Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da steptronicin turbiinin lukitus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Venom
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2002
    • 623
    • Vantaa

    530da steptronicin turbiinin lukitus?

    Eli tuossa E39:ssähän turbiin lukittuu ~90 vauhdissa.. Onko normaalia, että vaikkapa 100:sen vauhdista painaa reilummin kaasua niin lukitus irtoaa ja kierrokset nousee suurinpiirtein 2500-2700 ja lähtee kiihtymään? Vähän kun kaasua painaa niin silloin kierrokset ei nouse vaan lähtee heti kiihtymään..

    Elikkäs onko tuo normaalia luistoa vai onko odotettavissa ongelmia?
  • hengari
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 208
    • Jyväskylä

    #2
    Kyllä ihan oikein toimii kun tarkoituksella pudotta lukon pois kun lähtee kiihdyttämään. Voi tehdä saman myös jyrkässä ylämäessä. Sitten kun lukko alkaa vanhuuttaan luistamaan, eli lukko ei pidä vaikka laatikko pitää sitä päällä, alkaa sellanen tärinä että sen kyllä huomaa.
    Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

    Nyt:
    -E61 530dA M-sport 2006
    -Mustang fastback 1965

    Ex.
    -e39 530dA M-sport 2002
    -e91 320dA M-sport 2008

    Comment

    • Smistik
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1130
      • Kanta-Häme

      #3
      Mistäs johtuu, että turbiini ei lukitu kuin n. 2500rpm nelosella ja vitosella? Sitä ennen kierrosmittarin neulaa voi hyppyyttää varpailla miten tahtoo. Kiihtyy kyllä ihan hyvin, mutta ei kyllä ole tervettä kun paras vääntöalue ei ole käytössä täysin normi ajossa. Tätä on kyllä jatkunut jo kohta 40tkm, eli sen mitä auton olen omistanut eikä muutosta ole tullut puoleen eikä toiseen. Kulutus on siitä huolimatta n. 6.2 litraa kesällä seka-ajossa. Matkassa pääsee alle 6 jos ajelee iisisti. Loota vaihtaa edelleen suht iisisti, eikä vaihdotkaan ole muuttunut kilometrien aikana pahemmiksi. Lootaan on joku vaihtanut öljyt n. 160tkm kohalla. Nyt lasissa reilu 250tkm.

      Nimim. turbiini huoltoonko?
      ex E91 320d käsiaskilla
      ex E46 330dat
      japski
      ranu

      ex E30 316i 4d

      Comment

      • Venom
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2002
        • 623
        • Vantaa

        #4
        Kyllä tuo minullakin noin toimii.. Mukavempihan se olisi jos turbiini lukittuisi myös pienemmissä nopeuksissa..

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by Venom View Post
          Kyllä tuo minullakin noin toimii.. Mukavempihan se olisi jos turbiini lukittuisi myös pienemmissä nopeuksissa..
          Jos ajelee "normaalisti" kyllä sen pitäis n. 2000 kierroksen kohdalla lukittua ja vitonenhan siellä silloin on päällä. Käsivalinnalla se voi olla muillakin vaihteilla kiinni, ja silloin huomaa että myös selvän moottorijarrutuksen kun kaasua päästää, eli tietyissä kierroksissa on manuaalivaihteisen tuntuinen. Minusta tuntuu ettei turbiinin lukko ota ollenkaan kiinni jos vasta 2500 kierroksessa tuntuu menevän kiinni. Kierroslukumittarin neula putoaa yhtäkisti muutaman millin kun lukitus kytkeytyy.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • Venom
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 623
            • Vantaa

            #6
            Näin minullakin toimii, 5 vaihteella vähän vajaa 200 kierrosta ja 4 vaihteella sitten tietty enemmän ~2500 rpm..

            Kun turbiini on lukittunut niin vähän kun painaa kaasua niin kierrokset ei nouse, reilummin kun polkasee niin lukitus avautuu..

            Comment

            • Veeksi
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2177
              • Kuopio

              #7
              Kannattanee huomioida että sillä onko keppi D:llä, DS:llä tai manuaalilla, on aika paljon vaikutusta myös tuohon lukitukseen/luistattamiseen. Onneksi.

              D on hyvä ratkaisu leppoisaan ajeluun, DS kovempaan ajelemiseen ja manuaalina mennään sit kun oikeasti ajetaan.
              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
              BMW E63 630iA '05

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎