Announcement

Collapse
No announcement yet.

730 -88 Keittää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cronos
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 37
    • Finland

    730 -88 Keittää?

    Noh nytten kun tästä ens talveksi siistitystä e32:sta pääsin nauttimaan 3:tta päivää niin äsken rupes yhtäkkiä nostamaan lämpöjä punaiselle, sivuun ajaessa tuli jo paisarin korkista nesteet pihalle, annoin koneen jäähtyä lisäsin nesteet ja annoin käydä kuumaksi korkki auki ja kokoajan paisariin tulee ilmaa purputtaa ja roiskii pitkin konehuonetta ja lämmöt nousee taas kohti punaista, sitten 4 kilsaa korkki hieman auki kotiin lämmöt tapissa ja missään vaiheessa ei lämppärille esti kiertänyt nesteitä.

    vesipumppu on kohtuu uusi.

    MIKÄ NEUVOKSI, KANSI VISSIIN HALKI? VAI MENEEKÖ NÄISSÄ PAHVI?

    Tosiaan keittäminen alkoi ihan yllätyksenä, ilman ennakkooireita.

    Järjestelmään tietty joutui ilmaa, mutta poistuuko se avonaisen paisarin korkin kautta?, vai pitääkö ilmata jotenkin muuten?
    Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä.
    Buick Electra v8 vm. 87, BMW 525ia -89, BMW 730ia -88
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Jos pahvi/kansi ei mennyt rikki vielä ensimmäisellä punarajakosketuksella, niin kyllä nyt on varmasti, jos oot ajanut kotiin lämmöt tapissa.

    Jos pumppu on varmasti uusittu hiljattain, niin vika on aluperin ollut jossain näistä:
    - syyläri tukossa
    - järjestelmä vuotaa jostain
    - ilmattu huonosti
    - termostaatti rikki


    Ja ei, jäähdytysjärjestelmä ei ilmaannu itsestää, kun koneen käyttää lämpimäksi syylärin-/paisarinkorkki auki. Letkuja pitää puristella yms. fysiikan lain kikkoja käyttää, että ilma saadaan poistettua joka kolosta.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      Ääni ilmaukselle

      Lämppärin kennon saa näppärästi ilmattua kun laittaa lämmöt kuumalle (ja pakottaa kiertovesipumpun hyppylangalla pyörimään jos moottori ei ole vielä riittävän lämmin)
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • Cronos
        Bimmer Rookie
        • Apr 2010
        • 37
        • Finland

        #4
        no nythän tuo ilmaaminen on myöhäistä/mahdotonta kun jäähdytysjärjestelmään tulee ilmaa niinkin reilusti koneen käydessä että palotiloistahan sen on oltava lähtöisin
        Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä.
        Buick Electra v8 vm. 87, BMW 525ia -89, BMW 730ia -88

        Comment

        • Cronos
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 37
          • Finland

          #5
          Siis tuo lykkää vedet avonaisesta paisarista pihalle koneen käydessä ja kone alkaa ylikuumenemaan, koitetaan nyt illalla vielä ilmata, mutta löytyykö tuosta ilmausruuvia mistään?, ilmataanko keula alhaalla? kun paisarikin sijaitsee koneen takaosassa, jolloin siitä tulee järjestelmän korkein kohta.
          Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä.
          Buick Electra v8 vm. 87, BMW 525ia -89, BMW 730ia -88

          Comment

          • Cronos
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 37
            • Finland

            #6
            Jäikin tässä aamulla hieman aikaa ilmailla:

            Kone käynnissä 35min ajan-->lämmöt hieman punasen alla--->n.15l vettä kokoajan paisariin joka roiskii kokoajan niitä pihalle ja samalla termarin päällä oleva ilmausruuvi auki ja vesi ei jostain syystä pääse paisarista termarille asti koska termarin ilmausruuvista lykkäs kokoajan höyryä pihalle.

            Selvästi paisariin tulee ilmaa/painetta kokoajan ja käsittääkseni tuo ei voi tulla kuin palotiloista, outoa kylläkin että homma alkoi yhtäkkii ja pakarista ei lykkää höyryä edes nyt kosteena aamuna.

            VOIKO TUO VIKA OLLA ENÄÄN MUUALLA KUIN PAHASTI HALJENNEESSA KANNESSA?

            Täytyypä mitata puristuspaineet, luulisi tuollaiset painevuodot näkyvän niissäkin?
            Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä.
            Buick Electra v8 vm. 87, BMW 525ia -89, BMW 730ia -88

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Ei näistä kansi mene kieroksi jossei kierrätä kylmänä yli 4000rpm. Mutta nythän oireet viittaa siihen, että joskus kiihytetty rivakasti kylmällä koneella ja pahvi viimein antautu kun kansi on tarpeeksi kieroksi vääntynyt. (ja nyt toki kun ajeltu vedet pärskyen, niin varmaan aika entinen)
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Siis käytit moottoria 35 minuuttia ilman paisarinkorkkia, samalla kun järjestelmässä oli ilmaa? Kyllä viimeistään nyt on kansikin rikki.

                Jäähdytysnesteen lämpö nousee 35min käyttämisen aikana kevyesti yli 100c, jolloin neste alkaa automaattisesti kiehumaan. Jäähdytysneste kiehuu jopa alle 100c.


                Nyt ilmaat sen moottorin ilman turhaa moottorin käyttämistä. Jos nesteet tulee vieläkin ulos, niin sitten on varmasti pahvi tai kansi rikki.

                - auton keula hieman perää ylemmäs
                - virrat päälle, lämmityslaitteen lämmöt täysille, puhaltimeen minimikerrokset
                - puristelet etenkin syylärin ylä- ja alavesiletkuja, että neste liikkuu järjestelmässä ja ilma tulee syyläriin
                - puristele myös pienempiä letkuja (mm. lämmityslaitteen kennon letkut)
                - lisäät nestettä aina, kun paisarissa pinta laskee
                - kun puristelemalla ei enää tunnu ja kuulu ilmakuplia, niin laita paisarin korkki kiinni
                - puristele vielä letkuja muutamia kertoja
                - jos ilmaa ei tunni tai kuulu, niin moottori käyntiin ja puristelemaan syylärin letkuja
                - käytät moottorin normalilämpöön ja annat käydä vielä muutaman minuutin
                - tarkista tuleeko lämmityslaitteelta lämmintä ilmaa
                - sammuta moottori, anna hieman jäähtyä ja tarkista sitten paisarin nestepinta. Älä avaa paisarin korkkia moottorin ollessa kuuma!

                Jos järjestelmä puskee nesteet pihalle missään vaiheessa, niin silloin saat lopettaa ilmaamisen ja alat irroittamaan kantta.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Cronos
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 37
                  • Finland

                  #9
                  ok...kiitoksia neuvoista, mutta vika löytyi jo kannesta tai pahvista, jakopäästä 5 pytty purkaa paineensa jäähdytysjärjestelmään, eli kansihalki tai pahvi palanut, ekat 4 pyttyä ok. ja 6:sta en mitannutkaan kun kansi pitää irrottaa kuitenkin.
                  Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä.
                  Buick Electra v8 vm. 87, BMW 525ia -89, BMW 730ia -88

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    M30 koneesta EI MENE KANSI HALKI TAI KIEROKSI TAVALLISESTI JUURI KOSKAAN. Minulla keitti aikoinaan ainakin 10 kertaa. Mittasin silloin purettuani että täysin suora on. Tiivarin vaihdon jälkeen samalla kannella on ajettu 180tkm ilman mitään ongelmia!
                    Itsellänikin kannentiiviste vuoti (ilmeni jo autonostotilanteessa), ilmeisesti sen takia että kone oli jo aikoinaan vesipumpun petettyä ehtinyt käydä liian kuumana. Koneella tuli silti pahvia odotellessa tuolloin ajettua koska autohan toimi pitkäänkin kun lisäsi vettä... tosin muutaman kerranhan se pääsi sitten ylikuumenemaan.

                    Ilmauksen helpottamiseksi olen porannut termarin laipan yläosaan 1,5mm reiän jonka jälkeen järjestelmä ilmaantuu itsestään. Mitään haittaa kyseisestä reiästä ei ole.

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Ilmamaamis vaikeuden ja ylikuumenemisen m30 autoissa aiheuttaa myös tukkiintunut jäähdyttimen ja paisarin välinen letku, tai oikeastaan tukkeentunut kanava paisarin sisällä.
                      Olli.

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        #12
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Ilmamaamis vaikeuden ja ylikuumenemisen m30 autoissa aiheuttaa myös tukkiintunut jäähdyttimen ja paisarin välinen letku, tai oikeastaan tukkeentunut kanava paisarin sisällä.
                        Ja tämä on helppo tarkistaa kurkkaamalla paisariin kun antaa hitusen kierroksia, virtsa pitäisi suihkuta nätisti
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • Cronos
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2010
                          • 37
                          • Finland

                          #13
                          Ok...kiitoksia infosta, täytyy nuo tarkistaa kun saa auton joskus nippuun, niin tuossa mun termarin kannessa on 8mm kannalla oleva ilmausruuvi.

                          Muutama kysymys tuon jakopään purkamisen kannalta.

                          1.onko tuo 19mm kannan alla oleva jousi--mäntä yhdistelmä ainoa ketjua kiristävä elementti?

                          2. KAnnattaako nokkapyörä irrottaa niistä 4:stä m6 10mm kannalla olevasta mutterista vai mistä, tuossa ei ainakaan näkynyt minkäänlaisia ajoitusmerkkejä tota nokkapyörää koskien?, eli miten jakopää kannattaisi hoitaa ettei sotke ajoitusta?

                          3. imusarjan alempien muttereiden irrotus tuntuu aikas hankalalta kansi paikallaan, ei taida kansi+imusarja yhdistelmä olla 1 miehen nostettavissa konehuoneesta?

                          Löytyyköhän tuohon kannen irrotukseen kuvallisia ohjeita netistä, ite en ainakaan ollut löytävinään?
                          Ei paskin, mutta huonoimmasta päästä.
                          Buick Electra v8 vm. 87, BMW 525ia -89, BMW 730ia -88

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8259
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by Cronos View Post
                            Ok...kiitoksia infosta, täytyy nuo tarkistaa kun saa auton joskus nippuun, niin tuossa mun termarin kannessa on 8mm kannalla oleva ilmausruuvi.

                            Muutama kysymys tuon jakopään purkamisen kannalta.

                            1.onko tuo 19mm kannan alla oleva jousi--mäntä yhdistelmä ainoa ketjua kiristävä elementti?

                            2. KAnnattaako nokkapyörä irrottaa niistä 4:stä m6 10mm kannalla olevasta mutterista vai mistä, tuossa ei ainakaan näkynyt minkäänlaisia ajoitusmerkkejä tota nokkapyörää koskien?, eli miten jakopää kannattaisi hoitaa ettei sotke ajoitusta?

                            3. imusarjan alempien muttereiden irrotus tuntuu aikas hankalalta kansi paikallaan, ei taida kansi+imusarja yhdistelmä olla 1 miehen nostettavissa konehuoneesta?

                            Löytyyköhän tuohon kannen irrotukseen kuvallisia ohjeita netistä, ite en ainakaan ollut löytävinään?
                            ketjunkiristin on edestä katsoen koneen vasemmalla puolella.. saattoi olla juurikin 19mm avaimella avattava.. siellä on sitten myös pieni metallikuula jota ei parane tiputtaa koneeseen saati hukata.. ei toimi kiristin ilman..

                            nokkapyörä kannattaa irroittaa juuri niistä neljästä pultista mutta vaikka sitoisit ketjun kiinni nokkapyörään niin ketju löystyy niin paljon että jako hyppää todella herkästi kampiakselin päästä -> täytyy tarkistaa jako kokoomisvaiheessa.. ohjeet löytyvät kyllä foorumilta (damperissa on merkit alakerran asennolle mutta nokkapyörässä ei ole)

                            imusarja on erittäin vittumainen irroittaa kannen ollessa paikallaan mutta kannen pystyy nostamaan imusarjoineen toki PAINAA että ihan kukkakeppien nosteltavaksi ei ole tarkoitettu (normaalilla ruumiinrakenteella varustettu mies pystyy sen nostamaan) jos poltat tupakkaa, varaa sitä riittävästi

                            edit: muutama vuos sitten tein vastaavaan mutta b34 koneeseen elämäni ensimmäisen kansiremontin.. ihan pelkästään foorumilta kyseltyjen neuvojen avulla ja hienosti rokkaa edelleen.. vittuilua tuli tyhmien kyselemisestä mutta se oli ihan odotettavissa
                            Last edited by peto2; 25-06-2010, 17:42.
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Originally posted by Rocla View Post
                              Ilmamaamis vaikeuden ja ylikuumenemisen m30 autoissa aiheuttaa myös tukkiintunut jäähdyttimen ja paisarin välinen letku, tai oikeastaan tukkeentunut kanava paisarin sisällä.
                              BINGO



                              Lisää M30:n ilmauksesta E34 FAQ:ssa.

                              Originally posted by Cronos View Post
                              Löytyyköhän tuohon kannen irrotukseen kuvallisia ohjeita netistä, ite en ainakaan ollut löytävinään?
                              Olisko ne E34 FAQ:n korjauskirjat mitään?

                              Tuossa pari tarinaa alkajaisiksi M30 kansirempasta:



                              Last edited by Leka; 25-06-2010, 19:53.
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎