Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akselissa lommo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atpanula
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 139
    • Kuopio

    Akselissa lommo

    Tämä on oikeastaan Opel-kysymys.

    Kun etuvetoisen Opelin taka-akselissa havaitaan lommo niin mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Kyseessä on tavallinen perhe-auto, ei mikään rassi. Kaikki alkuperäistä.

    Onko siellä siis ns. lukko vetämättömissä pyörissä ja miksi. Miksi ei ole pelkät ripustukset ja antaa pyöriä pyörien niinkuin haluaavat...

    Koko kysymys on perustettu sille pohjalle, että korjaamolta sanoivat että lommo on ja pitäisi vaihtaa taka-akselisto mutta menee leimalle kuitenkin.

    Ei kai takavetoisen bemarinkaan edessä ole etupyörien välillä akselia, vai onko? Tai en minä tiedä mutta tuntuisi aika hölmöltä ratkaisulta.

    Nythän puhutaan eri asioista tietysti, mutta miksi ihmeessä etuvetoisen auton takapyörät pitäisi olla akselilla kytkettynä toisiinsa?

    Tämä saattaa tietysti hiukan huvittaa jotain joka tietää autoista, mutta minulle asia on täysin hepreaa.

    Auto on Opel Corsa B 1998 Swing 1,2 (ajettu vasta 89 000!).
    ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
    ex E12 520iA M20B20 sedan 1981
  • Spud
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 810
    • Helsinki

    #2
    Kysymys on esitetty niin hmm.. mielenkiintoisesti että varmasti huvittaa

    Mutta asiaan. Noita alustaratkaisuja on auton hinnan, koon, käyttötarkoituksen ja vetotavan mukaan vähän vaikka minkälaisia. Tässä tarkoitetaan luultavasti nyt taka akselilla koko peräpään tukirakenteita ja siellä on jossakin kriittisessä paikassa lommo joka vaikuttaa lujuuteen ja näinollen katsastukseen..

    Bad whiskey is better than wine
    ---------------------

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Originally posted by atpanula View Post
      Tämä saattaa tietysti hiukan huvittaa jotain joka tietää autoista, mutta minulle asia on täysin hepreaa.
      Ei pahalla, neuvon mielelläni kaikkia, mutta tekstisi on taas aivan hepreaa minulle, en tajunnut ollenkkaan, että mitä tahtoisit tietää ja mikä se ongelma siinä akselin vaihdossa on.

      Eli Corsan taka-akseli on sellainen palkki, siellä ei ole tukivarsia vaan etureunasta nivelletty palkkiakseli, jouston aikana joustavat sekä jouset että tuo palkkikin hieman.

      Rakenne on tuollainen yksikertaisuuden ja hinnan takia, ihan toki toimiva akseli.

      Takarenkaita ei ole mekaanisesti kytketty toisiinsa, vaikka siellä onkin pyörästä toiseen ulottuva palkki.

      Jos tuo ei auttanut, niin koeta muotoilla kysymys eri tavalla, koitan vastata kykyni mukaan, jos hoksaisin että mikä se perimmäinen kysymys tässä on.
      Olli.

      Comment

      • Bimmero
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 343
        • Harjavalta

        #4
        Muistelin että löyty myös meikäläisen E kadetista akseli... ja hyvin pyöri mukana. Että ei kai tuo nyt niin mullistavaa ole.
        "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

        e90 335i

        Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

        Comment

        • jumbo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 6603
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by Bimmero View Post
          Muistelin että löyty myös meikäläisen E kadetista akseli... ja hyvin pyöri mukana. Että ei kai tuo nyt niin mullistavaa ole.
          Kysymys saa uusia käänteitä.
          M550d

          Comment

          • atpanula
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 139
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by jumbo View Post
            Kysymys saa uusia käänteitä.
            No tämähän selvisi jo ihan kivasti. Akseli on siis palkki. Itse kun en päässyt näkemään tätä "lommoa" niin mietitytti että mikähän ja missähän se sitten mahtaa olla.

            Ajoon tuo ei tosiaan ole vaikuttanut millään tavalla joten kai sitä on turha lähteä vaihtamaankaan.
            ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
            ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by atpanula View Post
              No tämähän selvisi jo ihan kivasti. Akseli on siis palkki. Itse kun en päässyt näkemään tätä "lommoa" niin mietitytti että mikähän ja missähän se sitten mahtaa olla.

              Ajoon tuo ei tosiaan ole vaikuttanut millään tavalla joten kai sitä on turha lähteä vaihtamaankaan.
              Tämä palkki toimii sitten kuitenkin joustavana elementtinä, niin katasastussetä saattaa olla sitä mieltä, että vaihtoon menee, mutta ei tarvinne sitä pähkäillä etukäteen.
              Olli.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by atpanula View Post
                No tämähän selvisi jo ihan kivasti. Akseli on siis palkki. Itse kun en päässyt näkemään tätä "lommoa" niin mietitytti että mikähän ja missähän se sitten mahtaa olla.

                Ajoon tuo ei tosiaan ole vaikuttanut millään tavalla joten kai sitä on turha lähteä vaihtamaankaan.
                Jos takapalkissa toisaan on lommo, on siihen kohdistunut jossain elämän vaiheessa melkoinen kolhaus/pohjakosketus. Palkki kun ei ole ihan säilykepurkkipeltiä. Samoin on mahdollista, että pyörän kulmatkin on siinä samassa kolhussa vinksahtaneet.

                Noissa akselirakenteissa takapyörän kulmat eivät ole säädettävissä, joten jos kulmat on pielessä, menee palkki uusiks. Väärät pyöränkulmat tekee ajamisen epävakaaksi ja takarenkaiden kuluminen nopeutuu.

                Niin, ja noista nimityksistä, Akseli on osa joka pyörii. Jos osa ei pyöri ei se ole akseli, vaan jokin muu, esim tukivarsi, apurunko, palkki, reaktiotanko tms....
                toivoo nimimerkki "insinööri"
                Last edited by Havis; 07-09-2010, 19:59.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎