Announcement

Collapse
No announcement yet.

Filttereistä perustietoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    Filttereistä perustietoa?

    Tossa töissä olessa jumalattoman kiireen ohessa aloin miettimään niinkin fiksuja ajatuksia kuin vapaavirtaus suotimen hyödyistä ja haitoista. :lol:

    sellanen juttu mietitytti et kun laitetaan joku kartiofiltteri koneeseen kiinni ni senhän pitäis auttaa siihen et kone saa enempi ilmaa...
    no mikäs haitta puoli siinä sit on kun autovalmistajat on laittanut koteloidun version??? pelkkä äänikö syynä?

    entäs sitte,esim greenin twister suodatin... sehän on myös omalla tavallaan koteloitu. milläs tapaa se ois sit erillainen?

    entäs ku välillä kuulee/lukee juttuja jossa puhutaan et ilmamäärämittarit alkais hajoilemaan kun laittaa vapaavirtaussuodattimen...
    mikä sen tekee? päästääks se jotain pieniä partikkeleja lävitse mitkä hajottais ilmamäärämittarin? :?

    et sellasia mietiskelin :wink:
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92
  • Wille325
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 233
    • Seinäjoki

    #2
    Uskon että saat kaikkiin kysymyksiisi vastauksen käyttämällä hakua. Aiheesta löytyy aika paljon keskustelua..

    Comment

    • ropo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 648

      #3
      Onko tuommosessa kartionmallisessa vapaavirtaussuodattimessa yhtä hyvä puhdistus kyky kuin alkuperäisessä koteloidussa suodattimessa?
      Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

      Comment

      • Mc_Ozo
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 143
        • Mikkeli

        #4
        Ei. Ja kandee putsata se suodatin aika useesti paineilmalla. Tulloo niin likaseks siel konehuoneessa. On siit hyotyy kuhan pittoo puhtaana.
        From zero to hero

        Comment

        • tertsunen
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1343
          • JKL

          #5
          Itselläni on sellainen käsitys, että vakio koneessa suodattimesta ei ole mitään hyötyä?
          Vai pystyykö joku tyrmäämään tämän luulon?
          Jos ei ole koteloitu, niin suodatinhan imee moottoritilasta kuumaa ilmaa, mikä ei ainakaan tuo lisää tehoja.

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #6
            Originally posted by tertsunen
            Itselläni on sellainen käsitys, että vakio koneessa suodattimesta ei ole mitään hyötyä?
            Vai pystyykö joku tyrmäämään tämän luulon?
            Jos ei ole koteloitu, niin suodatinhan imee moottoritilasta kuumaa ilmaa, mikä ei ainakaan tuo lisää tehoja.
            Juurikin näin.

            Heat-Plate kannattaa väsätä kartiofilsulle mikäli sellaisen konehuoneeseensa laittaa. Että sais sen ilmansa sieltä mistä on tarkoituskin (ulkoa, kylmä) eikä sieltä konehuoneesta (kuuma). Ei mee kauaa kun alumiinista leipoo moisen + ruuvailee kiinni.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • Wille325
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 233
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by Mc_Ozo
              Ei. Ja kandee putsata se suodatin aika useesti paineilmalla. Tulloo niin likaseks siel konehuoneessa. On siit hyotyy kuhan pittoo puhtaana.
              Itsellä moottoripyörän K&N-filtterin pakkauksessa ainakin kiellettiin jyrkästi paineilman käyttö puhdistuksessa, koska kovalla paineella tuleva ilma tekee huonoa filtterille ja huonontaa suodatusominaisuuksia. Pesua vedellä suosittelivat. Auton kartiofiltteriä pidän puhtaana imuroimalla sen kesäisin aina kun imuroin autonkin eli about kerran kahdessa viikossa.

              Comment

              • Timpe
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 539
                • Tre

                #8
                Re: Filttereistä perustietoa?

                Originally posted by Ändi
                no mikäs haitta puoli siinä sit on kun autovalmistajat on laittanut koteloidun version??? pelkkä äänikö syynä?
                No imuääniähän sillä koitetaan saada kuriin mut on vaparissa toinenkin huono puoli. Todistetusti vapareitten virtauspinta-ala on huomattavasti pienempi kuin alkuperäisten suodattimien. Mistä siis tulee vaparin parempi virtaavuus? Tottahan tällöin joudutaan tinkimään suodatusominaisuuksista jos kerran virtauspinta-ala on pienempi mutta virtaus suurempi. Eikö?

                Eli yhteenvetona: ei sen vaparin asentaminen sinne tuo yhtään enempää hyötyä kun sen orkkiksen pitäminen siä. Kyllä siinä alkuperäsessä on varmasti otettu sille moottorille tärkeimmät asiat huomioon, vaikka tosin sekin jonkun asteinen kompromissi varmasti on.

                No joka tapauksessa jos vaparin asentaa niin kannattaa huolehtia (niin kun tossa jo aiemmin on todettu) sen puhdistuksesta ja kylmän ilman saannista!

                Comment

                • Leba
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 2101
                  • Espoo

                  #9
                  Mites sellaiset "filtterit" jotka tulee vakioboxiin toimii? :roll:
                  Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                  Comment

                  • Timpe
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 539
                    • Tre

                    #10
                    Originally posted by Leba
                    Mites sellaiset "filtterit" jotka tulee vakioboxiin toimii? :roll:
                    No tehoja niillä ei kannata ainakaan odottaa saavansa lisää mutta suodatuskyky niillä varmasti heikkenee!? Ite en ainakaan laittais semmosta autooni.. Vapari tai orkkis!

                    Comment

                    • ex-VAG
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 408
                      • Tampere

                      #11
                      Re: Filttereistä perustietoa?

                      Originally posted by Ändi
                      entäs ku välillä kuulee/lukee juttuja jossa puhutaan et ilmamäärämittarit alkais hajoilemaan kun laittaa vapaavirtaussuodattimen...
                      mikä sen tekee? päästääks se jotain pieniä partikkeleja lävitse mitkä hajottais ilmamäärämittarin? :?

                      et sellasia mietiskelin :wink:

                      Ne putsarikoteloon tulevat suodattimet on öljyttyjä (ainakin pitäisi olla, että suodattavat edes jotain). Tämä öljysumu saattaa sotkea ilmassamittarin, eikä sitä voi pestä oikein millään -> vaihtoon..

                      Comment

                      • sspit
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 357
                        • Lappeenranta

                        #12
                        vielä tosta twister green:stä. eikö siihe voi laittaa sellasen imu putken mikä ottaa jostain puskurinkolosta raitista/kylmää ilmaa? ainakii oon jossain nähny sellasen :juo
                        BMW 325i

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎