eli minkälainen projekti on vaihtaa remeli? kyseessä on 520-83. mitä kaikkea joutuu purkaan ja missä pitää olla tarkkana. löytyykö ajotus merkit mistä?onko kokemuksia jakopään oireilusta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
520 jakopään hihna?
Collapse
X
-
Käsittääkseni se on M20-kone, eli tuolla on infoa---> http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic...ighlight=hihna530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
-
-
Originally posted by mclykuulemma aika vittumaista.. ainaki kutos koneen kanssa :roll:
Helppo homma, samalla saat jäähdytinnesteet vaihdettua ja itse ehkä harkitsisin vesipumpun ja termostaatin vaihtamista samalla.
Eli syylärin yläletkut pois, visko pois (on vääränkätisellä kierteellä, 32mm mutteri), laturin hihna pois. Sitten se hihnan ylempi suojus pois, on parilla ruuvilla. Sitten kampiakselin päästä hihnapyörä ja dampperi (värinänvaimennin) pois. Sen jälkeen voikin poistaa alemman hihnakotelon. Avain "iisi piisi" tähän asti.
Jakopää näkyy nyt kokonaisuudessaan. Pyöritä konetta siitä kampiakselin päästä myötäpäivään kunnes kannen ja lohkon ajoitusmerkit ovat paikoillaan, merkit löytyvät siitä kannen hihnapyörästä ja kampiakselin päästä. Eli yläkerrassa sellainen nuoli jonka pitää osoittaa kannessa olevaan viisteeseen. Kampiakselissa viiste joka menee kohdakkain lohkossa olevan viisteen kanssa.
Kun merkit ovat paikoillaan voitkin löysätä siinä vesipumpulla olevan kiristimen, ruuvi löysälle, jousi kokoon, ruuvi tiukalle. Katso missä kunnossa se kiristimen rulla on, uusi tarvittaessa, muuten ei uusi hihna kestä!
Niin, ota se vanha hihna pois. Sitten vain uutta tilalle, menee helpoiten kun laittaa ensin alhaalta paikalleen ja sitten ujuttaa yläkertaan kohdalleen. Ja huom, katso että tulee siitä pitältä sivultaan TIUKASTI, siihen voi jäädä yhden hampaan verran heittoa ja sitten on jako väärin.
Vapauta hihnankiristin ja katso että hihna tulee piukaksi, en osaa sanoa miten tuon mittaisi, mutta jotenkin sen tuntee. Sitten se kiristin lukkoon.
Pyöritä konettä kaksi kierrosta ympäri kampiakselilta ja kato onko kannen merkki vielä tarkasti paikallaan. Jos on, niin jatko on reversal of removal...
t.Ville
Comment
-
-
Originally posted by mclyjoo musta kans kannattas vaihtaa toi vesipumppu samalla.. no ei toi kuullostanu kauheen vaikeelta ite ku en oo tehny tota vaihtoo..
Comment
-
Comment