Announcement

Collapse
No announcement yet.

moottorien painot poikkeuslupaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qwe
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 133
    • espoo

    moottorien painot poikkeuslupaan?

    onko jollakin tiedossa linkkiä tai muuten mistä selviäisi moottorien painot.

    pitäisi löytää painavin e30 koriin tehtaalla asennettu moottori eli lienee jokin seuraavista: m20b20, m20b25, m20b27, m21d25 (turbolla).

    lisäksi pitäisi tietää painot seuraaville motorsport-moottoreille:
    s38b36, s50b30. lisäksi s14b23 tai s14b25 siis painavin e30 m3 moottorivaihtoehto alk.per.

    kysyn nyt täältä jos jollakin on tietoa ennen kuin kysyn bmw suomelta.

    kyseessä siis poikkeuslupahakemus e30 m3 akelle, tehojen ja tilavuuden mukaan s50b30 menee. 2483 cm3 (evo3)*1.25=3104cm3, 238hv*1.2=286hv, lisäksi jos käytetään verrokkina eta m20b27 2693cm3*1.25=3366.25cm3, oltaisiin jo lähellä s38 tilavuutta.

    tiedän että s50 ja s38 ovat lähes saman painoisia mutta sille pitäisi saada vahvistus jostain taulukosta jota en löytänyt mistään.

    eli s50 kone menee kaikkien muiden sääntöjen paitsi 7kg/hv, tälle poikkeuslupa pitäisi tulla helpohkosti, mutta haluaisin s38 koneen sen lähes samanpainoisuuden ja eräiden muiden arvattavissa olevien syiden takia.
    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    Sivusto:

    ja suoraan:


    Painot ovat ilman apulaitteita, mutta onhan tuo pohja vertailulle. Villi veikkaus on, että enemmän tuolta sivulta saat tietoa kuin BMW Suomelta.

    EDIT: ja kerro sitten ihmeessä aikanaan miten poikkeusluvan kanssa kävi !

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • qwe
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 133
      • espoo

      #3
      painot selvisi

      itse itselleni vastaten:

      etsin painoja tissistä, josta niitä ei löydy.

      sen sijaan painot löytyvät etkasta varaosamoottorin, short engine -kohdalta.

      laitetaan tähän vielä tiedot jos jotain kiinnostaa, se on yllättävää että s38 oli jopa köykäisempi kuin s50, eli tämä vain vahvistaa kiinnostustani s38 moottoriin.

      s14 215hv 110kg
      s50b30 155.4kg
      s38b36 152.0kg
      m20b25 119.0kg
      m21d25 tbo 131.0kg

      s38 on 42 kg painavampi kuin s14, eli 38%.

      sen sijaan s38 on 21kg painavampi kuin m21d25, eli 16%
      tämä tarkoittaa että pysyy alle 20% kasvuna jos vertailumoottoriksi otetaan 324td. tiedän, tiedän, eri mallisarjaa mutta "huonompaan" suuntaan, eli katson että tilanne tulkitaan minun edukseni. eli ei tarvitse paikkalukua pienentää.
      vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

      Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

      Comment

      • eeki
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1966
        • HKI

        #4
        Mahtaakohan jonkun englantilaisen sällin webbisivu riittää perusteluksi AKElle? Aika lähellehän nuo kyllä menevät oikeita arvoja. Kattelin tässä ETK:sta näitä, E30 324td short enginelle (jotenkin kuvittelin aina että short engine on lohko mäntineen, ETK:n kuvan mukaan mukaan tulee kansi hilppeineen, ei tosin pako+imusarjoja/apulaitteita tms) ilmoitetaan painoksi 130kg.
        E28 M5:n kone painaa 164kg (vaihtomoottorin paino, alunperin 169kg), E34 M5 152kg (vähän sekavasti tosin, vanhasta numerosta saa painoksi 163), E36 M3 155.4kg, E30 M3 painavin moottori on 234S2 (eli ilmeisesti se uusin tavallinen pata, 215hp). Evo III pannu painaa 109kg, eli ei isoa eroa.

        [edit]
        Prkl, olin hidas. Niin joo, ja eikös paikkalukua pienennetty jo kun akselipaino menee 10% yli, 20% oli jonkinnäköinen ehdoton maksimi?
        Ducati 998 -02 //

        Comment

        • qwe
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 133
          • espoo

          #5
          [edit]
          ja eikös paikkalukua pienennetty jo kun akselipaino menee 10% yli, 20% oli jonkinnäköinen ehdoton maksimi?[/quote]


          jep, näinhän se oli. yli 20% niin tarvii poikkeusluvan.

          e30 m3 tosin on jo 4 paikkainen alunperin, eli mielestäni tällä jo kompensoidaan painon nousu, että ei tarvitse poistaa vielä yhtä paikkalukua, muistuttaa sen jälkeen mclaren f1 -mallia, kummassakin 3 paikkaa ja sama teho/painosuhde noin vähän liioitelle!
          vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

          Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎