Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalipinnan ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nisti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 705
    • På Gränsen

    Maalipinnan ongelmat

    Kun yhdestä asiasta pääsee eroon niin toinen tulee tilalle

    Eli tarina on seuraava. Auto on e39 touring. Vuosi sitte syyskuun loppupuolella autoni kolhittiin parkkipaikalla. Ei siinä mitään, vastapuolen vakuutuksiin vain ja pajalle.

    Autosta maalattiin puskuri, sekä oikean puolen takapelti joka jatkuu a-pilariin. Nyt sitten kevyesti viruttelin autosta suurimmat kurat päältä normaalisti painepesurilla. No takapuskurista lähti lakkapinta kävelemään pienestä kohtaa.



    Myös siinä taka-kylkipellissä on sanomista. Nyt samalla tutkin sitäkin, niin lasin listan alla on tällaista. Kun kevyesti kynnellä koitin, niin tuo lakka lähtee rullautumaan tosi helposti, aivan kuin se ei olisi kuivunut ollenkaan. Ikäväkyllä parempaa kuvaa en saa tähän hätään otettua, mutta aivan kuin tuon alla olisi ruostetta.



    Kysymys kuuluu. Onko mahdollisuuksia enää saada takuuseen vai meneekö omasta pussista. Luulisi maalipintojen kestävän nyt vähän pidempään kuin vuoden

    Taidan hankkia sen vanhan corollan, aivan sama kuinka sitä pitää niin ei varmasti tule naarmun naarmua
    "MURPHY'S LAW"
    "Whatever can go wrong will go wrong,
    and at the worst possible time,
    in the worst possible way"
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Originally posted by Nisti View Post
    Taidan hankkia sen vanhan corollan, aivan sama kuinka sitä pitää niin ei varmasti tule naarmun naarmua
    Eikä olis niin väliksi vaikka tulisikin

    Kyllä sen maalauksen pitää kestää vähän kauemmin, kannattaa ainakin kysyä siitä korjaamosta jolla se on korjattu. Lakat kesii helposti jos vanhaa maalipintaa ei ole karhennettu eikä sitä karhennetakkaan yleensä esim. listojen lähettyviltä ettei listat karhene samalla. Pitäisihän ne listat ottaa pois maalausta varten mutta, mutta...

    ...äläkä sitten sano että painepesurilla sen pesit!
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Huonosti tehdyiltä pohjatöiltä tuo vaikuttaa...

      Kuluttajansuojalaissa on määritetty, että maalaustyön takuu on aina vähintään 12kk. Kannattaa informoida maalauksen suorittanutta firmaa mahdollisimman nopeasti, ettei ehdi tuo 12kk täyttymään.

      EDIT:
      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Pitäisihän ne listat ottaa pois maalausta varten mutta, mutta...
      Varsinkin, kun nuo listat lähtee irti alle 5 sekunnissa.
      Last edited by kaol; 04-09-2009, 17:58.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Nisti
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2007
        • 705
        • På Gränsen

        #4
        Eli maanantaina maalarin pakeille, loppukuusta alkaisi oleen jo kiire tuon 12kk takuun kanssa

        Jürgen_: Ymmärtäisin tuon jos autoa pesisi suutin pinnassa kiinni, mutta että kauempaa kun vain huuhtelee Tuskin edes maalari uskoo että "joo letkulla pesin" ... :think
        "MURPHY'S LAW"
        "Whatever can go wrong will go wrong,
        and at the worst possible time,
        in the worst possible way"

        Comment

        • joni_wt
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 3627
          • Yka

          #5
          Originally posted by Nisti View Post
          Tuskin edes maalari uskoo että "joo letkulla pesin" ... :think
          Näinpä... Ja kyllä sen auton täytyy painepesua kestää!

          Ei muuta kuin maalarin puheille, ei pitäisi olla kahta puhetta tuon osalta.
          e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Originally posted by kaol View Post
            Huonosti tehdyiltä pohjatöiltä tuo vaikuttaa...

            Kuluttajansuojalaissa on määritetty, että maalaustyön takuu on aina vähintään 12kk. Kannattaa informoida maalauksen suorittanutta firmaa mahdollisimman nopeasti, ettei ehdi tuo 12kk täyttymään.

            EDIT:
            Varsinkin, kun nuo listat lähtee irti alle 5 sekunnissa.
            Vaan pitäis sinunkin tietää siitä auton maalauttamisen vaikeudesta

            Originally posted by joni_wt View Post
            Näinpä... Ja kyllä sen auton täytyy painepesua kestää!

            Ei muuta kuin maalarin puheille, ei pitäisi olla kahta puhetta tuon osalta.
            Kyllä se maalari helposti siihen vetoaa että painepesurilla on liian läheltä suihkuteltu...ja miksei uskois letkulla pestyn, kyllä vielä tänäkin päivänä monet pesvät letkulla autonsa.
            Last edited by Jürgen_; 04-09-2009, 19:34.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 7087
              • Forssa

              #7
              Originally posted by Jürgen_ View Post
              Kyllä se maalari helposti siihen vetoaa että painepesurilla on liian läheltä suihkuteltu...ja miksei uskois letkulla pestyn, kyllä vielä tänäkin päivänä monet pesvät letkulla autonsa.
              Miksi ei saisi painepesurilla pestä? Silloin on maalipinnassa vikaa jos ei painepesua kestä. Toki ei sovi ihan 10cm päästä päästellä sitä vettä täysillä paineilla vaan tässäkin järki käteen.
              Esim. nuo huoltamoiden pikapesulathan ampuvat hyvinkin korkeilla paineilla vettä auton päälle (harjaton pesu).
              Eli kyllä maalipinta kestää järjellä toteutetun painepesun, muuten on maalipinnassa pahastikin vikaa.

              Jos ei se maalari usko että olet letkulla pessyt autosi, tuo esiin tämä pikapesu huoltamolla.
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • joni_wt
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 3627
                • Yka

                #8
                Originally posted by Jürgen_ View Post
                Kyllä se maalari helposti siihen vetoaa että painepesurilla on liian läheltä suihkuteltu...ja miksei uskois letkulla pestyn, kyllä vielä tänäkin päivänä monet pesvät letkulla autonsa.
                Vedotkoot, ei se ole perustelu tuollaiselle vialle.

                Jos puhutaan tällaisista ihan perus kotipainepesureista(kylmä vesi), niin sen pitää kestää painaa se suutin kiinni siihen maalipintaan. "Oikea" maalipinta ei siitä mene miksikään.

                Eri asia sitten, jos puhutaan jostain höyrypainepesureista
                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  En kyllä menis tarjoamaan pesuria lähietäisyydeltä yhteenkään 2000-luvun alun bemariin. Sen verran paskasti ovat lakattu, että saattaa hyvin lähteä lakka kämmenen kokoisina paloina kiitämään. Kyllä se kestää, jos lakka on ehjä, mutta homma muuttuukin aivan toiseksi jos siinä on yksikin kivenisku sillä kohdalla mihin suihkua tarjoaa. Arvaa mistä tiedän...

                  Ei mee koritakuun piikkiin, vaikka semmonen vielä sattuis olemaan voimassa. Maalitakuu sen vois kattaa, mutta se muuttui 5-vuotiseksi vasta 2005. Muutenkin toi painepesuri on aika turha kampe auton pesuun. Hyvä sillä on nopeesti sipaista isoimmat pois ja suihkutella lokarit sisältä, mutta puhtaaks sillä ei autoa saa, eikä sillä huuhtelukaan oikein onnistu, kun vesimäärät jää letkuun verrattuna aika pieniksi. Rotosuuttimella en koskis mihinkään autoon. En edes semmosella 200e pesurin mukana tulevalla rotolla. Vahinko käy todella helposti.

                  Kaksi ämpäriä ja letku on mun mielestä paras tapa pestä autoa. Toisessa ämpärissä huuhellaan sieni ja toisessa se kastetaan shampooveteen. Näin ei santa tuu pesuveteen ja pesuvesi on puhdasta vielä silloinkin, kun ämpärin pohjalla on muutama sentti vettä.
                  Last edited by Juppe; 05-09-2009, 00:28.

                  Comment

                  • PeteS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 2766
                    • Ylivieska

                    #10
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Muutenkin toi painepesuri on aika turha kampe auton pesuun. Hyvä sillä on nopeesti sipaista isoimmat pois ja suihkutella lokarit sisältä, mutta puhtaaks sillä ei autoa saa, eikä sillä huuhtelukaan oikein onnistu, kun vesimäärät jää letkuun verrattuna aika pieniksi. Rotosuuttimella en koskis mihinkään autoon. En edes semmosella 200e pesurin mukana tulevalla rotolla. Vahinko käy todella helposti.

                    Kaksi ämpäriä ja letku on mun mielestä paras tapa pestä autoa. Toisessa ämpärissä huuhellaan sieni ja toisessa se kastetaan shampooveteen. Näin ei santa tuu pesuveteen ja pesuvesi on puhdasta vielä silloinkin, kun ämpärin pohjalla on muutama sentti vettä.
                    Oon kyllä täysin erimieltä että painepesuri olis turha. Tuo vesimäärän vähyys johtuu juurikin siitä että painepesuri on se luettelon halvin ja pienin. Löytyy niitä semmosiakin pesureita mistä sitä vettä oikeasti tulee. Lisäksi painepesurilla+liuottimella irtoaa huomattavasti paremmin paska auton kyljestä verrattuna letkuun. Lisäksi tuo letkupesu on liian hidasta touhua.

                    Ja itse topicciin niin todellakin pitää maalipinnan kestää normaalia painepesua.
                    Originally posted by EGoman
                    on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
                    Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
                    E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Originally posted by joni_wt View Post
                      Vedotkoot, ei se ole perustelu tuollaiselle vialle.

                      Jos puhutaan tällaisista ihan perus kotipainepesureista(kylmä vesi), niin sen pitää kestää painaa se suutin kiinni siihen maalipintaan. "Oikea" maalipinta ei siitä mene miksikään.

                      Eri asia sitten, jos puhutaan jostain höyrypainepesureista
                      Kyllä jo sellanen tavallinen 150bar painepesuri vetää pellille asti kun jonkin alun saa aikaiseksi. Yksikin lohkeama tai naarmu riittää siihen että terävä vesisuihku tunkeutuu lakkapinnan alle jopa liki uudessa autossa ja erityisesti muoviosissa. Kai te pojjaat tiedätte että vesisuihkulla leikataan myös terästä ja betonia.
                      Oikein käytettynä se painepesuri on todella hyvä apu moneen pesuhommaan mutta kun maalari kysyy että pesitkö sä sen auton painepesurilla niin parempi vaan vastata että ei meillä ole semmoista. Se on ihan turhaa ruveta siinä selittelemään että kyllä sen maalipinnan pitää kestää sitä ja tätä.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • Nisti
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 705
                        • På Gränsen

                        #12
                        Hmmm.. jos se painepesuri olisi se isopaha mörkö autonpesussa, niin tuskin nämä omaisuuksia hommallaan tekevät hipoammattilaiset niitä käyttäisi, kun pesevät monta sataatuhatta maksavia harvinaisia autoja, vai kuinka? En itsekkään näe mitään väärää käyttää painepesuria, kun vain pitää järjen mukana siinä hommassa
                        "MURPHY'S LAW"
                        "Whatever can go wrong will go wrong,
                        and at the worst possible time,
                        in the worst possible way"

                        Comment

                        • Tomi T
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 3855
                          • Nokia

                          #13
                          Originally posted by Juppe View Post
                          Muutenkin toi painepesuri on aika turha kampe auton pesuun. ...
                          Kaksi ämpäriä ja letku on mun mielestä paras tapa pestä autoa.
                          Onneksi olkoon vaan!

                          Kyllä painepesuri on täysin ehdoton auton pesussa. Tottakai sientä pitää käyttää myös, mutta ilman pesuria ei tule muuta kuin naarmua, ja helvetin hidasta se homma ainakin on ilman (kunnon) pesuria.

                          Tietysti sellainen 50 euron kissan kokoinen pesuri ei oikein ole kovin erikoinen, mutta lähtee silläkin isommat hiekat sentään jossei parempaa pesuria ole käytettävissä.

                          Tällaisella pesen omat autoni: http://www.karcher.fi/fi/Tuotteet/Am...a/10283370.htm
                          Last edited by Tomi T; 07-09-2009, 09:26.
                          BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                          ex. 53*BMW

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            #14
                            Itsekin kuumavesipainepesuria käyttäneenä voin vaan todeta että ihan mahtava laite. Sentehosia vehkeitä että kesäkelissä oikeastaan kaikki näkyvä lika ja kura lähtee pelkällä kuumavesipesulla ja sienellä viimeistellään.
                            Jollain kusisella puutarhaletkulla kun lasket normaaliin viikon pesemättä olleeseen kuraseen kylkeen ni se lika vaan nauraa sulle.

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              Mä tarkoitin painepesurilla valovirtakäyttöisiä vehkeitä. Voimavirtakoneet sitte erikseen, mutta harvalla kaupungissa asuvalla niitä kotona on. Naarmuja ei tuu kyllä käsin pesemälläkään. Aikaakaan siihen ei juuri sen enempää mee, mutta onhansiinä enemmän toki hommaa. Ensin kunnon vaahdot auton selkään niin suurin santa valuu jo siinä maahan. Sitten vetelee kahdella ämpärillä ja lampaankarvahanskalla, niin ei tuu kyllä naarmuja. Ihan yhtälailla se painepesuri voi naarmuja tehdä, kun tuuttaa santaiseen auton kykeen sillä kunnon suihkun.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎