Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanhojen mallien diagnostiikka/ohjelmointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JusZsE
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 134
    • Järvenpää

    Vanhojen mallien diagnostiikka/ohjelmointi

    On se nyt kun ei oikeen aukea ja saa selvyyttä vieläkään miten käsiksi kunnolla vanhoihin malleihin e30,32,34 vaikka ammattipuolella käyty diagnostiikkaan liittyvä kurssi. Se on selvää että 94-96 vuonna vaihtunu systeemi. Lähinnä kun kuullut että tarvitsee esim. inpaan ads interface boxin, tarkoittaako tämä k-l line interface boxia, jonka voi myös itse tehdä vai onko inpalla, carsoftilla ja ym. ohjelmilla omanlaiset boxit?
    Tässä ei nyt haeta vain vikakoodi luku/poisto juttuja vaan inpan tarjoamat säätö/ohjelmointi? systeemit toimimaan vanhoihin. Progman ja DIS olisi tarvetta saada myös toimimaan unix käyttöliittymän sisältämällä koneella, onnistuuko inpan interface boxilla? itse tehdyllä kl-line interface boxilla?

    Lähinnä kysyn tämän näin tarkasti, koska kyllähän jollain ohjelmalla joskus bmw ajanut ohjelmat sisään ja huollosa pitänyt olla mahdollisuus koodata noita aikoinaan. Nämä asiat kun saa selvitettyä tästä saisi ainakin hyvän ohjeistuksen FAQ-osioon. Kiitokset jartsa02 alustavista selvityksistä!
    Last edited by JusZsE; 30-01-2013, 03:50.
    Sähkö on sinistä ja sattuu!
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Eipä noihin vanhoihin autoihin softia ajella kun ovat tehtaalla laittaneet e-prommeille ne (eli ei flashättäville piireille)
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • JusZsE
      Bimmer Rookie
      • Jul 2008
      • 134
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by Dunky View Post
      Eipä noihin vanhoihin autoihin softia ajella kun ovat tehtaalla laittaneet e-prommeille ne (eli ei flashättäville piireille)
      Eli vaihto ehdoksi jää kopioida piirin tiedot, koodata muutos jos tarve ja ajaa uudestaan tyhjätylle piirille ja työntää piiri kiinni?
      Eikös nuo pysty vaihtamaan eeprom piireihin, joita voi sitten ajaa suoraan uudestaan, ainakin motronicin osalta?
      Sähkö on sinistä ja sattuu!

      Comment

      • ka00z
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1805
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Edittiä:


        Jos eepromille on kirjoitettu, niin ei sitä piiriä tarvitse vaihtaa.

        En tiedä tässä tapauksessa miksi eeprom olisi suljettu, eikä sille voisi kirjoittaa. Jos näin kuitenkin on, niin tyhjälle piirille vaan softat kuten jo mainitsit. Tuo flashaus nyt on hieman harhaanjohtava käsite, koska flashissa muistia voidaan kirjoittaa lohkoittain. Jos kyseessä on eprom, niin taidat tarvita uuden piirin.

        Toki rauta rajoittaa ainakin teoriassa tuon kirjoituskertojen määrän ja kirjoittaminen eepromille on hidasta.

        Ja jotta en kompastuisi omaan "nokkeluuteen", niin lisätään tähän linkit Eprom ja Eeprom eroista


        Last edited by ka00z; 23-02-2010, 09:32.
        W124 voll, markalla pidemmälle

        Comment

        • JusZsE
          Bimmer Rookie
          • Jul 2008
          • 134
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by ka00z View Post
          Jos eepromille on kirjoitettu, niin ei sitä piiriä tarvitse vaihtaa.

          En tiedä tässä tapauksessa miksi eeprom olisi suljettu, eikä sille voisi kirjoittaa. Jos näin kuitenkin on, niin tyhjälle piirille vaan softat kuten jo mainitsit. Tuo flashaus nyt on hieman harhaanjohtava käsite, koska flashissa muistia voidaan kirjoittaa lohkoittain. Jos kyseessä on eprom, niin taidat tarvita uuden piirin.

          Toki rauta rajoittaa ainakin teoriassa tuon kirjoituskertojen määrän ja kirjoittaminen eepromille on hidasta.

          Ja jotta en kompastuisi omaan "nokkeluuteen", niin lisätään tähän linkit Eprom ja Eeprom eroista


          http://fi.wikipedia.org/wiki/EEPROM
          Kiitosta hienoista tiedoista näin aluksi.
          Jos otetaan esim. vanha motronic jossa eprom, jonka vaihtaa eeprom:iksi (adapterilla?) Onnistuuko tämän jälkeen tyhjäys ja kirjoittaminen kyseiseen romiin joka dme:n sisällä 20pin liittimestä vai vaatisiko se jotain isompaa modausta? Olisihan se päheetä ajaa motronic:iin uutta asetusta megasquirtin tyyliin, toki rajoittuen siihen että ensin pitää tyhjätä ja ajaa uudestaan modattu ohjelma sisään.
          Last edited by JusZsE; 23-02-2010, 09:48.
          Sähkö on sinistä ja sattuu!

          Comment

          • ka00z
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1805
            • Varsinais-Suomi

            #6
            Originally posted by JusZsE View Post
            Kiitosta hienoista tiedoista näin aluksi.
            Jos otetaan esim. vanha motronic jossa eprom, jonka vaihtaa eeprom:iksi (adapterilla?) Onnistuuko tämän jälkeen tyhjäys ja kirjoittaminen kyseiseen romiin joka dme:n sisällä 20pin liittimestä vai vaatisiko se jotain isompaa modausta? Olisihan se päheetä ajaa motronic:iin uutta asetusta megasquirtin tyyliin, toki rajoittuen siihen että ensin pitää tyhjätä ja ajaa uudestaan modattu ohjelma sisään.
            Editoisin tuohon ylemmäs kun kirjoitin tuossa aiemmin vähän höpöhöpöä... Eli en ainakaan heti yhdistä miten tuon saisi adapterilla vaihdettua, eli taidat kyllä tarvita kokonaan uuden piirin jos sinne haluat jotain kirjoittaa. Eepromiin siis voi kirjoittaa, epromiin ei.

            Jollakin tavalla täytyy kopioida nykyinen ohjelma nykyisestä epromista(tuosta minulla ei ole varmaa tietoa, mikä tuossa e30 on, mutta uskotaan aiemman postin perusteella että juurikin tuo huonompi tapaus eli eprom) ja saada se uuteen piiriin, jota voi kirjoittaa uudestaan.

            Joten unohda tuo editoimaton versio tekstistäni, olikohan taas ajatukset sekaisin aamusta...

            PS. Editoi quote ettei turhaan jaeta väärää tietoa
            Last edited by ka00z; 23-02-2010, 09:44.
            W124 voll, markalla pidemmälle

            Comment

            • JusZsE
              Bimmer Rookie
              • Jul 2008
              • 134
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by ka00z View Post
              Editoisin tuohon ylemmäs kun kirjoitin tuossa aiemmin vähän höpöhöpöä... Eli en ainakaan heti yhdistä miten tuon saisi adapterilla vaihdettua, eli taidat kyllä tarvita kokonaan uuden piirin jos sinne haluat jotain kirjoittaa. Eepromiin siis voi kirjoittaa, epromiin ei.

              Jollakin tavalla täytyy kopioida nykyinen ohjelma nykyisestä epromista(tuosta minulla ei ole varmaa tietoa, mikä tuossa e30 on, mutta uskotaan aiemman postin perusteella että juurikin tuo huonompi tapaus eli eprom) ja saada se uuteen piiriin, jota voi kirjoittaa uudestaan.

              Joten unohda tuo editoimaton versio tekstistäni, olikohan taas ajatukset sekaisin aamusta...

              PS. Editoi quote ettei turhaan jaeta väärää tietoa
              Joo tottakai sinne vaihtuisi uusi piiri, jos on eprom. Tuollaisella eprom lukulaitteella ainakin tiedon saa koneelle ja vähän arvokkaammalla pystyy lukemaan eprom, eeprom ja kirjoittamaan eeprom. Tuo laite vaikuttaisi omastamielestä ihan riittävältä. http://www.probyte.fi/catalog/product_info.php?cPath=167_182_278&products_id=118 1
              Jos tässä halutaan jotain isompaa muutosta tehdä c-kielen alkeet ainakin ja muutos piirille olisi hyvä olla hallussa, jota itse opiskelen omatoimisesti kaverin avustuksella.

              Itsellä nyt e34 josta pitää tutkia asiaa tarkemmin mitä boxit sisältää, mutta näin yleisesti ottaen on hyvä katsoa myös e30 ja muiden kannalta.
              Last edited by JusZsE; 30-01-2013, 03:51.
              Sähkö on sinistä ja sattuu!

              Comment

              • JusZsE
                Bimmer Rookie
                • Jul 2008
                • 134
                • Järvenpää

                #8
                Vielä tuohon diagnostiikka asiaan onko esim. inpalle mahdollista tehdä interface boxi näistä: http://www.obd2-shop.eu/serial-klinterface-p-82.html
                Tässä saksaksi kasaamis ohjeet: http://www.blafusel.de/obd/obd2_kw-interf-b.html
                Sähkö on sinistä ja sattuu!

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Originally posted by JusZsE View Post
                  Joo tottakai sinne vaihtuisi uusi piiri, jos on eprom. Tuollaisella eprom lukulaitteella ainakin tiedon saa koneelle ja vähän arvokkaammalla pystyy lukemaan eprom, eeprom ja kirjoittamaan eeprom. Tuo laite vaikuttaisi omastamielestä ihan riittävältä. http://www.probyte.fi/catalog/product_info.php?cPath=167_182_278&products_id=118 1
                  Jos tässä halutaan jotain isompaa muutosta tehdä c-kielen alkeet ainakin ja muutos piirille olisi hyvä olla hallussa, jota itse opiskelen omatoimisesti kaverin avustuksella.

                  Itsellä nyt e34 josta pitää tutkia asiaa tarkemmin mitä boxit sisältää, mutta näin yleisesti ottaen on hyvä katsoa myös e30 ja muiden kannalta.
                  Näyttäähän se tieto olevan siellä päässä ainakin hallussa
                  Jos tulee kysyttävää tuohon c-kieleen liittyen, niin voit kyllä vapaasti lisäillä kysymyksiä tänne tai privaan. Yritän vastata parhaani mukaan.
                  "Valmista" ohjelmaa tutkailemalla pääset muutenkin jo aika pitkälle, jos perusteet on hallussa.

                  Jos ihan tekstipohjaisena rupeat tuota työstämään, niin ota edes välttävä työkalu sitä varten.
                  Esimerkiksi Notepad++


                  Ammatityökalut tietenkin erikseen, voihan tuota tutkia vaikka Visual studiolla, jos haluaa.
                  Tiedätkö tuon piirin mallia, mikä siellä on?
                  Jos se on Atmelin tuote, niin voit käyttää myös tätä editoria:
                  Atmel Corporation was acquired by Microchip in 2016. Find the original products, solutions & software sold by Atmel or equivalent products offered by Microchip.


                  Edittiä taas: tuskin on Atmel, veikkaisin ennemminkin vanhanmalliseksi 8051-piiriksi. Tämän kanssa voit kommunikoida vaikka hyperterminaalilla.
                  Last edited by ka00z; 23-02-2010, 10:08.
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • JusZsE
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2008
                    • 134
                    • Järvenpää

                    #10
                    Tuolta kaivoin pölyttymästä e34 520 m20b20 boxin. Eprom kapula on tälläinen: B57604 EPROM 27C256 DIL28
                    Tuon epromin voisi vissiin korvata tällä eepromilla: AT28C256 ? http://parts.digikey.fi/1/1/197819-i...c256-20pi.html ?

                    Tuosta vähän lisää infoa motronic 1.3: http://www.e34.de/tips_tricks/motronic/m1_3.pdf
                    Sähkö on sinistä ja sattuu!

                    Comment

                    • Jezuz
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 165
                      • Varkaus

                      #11
                      http://www.tunerpro.net/ Tosta varmaan apuja jos haluaa ronkkia!
                      Pimpanos Los Poslinos

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎