Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termari asiaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4331
    • Turku

    #16
    Originally posted by 535_M5
    Originally posted by jani73
    osilpi, ainakaan bmw ei myy tuohon koneeseen muuta kuin 80-asteista termaria, et siinä kaikki vaihtoehdot. :wink:

    Mulla on m50 92 asteinen termari ja toistaiseksi mittarin viisari on pysynyt aika tarkalleen keskellä keleistä riippumatta. Jos tarkkoja ollaan, niin noin millin verran keskiviivan kylmemmällä puolella.
    Outoa pohtimista termostaatin celsiuslukemista. Jos 80 asteinen termostaatti on kunnossa se aukeaa 80 asteessa, kesät/talvet ja kone on saman lämpöinen vuodenajasta riippumatta.
    :lol:
    No kyllä mä nyt sen tiesin, ettei kone mikään "vaihtolämpöinen" ole. Olen vanhan auton jälkeen tottunut tarkkailemaan enemmänkin lämpömittaria, koska siinä oli pieniä ongelmia joskus. Mutta ainakin toistaiseksi jäähdytys on riittänyt ja vedetkin pysynyt hyvin sisällä.

    Comment

    • kole
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 506
      • Joensuu

      #17
      Mulla on dieselissä 92 ja hyvin tarkenee, mittari hieman yli puolenvälin. 525i vaihdoin uuden 88, emännän puheiden mukaan lämpeää paremmin kuin vanhalla joka oli myös 88. Halkes sit termaria vaihtaessa se kotelo joka on termarin päällä Sanoivat merkkiliikkeessä et ei kovin harvinaista, et onko muille sattunut :?:

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #18
        Originally posted by kole
        Mulla on dieselissä 92 ja hyvin tarkenee, mittari hieman yli puolenvälin. 525i vaihdoin uuden 88, emännän puheiden mukaan lämpeää paremmin kuin vanhalla joka oli myös 88. Halkes sit termaria vaihtaessa se kotelo joka on termarin päällä Sanoivat merkkiliikkeessä et ei kovin harvinaista, et onko muille sattunut :?:
        Ettei olisi termari mennyt ekalla kerralla väärinpäin ja sen takia koppa haljennut :?: :wink:

        Nimim. kokemusta on :lol:
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • osilpi
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 486
          • Espoo

          #19
          Nyt on uus termari ja asteita on 88. Vanha oli 82 ja eron kyllä huomaa! Nyt viisari on kuin naulattu asteikon keskellä, ja vanhalla se seilasi miten sattuu, olleen lähes aina liian kylmällä, mutta toisinaan myös liian kuumalla (uudella ei ole ollut kertaakaan samoissa oloissa).

          Myyjä tarjosi hyllystä aluksi 82, mutta sanoin ettei kelpaa. 5min päästä löytyikin 87 ja 88, joista otin jälkimmäisen kun luki made in germany Hintaa tuli 12e tiivisteen kanssa (aluksi hinta oli yli 20e, mutta kerroin edellisen olevan samasta paikasta ostettu ja rikki, niin hinta tippui).

          Myös 92 olis ollut tilauksesta.

          Nykyisessä ei ole sitä "varmuusaukkoa" tms osittain peitettyä reikää siinä reunalla, kun taas vanhassa oli. Liekkö tolla merkitystä? Eikös sen tehtävä ole päästää nestettä läpi, jos termari jumittaa?
          E34 525i 12v 1990
          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

          ex-BMW:t
          E28 520iA 1983
          E28 520iA 1985

          Comment

          • 535_M5
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 221
            • Masku

            #20
            Originally posted by osilpi
            Nykyisessä ei ole sitä "varmuusaukkoa" tms osittain peitettyä reikää siinä reunalla, kun taas vanhassa oli. Liekkö tolla merkitystä? Eikös sen tehtävä ole päästää nestettä läpi, jos termari jumittaa?
            Tai ilmaa, jos koneeseen on jäänyt ilmaa eikä neste pääse termariin asti jolloin se ei tahdo aueta? Olen kuullut sellaisen selityksen sille pikku reiälle.
            Sellaisen millin reiänhän kätevä kaveri poraa itsekin.

            Comment

            • Stargazer
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1666
              • Haapajärvi

              #21
              Mulla taasen m50b25:ssa on 88 asteen termari ja hyvin riittää lämmintä siitäkin. Kyselin 92 asteista, mutta ei ainakaan paikallisen varaosaliikkeen luettelosta löytynyt sellaista.
              ex. E39 535i V8, E36 325i coupé

              © Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää suunsa kiinni!
              © No matter, try again, fail again, fail better!

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #22
                Originally posted by 535_M5
                Tai ilmaa, jos koneeseen on jäänyt ilmaa eikä neste pääse termariin asti jolloin se ei tahdo aueta? Olen kuullut sellaisen selityksen sille pikku reiälle.
                Sellaisen millin reiänhän kätevä kaveri poraa itsekin.

                No niinhän sen porais. Mutta termari on jo paikallaan. Ja mahtaako olla tarpeellinenkaan? Voihan sen sit porata, jos ongelmia tulee.
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • AV
                  Newbiemmer
                  • Mar 2003
                  • 4

                  #23
                  Lämmöt kateissa

                  Ennen termostaattisulkeisia kannattaa ehdottomasti tarkistaa lämmönsäätimen magneettiventtiilin kunto. Tämä on yleisin syy lämpiämättömyyteen tai sitten jatkuvaan kuuman puhaltamiseen. Säätimen sisällä on kumipalje, joka ajan oloon murentuu eikä venttiili enää toimi kunnolla. Kannattaa ostaa alkuperäinen korjaussarja venttiiliin (maksoi jokunen vuosi sitten n. 250,- mk). Virtaussuunta on venttiilissä ehdottomasti oltava oikein päin, muuten isommilla kierroksilla saattaa mennä itsestään kiinni.

                  Terv AV

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎