Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin bensantarve/pumpun tuoton riittävyys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Moottorin bensantarve/pumpun tuoton riittävyys?

    Täällä kun näitä viritysvelhoja on niin varmasti seuraava kysymys on hyvinkin päivänselvä..? Mitenköhän lasketaan koneen teoreettinen max. bensantarve? Tehotavoite on 400-450hv.

    Tuli hommattua Walbron LPH-255 bensapumppu ja sillä tuotto on 255l/h@3bar. Mietin vaan et riittääkö siinä tuotto 4:llä baarilla 450hv:n tehoille?

    Niin ja pyttyjä on 5kpl ja suuttimet on Bosch 440cc/min@3bar, 537cc/min@4bar ja käytettävät max. ahdot 1,4-1,6bar ylipainetta, jos näillä tiedoilla on merkitystä?
    Last edited by Thuppu; 06-07-2010, 11:05.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    En tiedä miten virtaustarve lasketaan, mutta kyllä tuon pitäisi riittää. Samanverran tuottoa kuin Bosch 044 pumpussa joita käytetään yleisesti 500hp moottoreissa. Walbron 255lph pumppujen ebay-myyjät mainostavat niiden riittävän 500hp asti joten eiköhän tuotto riitä.

    Eli tietoa ei ole mutta kunhan kirjoittelin mitä netissä on tullut vastaan..
    Last edited by Jonsku; 06-07-2010, 11:42.
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Riippuu miten pumpun tuotto laskee paineen noustessa. Sulla nousee linjapaineet sinne 5,6bar tasolle kuitenkin.

      Pumppu loppuu viimeistään silloin, kun sen tuotto on sama kuin suutinten. Suuttimistahan menee läpi 161l/min maksimissaan.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Netin syövereistä löysin jotain infoa tosta Walbron tuotosta: http://www.autoperformanceengineerin...l/fpspecs.html

        Noin arvoja:

        3bar = 255l/h
        4bar = 220l/h
        5bar = 185l/h
        5.5bar = 147l/h
        6 bar = 41l/h


        Cell, tarkoitit kai 161l/h? Aika nafti toi ilmeisesti sitten on?
        Last edited by Thuppu; 06-07-2010, 12:27.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Thuppu View Post
          Netin syövereistä löysin jotain infoa tosta Walbron tuotosta: http://www.autoperformanceengineerin...l/fpspecs.html

          Noin arvoja:

          3bar = 255l/h
          4bar = 220l/h
          5bar = 185l/h
          5.5bar = 147l/h
          6 bar = 41l/h


          Cell, tarkoitit kai 161l/h? Aika nafti toi ilmeisesti sitten on?
          Joo, 161l/h tarkoitin. Siinä ja siinä se tosiaan on, korkeat bensanpaineet on pahoja pumpulle kuin pumpulle, jossain vaiheessa kannattaa pistää jo kaksi sarjaan.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Joo, 161l/h tarkoitin. Siinä ja siinä se tosiaan on, korkeat bensanpaineet on pahoja pumpulle kuin pumpulle, jossain vaiheessa kannattaa pistää jo kaksi sarjaan.
            Rinnankytkentä parempi vaihtoehto. Sarjaan kytkettynä tuotto saadaan pysymään ylhäällä toisen pumpun kustannuksella.
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Toisaalta, tuskin koko suuttimien potentiaalia otetaan irti ohjelmoinnissa ku on kone vielä vakiosisuskaluilla joten voipi yli 500Nm väännöt tehdä kangille hallaa... Luulen siis et tällä pumpulla pärjää ny ainakin alkuun. Toi Boschin 044:n antais 200l/h@5bar joten onhan se hivenen tehokkaampi...

              Kiinnostaa silti miten tietyn tehoisen koneen bensantarve lasketaan? Jos joku osaa kertoa, onko edes mahdollista, niin ollas hyvä vain.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎