Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lisälämmittimen letkujärjestys bensakoneessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    Lisälämmittimen letkujärjestys bensakoneessa?

    Luin foorumin säikeitä läpi ja ymmärsin niin että bensa ja diesel -koneessa olisi erilainen letkujärjestys näiden lisälämmittimien suhteen?

    Kone on siis tyyppiä N52B30A.

    Kysymyksiä lisälämmitin asiantuntijoille tai näiden ongelmien kanssa painineille:
    - millainen tuon letkujärjestyksen pitäisi bensakoneessa olla tai miten se poikkeaa vastaavasta diesel-koneesta?
    - tarvitaanko aina erillinen kiertovesipumppu lämmittimen kaveriksi?
    - ilmeisesti sekä webastoon että eeberiin pätee samat ohjeet?
    - onko paha asentaa itse jos ei ole aiempaa kokemusta lämmittimistä?
    - jos vien liikkeeseen asennettavaksi niin pitääkö minun viedä BMW-kohtaiset ohjeet tai kertoa miten asennuksen/kytkennän halutaan toimivan vai onko vain yksi tapa tehdä tuo asennus?
    - vaatiiko jonkun koodauksen autoon vaikken käyttäisikään lämmitintä iDrive-paneelista vaan pelkästään lämmittimen omalla kaukosäätimellä?
    - muuta huomioitavaa että homma tulisi kerralla kuntoon?
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Lisälämmitintä ei oikeastaan kannata asentaa vaan samalla vaivalla saa oikean esilämmitykseen soveltuvan laitteen. Lisälämmittimeen ei tarvitse vesipumppua koska auton moottori hoitaa sen veden pumppaamisen ja esilämmittimessä itsessään on se pumppu mukana. Asennus ei sinänsä ole vaikeaa mutta kyllä siinä tekemistä riittää. Jos viet asennettavaksi niin kyllä sen asennusliikkeen homma on hoitaa itselleen ne ohjeet jotta saa sen asennuksen tehtyä, jos ei niin kannattaa viedä toiseen liikkeeseen. Jotta se tulee kerralla kuntoon niin kannattaa huolehtia esim. siitä että tankissa on mahd. vähän polttoainetta. Myöskin sen asennusliikkeen toimialaan kannattaa kiinnittää huomiota eli mielellään sellainen lämmittimien asennukseen erikoistunut putiikki kannattaa valita. Ainahan asennustyössä saattaa tulla viivytyksiä tai muita ongelmia mutta niistäkin yleensä selvitään.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • r_vesa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2009
      • 117
      • Finland

      #3
      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Lisälämmitintä ei oikeastaan kannata asentaa vaan samalla vaivalla saa oikean esilämmitykseen soveltuvan laitteen. Lisälämmittimeen ei tarvitse vesipumppua koska auton moottori hoitaa sen veden pumppaamisen ja esilämmittimessä itsessään on se pumppu mukana. Asennus ei sinänsä ole vaikeaa mutta kyllä siinä tekemistä riittää. Jos viet asennettavaksi niin kyllä sen asennusliikkeen homma on hoitaa itselleen ne ohjeet jotta saa sen asennuksen tehtyä, jos ei niin kannattaa viedä toiseen liikkeeseen. Jotta se tulee kerralla kuntoon niin kannattaa huolehtia esim. siitä että tankissa on mahd. vähän polttoainetta. Myöskin sen asennusliikkeen toimialaan kannattaa kiinnittää huomiota eli mielellään sellainen lämmittimien asennukseen erikoistunut putiikki kannattaa valita. Ainahan asennustyössä saattaa tulla viivytyksiä tai muita ongelmia mutta niistäkin yleensä selvitään.
      Tämä jo todisti sen miten vähän itsellä on näistä tietoa. Tarkoitin juurikin tuollaista erikseen hommattua lämmitintä, jolla pystyy lämmittämään sekä moottorin että sisätilat ajastetusti ennen auton käynnistämistä ==> esilämmitin ilmeisesti oikealta nimeltään

      Mikäli oikein ymmärsin niin erillistä kiertovesipumppua ei tarvita koska se on tuollaisen esilämmittimen kyljessä jo valmiiksi merkistä ja mallista riippumatta. Ilmeisesti samanaikainen ohjaus kuitenkin tarvitaan tuon lämmittimen vesipumpun ja auton kiertovesipumpun välille mikäli halutaan että lämpiävä neste kiertää myös moottorissa silloin kun auto ei ole käynnissä?
      Täältä foorumin eri säikeistä olen ollut lukevinani, että joillain esilämmitin kytkee auton puhaltimen päälle jo muutaman sekunnin kuluttua eli se neste ei lähde kiertämään moottorin kautta ensin kuten pitäisi. Tiedä sitten onko vika letkujärjestyksessä, vesipumpun kytkennässä, ohjauksessa vaiko missä, mutta olisihan se mukavaa jos asennuksen osaisi itse tarkistaa.

      Toki liikkeen pitää osata hommansa, mutta yrittäisin varmistaa sen ensin esim. kysymällä tuosta bensan ja dieselin letkujärjestyksestä... eli jos tälläinen tieto on faktaa ja asentaja ei ole asiasta edes kuullut niin ehkä siinä kohtaa vaihtaisin yritystä.
      '11 M-Sport 528i
      '15 KTM 1190 R

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Niissä jälkiasennetuissa ei ole mitään kummia venttiilihässäköitä joita tarvitsee muuttaa vaan lämmitin asennetaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta imemään neste moottorista ja työntämään lämmitettynä lämmityslaitteelle eli mitään virityksiä ei tarvitse myöskään siihen auton vesipumppuun. Sillä onko diisseli vai bensa ei oikeastaan ole muuta merkitusta kun se että valitsee oikealla polttoaineella toimivan lämmittimen. Sisäpuhallin käynnistyy jäähdytysnesteen ollessa +30°.
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • r_vesa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2009
          • 117
          • Finland

          #5
          Originally posted by Jürgen_ View Post
          Niissä jälkiasennetuissa ei ole mitään kummia venttiilihässäköitä joita tarvitsee muuttaa vaan lämmitin asennetaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta imemään neste moottorista ja työntämään lämmitettynä lämmityslaitteelle eli mitään virityksiä ei tarvitse myöskään siihen auton vesipumppuun. Sillä onko diisseli vai bensa ei oikeastaan ole muuta merkitusta kun se että valitsee oikealla polttoaineella toimivan lämmittimen. Sisäpuhallin käynnistyy jäähdytysnesteen ollessa +30°.
          Selvä ja jos näin homma menee niin sitten tämän foorumin toisessa säikeessä on väärää tietoa tuosta letkujärjestyksestä.
          Mitähän nämä mainitsemasi muutamat poikkeukset ovat tai mistä ne johtuvat?
          '11 M-Sport 528i
          '15 KTM 1190 R

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Se "väärä tieto" on niiden ensiasennus lämmittimien letku-venttiili-kiertosuunta-ohjelmointihelvetin ansiota eli koskee vain mielestäni niitä malleja.
            Ne poikkeukset: eli lämmitin asennetaan imemään lämmityslaitteelta ja työntämään lämmitetty liemi moottoriin johtuu siitä että autossa on esim. se lämppärin paluuletku selvästi helpommassa paikassa kuin se sisään menevä letku.
            Noita lämmittimiähän ei nykyään yleensä asenneta siksi että moottori saadaan pakkasella käyntiin vaan selkeästi mukavuuden takia jolloin se lämmitetty liemi työnnetään lämppärille ensin ja vasta sitten moottoriin = enemmän lämpöä kabiiniin ja loput moottorille.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎