Announcement

Collapse
No announcement yet.

kardaanin tasapainotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 535i
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 113
    • espoo

    kardaanin tasapainotus

    kardaanin tasapainotuksesta sen verran, että missä nopeudessa epätasaisuus tuntuu yleensä? (esim rengas epätasapaino ensin 80km/h ja uudelleen 120km/h jne.)missä hyvä paikka tasapainottaa?
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    Ei tuollaisia yleispäteviä arvoja voi antaa, koska asia riippuu niin monesta tekijästä (massat, tuenta, epätasapainon suuruus) = tapauskohtainen.
    Tasapainotusta voi kysellä esim. liikkeestä, joka huoltaa sähkömoottoreita. Kardaanien lyhentämiseen/pidentämiseen erikoistuneita firmojakin toki löytyy, joissa tuo tasapainotus hoituu myös.

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • Muumi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1702
      • Rovaniemi

      #3
      Tasapainoitusta kannattaa kysellä myös moottorikoneistamoista,löytyy yleensä tasapainoituskone jolla voi painottaa myös kardaanin.
      E24 635csi

      Comment

      • sheme
        Bimmer Fanatic
        • May 2003
        • 344
        • ESPOO/THAILAND

        #4
        KO-MET Oy Juvanmalmilla, teki ainakin hyvää työtä 535:n kardanille!
        MB 300E
        Fiat Panda -isolohko:think

        EX - AUDI COUPE
        EX - 750iA E32
        EX - AUDI
        EX - MB 500 SEC (C140)
        EX - Mini Leyland -78
        EX - Mini -74
        EX - 540 E39
        EX - M3 E36
        EX - 528I E39
        EX - 518/535 E34

        Comment

        • Ravermeister
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1508
          • Melkeen Turkkuses

          #5
          Lainataas vähän vanhaa topikkia:

          Eli paljonkos kardaanin tasapainotus suunnilleen maksaa, ja onko antaa jotain yleispätevää ohjetta mistä tietää onko kardaani vain epätasapainossa vai väärä?

          Itselläni pamahti kardaanin kannatinlaakeri p*skaksi, ja se tuli vaihdettua. Mutta edelleen täristää pienillä vaihteilla kun kone ottaa "täysväännön" päälle. Heti vaihdon jälkeen toimi hetken kolistamatta, mutta nyt parin viikon jälkeen paukuttaa taas aika hyvin.
          Eli voisiko johtua vain epätasapainosta, vai olisiko lyönyt kardaanin solmuun laakerin hajoamisen yhteydessä?
          Ristinivelessä ei ainakaan huomattu välystä laakerin vaihdon yhteydessä...
          Ja kolinaa ei tunnu ollenkaan tasakaasulla ajettaessa, vain kiihdytettäessä.

          Eli voisiko pelkkä tasapainotus auttaa??
          -Turku Connection-
          HDJ80 4.2TD
          ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #6
            Kyllä kardaanin epätasapainon huomaa tasaisella ajolla ei siis vaadi vedätystä. Vedätyksessä tuleva tärinä johtuu jostain muusta. Rakensin itse yhteen autoon kardaanin siis hitsasin jigisä putket alkuperästen päiden väliin ja se täristi n.90km/h-120km/h niin et koko auto tärisi ja muillakin nopeuksilla vaihdekeppi värisi. Käytin tasapainotuksessa Seinäjoella metek koneistamolla ja hyvä tuli. Hintaa taisi olla 100e
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4645
              • Tuusula

              #7
              Ko-Met juvanmalmilla, 50€ tasapainotus. 100€ lyhentäminen + tasapainotus, ristinivelten (vai mitkä ne nyt onkaan kardaanin päissä) vaihto 100€. Motonetistä kardaanin keskilaakeri (E30 / E28) ~30€. Vaihto Ko-Metissä ~30€.

              Tuli vähä kyseltyä noita hintoja, noi ei sitten tietenkään ole "sitovia", ainoastaan suuntaa-antavia.
              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • villes
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 439
                • Kirkkonummi

                #8
                Originally posted by sheme
                KO-MET Oy Juvanmalmilla, teki ainakin hyvää työtä 535:n kardanille!
                Jep sinne vaan. tullu käytettyä muutamia kardaaneja siellä ja hyvin on hommat hoidettu
                M-B C220CDI 4matic amg -13
                ex.
                bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4645
                  • Tuusula

                  #9
                  Jees, kävin hakemassa ko-metilta kardaanin ja kampuran hihnapyörän. 70e ja 2 päivää, hyvää jälkeä. suosittelen
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎