Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiukkaspoltinko??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkoph
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 1
    • Tampere

    Hiukkaspoltinko??

    Terve

    Ekan Bemarin (E61 530DA 12/2004) omistajana haluaisin kysyä onko muilla havaintoa ja kenties selitystä seuraavaan:



    Kaupunkiajon yhteydessä, moottorin ollessa normilämpöinen, jossain vaiheessa...
    • käyntiääni muuttuu ikään kuin möreämmäksi,
    • automaatti alkaa käyttää ainakin yhtä pykälää pienempää vaihdetta kuin ajonopeus vaatisi. Edellisessä kohdassa mainittu möreys ei johdu isommista kierroksista. Stepillä pakottamalla saa toki vaihdettua sopivammalle vaihteelle, mutta se ei vaikuta käyntiääneen
    • Vaihtokierrokset normaalisti n 1700, mutta nyt nousevat selvästi yli 2000:n lähelle 3000:a. Eli huudattamalla saa seuraavan pykälän päälle
    • Havaintoa ei ole miten pitkään tätä jatkuisi, mutta seuraavan kerran pihasta jäähtyneellä koneella lähtiessä ilmiö ei esiinny.

    Olen noteerannut tämän tähän mennessä 4 kertaa ja aina kaupunkiajon yhteydessä.


    Mikko
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Kuulostaa vahvasti partikkelisuodattimen (DPF) regeneroinnilta.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Masatus
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 867
      • Haukipudas

      #3
      Originally posted by mikkoph View Post
      Terve

      Ekan Bemarin (E61 530DA 12/2004) omistajana haluaisin kysyä onko muilla havaintoa ja kenties selitystä seuraavaan:



      Kaupunkiajon yhteydessä, moottorin ollessa normilämpöinen, jossain vaiheessa...
      • käyntiääni muuttuu ikään kuin möreämmäksi,
      • automaatti alkaa käyttää ainakin yhtä pykälää pienempää vaihdetta kuin ajonopeus vaatisi. Edellisessä kohdassa mainittu möreys ei johdu isommista kierroksista. Stepillä pakottamalla saa toki vaihdettua sopivammalle vaihteelle, mutta se ei vaikuta käyntiääneen
      • Vaihtokierrokset normaalisti n 1700, mutta nyt nousevat selvästi yli 2000:n lähelle 3000:a. Eli huudattamalla saa seuraavan pykälän päälle
      • Havaintoa ei ole miten pitkään tätä jatkuisi, mutta seuraavan kerran pihasta jäähtyneellä koneella lähtiessä ilmiö ei esiinny.

      Olen noteerannut tämän tähän mennessä 4 kertaa ja aina kaupunkiajon yhteydessä.


      Mikko
      No kyllä tuo PDF:än "käyntiin lähtö" muuttaa ainakin nuo pakoäänet möreämmiksi mutta en ole omassa autossa juuri muuta muutosta huomannut kuin pakoäänten muuttumisen.


      Jaah clavu ehti ensin.

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        #4
        Kyllä siinä regeneroinnista on kyse. Ei siis mitään hätää. Ja kyllä se joskus pitää kierroksiakin hiukan korkeammalla. Yksi tuohon liittyvä piirre paljastuu myös, jos käyt tuona aikana haistelemassa auton takana. Huomaat kyllä erilaisen "tuoksun".
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎