään tarvikeosista! ja se mitä jenkit tekee niin niillä on kuitenki pienin mitta tuuma ja meillä on milli!

          olen sellainen etten kulje valta virrassa jenkien halpoen osin kans esim!

          köyhän ei kannata ostaa halpaa!!!!

          ja venoja saa muualtakin ku after maket:teista!

          esim s14 kanteen sopivat venat saa 15€ kpl mut ne ei alunperi ole etes saman kokoiset osto vaiheessa mut koneistettuna saa paremmat ja lujemmat ku alkuperäiset..

          jos tekee ihte niin ei tartte muita syytellä.....:think
          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by 2bar..ahhh View Post
            1500cc
            esim s14 kanteen sopivat venat saa 15€ kpl mut ne ei alunperi ole etes saman kokoiset osto vaiheessa mut koneistettuna saa paremmat ja lujemmat ku alkuperäiset..

            jos tekee ihte niin ei tartte muita syytellä.....:think

            Omat venat makso reilut n.40e/kpl(keskiarvo, kun imu/pako eri hinnoissa). ja on Schrick:n tekeleet yhdellä lukkouralla. Mun koneen on tarkoitus kiertää max. 8500rpm. Noilla uskaltais kuulemma sinne 9000 pintaan. Jos haluaa enemmän pitää hakea osat MS:n tiskiltä. Parempia ei ole tarjolla. Tai kukaan ei ainakaan laita niitä, kun riski tuhota kallis kone on niin suuri.

            Monet näistä "hipo" koneista ja niihin sopivista osista perustuu osittain uskontoon alkuperäisiin osiin. Ja toisaalta miksei perustuisi.
            Paljon on esimerkkejä S14 piireissä miten 10-15teskon kone on mennyt paskaksi kun on jostain tingitty ja ostetty se halvempi, mutta "yhtä vahva" osa.

            Pidähän ajantasalla kun saat koneen. Mukavaa että joku vielä tuollaisia rakentaa. Tosta saa mielettömän paljon voimaa sen pysyessä vielä jopa nipussa.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • 2bar..ahhh
              BTCF Honorary Member
              • Nov 2004
              • 3351
              • haapavesi

              #7
              hipokoneen rakentaia en millään halua parja ta mut jos ´70luvulla on tehty moottorin vaikka ois formula niin on tekniikassa menty jo paarikymmentä vuotta eteenpäin 2009 vuonna! ivana

              en halua tehdä mitään kinastule projektia tästä mut jos jollain on oikeasti mittojaja jne jne. niin voi laitaa pr

              esim r:ltä saa pakovenaa (raaka aihioita)b35mm 88mm:n
              ja kestää varmati r8:n seetillä +1000hv!
              kansi ei ole heikoin uossa moottorissa....

              jos sulla on kerta tollanen motti niin haluaisin nähä etes kuvan päältäpäin lohkosta...
              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                jos sulla on kerta tollanen motti niin haluaisin nähä etes kuvan päältäpäin lohkosta...
                Mulla on S14, ei M12. Missä kerroin että on M12?

                Onko toi sun kone aito F1 kone vai formula 2 luokan vaparista muutettu?
                F1 koneessa ei ole esim. startia (pitäis kyllä kikkailemalla saada ,urpiala vissiin ainakin Zetaan näin teki) ja luonnollisesti imusarja/pakosarja toisinpäin miten on totuttu bmw:ssä näkemään.

                Noi osien hinnat mitä pistin oli tohon F2 moottoriin. MS ei myy osia lainkaan tohon ahdettuun 1,5l M12/13 moottoriin. Käsittääkseni "myynyt" varaosapalvelun/huollon Mader:lle Sveitsiin.

                M12/13 on kyllä mieletön moottori, kaikkein brutaalein mitä baijerista radalle on pistetty.

                Tossa linkki jossa muutama hyvä kuva F1 koneesta:http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

                ps. Mitä tulee parempiin materiaaleihin, se on kyllä osittain totta, mutta jos joku erkki tosiaan nyt 2009 luvulla ottaa tosta M12/13 mosasta muilla kuin tehdas osilla sen +11000rpm ja 1300hv, niin ihmettelen kovasti. 1992 vuonna S14 koneessa oli n. 375hv, eikä kukaan saa siitä vieläkään enempää irti, vaikka eletään vuotta 2009. 70 luvun M1 procarissa oli parhaimmillaan jopa 530hv/3,5l. Tänäänkään kukaan ei leivo tota tehoa siitä irti vaikka olis millanen kansiseppä ja koneistaja apuna.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • HTH
                  Newbiemmer
                  • May 2009
                  • 21
                  • Lpr

                  #9
                  Originally posted by jannmann View Post
                  M12/13 on kyllä mieletön moottori, kaikkein brutaalein mitä baijerista radalle on pistetty.

                  Tossa linkki jossa muutama hyvä kuva F1 koneesta:http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

                  ps. Mitä tulee parempiin materiaaleihin, se on kyllä osittain totta, mutta jos joku erkki tosiaan nyt 2009 luvulla ottaa tosta M12/13 mosasta muilla kuin tehdas osilla sen +11000rpm ja 1300hv, niin ihmettelen kovasti. 1992 vuonna S14 koneessa oli n. 375hv, eikä kukaan saa siitä vieläkään enempää irti, vaikka eletään vuotta 2009. 70 luvun M1 procarissa oli parhaimmillaan jopa 530hv/3,5l. Tänäänkään kukaan ei leivo tota tehoa siitä irti vaikka olis millanen kansiseppä ja koneistaja apuna.
                  mutta eikös toi 1300hv saavutettu osittain polttoaineen setaaniluvulla kikkailulla, eli kun polttoaine oli pytyssä niin sen setaaniluku nousi paineen vaikutuksesta ja moottori ei nakuttanut.Ei ollut todellakaan mitään "pumppukamaa"

                  ei silti,hieno moottori ja yksi parhaista.(koitin vaan täsmentää tota teho asiaa)

                  Comment

                  • 2bar..ahhh
                    BTCF Honorary Member
                    • Nov 2004
                    • 3351
                    • haapavesi

                    #10
                    ois vaan ny kiva tietää sellainen pikku yksityiskohta et missä noista m12 lohkoista olisi siiamilaiset sylinterit koska sellaine pitäisi kaikkien huhujen mukaan olla jotta jossain jos vain joku tietää..... ?


                    ja tuo moottorini mistä olen nyt kaupaa hieronut niin myyjä kyllä puhuu aidosta f1 moottorissta muutta epäilen suuresti ettei ole "aito" vaan juuri tuo muutettu f2 luokan motti !

                    kaikista eniten kiinnostaisi tuo lohkojen siiamilaisuuset onko se näissä f12 moteissa vai jossain muussa m10:n johdannaisessa.

                    tämä vaan näkyy olevan sellainen moottori tyyyppi että nuo jotka rakentaa suomessa noita m10 motteja jotka painii mailman kovimpien joukossa niin heiltä ei oikein tieto saa irti mut ymmärrän jos itse olisin kymmeniä vuosia rakentanut ja kehittänyt niin en kyllä tieto taitoa kellekään kovin vähällä luovuttaisi.
                    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                      tämä vaan näkyy olevan sellainen moottori tyyyppi että nuo jotka rakentaa suomessa noita m10 motteja jotka painii mailman kovimpien joukossa niin heiltä ei oikein tieto saa irti mut ymmärrän jos itse olisin kymmeniä vuosia rakentanut ja kehittänyt niin en kyllä tieto taitoa kellekään kovin vähällä luovuttaisi.
                      Tämä on kyllä sellainen hommeli mitä ei pysty ymmärtämään. Kuka helvetti lähtisi kopioimaan tällaista, saati sitten mitä ihmettä siitä hyötyisi? Niin se tieto vaan häviää ja aina joudutaan keksimään pyörää uudestaan kun äijät kyräilee yksinään jossain tallin nurkassa ja salailee minkä merkkistä ruuvaria taas on käytetty.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        Vinkki: Se "siamilainen" lohko on 60-luvulla valmistettu, mutta mikä? Näistäkin vain määrätty sarja, ei siis kaikki.

                        Tietääkseni olen sen ainakin kerran tälle foorumille kirjoittanut, mutta aikoinaan tuli "hieman" suutuksissa poisteltua erinäistä tietoa sieltä ja täältä, joten saattanut toki kadota sitäkautta.

                        Löytyy 2kpl tuollaisia lohkoja jo edesmenneen isoäitini perikunnan ulkovarastosta, elleivät kiltit sukulaiset hiisanneet niitä viimeisen "suursiivouksen" mukana kaatikselle.

                        Loppuun toteamus: "Kel onni on, se onnen kätkeköön"
                        Last edited by T3; 11-08-2009, 10:33.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                          tämä vaan näkyy olevan sellainen moottori tyyyppi että nuo jotka rakentaa suomessa noita m10 motteja jotka painii mailman kovimpien joukossa niin heiltä ei oikein tieto saa irti mut ymmärrän jos itse olisin kymmeniä vuosia rakentanut ja kehittänyt niin en kyllä tieto taitoa kellekään kovin vähällä luovuttaisi.
                          Noista m10/s14 vehkeistä ei juurikaan ole apuja tohon m12 koneeseen.

                          Poikien "speciaali" koneet kun on tehty 400metrin runnomiseen. Ei mitään tekemistä koneen kanssa jossa jatkuvana käyttötehona lähes samat tehot.

                          Pyörä kun on keksitty tehtaan toimesta jo 30v sitten satojen insinöörien toimesta.
                          Mitä mullistavaa tietoa heiltä pitäisi siis saada? Koneen mekaaniset arvot/mitat on jo keksitty.
                          Pakosarja, ahdin,laakerivälykset, kannen kanavat, paljetilat, kannentiiviste, paininkupit jne. jne.
                          Kaikki lämpökuorman siiirtoon liittyvät pinnat (seetit/ohjurit/männänrenkaat jne.jne.) on jo suunniteltu 70 luvulla.
                          Niiden muuttaminen "Suomi tietotaidolla" menee melko varmasti päin persettä.
                          Last edited by jannmann; 11-08-2009, 12:43.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • 2bar..ahhh
                            BTCF Honorary Member
                            • Nov 2004
                            • 3351
                            • haapavesi

                            #14
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Noista m10/s14 vehkeistä ei juurikaan ole apuja tohon m12 koneeseen.

                            Poikien "speciaali" koneet kun on tehty 400metrin runnomiseen. Ei mitään tekemistä koneen kanssa jossa jatkuvana käyttötehona lähes samat tehot.

                            Pyörä kun on keksitty tehtaan toimesta jo 30v sitten satojen insinöörien toimesta.
                            Mitä mullistavaa tietoa heiltä pitäisi siis saada? Koneen mekaaniset arvot/mitat on jo keksitty.
                            Pakosarja, ahdin,laakerivälykset, kannen kanavat, paljetilat, kannentiiviste, paininkupit jne. jne.
                            Kaikki lämpökuorman siiirtoon liittyvät pinnat (seetit/ohjurit/männänrenkaat jne.jne.) on jo suunniteltu 70 luvulla.
                            Niiden muuttaminen "Suomi tietotaidolla" menee melko varmasti päin persettä.

                            ei olekaan sen tiedän!

                            mutta olenkohan väärässä jos insinöörit ovat repineen moottorista x 500hv ja insinöörit ovat repineet moottorista Y 200hv ja moottorit ovat vaika nyt 2000cc niin eikö tälläisen tallirakentajan kaavan mukaan kannata otaa jo lähtököhtaisesti se parempi aihio eli X niin on toden näköisempää ettei 30% tehonhäviö ole niin tramaattinen kuin moottorissa Y.....


                            T3

                            minä jostain olen kuullutkin et siel sinun kätköissä olisi vaikka mitä tähän aiheeseen sopivaa tietoa!!!

                            onko se nyt sit m10 vai m12 se jossa on toi yhteen kasvaminen tapahtunu?

                            kerro ny vaika privana enemmän... tai voithan suoraa lahjoitaa minulle toisen onnen....


                            tämä homma m12 homma on ruennut niin paljon kaivelemaan et haita jo yöunia olisihan se vaan mukava ku 02:sen peltin alla kehräisi tolainen moottori!
                            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5175
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                              ei olekaan sen tiedän!

                              mutta olenkohan väärässä jos insinöörit ovat repineen moottorista x 500hv ja insinöörit ovat repineet moottorista Y 200hv ja moottorit ovat vaika nyt 2000cc niin eikö tälläisen tallirakentajan kaavan mukaan kannata otaa jo lähtököhtaisesti se parempi aihio eli X niin on toden näköisempää ettei 30% tehonhäviö ole niin tramaattinen kuin moottorissa Y.....


                              T3

                              minä jostain olen kuullutkin et siel sinun kätköissä olisi vaikka mitä tähän aiheeseen sopivaa tietoa!!!

                              onko se nyt sit m10 vai m12 se jossa on toi yhteen kasvaminen tapahtunu?

                              kerro ny vaika privana enemmän... tai voithan suoraa lahjoitaa minulle toisen onnen....


                              tämä homma m12 homma on ruennut niin paljon kaivelemaan et haita jo yöunia olisihan se vaan mukava ku 02:sen peltin alla kehräisi tolainen moottori!

                              No joo mutta jos tähän moottoriin x laitettaan osat z, niin silloin lopputulos voi olla jotain muuta kuin mitä on mielessä visioitu. Mielestäni nämä osat z voi laittaa suosiolla moottoriin y.

                              Ja moottorin y hajottaminen huonolaatuisella z osalla ei ole niin dramaattista kuin moottorin x hajottaminen.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎