Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,5 R6 moottorista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hawkki
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 458
    • Vuosaari

    2,5 R6 moottorista

    Olen uusi täällä, ja kohta uusi BMW merkillä ajava. Nyt pitäs alotella opiskelu, jotta osais jotain sit kun tulee auton osto ajankohtaseksi, eli olen suuresti kiitollinen jos viitsitte vastata pariin kysymykseen.

    Olen käsittänyt että tästä rivi6 2,5litraesesta ois 2 versiota, ja että e36 korissa olisi tämä tehokkaampi versio. Onko näin? Paljonko on tehoa tässä moottorissa?

    Jos on 2 versiota olemassa, niin missä ovat rakenteelliset erot, vai ovatko ne vain ohjelmallisia?

    sit käyttökokemuksia kaivattaisiin.

    Miten luotettavana tämmöistä moottoria voi pitää? 6 pyttyseen kun rupee vaihtaa jotain osia, niin kustannukset nousee nopeesti taivaisiin. Ajeleeko 300tkm asti huoletta? Olen siirtymässä bemarileiriin foordin puolelta, ja täten tiedän että 300-400tkm menee vanha kunnon ohc "kulutusosia" vaihtamalla.. Onko tilanne sama bemarin myllyssä?
  • Guest's Avatar

    #2
    Re: 2,5 R6 moottorista

    Originally posted by hawkki
    Olen uusi täällä, ja kohta uusi BMW merkillä ajava. Nyt pitäs alotella opiskelu, jotta osais jotain sit kun tulee auton osto ajankohtaseksi, eli olen suuresti kiitollinen jos viitsitte vastata pariin kysymykseen.

    Olen käsittänyt että tästä rivi6 2,5litraesesta ois 2 versiota, ja että e36 korissa olisi tämä tehokkaampi versio. Onko näin? Paljonko on tehoa tässä moottorissa?

    Jos on 2 versiota olemassa, niin missä ovat rakenteelliset erot, vai ovatko ne vain ohjelmallisia?

    sit käyttökokemuksia kaivattaisiin.

    Miten luotettavana tämmöistä moottoria voi pitää? 6 pyttyseen kun rupee vaihtaa jotain osia, niin kustannukset nousee nopeesti taivaisiin. Ajeleeko 300tkm asti huoletta? Olen siirtymässä bemarileiriin foordin puolelta, ja täten tiedän että 300-400tkm menee vanha kunnon ohc "kulutusosia" vaihtamalla.. Onko tilanne sama bemarin myllyssä?
    Hapuilet ilmeisesti E30/E36 malleja... E30sessa on käytetty M20B25 moottoria kun nuo tehokkaammat ovat M50B25... Hyvää tietoa malleista ja moottoreista löytyy BMW Clubin Bmw Tietoutta linkin takaa... Käyttökokemuksia löytyy täältä foorumilta ja ylhäällä oleva Haku nappi auttaa löytämään aiemmin aihetta käsitelleitä viestejä

    Tässä suora linkki BMW tietouteen...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      2,5l:n bemun koneissa on versioita toistakymmentä, vähän riippuen miten laskeskellaan. e36:ssa kolme eri versiota 2.5L:n koneesta, mutta vain vuosimallievoluution seurauksena. Eli M50 vanokseton, M50 vanoksellinen ja 323 mallimerkintäinen e36 josta löytyy 2.5litrainen M52 moottori. Eri tehoversioita ei siis ole saman tyyppisarjan sisällä. Millään bemarin koneilla/tekniikalla ei ajella täysin ongelmitta 300-400tkm, kuten voit tämän saitin ongelmat osiosta voit itsekkin päätellä. Osta Japsi jos auton valintapointti on moottorin ongelmaton elinkaari.

      Comment

      • hawkki
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 458
        • Vuosaari

        #4
        e36 325i coupe ois tähtäimessä oleva auto. Tässä siis on tämä tehokkaampi versio.

        Mitenkä paljon tuohon moottorimalliin löytyy varaosia/viriosia? Tottunu siihen että foortin ohc mottiin löytyy joka nurkasta osaa, ni ei ois kiva jos tää ois semmone et rupee oleen hankala löytää osaa.

        Onko mitään erityistä tyyppivikaa tuossa ko. moottorissa? Pitänee tutustua tuohon hakuun...

        Comment

        • Rossifumi
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1030
          • Hamina

          #5
          no minkä vm. autoa haet. -92 (heinäkuussa) tuli tohon vanos. sen vaikutuksista on mielipiteitä yhtä paljon kuin kirjoittajiakin. ja myöhemmin muistaakseni -95 muuttui moottorityyppi M52:ksi

          Nämä M50/2 sarjan koneet on ainakin mun käsityksen mukaan pirun kestäviä. ja M50:ssä on nokka ketjulla joka on yksi huoli vähemmän.

          Suurin osa M50 ongelmista tuntuisi osuvan kansiin ja kansipahveihin.
          Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

          On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            E36 325i malleissa on joko M50 moottori ilman vanosta tai vanoksen kanssa. Eli muuttuva nokka-akselin ajoitus joko löytyy tai ei. Tuo vanosmoottori vääntää hieman paremmin alakierroksilla ja myös kulutus on hieman pienempi. Käytännössä tärkeämpi valintaperuste on se että ostat auton jossa on ehjä moottori. Onhan tuo Vanoskin periaatteessa yksi hajoava lisää moottorissa joka sekin voi hajota joskus. Ihan niillä ilman vanostakin olevilla pärjää. Pääasia että ostaa ehjän. Molemmissa sama 192 hevosvoimaa, moniventtiilikansi eli 24 venttiiliä ja niin edelleen.

            Itse perusmoottorina M50 on todella kestävä.. siis olettaen että auto on hyvin huollettu eikä öljynvaihdoissa yms ole säästelty turhaan eli ajaettu paskoilla öljyillä tai pidennetty turhaan öljynvaihtoväliä. Noista hajoaa lähinnä sytytyspuolat joita on kuusi kappaletta, lambda-anturit, hieman harvemmin ilmamäärämittarit ja joskus saattaa viallinen katalysaattorikin olla ongelmana jos auto ei mene päästötestistä läpi. Kaikkia osia saa kuitenkin kohtuulliseen hintaan.

            Pieni kulutus on positiivista noissa moottoreissa ja vaativat suhteellisen vähän huoltoa. Mitään venttiilien säätöjä ei vaadita tietyn kilometrimäärän jälkeen koska venttiilivälykset säätyvät hydraulisesti ja jakopään hihnastakaan ei tarvise huolehtia kuten vanhemmassa M20 moottorissa, koska jakopää on ketjulla. Totta kai tarpeeksi paljon ajetussa sekin voi kaivata huoltoa mutta järkevällä kilometrilukemalla ei kaipaa mitään huoltoa.

            Uudemmat 323i ( 2,5 litrainen ) ja 328i ( 2,8 litrainen ) mallit ovat uudemmalla M52 moottorilla ( ja aina vanoksella ) mutta nuo kaikki mainisemasi 325i mallit ovat M50 moottorilla. Nuo 323i ja 328i mallit tulivat 1995 vuonna. Vanos tuli M50 moottoriin 10/1992 käyttöönotetuihin autoihin.

            PS. Hemi tietää varmaan edelleen että japsitekniikan ylistäjille on olemassa tässäkin maassa omat foorumit joten keskitytään täällä keskustelemaan BMW:n tekniikasta ja jätetään nuo turhat vertailut pois.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • nut
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1613
              • Vaasa/Kauhajoki

              #7
              Siinähän ne tärkeimmät Juhikselta tulikin, itsellä tommonen alkupään M50 kone eli ilman vanosta. Eron vanokselliseen on just se että vanos kone tuntuu vetävän tasasemmin, vanokseton taasen 'repii' enemmän, tehopiikki n. 3500-4000 kiekan kohdalla.

              Yks mikä noille on ominaista on tosiaan tuo nykiminen, varsinkin puolavian hyvä tuntomerkki on nykiminen isolla vaihteella matalilla kierroksilla, taasen suuremmilla varveilla ei tunnu mitään.
              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Olet tietysti ihan oikeassa. Sen verran kuitenkin omiin sanomisiini että tuo mahdottomuus 300-400tkm bensabemulla ilman ensimmäistäkään lambda,puola,ilmamäärä,tms.vikaa ei ollut yleistys, vaan fakta.Muistutan itse aiheeseen(ja vain enään siihen), että pointtini kuitenkin oli se, että mikäli joku ostaa paljon ajetun (tai aikoo ajaa paljon)e36:n vain sillä perusteella että pääsisi vuosia ilman pikkumurheita, on valinta ollut väärä.
                Eli jos itse auto ja sen ominaisuudet ei merkitse mitään, vaan pelkkä moottorin ja sen ohjaus/apulaitteiden kestoikä, löytyy siis parempiakin vaihtoehtoja.

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  #9
                  Originally posted by Hemi
                  Muistutan itse aiheeseen(ja vain enään siihen), että pointtini kuitenkin oli se, että mikäli joku ostaa paljon ajetun (tai aikoo ajaa paljon)e36:n vain sillä perusteella että pääsisi vuosia ilman pikkumurheita, on valinta ollut väärä.
                  No tätä ei kyllä käy kiistäinen. Toisaalta ainakin omasta mielestä on näissä yleensä kyseessä kuitenkin suht halpa remontti (puolat, anturit jne), tietenkin kaikki on suhteellista...

                  Ja tulipa mieleeni vielä yks mahdollinen riskipaikkakin: kannattaa tarkistaa ylävesiletkun syylärin pään kunto, voi pukata kansiremonttia jos sattuu murtumaan vauhdissa...
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  • heikki81
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 176
                    • Rauma

                    #10
                    Re: 2,5 R6 moottorista

                    Originally posted by hawkki
                    sit käyttökokemuksia kaivattaisiin
                    Nii, omasta pualestani käyttökokemuksia:
                    Eli e36 325 Coupe Saksanmaalta elokuun lopussa ja se oli mulla jo pidemmän aikaa ollu tämmöne "haave" ja ny se toteutu ja vaikka ongelmia onki ollu esim. kattoluukku, peilit,ilmastointi(pikkujuttuja)...ja viimeks sähkölasien kanssa, ni se ei silti oo himmentäny sitä, et on se ainaki omast miälestä hel***in hieno auto(tämä arvatenki jakaa mielipiteet). Ja varsinki ku vertaa aikasempaa( e30 316 1.8 )
                    Ja ainoot jutut, mitä toistaseks oon tehny, ni on ollu tulpat,öljyt, raitis- ja normaali ilmansuodatin.Ja huom!"Toistaseks".
                    Mut todellaki, vaikee selittää, mut sii bemaris on kyl sitä jotain :palvo:



                    P.S. Ja mersumiehille vielä pikku "vinoilu" :lol: w124 300CE ja e36 325 on radalla pikkusen erilaisia, toinen on hyvä ajaa ja toine on kotonaa niinku asuntoauto järvessä
                    Tapaturmassa irronnut käsi pystyy jo vähän vasaroimaan.
                    Otsikko Aamulehdessä 12.1.

                    Comment

                    • hawkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 458
                      • Vuosaari

                      #11
                      Kiitos kommenteista! Todella mukava lukea asiallisia kommentteja! Sen minä tiesin että pikkuvikoja voi tulla, mutta nehän voi korjata

                      Lähinnä tarkoitin semmoista että jos moni moottori ois 200tkm jälkeen ruvennu leipoo kiinni / laakerit hajoomaan tai vastaavaa isoa paskaa niin helposti menis auton hinta remppaan.. Kyllä tuolla ongelmat osastoa kun on selaillu on tullu jonkinmoista käsitystä tästä moottorin kestosta, mutta seuraava kohta joka mietityttää, eikä löytyny paljookaan juttua, nimittäin vaihelaatikon kesto? Tuo on toinen semmonen jonka toivois kestävän sen 300tkm ennen vaihtotarvetta. Mites näissä kestävyys?

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        #12
                        vaihteisto kestää kyllä kunhan pidetään huolta siitä että siellä on öljyä..
                        bmw:n vaihteistossa yleensä vanhoissa 80-luvun vehkeissä esim. e30:n vaihteistoissa yleensä heikoksi kohdaksi on osoittautunut synkrot jotka tosin on ihan väärinkäytöllä hajoitetu.. eli joko liian nopeita vaihtoja yritetty esim. ykkösvaihteelta kakkoselle eikä ole ollut kytkin kunnolla pohjassa. tai sitten kytkinremontin tekemistä on siirretty liian myöhään ja kytkin ei ole irroittanut kunnolla ja vaihteisto on sitä kautta ottanut itseensä ja joku synkro viallinen.

                        yleisesti ottaen noissa e36:ssa on ollut hyväkuntoinen vaihteisto mitä minulle on tullut vastaan noita. eli jos vaihteisto on kunnossa ostaessa ja sinne vaihtaa asialliset öljyt sisälle ja pitää huolta ettei öljyt pääse vähäksi niin kyllä ne kestää ajoa ongelmitta.

                        joskus noissa vaihteistoissa on ollut sitä ongelmaa että joku stefa yms on pettänyt ja saattavat vuotaa jonkin verran öljyä pihalle. tälläisessa tapauksessa erityisesti kannattaa huolehtia että öljyä on aina tarpeeksi jos ei heti nappaa alkaa korjaamaan sitä öljyvuodon aiheuttajaa.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Kummasti ne väärinkäsitykset saa aikaan "sotaa" . Moottori tuntuu tarkoittavan vähän eri asiaa jokaiselle, ja soppa on valmis. Mitä nyt itse olen tätä foorumia seuraillut (m50b25 koneellisen hankinta edessä), niin juurikin itse moottori poislukien apulaitteet (polttoainejärjestelmä ym.) on erittäin kestävä. Ongelmat on suurimmaksi osaksi käynnin seilausta ja tällaista, jotka johtuvat vuodoista, ilmamäärämittarista, sytkäpuolista tai lambdasta (lämmitys rikki tai itse anturi).

                          Hajonneita (siis laakerivikaa tai kiinnileikkaamisia) en ole itse huomannut täällä yhtään. Kestostahan kertoo sekin, että bemun koneista on otettu kovia tehoja turbolla vakiohilut sisällä, kestävyysongelmien pysyessä kuitenkin vähäisinä (harvassa on mitään). Muistaakseni ongelmana näissä m50 koneellisissa on ollut huono vesipumppu, ja sen hajottua on kansi kovilla. Eli mikäli vesipumppua ei ole vaihdettu uuteen (mallia muutettu kestävämmäksi), kannattaa se vaihtaa heti. Hydrauliset nostimet joskus aiheuttavat pientä räminää kun on käytetty jossain vaiheessa jotain mineraaliöljyä ja alkavat mennä tukkoon (täyssynteettiset pesee nykyään aika hyvin, eikä niistä juuri paskaa kerry), mutta sekin on monen kohdalla korjautunut forte käsittelyllä.

                          Toivottavasti ei tullut kauheesti bullshittiä, käytännön kokemus pyöreä nolla .

                          juster: No mikäs postaus se tuo oli? Kaikki varmasti hyöytyivät tästäkin hienosta tiedosta. Kiitos.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • theelekrep
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1653
                            • Vantaa

                            #14
                            Tuohon japsi/bmw autojen kestävyyteen vaikuttaa kyllä sekin että bemarilla ajetaan yleensä huomattavasti kovemmin mitä joku pappa köröttelee jollain tojotalla. Väitän että jos tojotat tai nissanit sais samanlaista kyytiä kuin saksalaiset autot niin ne ei kestäisi puoliakaan sitä mitä esim BMW. Kokemustakin asiasta on.

                            Mulla on nykyään tomonen 320 e36:nen ja ei ole ollut mitään ongelmia tekniikan eikä minkään muunkaan kanssa. Kaikista autoista mitä mulla on ollut on BMW luotettavin ja kestävin.
                            e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                            Comment

                            • heijaju
                              Newbiemmer
                              • Jul 2004
                              • 14

                              #15
                              Keskustelu näillä foorumeilla koskee enimmäkseen Saksasta haettuja autoja.
                              Kun todetaan että Bmw:n moottorilla ei ajeta 300 000 km ilman ongelmia,
                              kannatta miettiä mitä näillä autoilla on ajettu todellisuudessa. Kymmenen-
                              neljätoista vuotiaalla autolla on ajettu enemmän kuin se noin 170 000 km.
                              Se määrä näkyy olevan mittareissa lähes kaikissa tuontiautoissa.
                              Kun todellisuudessa mittarista on ruuvattu toinen puoli ja joskus enemmänkin
                              On autolla ajettu ehkä 300 000-400 000 km ja sittenkun siihen tulee vikaa,
                              todetaan että Bmw ei kestä. Itse olen ajanut nyt kahdella Bemarilla
                              yhteensä 631 000 km. Moottoripuolella ei ole ollut mitään ongelmia.
                              Alustaan olen vaihtanut niveliä ja puslia.
                              Hyvää jatkoa vaan kaikille tätä palstaa on hauska seurata.


                              Bmw 318i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎