Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasvanut polttoaineen kulutus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

Kasvanut polttoaineen kulutus

Tässä kaveripiirissä on pantu merkille, että viime aikoina autolle on alkanut maistumaan soppa vähän enemmän kuin ennen. Tuntuu että auto vie nykyään 0,7-0,9L/100km enemmän kuin ennen. Yleensä mulla on tippunut kulutus, kun oon ruuvannut alle talvirenkaat, mutta tänä vuonna ei muutosta ole tapahtunut. On käynyt päinvastoin.

Tankkaan autooni aina 98:a ja lähes aina tankkaan ST1 asemalta koska se nyt satuu vaan olemaan sittarin pihassa sopivasti. Emännän veli ja tuttu autokorjaaja olivat laittaneet saman kulutusta koskevan asian merkille. Korjaaja-jannu oli jopa epäillyt oman autonsa lambda-anturin olevan tiensä päässä kun viime aikoina bensaa on kulunut selvästi enemmän. Mittaus kuitenkin osoitti anturin reagoivan juuri niin ripeästi kuin kuuluukin.

Koska nämä autot ovat kuitenkin tikissä olevia pelejä alkoi epäilys kohdistua polttoaineeseen. Ettei vaan olis etanolia lurahtanut vähän reippaanlaisesti bensan joukkoon... ST1 taitaa olla joku "edelläkäviä" näissä liemissä. Samalla onmyös huomatta ehkä hivenen nihkeämpi kulku lappu lattiassa. Senkin selittäisi lisätty etanoli... Kuten myös kateissa olleet 10-15hv omassa 330i:ssä. No siinä voi kyllä olla imuvuotokin. Se selviää piakkoin. Täytyy varmaan tankata nesteeltä seuraavaksi ja katsoa mitä tapahtuu. Kulutuksia olen seurannut aina ja olen kyllä perillä siitä paljonko toi 330i syö normaalisti tietyillä keskinopeuksilla.

Jotenkin tuntuu nyt siltä, että tiedottaminen näissä polttoaineasioissa ei ole ollut ehkä ihan läpinäkyvää. V*ttumaisin skenaario on tuon 98:n kohdalla. Äijät kuitenkin keitelly etanolista ja 95e:stä sopivan sopan, jolla kone ei naulaa ja myyvät sitä 98e:nä... Mene ja tiedä. Jostain muusta kuin mekaanisesta viasta tuo kulutuksen nousu kyllä johtuu. Ennen mulla on mennyt n. 9,2L/100km@40-42km/h Nyt sama luku vetelee lähellä kymppiä.
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

Originally posted by Juppe View Post
    Tässä kaveripiirissä on pantu merkille, että viime aikoina autolle on alkanut maistumaan soppa vähän enemmän kuin ennen. Tuntuu että auto vie nykyään 0,7-0,9L/100km enemmän kuin ennen. Yleensä mulla on tippunut kulutus, kun oon ruuvannut alle talvirenkaat, mutta tänä vuonna ei muutosta ole tapahtunut. On käynyt päinvastoin.

Tankkaan autooni aina 98:a ja lähes aina tankkaan ST1 asemalta koska se nyt satuu vaan olemaan sittarin pihassa sopivasti. Emännän veli ja tuttu autokorjaaja olivat laittaneet saman kulutusta koskevan asian merkille. Korjaaja-jannu oli jopa epäillyt oman autonsa lambda-anturin olevan tiensä päässä kun viime aikoina bensaa on kulunut selvästi enemmän. Mittaus kuitenkin osoitti anturin reagoivan juuri niin ripeästi kuin kuuluukin.

Koska nämä autot ovat kuitenkin tikissä olevia pelejä alkoi epäilys kohdistua polttoaineeseen. Ettei vaan olis etanolia lurahtanut vähän reippaanlaisesti bensan joukkoon... ST1 taitaa olla joku "edelläkäviä" näissä liemissä. Samalla onmyös huomatta ehkä hivenen nihkeämpi kulku lappu lattiassa. Senkin selittäisi lisätty etanoli... Kuten myös kateissa olleet 10-15hv omassa 330i:ssä. No siinä voi kyllä olla imuvuotokin. Se selviää piakkoin. Täytyy varmaan tankata nesteeltä seuraavaksi ja katsoa mitä tapahtuu. Kulutuksia olen seurannut aina ja olen kyllä perillä siitä paljonko toi 330i syö normaalisti tietyillä keskinopeuksilla.

Jotenkin tuntuu nyt siltä, että tiedottaminen näissä polttoaineasioissa ei ole ollut ehkä ihan läpinäkyvää. V*ttumaisin skenaario on tuon 98:n kohdalla. Äijät kuitenkin keitelly etanolista ja 95e:stä sopivan sopan, jolla kone ei naulaa ja myyvät sitä 98e:nä... Mene ja tiedä. Jostain muusta kuin mekaanisesta viasta tuo kulutuksen nousu kyllä johtuu. Ennen mulla on mennyt n. 9,2L/100km@40-42km/h Nyt sama luku vetelee lähellä kymppiä.
    Ilmat viilentyneet, kumeissa vähemmin ilmaa nyt (10asteen lasku, 0.1bar vähemmin painetta), muutama ohitus lisää, tyhjäkäynnillä käyttö ennen ajamaan lähtemistä jne, kaikki vaikuttavat kulutukseen.
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

Comment

• Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

Joo, tiedetään, mutta tässä pari vuotta kulutusmittaria nollaillu joka tankilla ja nyt syksyn aikana lukemat alkaneet nousta. Yksinkertaisin selitys olisi kasvanut etanolin määrä joka taas johtaa lambakorjauksen kautta suurempaan kulutukseen. Sinänsä ihan sama 1L enemmän tai vähemmän, mutta vähän kyllä kiinnostaisi tietää mistä johtuu ja kun kyse ei oo yksin mun kärrystä. Paineet renkaissa on kohdallaan. Tais olla 2,7bar.

Comment

• Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

Jos epäilet kulutuksenkasvua korjausarvojen takia (olkoon aiheuttaja mikä tahansa), kurkkaa missä ne huitelee. Noi etanolipitoisuudet on määritelty sen verran tarkkaan, että lähtisin kyllä ettimään syytä jostain hiukan yleisemmästä.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

Comment

• Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

Näkikös ne salavalikosta vai meneekä inpa-hommiksi? Ei oo tällä hetkellä yhtään xp-läppäriä nurkissa inpaa varten. Kaikissa 64bit win7 tai osx... Tarttee varmaan asennella virtual box xp:llä että pääsis ihmettelemään. Ei vaan oo maailman vakain alusta kun ajaa inpaa serial usb adapterilla virtuaalikoneella...
          Last edited by Juppe; 27-11-2010, 10:35.

Comment

• Jolli
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 2556
            • Virolahti

Originally posted by Juppe View Post
            Näkikös ne salavalikosta vai meneekä inpa-hommiksi? Ei oo tällä hetkellä yhtään xp-läppäriä nurkissa inpaa varten. Kaikissa 64bit win7 tai osx... Tarttee varmaan asennella virtula box xp:llä että pääsis ihmettelemään. Ei vaan oo maailman vakain alusta kun ajaa inpaa serial usb adapterilla virtuaalikoneella...
            Hyvin on virtualboxissa toiminut win xp pro 64bit seiskan alla USB-serial-adapterin kanssa.
            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
            PM tavoittaa, puhelimella ei.

Comment

• Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

On se mullakin satunnaisesti toiminut. En sillä kyllä uskaltais alkaa koodailemaan autoa.

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎