Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia laajakaistalambdoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Konexion
    Newbiemmer
    • Oct 2003
    • 20
    • Joensuu

    Kokemuksia laajakaistalambdoista

    Kaipailisin käyttökokemuksia laajakaistalambdoista, lähinnä noista jälkiasennettavista mittarillisista paketeista, joita löytyy esim. Innovatelta, AEM:ilta ja PLX:ltä.

    Finsquirtia lueskelemalla on jäänyt kuva, että Innovatea ja PLX:ää kehutaan ja haukutaan ristiin. Innovatessa ollut kai reilummin ongelmia, etenkin vanhemmissa malleissa. Mikäs on tilanne nykypäivänä?

    Onko lisäsijoitus esim. DM-5 + SM-AFR kannattava verrattuna vaikka Innovate db pakettiin verrattuna? Löytyykö AEM Uego:sta kokemuksia?

    Ulkomailta noita Innovaten ja AEM:in paketteja löytää hieman edullisemmin, mutta PLX:t tuntuvat olevan sielläkin liki suomen hinnoissa. Depo:lta löytyy tuollainen setti, mahtaako tehdä mitään? Aircooledin kautta ilmeisesti sama paketti 169€.

    Toistaiseksi laajakaistalambda olisi tarkoitus hankkia vain mittariksi ohjaamoon, josta seurata seoksia mahdollisen vikatilanteen varalta. Mutta jos jatkossa moottorinohjaus vaihtuu, olisi tietysti mukava, jos samaa anturia voisi hyödyntää helposti myös siinä.
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    PLX on "idioottivarma" sitä ei yleensä saa sotkettua mitenkään. Innovaten ominaisuuksiin kuuluu ohjelmoitavuus joka on hyvä ja huono asia. Osaava käyttäjä saa siitä paljon irti, osaamaton saa sen pahastikin sekaisin :think:
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Konexion
      Newbiemmer
      • Oct 2003
      • 20
      • Joensuu

      #3
      Onkos noissa ohjainlaitteissa tullut vastaan laadullisia eroja? Boschin lambdallahan nuo paketit taitavat liki kaikki olla, joten sen suhteen sama minkä ostaa? Onko esim. Megasquirtin kanssa sama minkä ohjainlaitteen kanssa tuota anturia käytetään? PLX:ssä tuo ohjainlaite on erillinen, noissa muissa esimerkeissä se taitaa olla johtosarjassa tai mittarissa itsessään?

      Kaverilla on Nissanissa tuo AEM Uego, ja on ollut kuulemma tyytyväinen. Taitavat japsivehkeissä käyttää enemmänkin noita AEM:in tuotteita. Innovatea ja tuota AEM:ia saisi tosiaan esim. ebay:n kautta huomattavasti edullisemmin, kuin tuota PLX:ää. Edullisemmat vaihtoehdot tottakai houkuttelevat, mutta yritän tehdä tässä vähän taustatyötä, että kuseeko se kintuille... =)

      Comment

      • .:Dam:.
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 178

        #4
        Tohtiiko tähän lisätä vielä VEMSin? Olis EGT mukana samassa paketissa. Hinta tietty taas pomppaa mut ois 2 mittaria samassa ja pakolämpö on kans toisinaan kiva tietää.

        Comment

        • Hammu
          Moderator
          • Nov 2006
          • 3971
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by .:Dam:. View Post
          pakolämpö on kans toisinaan kiva tietää.
          Vaparikoneessa pakolämpö on ihan turha tieto ainakin mun mielestä.

          Bosch valmistaa suurimman osan noista antureista, tosin NGK tekee oman osansa.
          Lähinnä aftermarket valmistajien ohjauspurkkien kalibraatio ja käytettävyys on se mikä perus taunoa kiinnostaa.

          Omien kokemuksien perusteella PLX SM-AFR + DM5 paketti on sellainen että se kun on kerran kytketty niin sen voi unohtaa.
          Innovatessa on taas ollu sellaista, että kun laitat virrat päälle ja sammutat samantien, boxi saattaa hävittää kalibraatiot ja sit taas ihmetellään kun se työntää ihan väärää signaalia.
          Kuten vauhtivaunu jo sanoi, innovaten saa kyllä äkkiä sekaisin.

          Kun kerran käyttötarkoitus on pelkkä seoksien seurailu ja ehkä myöhemmin WB:n puukotus uuteen ECUun, niin mä kyllä laittaisin PLX paketin.


          Kaikissa jutuissa ei aina kannata säästää, mutta jokainen tekee tietty niinku parhaaks katsoo.

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Originally posted by Hammu View Post
            Innovatessa on taas ollu sellaista, että kun laitat virrat päälle ja sammutat samantien, boxi saattaa hävittää kalibraatiot ja sit taas ihmetellään kun se työntää ihan väärää signaalia.
            Kuten vauhtivaunu jo sanoi, innovaten saa kyllä äkkiä sekaisin.
            Seconded. M30:ssa Innovate LC-1 laptopin perässä ja se ei suostu toimimaan kun sarjaportin kautta, välil näyttää mitä sattuu etc.

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #7
              Minulla on parivuotta ollut Innovaten LC-1 ilman erillistä mittaria harrasteautossa. Tasan kerran on resetoinu calibroinnin kun unohtu turbon vaihdon yhteydessä liitin irti lambdalta. Muuten on toiminut juuri niinkun pitääkin. Hintaa oli 150€ uutena.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Mulla on LM-2 laajakaistalambda dataloggerilla. Hemmetin kätevä laite säätämiseen. Mopon ruiskua oon tolla säätänyt niin, että kone loggaa yhtäaikaa kaasun asennon, seoksen ja kierrokset. Noilla tiedoilla on aika helppo säätää ruuttaa. Laite tais maksaa reilu 230e jenkeistä tilattuna. Toi kone on saanut monelta moitteita huonosta signaalista, mutta ainakin omalla kohdalla nämä ongelmat korjaantuivat kunnon maadoituksella.

                Täällä juttua:

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Mulla pitäisi vielä kytkeä tuon innovaten piuhat paikoilleen ja pääsisi testaamaan tekeekö tuolla mitään. Ehkä tänään jos ei rupea vettä satelemaan.
                  Kyselin tätä samaa asiaa jo toisessa topicissa mutta en saanut oikeen selvää vastausta. Elikkä voinko kytkeä tuon analogog output 1:n suoraan tuohon vakio motroniciin, onko tuo jännite alue oikea?

                  Analog output one is 1.1V = 14 AFR and .1V = 15 AFR. This is
                  a simulated narrowband signal. Analog output two is setup as 0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39
                  AFR. Note: The LC-1’s heater ground and system ground wires should share the same
                  grounding location of the analog input’s ground. Refer to chapter 2.2 for recommended
                  wiring schematics
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • .:Dam:.
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 178

                    #10
                    Originally posted by Hammu View Post
                    Vaparikoneessa pakolämpö on ihan turha tieto ainakin mun mielestä.
                    Vaparissa kyllä jokseenkin turha, itellä 2 bensaturboa joista toisesta katsotaan seokset ajossa toistaiseksi taustapeilistä. Siksi sotkin tuon Vemsin mukaan tähän topiciin.

                    Comment

                    • Hammu
                      Moderator
                      • Nov 2006
                      • 3971
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Jampsu87 View Post
                      Kyselin tätä samaa asiaa jo toisessa topicissa mutta en saanut oikeen selvää vastausta. Elikkä voinko kytkeä tuon analogog output 1:n suoraan tuohon vakio motroniciin, onko tuo jännite alue oikea?

                      Analog output one is 1.1V = 14 AFR and .1V = 15 AFR. This is
                      a simulated narrowband signal. Analog output two is setup as 0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39
                      AFR. Note: The LC-1’s heater ground and system ground wires should share the same
                      grounding location of the analog input’s ground. Refer to chapter 2.2 for recommended
                      wiring schematics

                      Kyllä voit, perus kapeakaistasignaalia toi näyttää simuloivan.

                      Comment

                      • Jampsu87
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1335
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Hammu View Post
                        Kyllä voit, perus kapeakaistasignaalia toi näyttää simuloivan.
                        Kiitos ja kumarrus tästä varmistuksesta.
                        E91 lci 330xd.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Toi simulointi ei vaan aina ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Jotkut uudemmat ecut haistavat simuloinnin ja heittävät ruutan vikatilaan. Tää ei tietenkään ole ongelma, jos alkuperäinen ecu on heivattu mäkeen, mutta läheskään aina ei alkuperäistä lambaa pystytä korvaamaan tuolla simuloinnilla.

                          Comment

                          • dunkelgrun
                            Newbiemmer
                            • Apr 2010
                            • 27
                            • Espoo

                            #14
                            Ollut tyytyväinen tuossa harrasteautossa (vääränmerkkinen bensaturbo) vemssiin. Egt löytyy samasta, mittari on asiallinen eli minimalistinen ja mikä parasta, niin samassa mittarissa seos ja egt: ei turhia mittareita.

                            Vähän harrastelaite se kyllä on.. Sain sen sekoomaan päivittämällä softan ja sitten piti käyttää salaista vems-kungfua, että sai sen boottisekvenssin pysäytettyä ja päivitettyä takaisin vanhan softan.

                            Noissa vemsseissä voi olla tarkkaa sen softan version valinnan kanssa, että on tarvittavat ominaisuudet ja ne kanssa toimii.

                            Comment

                            • Hammu
                              Moderator
                              • Nov 2006
                              • 3971
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by Juppe View Post
                              Toi simulointi ei vaan aina ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Jotkut uudemmat ecut haistavat simuloinnin ja heittävät ruutan vikatilaan. Tää ei tietenkään ole ongelma, jos alkuperäinen ecu on heivattu mäkeen, mutta läheskään aina ei alkuperäistä lambaa pystytä korvaamaan tuolla simuloinnilla.
                              Tässä tapauksessa lienee silti käytössä toi 318iS motronic jossa se pitäis toimia ihan normaalisti.

                              Mä en kyllä enää nää mitään järkeä sen kapeakaistasignaalin simuloinnissa jos vakioecu on lähimmässä suossa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎