Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kitka- ja nastarenkaiden ominaisuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • biimer327
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1928
    • Eastside

    #31
    Itellä nyt toista talvea kitkat alla,en muista minkä merkkiset,mutta niissä on joku "timantti" rouhe siinä kumiseoksessa,ja ainakin viime talven pärjäsin mainiosti,en ollut kertaakaan pulassa.
    "Suck my dick!"
    -Ron Jeremy

    Comment

    • ZoMbiE
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2583
      • Lohja, Virkkala

      #32
      Originally posted by biimer327
      Itellä nyt toista talvea kitkat alla,en muista minkä merkkiset,mutta niissä on joku "timantti" rouhe siinä kumiseoksessa,ja ainakin viime talven pärjäsin mainiosti,en ollut kertaakaan pulassa.
      Sulla taitaa olla ne "Green Diamond"-uusio kiekot? Ite olen samoja suunnitellut testaavani seuraavaksi, koska kaiken järjen mukaan sen luulisi pitävän, ja pito PITÄISI pysyä renkaan loppuun asti hyvänä... Normaali kitkaa en kyllä alle laita .(kuten jo totesin)

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11720
        • Kouvola

        #33
        Originally posted by ZoMbiE
        Originally posted by biimer327
        Itellä nyt toista talvea kitkat alla,en muista minkä merkkiset,mutta niissä on joku "timantti" rouhe siinä kumiseoksessa,ja ainakin viime talven pärjäsin mainiosti,en ollut kertaakaan pulassa.
        Sulla taitaa olla ne "Green Diamond"-uusio kiekot? Ite olen samoja suunnitellut testaavani seuraavaksi, koska kaiken järjen mukaan sen luulisi pitävän, ja pito PITÄISI pysyä renkaan loppuun asti hyvänä... Normaali kitkaa en kyllä alle laita .(kuten jo totesin)
        Green Dieamond jäi tuulilasin talvirengas vertailussa pitämään perää kitkarengassarjassakin arvosanalla 6+ ku paras kitka sai 8+...ainoa alue missä se sijoittu kitkojen kärkipäähän oli kuiva ja märkä asfaltti...muuten haukkuhuivat lumi- ja jääolosuhteissa keskiverto kitkaakin huonommaksi renkaaksi, että se siitä sun pidosta :lol:

        Comment

        • ex-VAG
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 408
          • Tampere

          #34
          Green diamondeissa (ollut alla nyt 2-3 viikkoa), EI ole pitoa kuivalla tai märällä asfaltilla = hyvät polttorenkaat!. Ok, kitkat on asfaltilla aina huonommat kun kesäkumit, mutta ei ne näin huonot saa olla.

          Vaihtuu oikeisiin kumeihin kunhan toi sesonki hiljenee..

          Comment

          • JTS
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 37
            • Oulu

            #35
            Originally posted by jani
            no jos ajattelee näin asian että parhaat mahdolliset kitkarenkaan ominaisuudet ja siihen nasta lisäksi, niin eiköhän nastarengas ole silloin varsinki sellaisiin olosuhteisiin paras jäätä on.
            Jos otetaan parhaat mahdolliset kitkarenkaan ominaisuudet ja laitetaan niihin nastat, ne nastat pysyvät kiinni ainakin muutaman sata kilometriä. Sitten jos käytetään jotain monikerroskumitekniikkoja ja laitetaan nasta sen pehmyen kitkarengaskumiseoksen alla olevaan vähän kovempaan kumiin, saadaan nastakin pysymään paremmin.
            F11 520dA xDrive -16
            F30 320dA xDrive -13 (2019-2021)
            E46 316ti -04 (2004-2008)
            E21 315 -83 (2001-2002)

            Comment

            • hate79
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 485
              • Iisalmi

              #36
              Originally posted by Scitso
              itellä on ollu nokian hakkapeliitta Q ja nyt michelinin maxi icet ja voin sanoo että on varmasti paras rengas toi michelin millä oon ajanu, aivan uskomaton pito myös jäällä, ei mulla kyl oo tommosta kulumis ongelmaa ollu???
              Samaa mieltä Maxi Ice kitkoista!

              Hyvin nuo tuntuu toimivan ja pitävät niin lumella kuin mustalla jäälläkin. Kaveri kehui noita Maxeja, joten uskalsin ensimmäiset kitkat täksi talveksi laittaa, aiemmat talvet meni Hakkapeliitta 2:lla. Täytyy sanoa, että olin positiivisesti yllättynyt pitoon! Katsotaan muuttuuko mielipide talven aikana.
              540ia m-sport touring -98
              Ex bmw: e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #37
                Originally posted by Hemi
                Kun joskus heittää 360-piruetit ohitustilanteessa voi tuo "paremmat renkaat eteen" mielipide muuttuakkin...tai sitten kuolema korjaa.
                Keskiverto autohan suunnitellaan aliohjaamaan. Kokemukseni mukaan takana saa olla melkoisesti huonommat renkaat ennen kuin (muuten normaalista) autosta tulee vaarallisen yliohjaava. Pitää vain miettiä ajaessa ettei tietämättään provosoi perää irti (liiallinen kaasun nosto mutkassa tms fiksua).

                Itse laitan paremmat renkaat eteen, en tosin jos toinen pari on kankailla ja toinen kuin uusi. Silloin pitää käydä kumiliikkeessä.


                Mitä tulee renkaiden vertailuun täytyy sanoa että jos taho A on testannut renkaita B autossa C, se ei tarkoita että ne toimivat samoin D:n mielestä auto E:ssä. Kuten tiedämme, autoissa on eroja painojakauman, alustan ja vetotavan suhteen. Nämä ja 10^n muuta muuttujaa vaikuttavat kokonaisuuteen. Lisäksi vielä kuskin ajotavat ja mieltymykset.... :roll:
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • kalkkuna
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 864
                  • vaajakoski

                  #38
                  Originally posted by Esko
                  Originally posted by bmwe30touring
                  5 vuotta ajanut kitkoilla ja eilen tuli ensimmäinen yllätys ,kun laitettiin uudet michelin maxi-icet alle. Ei mitään pitoa ja 30 kilsaa ajetuissa kitkoissa on pintaa enää 7mm . Pitäisiköhän se ruveta itsekin miettimään nastarengasta. Edelliset Hakkapeliitta Q oli kyllä loistavat ja yhden talven jälkeen kuin uudet.
                  michelinin maxi icet on kyllä munkin mielestä melko surkeet kitkat! Väittäköön lehdet mitä tahansa muuta...ite ajelin aiemmin jo monta vuotta vanhoilla blizzakeilla, jotka piti vielä ku tauti varsinkin lumella mutku siirty maxi iceihin ni kyllä heikkeni ominaisuudet joka alueella!

                  Nyt on heitetty renkaille blizzak MZ-01 joiden pitäis olla jämäkämmät ja paremmat ajaa ku perus WS-50 blizzakit mut aika näyttää...toki löytyishän blizzakeista vielä nopeampiin autoihin suunniteltu malli LM-22 mutta ainakin itä-suomen piiriedustaja vakuutti, että ne on tehty keski-euroopan oloihin eikä niillä pääse mihinkään suomen talvessa...

                  mut tosiaan kitkat on ja pysyy 8)
                  Mulla oli tollaset LM22:set oisko ollu 3:mas talvi alla+1 kesä,niin se viimesen talven loppupuolella alko vähä hirvittämään se ajelu.Tosin kerran jäin kiinni niillä renkailla kun lunta tuli 3 vrk 70 cm ja aura-autoja ei riittäny joka paikkaan
                  VW sharan 1,8T
                  e30 318i 4d -89 projekti
                  e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #39
                    Mulla on nastarenkaat 185/65/15. Kyljessä lukee Master ja jotain muuta schaibaa. Entinen omistaja ostanut ne tähän autoon uutena viime talvena. Kattelin tarkemmin niitä kumeja asennellessa ja niissä luki, että "PINNOITETTU". Aattelin heti, että voi saatana. Täällä kävi tiet loskalla ja jäällä mutta sen jälkeen on ollu pelkkää asfalttia. Ajoin sitte eka kertaa motarilla niillä renkailla, siis kuivalla asfaltilla. Nostin vauhdin 120:iin ja sitte alko kakattaa. Ei jumalauta meinannu pysyä niillä kahdella kaistalla. Renkaiden rugot ilmeisesti ihan väsähtäneet, koska vaikka on madallettu ja jäykempi alusta niin tuntu niinku ois ajanu 70-luvun jenkillä. Pelottavat kumit. Tunsi, kun ne löllyy ja lelluu alla, vaikka paineet on ojeen mukaiset. Tähän asti oon ajanu vain laadukkailla ja uusilla tai suht. uusilla nastarenkailla ja ero on aivan käsittämätön. Kyllä normaali uudehkolla nastrenkaalla pystyy ajamaan ihan hyvin asfaltilla 120 ilman että pitää ohjata koko ajan ja auto vetelee ihan mihin sattuu ja millon sattuu.

                    Eli: Älkää kukaan koskaan edes harkitko pinnoitettujen renkaiden ostamista (vaikka tämän melkein jokainen tietääkin jo). Hengenvaarallisia kapistuksia!
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Ei pinnoitettu ole mikään synonyymi paskalle. Minulla on 4-5 todella hyvää kokemusta uusiokumeista ja kaksi huonoa. Encoresta ja marixista vain hyvää ja joskus 10-vuotta sitten huonoa niistä missä luki VAIN pinnoitettu. Saksassa marixeilla ajellaan siinä missä muillakin. Joten ei nyt taas lähdetä yleistämään yhden kokemuksen perusteella jostain kotipinnoitetusta=leivotusta nuljuksesta. Jos pinnoitettu kumi tekee edellisen kuvaileman ilmiön on joku pinnaillut runkovikaisia tms. Ihan renkaan runkoon ne pinnataan, eikä pelkkä pinta aikaansaa ko.ilmiötä. Toisaalta monet nykyiset 205/65-15 "laatu" talvirenkailla ei uskalla e39:llä ajaa edes 100km/h ilman 3bar paineita.

                      Comment

                      • Antza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2143
                        • Espoo

                        #41
                        Minun mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää lailla myös Suomessa. Jos ei kitkoilla matka etene, ketjut alle ja körökörökirkkoon. Veronmaksajien kakusta lohkeaa mukava siivu teiden kunnostuksiin kun keväisin päästään ihailemaan nastojen ruokahaluja. Vuoden kokemus CVC3:sta takana, ja hyvin niillä edettiin ilman sen suurempia ongelmia / vaaratilanteita. Päivän oli myös Hakkapeliitta 4:t alla; toki todella pitävät kaikissa olosuhteissa (paitsi vedessä/sohjossa), mutta aivan liian kovantuntuiset ja äänekkäät. Eivätkä sovi minun yhteiskunta-ajatteluun. Nuo CVC3:t puolestaan ovat hiljaisemmat kuin esim 225/40/18 SP9000 kesärenkaat. Eikä tarvitse toisia renkaita etsiä alle jos mielii lähteä talvella vaikkapa alpeille autolla.
                        Current rides:
                        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                        Previous rides:
                        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          ...vai että ei sovellu SINUN yhteiskunta-ajatteluun...huutelee "poika" Espoosta??? Ei ole ihme että viherpiipertäjien ja kettutyttöjen jalansija on niin vahva tuolla suunnalla.

                          Comment

                          • ZoMbiE
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2583
                            • Lohja, Virkkala

                            #43
                            Originally posted by Esko

                            Green Dieamond jäi tuulilasin talvirengas vertailussa pitämään perää kitkarengassarjassakin arvosanalla 6+ ku paras kitka sai 8+...ainoa alue missä se sijoittu kitkojen kärkipäähän oli kuiva ja märkä asfaltti...muuten haukkuhuivat lumi- ja jääolosuhteissa keskiverto kitkaakin huonommaksi renkaaksi, että se siitä sun pidosta :lol:
                            No jaa, en sit tiiä mistä testeistä ne niitte tulokset on... niitte sivuilla kun on ihan erisuuntaisia tuloksia ,no onhan ne jo vuoden vanhoja, ja eri testiryhmä...
                            EDIT: Mutta kokemuksia itsellä ei ole, joten... :roll:

                            Comment

                            • Tapani K.
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2003
                              • 423
                              • Tampere

                              #44
                              Originally posted by hate79
                              Originally posted by Scitso
                              itellä on ollu nokian hakkapeliitta Q ja nyt michelinin maxi icet ja voin sanoo että on varmasti paras rengas toi michelin millä oon ajanu, aivan uskomaton pito myös jäällä, ei mulla kyl oo tommosta kulumis ongelmaa ollu???
                              Samaa mieltä Maxi Ice kitkoista!

                              Hyvin nuo tuntuu toimivan ja pitävät niin lumella kuin mustalla jäälläkin. Kaveri kehui noita Maxeja, joten uskalsin ensimmäiset kitkat täksi talveksi laittaa, aiemmat talvet meni Hakkapeliitta 2:lla. Täytyy sanoa, että olin positiivisesti yllättynyt pitoon! Katsotaan muuttuuko mielipide talven aikana.
                              Kuten myös!

                              Viime talveksi ostin noi Maxit ja ei ole pahaa sanottavaa,hyvä pito tuli mullekin yllätyksenä.Katsotaan nyt talven kuluessa,että kuinka noi pitää toisena talvena.

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11720
                                • Kouvola

                                #45
                                Originally posted by ZoMbiE
                                Originally posted by Esko

                                Green Dieamond jäi tuulilasin talvirengas vertailussa pitämään perää kitkarengassarjassakin arvosanalla 6+ ku paras kitka sai 8+...ainoa alue missä se sijoittu kitkojen kärkipäähän oli kuiva ja märkä asfaltti...muuten haukkuhuivat lumi- ja jääolosuhteissa keskiverto kitkaakin huonommaksi renkaaksi, että se siitä sun pidosta :lol:
                                No jaa, en sit tiiä mistä testeistä ne niitte tulokset on... niitte sivuilla kun on ihan erisuuntaisia tuloksia ,no onhan ne jo vuoden vanhoja, ja eri testiryhmä...
                                EDIT: Mutta kokemuksia itsellä ei ole, joten... :roll:
                                eikai ne nyt paskaa tietoa omista renkaistaan laittais omalle sivulle :wink:

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎