Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termari asiaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Späne
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 129
    • Kajaani

    Termari asiaa!

    Siis onko totta että m30b28 koneeseen ei kestä laittaa ku 80 asteisen termostaatin??? :shock: Ainkin bemun liikkeessä sanottiin näin??

    Ei oikein meinaa tareta etes pikku pakkasessa.... :?

    Ja sitten vielä öljytikku jutskaa.....eli tohon tikkuun tulee kolme johtoa ja putki, putki menee akun vieressä olevaan säiliöön...eli onko tossa joku automaattimen öljyn lisääjä? Tohon ei osattu merkkiliikkeessä sanoa mitään... :roll:

    Ja auto on e23 728i -84
    E61 520d - 08
    Ex bemarit=E38 740ia, E39 530da touring, E39 530da sedan, E36 325tds touring, E39 528i touring, E36 320i, E39 530d Touring, E34 530i, E34 535i, E30 325i touring, E23 728
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2
    mulla olin termarin vaihto kans edessä ja kai ainakin M50b25 :een voi laittaa 90 tai 92 asteisen?
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Re: Termari asiaa!

      Originally posted by Haaveilija
      Siis onko totta että m30b28 koneeseen ei kestä laittaa ku 80 asteisen termostaatin??? :shock: Ainkin bemun liikkeessä sanottiin näin??

      Ei oikein meinaa tareta etes pikku pakkasessa.... :?
      Kyllä siellä pitäisi tareta. Vähän väärästä paikasta korjataan lämpiämisvikaa jos koneenlämpöjä nostamalla lähdetään etenemään... Lämppärin kenno voi olla tukossa, joko sisältä tai sitten se on muurautunut umpeen kaiksesta hiekasta ja lehdistä mitä sinne kanaviin on kulkeutunut viimeisen 20 vuoden aikana. Putsaaminen auttaisi, mutta on jumalaton homma.

      Kannattaa myös varmistaa että se vesi todella kiertää siellä kennolla, ainakin ennenkuin alkaa konetta "grillaamaan".

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Ei kannata käyttää kuin alkuperäisen kaltaista termostaattia.

        Comment

        • Raine
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2603
          • N/A

          #5
          ..........
          Last edited by Raine; 24-06-2013, 01:00.
          ///Motorporot

          Comment

          • Rossifumi
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1030
            • Hamina

            #6
            Originally posted by Raine
            Originally posted by Rossifumi
            mulla olin termarin vaihto kans edessä ja kai ainakin M50b25 :een voi laittaa 90 tai 92 asteisen?
            Ite vaihdatin termostaatin M50B20 elokuussa ja paikoillaan oli 82 asteinen muistaakseni ja lämmintä ei tullut juuri nimeksikään silloin. Tilalle laitettiin juuri 92 asteinen termostaatti ja nyt lämmintä riittää oikeinkin hyvin. Jos laitat lämppärin ja puhaltimen täysille niin kättä ei kestä pitää lämmityslaitteen suulakkeella kovin kauaa. Moottorin lämmöt pysyvät silti koko ajan samassa paikkaa kuin vanhallakin termostaatilla. Ja jos lämmöt on yrittänyt nousta niin visko on pitänyt tähän asti siitä huolen.

            Itsekkin kyttäsin lämpömittaria melkein jatkuvasti kun termostaatti vaihdettiin, että keittääkö kuinka herkästi kesä kuumalla mutta mitään ongelmia ei ole tähän mennessä ollut ja auto ainakin on lämmin.

            Termostaatin ostin KL-Varaosista.
            no ehkä nyt uskaltais vaihtaa ilman huolta sen termarin.

            kiitos.
            Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

            On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

            Comment

            • osilpi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 486
              • Espoo

              #7
              Jatketaas ketjua:

              Kuinkas kuuman termarin uskaltaa e28:iin laittaa, m20b20 koneena?

              Lähinnä ajattelin, että motonetissa myydään vain 80-asteista, joka kuulostaa aika kylmältä talvikäyttöön.

              Eli tuottaako joku 92c (jos löytyy) ongelmia? Ja mikä ois hyvä termari, kun nykyisellä ad-varaosien termarilla (vuoden vanha) lämmöt on talvella sinisellä ja kesällä punaisella tai ainakin lähellä. Syyläri ja vesipumppu on uusia. Myös visko on kunnossa.

              Vai onko se ostettava Laakkoselta sikahintainen alkuperäisosa, 30e!?
              E34 525i 12v 1990
              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

              ex-BMW:t
              E28 520iA 1983
              E28 520iA 1985

              Comment

              • Touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1310
                • Järvenpää

                #8
                No kyllä mä suosittelisin ostamaan sellaisen termostaatin kun manuaali sanoo. Ja jos ei lämpene niin kyllä sitä vikaa kannattaa tosiaan hakea jostain muualta.
                Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                Comment

                • gfiz
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 63
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by osilpi

                  Kuinkas kuuman termarin uskaltaa e28:iin laittaa, m20b20 koneena?

                  Vai onko se ostettava Laakkoselta sikahintainen alkuperäisosa, 30e!?
                  Laakkosen sikahintainen alkuperäisosa on myös 80-asteinen!
                  E30 320iA -88

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by gfiz
                    Originally posted by osilpi

                    Kuinkas kuuman termarin uskaltaa e28:iin laittaa, m20b20 koneena?

                    Vai onko se ostettava Laakkoselta sikahintainen alkuperäisosa, 30e!?
                    Laakkosen sikahintainen alkuperäisosa on myös 80-asteinen!
                    Jossain toisesssa topicissa muistaakseni puhuttiin, että laakkoselta sai myös 92-asteisia (tosin eri koneeseen) erikseen tilaamalla.

                    Ongelma ei ole siinä, etteikö kone lämpenisi kunnolla, vaan siinä, että lämmöt heittelevät liian paljon mielestäni. Nykyistä termaria edeltävällä (joka vaihdettiin jumituksen takia) toimiessaan kunnolla lämmöt oli puolivälissä kelistä riippumatta ja viisari ei heilunut siitä mihinkään. Kaverilla myös sama juttu m20b20 -85 eli lämmöt tarkalleen puolessa välissä.

                    Onko se sitten ostettava 80-asteinen (jos kerran raadin mielestä riittää pakkasillekin?) uusi vain? Lähinnä mietin sitä, että mistä saa kunnollisia kohtuuhintaan (ei Laakkos-hintaan)?
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4331
                      • Turku

                      #11
                      osilpi, ainakaan bmw ei myy tuohon koneeseen muuta kuin 80-asteista termaria, et siinä kaikki vaihtoehdot. :wink:

                      Mulla on m50 92 asteinen termari ja toistaiseksi mittarin viisari on pysynyt aika tarkalleen keskellä keleistä riippumatta. Jos tarkkoja ollaan, niin noin millin verran keskiviivan kylmemmällä puolella.

                      Comment

                      • 535_M5
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 221
                        • Masku

                        #12
                        Originally posted by jani73
                        osilpi, ainakaan bmw ei myy tuohon koneeseen muuta kuin 80-asteista termaria, et siinä kaikki vaihtoehdot. :wink:

                        Mulla on m50 92 asteinen termari ja toistaiseksi mittarin viisari on pysynyt aika tarkalleen keskellä keleistä riippumatta. Jos tarkkoja ollaan, niin noin millin verran keskiviivan kylmemmällä puolella.
                        Outoa pohtimista termostaatin celsiuslukemista. Jos 80 asteinen termostaatti on kunnossa se aukeaa 80 asteessa, kesät/talvet ja kone on saman lämpöinen vuodenajasta riippumatta.

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          Kokemuksia:
                          Päätin vaihtaa termostaatin kun mielestäni ei kone lämmennyt tarpeeksi nopeesti. Kun lämpeni, niin mittari sojotti kyllä tarkkaan keskellä. Ostin uuden (halvan) termostaatin Biltemasta, 80 C avautumis lämpötilalla. Heitin vanhan termarin mäkeen sitä sen kummemmin tutkimatta ja ruuvasin tän uuden tilalle ilmauksen kera of course.
                          Nyt koneen lämmöt ei koskaan nouse ajossa mittarin puoleen väliin asti, vaan jää siihen edelliselle viivalle. Paikallaan tyhjäkäynnillä kyllä sit kipuaa korkeemmalle (voi olla viskossa vikaa). Kabiiniin ei tietenkään tule yhtä kuumaa ilmaa kuin ennen. Kone ol m20b20.
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Kentsu
                            Kokemuksia:
                            Päätin vaihtaa termostaatin kun mielestäni ei kone lämmennyt tarpeeksi nopeesti. Kun lämpeni, niin mittari sojotti kyllä tarkkaan keskellä. Ostin uuden (halvan) termostaatin Biltemasta, 80 C avautumis lämpötilalla. Heitin vanhan termarin mäkeen sitä sen kummemmin tutkimatta ja ruuvasin tän uuden tilalle ilmauksen kera of course.
                            Nyt koneen lämmöt ei koskaan nouse ajossa mittarin puoleen väliin asti, vaan jää siihen edelliselle viivalle. Paikallaan tyhjäkäynnillä kyllä sit kipuaa korkeemmalle (voi olla viskossa vikaa). Kabiiniin ei tietenkään tule yhtä kuumaa ilmaa kuin ennen. Kone ol m20b20.
                            Eli voi olla, etten biltemasta ainakaan hae sitä termaria... Nykyinen on siis paska, joten pitää hakea jostain se kunnollinen 80-asteen termari siis. Ja jos ei pysy viiva asteikon keskellä, niin vaihdetaan termaria niin monta kertaa, että pysyy :roll:
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Hevimies
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1456
                              • Savonlinna

                              #15
                              Ei todellakaan mitään terviketermareita :!: Ja 80 asteisella termarilla ei viisari nouse kun vähän 1/4 viivan yli. Bemarin mittareissa taitaa kaikissa olla puolivälissä aika tarkalleen se 92 astetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎