Announcement

Collapse
No announcement yet.

323 kolisee ja 5. vaihteella kuuluu jyrinää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • songoku
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 70

    323 kolisee ja 5. vaihteella kuuluu jyrinää

    Äskettäin ilmaantui 323 -97 tourinkiin kummaa jyrinää. Se kuuluu vain 5. vaihteella kun kierrokset on n. 2600-2800. Ja alle 100 vauhdissa keskikonsolissa tuntuisi kolisevan jokin. Tai ainakin sinne sen ajossa paikallistan. Liekkö sitten liittyvät toisiinsa..

    Tuo jurina on vähän kuin laakeri olisi hajalla tai kun pörinäpöntöllä varustetulla autolla ajaa moottoritiellä juuri sellaista nopeutta että resonoi ärsyttävästi. Se ei siis kuulu millään muulla vaihteella kuin 5 ja vitosellakin vain noilla tietyillä kierroksilla. Ja se ääni kuuluu kovemmin kun kaasuttaa ja hiljemmin pintakaasulla eli kai viittaisi pakoputkeen. Mutta miten ihmeessä se liittyy vain 5 vaihteeseen?

    Ja kolina ilmaantui samoihin aikoihin. Äskettäin tein kansiremontin, mutta ainakaan en ole huomannut minkään olevan löysässä kun auton alla olen tutkinut. Mitenkä tiukassa pakoputken kannatinrauta siinä vaihdelaatikon kohdalla pitäisi olla? Siinä on ne kumityynyt, niin olisiko jäänyt löysälle??
  • songoku
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 70

    #2
    Vika taisi paikallistua pakoputkeen.
    Se ottaa etummaisen vaimentimen kohdilta runkoon ja siitä kolina ja jyrinä.
    Hiljaisemmassa vauhdissa kolahtelee ja ilmeisesti 5. vaihteella vaihdelaatikko on sen verran eri kohdassa että nostaa putken kiinni runkoon ja äänet kantautuu runkoa pitkin.

    Mitenkähän se putki yht'äkkiä on noussut niin paljon ylemmäs että ottaa runkoon?
    Pitää kai hommata paksummat kannatin kumit..

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      Kardaanin tukilaakeri. +rättinivel sitten hajoaa ihan kohta jos ajelet tuollee. Kannattaa toki uusia sekin samalla kun kardaani on irti.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • songoku
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 70

        #4
        Originally posted by peltone View Post
        Kardaanin tukilaakeri. +rättinivel sitten hajoaa ihan kohta jos ajelet tuollee. Kannattaa toki uusia sekin samalla kun kardaani on irti.
        Oliko tämän kommentin taustalla ajatus että ääni kuuluisi kardaanista?
        Kun se ääni siis kuului pakoputken osumisesta runkoon ja nyt kun tein väliaikaisen patentin putken kannatinkumiin, ettei se pääse nousemaan runkoon, niin ääni hävisi.

        Vai liittyykö tuo pakoputken kolina/jyrinä jotenkin vielä kardaaniin?
        Kardaani ei ole kyllä tuntunut olevan väljä. Ei kai tässä nyt kardaania tarvitse lähteä irrottamaan??

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          No jos se on pakoputki niin sitten se on se pakoputki Kardaani vaan alkaa jyrisee ja paukuttelee samanlailla pohjaa ku huonoo happee menee.
          Ei tietenkää tartte mitää ehjää irrotella, oli vaan arvaus tuohon kylkiäisiksi. Hyvä että selvis.
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Onko kardaani mahdollista pultata sillälailla väärin että pultit menee laipasta laippaan , eikä laipasta rättiniveleen ja toisinpäin? Niitäkin on joskus nähnyt..

            Mitähän kaikkea rempan aikana on ollut irti?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • songoku
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 70

              #7
              Originally posted by peltone View Post
              No jos se on pakoputki niin sitten se on se pakoputki Kardaani vaan alkaa jyrisee ja paukuttelee samanlailla pohjaa ku huonoo happee menee.
              Ei tietenkää tartte mitää ehjää irrotella, oli vaan arvaus tuohon kylkiäisiksi. Hyvä että selvis.
              No kiitos kuitenkin neuvoista! Tietääpähän tulevan varalle. Kun putki on kuitenkin kiinni vaihdelaatikossakin, niin ajattelin että voisiko voimansiirrossakin olla sitten vikaa, että ilmenisi vain pakoputken hakkaamisena..:think


              Originally posted by petrolhead View Post
              Onko kardaani mahdollista pultata sillälailla väärin että pultit menee laipasta laippaan , eikä laipasta rättiniveleen ja toisinpäin? Niitäkin on joskus nähnyt..

              Mitähän kaikkea rempan aikana on ollut irti?
              Ei siinä kansiremontin yhteydessä ollut kuin kansi irti. Pakosarjan otin suoraan kannesta irti, niin putki pakosarjoineen oli ihan kokonaisena.

              En kyllä keksi miten se putki olisi nyt alkanut äkillisesti runkoon kolkuttamaan, kun ei ilmennyt edes heti kansirempan jälkeen. Ja kun siihen vaikuttaa vielä mikä vaihde on päällä, niin pieniä epäilyjä voimansiirron suuntaan kyllä heräsi.
              Mutta kai vaihdelaatikon kuuluukin vähän heilahdella vaihteesta riippuen?
              Jospa se putki on vain jotenkin muokkautunut että ottaa nyt runkoon kiinni herkästi.. En vain ymmärrä miten :think

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎