Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peltipakosarjan vaikutukset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemupoika
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 215
    • finland

    Peltipakosarjan vaikutukset

    Vaihdoin peltisatsin e36 328:siin ja tuntuis että kulutus olis ajotietokoneen mukaan vähän noussut sen myötä.. ja alavääntökin vähän heikompi 2-3 tonnin välillä, mutta yli 4000 kierroksen jälkeen potkasee kivasti. Ja tyhjäkäynti muuttui vähän tärsistävämmäksi, mutta käy tasaisesti kuitenkin. Onko kokemuksia miten on vaikuttanut peltisarja muilla?
  • bimmer_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 851
    • Suomi

    #2
    Harkinnassa olisi itsekkin laittaa, mutta jos kuuntelis eka muiden mielipiteet ja kokemukset
    Seonsekinnusenjoukokinnulasta

    e46 320i Touring -04
    e36 328i -97 Sedan Ralliauto

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #3
      Selvähän se on että pakosarjaa muuttamalla myös moottorin ominaisuudet muuttuvat. Kyllä niitä putkia on mietitty tehtaalla hieman enemmän kuin 15min..
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        Jos (ja kun) kyseessä on kone, missä katalysaattorit ovat auton alla, ei peltisarjoista ole odotettavissa juuri minkäänlaista hyötyä. Jos taas katit ovat integroituna pakosarjoihin, on vaihdolla saatavissa 15-20hv (koneen tilavuudesta ja pakosarjoista riippuen) lisää tehoa ja vähän parantunut polttoainetalous. Noissakin insinööri on todellakin raapinut päätään, mutta tavoitteena on tainnut olla ainoastaan pienet kylmäpäästöt hinnalla millä hyvänsä.

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2509
          • Länsirannikko

          #5
          Ne vaikutukset riippuvat aika pitkälti siitä, millainen moottori ja millainen peltisarja on kyseessä, itse valmistustekniikka ei pakopulssia kiinnosta.

          Oikein mitoitettuna ja moottorinonjaus ko. kokoonpanon mukaan säädettynä voivat vaikutukset olla huomattavat ja sen suuremmat, mitä korkeavireisempi moottori on kyseessä. Ei kai se ihme ole, että aaaivan vakio kone puutuu, kun hengityksen parantuessa alkaa vakio-ohjelma heittää volttia.
          Last edited by r.w.; 11-05-2010, 19:44.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • Shifter
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 538
            • Keski-Suomi. Pihtipudas

            #6
            Niin oliko aloittajalla nyt siis itse hitsatut, vähän sinnepäin olevat sarjat vai jotain kenties laadukkaampaa ja jopa ehkä mitoitettuakin? Kokemukset eri sarjoista juurikin m52b28 kohdalla kiinnostavat minuakin :think
            G4 -00

            Entiset ajokit:
            e36 328i Coupé -95
            e36 316i Sedan -98

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by bemupoika View Post
              Vaihdoin peltisatsin e36 328:siin ja tuntuis että kulutus olis ajotietokoneen mukaan vähän noussut sen myötä.. ja alavääntökin vähän heikompi 2-3 tonnin välillä, mutta yli 4000 kierroksen jälkeen potkasee kivasti. Ja tyhjäkäynti muuttui vähän tärsistävämmäksi, mutta käy tasaisesti kuitenkin. Onko kokemuksia miten on vaikuttanut peltisarja muilla?
              Joillain on lambdat antanu virheellistä signaalia kun on laitettu peltisarja. Siis silloin kun anturi on siinä sarjan tienoilla.

              -Jarno
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • bemupoika
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 215
                • finland

                #8
                on ihan tehtaan rosteri sarja siihen kuuluva. lambda anturi on siinä käyrien jälkeen vähän matkan päässä.. vaikuuttaako sitten uusi ohjelma tuohon käyntiin ja ominaisuuksiin?

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Joo, niissä kiinasarjoissa on ollut liian pitkiä lambdan holkkeja. Omissa kiinasarjoissa holkki oli viistetty niin, että kaasuvirtaus ei osunut ollenkaan anturiin. No onneks jotain tällaista osasin odotella ja asia korjattiin ennen asennusta. M54 kone ei mene sekaisin sarjojen vaihdosta. Sen moottorinohjaus pystyy säätämään itsensä suht hyvin kohdalleen. Jos menisi laihalle siitä tulisi vikakoodi ja CEL valo syttyisi palamaan. Vanhemmista en osaa sanoa.

                  Noita kiinasarjoja (schmiedmann mukaan luettuna) en alkaisi asentamaan mihinkään vehkeeseen, ellei työkalut (tiggi ja muut vehkeet) ole saatavilla asennuspaikalla. Ilman nosturia en myöskään lähtisi tuohon hommaan. Kahteen autoon olen laittanut peltisarjat (e46 325ti ja e46 330i) ja molemmat asennukset veivät kyllä reilusti aikaa eivätkä olleet likimainkaan bolt on. Ebay sarjoista piti vaihtaa lambdan holkkien paikat ja schmiedmannin sarjoista piti rakentaa puolet uusiksi.

                  325ti


                  330i


                  Mulla taisi olla aika paska tuuri noiden kiinalais/saksalais/tanskalaisten pakosarjojen kanssa. Kuulemma muita yhtä huonoja Schmiedmannin settejä ei ole tullut vastaan Suomessa. Olis ne saanut vissiin vaihdettuakin, mutta auto oli pakko saada liikenteeseen ja alkuperäisiä ei huvittanut enää laittaa takaisin.

                  Comment

                  • bemupoika
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2009
                    • 215
                    • finland

                    #10
                    Jos säädättäis ton moottorin ohjauksen uusiks, niin sit vois parantua käynti ja ominaisuudet parantuis vielä..? missäköhän tälläsen ohjelman saa tehtyä?

                    Comment

                    • Daa Daa
                      BTCF Member
                      • Aug 2004
                      • 910
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Kannattaa ottaa yhteyttä: www.turbotec.com

                      Comment

                      • bemupoika
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 215
                        • finland

                        #12
                        Eli mitäs hyötyä käytännössä tuolla ns. lastuttamisella on m52b28 koneessa joka muuten vakio paitsi nyt on tuo peltisatsi? alavääntöä lisää ja mites tuo taloudellisuus puoli? mikäköhän olis tälläsen hintahaarukka?

                        Comment

                        • bemupoika
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2009
                          • 215
                          • finland

                          #13
                          Katselin sitä satsia ja lambdan kohtaa niin onhan tässä peltisatsissa vähän korkeampi kiinnitys holkki lambdalle kuin alkuperäisessä. Vaikuttaako se sitten miten paljon toimintaan kun ei kaasut osu kunnolla anturiin? Pitää varmaan yrittää rälläköidä matalammaksi.

                          Comment

                          • Calypsocoupe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 2932
                            • EFNU

                            #14
                            Originally posted by Jonsku View Post
                            Kyllä niitä putkia on mietitty tehtaalla hieman enemmän kuin 15min..
                            ...ja sitten tultu siihen lopputulokseen että pelimerkit ei riitä kuin kompromissiin tyyliin one size - fits all. Vrt. M50B20 (150hv 190nm) vs. US M3 S52B30 (240hv 320nm).
                            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎