Elikkäs kyseessä olisi 525TDS -03/95 ja se keittelee vettä. Autoon vaihettiin ekalla kerralla termostaatti ja vesipumppu tarkastettiin joka oli kunnossa. Ja sitten järjestelmä ilmattiin...noh nosti silti lämpöjä ja auto lähti pajalle jossa siihen vaihettiin kansi ja vanhassa kannessa oli kuin olikin kammion kylessä halkeama, mutta ei missään muualla. Kun sain auton taas alle nii kerkesin n. 150km ajaa ja taas nosti lämpöjä ja eikun auto takas pajalle ja epäiltiin että lohko ei kestänyt ja yksi kannen pultti olisi korkannut. No sitten siihen vaihettiin koko ala ja yläkerta (toimivasta kuulemma) ja sen mukana olettaisin että tuli vesipumppukin... no pääsin autolla taas noin 200km ja taas nosti lämpöjä ja vaihoin viskon ja ilmasin, mutta ei sekään auttanut... sitten tuleekin kysymyksiä, eli vaikuttaako lämppärin kenno vedenkiertoon jos pitää lämmityksen kylmänä? Jos syyläristä holisee vesi läpi ja on ulkosesti toimivan näköinen niin voiko silti olla syynä lämpöihin? Voiko paisarin korkki vaikutaa jopa näinkin radikaalisti että nostaa lämpöjä punarajalle asti?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TDS lämpö mysteeri
Collapse
X
-
tuoksahteleeko sisällä vieno nesteen tuoksu aina välillä?
Itsellä tuoksahteli(monta vuotta, joten vikaa ei osannut epäillä kennoon) juurikin samanvuotisessa menopelissä ja korjaus eteni lähes samaa rataa. Koskaan en päästäny keittämään kuitenkaan, mutta välillä oli kansikin jo turhaan koeponnistuksessa.
Vika lopulta lämppärin kennossa, joka ei käytännössä vuotanut ollenkaan. Otin sen itseasiassa jo kerran pois ja koeponnistin sitä vedellä ja paineilmalla. Eikä havaittavasti vuotanut.
Jos järjestelmän ilmasi niin pystyi ajamaan koneen lämpimäksi ja kaikki toimi OK. Sitten kun antoi jäähtyä niin jo olikin ilmaa järjestelmässä. Meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia ennen kun älysi, lopulta, sen kennon vaihtaa. Kenno siis koneen jäähtyessä päästi ilmaa hieman järjestelmään ja ongelmia oli.
Toinen ongelmalähde oli itse aiheutettu. Menin samassa yhteydessä isontamaan sitä reikää siinä paissarin korkin juuressa(johon tulee letku syylärin ylänurkasta), koska neste ei kiertänyt sen letkun kautta lämpimänä. Ei kiertänyt kunnolla sitten vielä kennon vaihdon jälkeenkään, joten jouduin vaihtamaan paissarin. Siinähän on se reikä about millin kokoinen siellä paissarin päässä, mutta niin sen näköjään kuuluu ollakin. Ja sen letkun tulee olla lämmin kun kone on normaalilämpöinen.
Lämppärin kenno ei periaatteessa vaikuta kiertoon jos on säädöt kylmällä, mutta kyllä ne ilmat sieltä silti tuli kiertoon.Last edited by ockelbo4500; 26-05-2010, 22:02.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View Posttuoksahteleeko sisällä vieno nesteen tuoksu aina välillä?
Itsellä tuoksahteli(monta vuotta, joten vikaa ei osannut epäillä kennoon) juurikin....
Ja pystyykö tuon lämppärinkennon ohittamaan väliaikaisesti jotta voisin nopasti testata onko vika sielläpäin? Sinne kun menee kolme letkua ja realoem.com sivulta katoin räjäytys kuvaa nii ei siitä vielä oikeen selvinnyt miten se kenno pitäisi/voisi ohittaa. Onko siellä kaksi meno putkea ja yksi paluu vai?Nyt: -17 G30 530e M-Sport
Ex: -04 E46 330dA M57N M-Sport II
-95 E34 525TDS Toukka
Comment
-
-
Itsellä sen kennon vaihto oli yllättävän helppoa. Toki siinä silti aikaa meni, mutta ois se voinu hankalampikin olla. Kuskin jalkatilasta sai sen vedettyä pois kun ensin irrotti nesteputket kennon päästä ja löysäili sen kojelaudan keskiosan irti(vaihdekepin ympärillä). Tosin mulla ei oo ilmastointia ja kenno siten erilainen.
Se kenno on kaksiosainen, eli kummallekin puolen autoa oma kenno periaatteessa. Kolmella letkullahan se on toteutettu, joten kaiken järjen mukaan luulis sen yhden paksumman olevan paluuletku.
Testaukseen ilman kennoa varmaan olis paras, jos jostain löytäs sopivan T-haaran (LVI-tarvikkeista kasaamalla sen ainakin saa) ja tökkis ne putket konehuoneen puolella siihen. Siinä tapauksessa ei lähtis pelistä kuin kenno, joten diagnisointi ois varmempaa.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by Spede90 View PostJuu kiitoksia, tuota lämppärin kennoa minäkin mietin kun välillä tulee jotain tuttifrutti hajusta huurua tuulilasiin ja välillä taas ei... mutta ei nyt ole sitä vielä tullut vaihdetuksi kun tosiaan on airbagillinen kojelauta ja ratti ja ties millanen tuo automaatti ilmastoinnin servojen irroitus...mutta jos löytyy jotain mukavia ohjeita tuon kojelaudan purkuun niin otan ne kiittollisena vastaan.
Ja pystyykö tuon lämppärinkennon ohittamaan väliaikaisesti jotta voisin nopasti testata onko vika sielläpäin? Sinne kun menee kolme letkua ja realoem.com sivulta katoin räjäytys kuvaa nii ei siitä vielä oikeen selvinnyt miten se kenno pitäisi/voisi ohittaa. Onko siellä kaksi meno putkea ja yksi paluu vai?
Comment
-
-
Originally posted by Laksu89 View Postjos sielä jokin paikka vuotaa niin karkaa järjestelmäsät paineet-->kiehuu herkemmin kun ei paineita!! ja sisä kiertoon menee 2 letkua ja paluu yhdellä isommalla letkulla!!Nyt: -17 G30 530e M-Sport
Ex: -04 E46 330dA M57N M-Sport II
-95 E34 525TDS Toukka
Comment
-
-
Tosiaan itsellä kenno ei vuotanut paineen alla. Eli ei ollut mitään lammikkoa lämmityslaitekotelossa.
Ensimmäisenä itsellä oireili tuo lämpöviisari. Lämmöt ei pysyny keskellä mittaria, vaan nousi aina jonkin verran yli. Kovimmillaan kävi ehkä 3/4 asteikkoa, joten ei koskaan ehtinyt keittämään(ehkä johtuen siitä,että paineet pysy järjestelmässä)
Mutta eikös se oo helppo testata T-kappaleella se homma. Eli kenno kokonaan pois pelistä ja hyvä ilmaus ja sitten ajoa pari viikkoa(jos ei heti oireile)BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Comment