Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hankalan kolon puhdistus ja suojaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    Hankalan kolon puhdistus ja suojaus?

    Miten olette ratkaisseet moottorin taustan, lokasuojien sisäkulmien, polttoainetankin ja korin välitilan, ovikoteloiden pohjien, lokasuojien ja korin välin, vaihdelaatikon ja korin välin, hiekkapellin taustan, kardaanin suojapellin ja korin pohjan välin, öljynlauhduttimen ja syylaripeltien välin, runkopalkkien sisustojen, sumuvalojen ja korin välin yläpuolen, valokoteloiden yläpuolen, ym. mahdottomien ja osin mahdollisten kohtien rapa ja ruostepuhdistuksen.

    Käytän painepesuriin 90" kupariputkitaivutettua pää litistettyä peruria liitettynä katkaistuun vakiosuuttimeen. Sillä ei paljoa puhdista, vain hiekkaa keräävät lokasuojien ja alustan kolot. Dremeli + taipuva letku on jotain, mutta esim. jarrujen osat, etutolppien kolot jne. ei. Olisiko taivutettavan aluminitangon päähän istutettu pieni kaavin tai teräsharja toimiva (voima loppunee)? Peltien pokkauksiin suihkutan CRC:tä, öljyä ja pellavaöljyä, alustaan ja koteloihin kaupan massoja. Lasikuulavehkeet auttaisivat paljon, mutta hinta on kova. Varmaan ainoa tapa suojata auto on purkaa paloihin, lasikuulapuhaltaa, happomaalata, pintakäsitellä ja pitää kuivassa tallissa aina.

    Onko välimuotoja? Miten puhdistaa ja suojata ongelmakohdat? Kannattaisiko pesussa luopua kokonaan vedestä? CRC ei ruostuta, voisiko sitä ruiskuttaa paineella?
    Last edited by tsbmw; 25-09-2010, 22:13.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Eihän se vesikään itsessään ruostuta...
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Siis ollaanko tässä suorittamassa jokaviikkoista pesua? Tekstistä sai sellaisen käsityksen, että oot entisöimässä autoa paremmaksi, kuin se on tehtaalta tullessa ollut.

      Itse oon pärjännyt painepesurilla, sienellä, harjalla ja pulloharjalla. Silloin tällöin irroitan muovisuojat ja virutan hiekat pois niiden takaa. Ruosteet on tietty eri asia ja niiden korjaamistavat tietää varmaan jokainen...

      EDIT: Millä meinaat pestä, jos et käyttäisi enää vettä ollenkaan?
      Last edited by kaol; 25-09-2010, 22:23.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1495
        • Ilvola

        #4
        Originally posted by Jürgen_ View Post
        Eihän se vesikään itsessään ruostuta...
        VESI NIMENOMAAN ITSESSÄÄN RUOSTUTTAA - mikään muu ei!
        Mietippä vaikka oven alaosan ulkopellin pokkauksen sisustaa. Jos sinne ei koskaan pääse vettä ei se voi ruostua. Jos sinne pääsee vettä - vaikka pesussa - murtaa se talvella hiushalkeamissa jäätyen lopulta tiensä peltiin asti. Vesi ei vaikuta jos öljykalvo on pellin ja veden välissä.

        Miettinyt systeemiä jossa ei pyrikkään puhtaaseen pintaan vaan ohutta öljyä kierrättäen ja taivutettavalla harjalla avittaen isompien likojen poistoon. Kohde uisi aina öljyssä "pesun" ja pinnan pyyhkimisen jälkeen. Pokkausten alle jää silloin öljyä - ei vettä.
        Last edited by tsbmw; 25-09-2010, 22:36.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • MikkoÄr
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 170
          • Nokia

          #5
          Öljylläkin on huonot puolensa, esim. sen taipumus kerätä sitä hiekkaa ihanaksi töhnäksi itseensä. Ja töhnä tukkii sitten tehokkaasti joka paikan. Kotelosuoja-aineethan on koostumukseltaan erilaisia kuin normaalit öljyt (CRC yms.). Niistäkin toki löytyy eroja, kuten esim. Tekniikan Maailman testeissä on tullut esiin. Itse suihkisin puhtaisiin, kuiviin koteloihin jotain sinne tarkoitettua ainetta. Mutta kyllä taitaa olla melkoisen mahdotonta tässä Suomen ilmastossa pitää paikat täysin kuivina ja ruosteettomina, ellei sitten tosiaan säilytä _kaiken aikaa_ jossain kuivissa sisätiloissa.
          2ZR-FXE

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by tsbmw View Post
            VESI NIMENOMAAN ITSESSÄÄN RUOSTUTTAA - mikään muu ei!
            Höpöhöpö.

            Rauta yhtyy happeen ja ruostuu. Upota se e28:sin rottelo järveen niin ei se vuodessa paljoakaan ruostu kun ei saa happea. Joku happikatoinen suojärvi olisi sopivin säilö.

            Mutta jos haluat hyvin tehdä, niin tiputa akselit ja pa tankki alas. Saat pestyä kunnolla ja ruostesuojattu. Akselit ja tankin osat voi maalata happomaalilla ja vetää massa päälle.

            Olettaen, että kyseessä e28, niin etuiskarin yläpäät happanee nopeasti. Paras keino suojaukseen on huolellinen pesu kuumalla vedellä. Työnnä letku ilmanottokoteloiden kulmista korin sisään, siellä on semmoiset veden poisto aukot. Kuivaus paine ilmalla ja sitten pitkällä taipuisalla massaletkulla suihkutat kotelosuojaainetta sisään.

            Kunnolliset eturoiskeläpät suojaa helmaa ja lokasuojan reunaa kivi/suoja suihkulta.

            Mutta ehkä järkevintä olisi talvi käyttöön hommata -90luvun lopun vaikka e39, ei paljoa ruostu korista vaikkei koskaan pesisi.

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Originally posted by tsbmw View Post
              VESI NIMENOMAAN ITSESSÄÄN RUOSTUTTAA - mikään muu ei!
              Mietippä vaikka oven alaosan ulkopellin pokkauksen sisustaa. Jos sinne ei koskaan pääse vettä ei se voi ruostua. Jos sinne pääsee vettä - vaikka pesussa - murtaa se talvella hiushalkeamissa jäätyen lopulta tiensä peltiin asti. Vesi ei vaikuta jos öljykalvo on pellin ja veden välissä.

              Miettinyt systeemiä jossa ei pyrikkään puhtaaseen pintaan vaan ohutta öljyä kierrättäen ja taivutettavalla harjalla avittaen isompien likojen poistoon. Kohde uisi aina öljyssä "pesun" ja pinnan pyyhkimisen jälkeen. Pokkausten alle jää silloin öljyä - ei vettä.
              Minä kyllä pesen autoni vedellä eikä se ole osoittanut mitenkään poikkeuksellisia ruostumis taipumuksia. Taikasana tässä on se että se vesi ei saa jäädä seisomaan tai imeutyä johonkin hiekkasoossiin vaan valua pois ja kuivua. Se ovipellin pokkaus ei ruostu veden takia vaan siksi että korrosionsuojaus ei ole enää kunnossa, vettähän sinne tulee joka sateella.

              Muista öljytessäsi että öljy on vettä kevyempää ja se vesi joka joutuu sinne öljyn alle ei pääse enää haihtumaan pois vaan pysyy siellä tosi kauan.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1495
                • Ilvola

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Upota se e28:sin rottelo järveen...
                Mutta jos haluat hyvin tehdä, niin tiputa akselit ja pa tankki alas. Saat pestyä kunnolla ja ruostesuojattu. Akselit ja tankin osat voi maalata happomaalilla ja vetää massa päälle.
                ...rottelo järveen -
                Muuten kyllä vastauksesi on paras E28:n hoitoon ja tyyppivikojen ehkäisyyn, esim. polttoainetankin yläpinnan suojaukseen.
                Miten tarkalleen on kätevin menettely, oletko tehnyt?

                Originally posted by Jürgen_ View Post
                Taikasana tässä on se että se vesi ei saa jäädä seisomaan tai imeytyä johonkin hiekkasoossiin vaan valua pois ja kuivua. Se ovipellin pokkaus ei ruostu veden takia vaan siksi että korrosionsuojaus ei ole enää kunnossa, vettähän sinne tulee joka sateella.
                Muista öljytessäsi että öljy on vettä kevyempää ja se vesi joka joutuu sinne öljyn alle ei pääse enää haihtumaan pois vaan pysyy siellä tosi kauan.
                Miten ovien, konepellin, lokasuojien ja takakontin kannen pokkauksien korroosiosuojaus säilyy kunnossa? Miten peltitaitoksien sisustat voi Suomen ilmastossa suojata?

                Millaista jälkeä saisi kuumavesipainepesurilla ja kulmasuuttimella?
                Talvella pesu pari kertaa viikossa ja säilytys lämpimässä tallissa?
                Eikö talvella lämmin talli ruostuta lämmönvaihtelun takia?
                Last edited by tsbmw; 26-09-2010, 22:05.
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • Shifter
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2009
                  • 538
                  • Keski-Suomi. Pihtipudas

                  #9
                  Mitä ite tiedän niin ruosteenestokäsittelyt ihan valtuutetuissa liikkeissäkin tehdään niin, että korkeapainepesurilla joka neliösentti niin tarkkaan kuin vain mahdollista, nostetaan hallin lämmöt ylös, että vesi haihtuu ja seuraavana päivänä esto ja suoja-aineet perään, taas lämmöt ylös että aineet kuivuu ja se on siinä

                  Tietenkin jos kyseessä on talon nurkalla muutaman vuosikymmenen maannut helmi niin oikea tapa lienee purkaa koko kori ja hiekka- tai sooda puhaltaa hela paska. Jonka jälkee uudet pohjat, massat yms. :think
                  G4 -00

                  Entiset ajokit:
                  e36 328i Coupé -95
                  e36 316i Sedan -98

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by tsbmw View Post
                    ...rottelo -
                    Muuten kyllä vastauksesi on paras E28:n hoitoon ja tyyppivikojen ehkäisyyn, esim. polttoainetankin yläpinnan suojaukseen.
                    Miten tarkalleen on kätevin menettely, oletko tehnyt?
                    No tankin irroitushan ei ole kuin tunnin homma, mutta ainakin kaikissa mitä olen itse purkanut niin tankin päältä kori on ihan kuiva ja siisti vaikka muuten olisikin aika hapan kori. Joten korin suojaus ei sieltä ole tarpeen (mutta jos huvittaa niin ei kai siitä haittaa ole). Tankki ruostuu päältä kun hiekka jää sinne makaamaan, joten jos tankki on vielä ehjä niin se kannattaa pestä päältä ja suojata. Etenkin huohotinputkien kohdalta.

                    Muuten olen muutaman e28:sin ruostesuojannut ihan massalla (pyöräkotelot) ja moottoriöljy+ohutkotelomassa seoksella. Tunkeutuu pieniinkin koloihin eikä sottaa niin paljoa kuin bitumimassa. Eipä siellä e28:sin pohjassa kovin pahoja koloja ole, taka-akselin päälinen hankalin. Iskarit irti yläpäästään, käsijarruvaijerit+jarruletkut+abs pihat irti, vetopyörästön takapultti irti ja kelkan isot puslat irti niin koko paketti tippuu alas. Samalla kun akseli irti niin purkaa sen, hiekkapuhaltaa ja maalaa. Uudet puslat joka niveleen ja meno on kuin uudessa.

                    Keulasta puskuri, etuhelma ja maski irti (tunnin homma) ja saa pestyä koko keulan ja maalattua esim. Ferrexillä (jos aktiivista lyijymönjää enää mistään saa ) Esim. akkukotelon nurkat alkaa happanemaan.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11


                      Tuossa näkee miten etupää purettuna on saatu maalattua kaikki harmaalla ruosteenestomaalilla.

                      En toisin suosittele ottamaan lokasuojia irti jos ne on ehjät.



                      Tuossa näkee tuon etulattian kulman, hitsattu ja maalattu pohjamaaliin. Tuo on paha paikka kun hiekka/suola sitä puhaltaa. Ainut keino kunnolla suojata on ottaa lokasuoja irti.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by tsbmw View Post
                        Miten olette ratkaisseet moottorin taustan, lokasuojien sisäkulmien, polttoainetankin ja korin välitilan, ovikoteloiden pohjien, lokasuojien ja korin välin, vaihdelaatikon ja korin välin, hiekkapellin taustan, kardaanin suojapellin ja korin pohjan välin, öljynlauhduttimen ja syylaripeltien välin, runkopalkkien sisustojen, sumuvalojen ja korin välin yläpuolen, valokoteloiden yläpuolen, ym. mahdottomien ja osin mahdollisten kohtien rapa ja ruostepuhdistuksen.

                        Käytän painepesuriin 90" kupariputkitaivutettua pää litistettyä peruria liitettynä katkaistuun vakiosuuttimeen. Sillä ei paljoa puhdista, vain hiekkaa keräävät lokasuojien ja alustan kolot. Dremeli + taipuva letku on jotain, mutta esim. jarrujen osat, etutolppien kolot jne. ei. Olisiko taivutettavan aluminitangon päähän istutettu pieni kaavin tai teräsharja toimiva (voima loppunee)? Peltien pokkauksiin suihkutan CRC:tä, öljyä ja pellavaöljyä, alustaan ja koteloihin kaupan massoja. Lasikuulavehkeet auttaisivat paljon, mutta hinta on kova. Varmaan ainoa tapa suojata auto on purkaa paloihin, lasikuulapuhaltaa, happomaalata, pintakäsitellä ja pitää kuivassa tallissa aina.

                        Onko välimuotoja? Miten puhdistaa ja suojata ongelmakohdat? Kannattaisiko pesussa luopua kokonaan vedestä? CRC ei ruostuta, voisiko sitä ruiskuttaa paineella?
                        Siis mistähän autosta ja minkä ikäisestä on nyt kyse?
                        e28:sta vai e60:stä?

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #13
                          528i -84 / 528i -83
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Mulle jäi epäselväksi kysytäänkö neuvoa ehjän korin puhtaanapitoon eli pesuun , vai jonkun atomeiksi pureitun entisöintiprojektin koritöihin. Aihe sinänsä on hyvä. Tuohon ruostumisprosessiin (joka on sähkökemiallinen ilmiö) kannattaa muuten perehtyä.

                            Summa summarum , long story short : Mitä vaan sille korille teetkin niin ei niistä uuden veroisia saa , eikä suojelemalla ikuisia.
                            Putsaat vaikka pohjasta ja palkeista ruosteet pois ja kurkkaat endoskoopilla palkkien sisään: Ruosteessahan ne on. Millä niitä putsaat.

                            OT: Sulla on niin mielenkiintoisia kysymyksiä ja aina ne liittyy jotenki e28:iin , että näkisin mielelläni jonkun kuvilla varustetu rojektitopikin sun autosta

                            EDIT: Valmistin porakoneeseen kiinnitettävään pikku teräsharjaan 10mm pultista pitemmän varren jolla pääsee melko vittumaisiinkin paikkoihin pyörittään pintaruosteita pois. Toinen konsti on Einhellin "2€" pitkänokkainen massaruisku joka toimii hienosti 0,1-0,6mm hiekan puhalluspistoolina. Ei näilläkään kaikkia putsaa mutta..
                            Teräsharjan käytön ja hiekkapuhalluksen jälkeen sipaisen rätillä Annitrolia pintaan joka paljastaa monttuihin jääneet ruostehippuset. Joko jatkaa heti putsaamista tai jättää vaikuttamaan ja hioo myöhemmin.
                            Last edited by petrolhead; 27-09-2010, 18:57.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1495
                              • Ilvola

                              #15
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Mulle jäi epäselväksi kysytäänkö neuvoa ehjän korin puhtaanapitoon eli pesuun , vai jonkun atomeiksi pureitun entisöintiprojektin koritöihin. ... ruostumisprosessi on sähkökemiallinen ilmiö...
                              Ainahan nämä ovat "ehjiä koreja"/"entisöintiprojekteja" (riippuu tasosta), osa autosta on "kuin pakasta" ja sitten "yksi kaunis päivä"...

                              Kiinnostava suojaustapa "katodinen suojaus" on koota läjä rautaa ja tehdä sähköjohtoliitäntä - autoon säilytyspaikkaan ajettaessa kontakti automaattisesti (voi sen johdolla kytkeäkin samalla kuin moottorilämmittimen). Laturin toinen napa autoon ja toinen rautaläjään. Eikö tuossa pitäisi sähkön suunnasta riippuen toisen rautakasan säilyä ruosteetta? Miten kytkentä pitäisi tehdä, mitenpäin + ja - onko kokemuksia?

                              Dremelin halpiskopioissa on "hammaslääkärin" letkun päässä pyörivä kara, sillä pääsee joihinkin kohtiin.
                              Last edited by tsbmw; 27-09-2010, 19:24.
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎