Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytys asiaa

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Möhkö89
    Newbiemmer
    • Feb 2011
    • 13
    • Kymenlaakso

Jäähdytys asiaa

Minulla on visko tuuletin, jossa on 8 siipeä, koko 420mm. Bmw 325:sta, vuosimalli 87 tai jotain vastaavaa. Kiinnitys 4 pultilla.

Viimekesänä kaupungilla ajellassa olisi kaivannut tehokkaampaa jäähdytystä. Katselin noita siipiä ja tuollaisia 11/410mm ja 11/420mm. Noissa on varmaankin tehokkaampi jäähytys, mitenkäs yhteen sopivuus ja mistä noita voisi saada. Jenkeistä löysin tälläisen

Mitenkäs tuo kiinnitys kävisikö minulla bmw x5:ssa olisi 11/420mm oleva tuuletin? Vai eroaako nuo kierteet, mutterissa tuosta vanhasta.

Kuvassa oleva tuuletin näyttää kiinnitykseltä hyvin samanlaiselta kuin minulla on nyt kiinni.

Minulla on siis tällä hetkellä

Viskokytkin on tälläinen minulla.

Osaako joku neuvoa mitä on tehtävissä? Toivottavasti joku osaa auttaa.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16491
    • Asikkala

Originally posted by Möhkö89 View Post
    Minulla on visko tuuletin, jossa on 8 siipeä, koko 420mm. Bmw 325:sta, vuosimalli 87 tai jotain vastaavaa. Kiinnitys 4 pultilla.

Viimekesänä kaupungilla ajellassa olisi kaivannut tehokkaampaa jäähdytystä. Katselin noita siipiä ja tuollaisia 11/410mm ja 11/420mm. Noissa on varmaankin tehokkaampi jäähytys, mitenkäs yhteen sopivuus ja mistä noita voisi saada. Jenkeistä löysin tälläisen

Mitenkäs tuo kiinnitys kävisikö minulla bmw x5:ssa olisi 11/420mm oleva tuuletin? Vai eroaako nuo kierteet, mutterissa tuosta vanhasta.

Kuvassa oleva tuuletin näyttää kiinnitykseltä hyvin samanlaiselta kuin minulla on nyt kiinni.

Minulla on siis tällä hetkellä

Viskokytkin on tälläinen minulla.

Osaako joku neuvoa mitä on tehtävissä? Toivottavasti joku osaa auttaa.
    Viskot ja siivet lähestulkoon kaikki vaihtokelpoisia, siiven kiinnitys on viskon etu- tai takapuolelle riippuen siiven keskiössäolevan reiän koosta ja käytettävissä olevasta tilasta = matka syyläriin/vesipumppuun/jakopään koteloihin ym.
    Asennustapa aina niin että siipeä ei käännetä ns. takoperin, puhallus- eli oikeasti sanoen imuteho (imee ilmaa syylärin läpi konehuoneeseen päin) huononee.
    Last edited by jr66; 20-02-2011, 16:11.

Comment

• Möhkö89
      Newbiemmer
      • Feb 2011
      • 13
      • Kymenlaakso

Siis viskoissa oleva kierre on melkein kaikissa sama? Siis noissa tuulettimien siipien paksuudessa ja viskon putin pituuksissa on isoimmat erot? Onko missään esillä paljo mikäkin tuuletin siirtää ilmaa.
      Last edited by Möhkö89; 20-02-2011, 20:23.

Comment

• JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

Siis viskoissa oleva kierre on melkein kaikissa sama? Siis noissa tuulettimien siipien paksuudessa ja viskon putin pituuksissa on isoimmat erot? Onko missään esillä paljo mikäkin tuuletin siirtää ilmaa.
        Ehjä vakio vaan tilalle. Jossain on vikaa jos ei riitä.
        Tosin en tiedä miten vakio 325i sulla on.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

Comment

• Möhkö89
          Newbiemmer
          • Feb 2011
          • 13
          • Kymenlaakso

Originally posted by JJT View Post
          Ehjä vakio vaan tilalle. Jossain on vikaa jos ei riitä.
          Tosin en tiedä miten vakio 325i sulla on.
          Ehjä on, mutta auto ei tosiankaan ole vakio, ahdoista riippuen 350-500 heppaa (1,25bar-1,75bar) ahtimen optimi ois tolla koneella 2,25bar mutta lelut ei kestä sellasia paineita. Välijäähytin on jo niin isokunkeulaan millään mahtuu, tosin pitää ens talvena varmaan vaihtaa toi messinkinen alumiiniseen niin keula kevenee. Nesteenä on ihan vakio jäähdytys nestettä 50-50 suhteessa. Ehkä tässä samalla vaihan kalliimpiin nesreisiin vaikka oranssiin motocraftiin, jota jenkeissä käytetään.

Lehtimäen Timo teki ton ahtimen räätälöitynä mulle, ja lupas että jos kone kestää niin renkaat sauhuaa joka vaihteella. Olis vaan jäähdytys hyvä saada kuntoon, kun pitäis katu käytössä olla ens kesänä taas.Varsinkin, jos ens kesänä on taas yhtä kuumaa. Muilla foorumeilla suositeltiin kyselemään täältä apuja tohon jäähdytys hommaan.
          Last edited by Möhkö89; 21-02-2011, 00:03.

Comment

• Aguél
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 515
            • Siuntio/Lohja

Mitenkäs sähköflekti tai kaks? Vähentää samalla koneen rasitusta ja heppa tai pari tulee vielä potkua lisää
            325i Coupe
            Ex BMW:t
            E34 530iA V8 touring
            E36 316i
            E34 535i
            E30 316i

Comment

• Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6936
              • N/A

Minulla on omassa ahdetussa harrasteautossani sama ongelma, helteellä kun ajoi 2 kierrosta ahvenistollan niin lämmöt lähes punasella. Ahtimessa on vesikierto. Keulalla on minulla isohko intercooleri ja sen edessä flektit jotka puhaltavat takana olevalle syylärille epätoivoisesti ilmaa. Tämä järjestely ei ainaskaan minulla toimi kunnolla. Mutta tilanne korjaantuu heti kun ulkoilma laskee +25 alapuolelle. Uskon että pääasiassa ongelma johtuu ainaskin omassa pelissä siitä ettei syyläri saa sitä ajoviimaa kunnolla. Mitä olen ymmärtänyt Bemareissa tuo ilmanohjaus on melko tarkkaan suunniteltu ja pitäisi pelata hyvin vakionakin.
              Oletko kokeillut water wetteriä, luin joskus tuollaisesti aineesta minkä pitäisi hieman laskea lämpöjä.

Comment

• Jasu
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2110
                • Tampere / Isojoki

Orkkis visko riittänee kyllä, mutta syyläri ei kaikissa tapauksissa. Mikäs syyläri sulla on? Ja peittääkö cooleri syylärin täysin?
                Volvo S80 V8
                Mercedes C250d
                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

Comment

• Möhkö89
                  Newbiemmer
                  • Feb 2011
                  • 13
                  • Kymenlaakso

Siis isompaa tuuletin/syyläriä ei voi laittaa, ottaa sitte muihin osiin kiinni. Konepellin alla ei ole oikeastaan yhtään tyhjää tilaa. Siis jos en nyt väärin ymmärtänny tota sähköflekti juttua, niin autossa ei siis ole sähköistä. Pari heppaa ei tunnu tehoissa missään varsinkin kun kyseeessä on jäähdytys. Auto tosiaa nyt aika osina... aikasintaan ajossa touko-kesä kuussa. Water Wetteriä kattelin tossa mutta empä taida luottaa moiseen....

Tollasta kattelin, tavallisissa nesteissä vaihtoväli on noin 4 vuotta, noissa longlife jäähytysnesteissä vaihtoväli 10 vuotta. Olis mulle aika paljo parempi kun kilometrejä ei tule paljoakaan. Noin 500-3000km/vuosi.

Nyt kuitenkin pitää selvittää jos sais ropellin jolla sais siirrettyä enemmän ilmaa. (Enemmän siipiä, siirtäis lisää ilmaa, tai näin ainakin olettaisin, koska kaikissa uusimmissa vehkeissä on enemmän siipiä.)

Comment

• Jasu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2110
                    • Tampere / Isojoki

En usko että tehokkaampi siipi poistaa ongelmaa jos kerran normiajossa ei lämmöt pysy rajoissa. Ellei sitten visko ole vaihtokunnossa. Toki vaihtamalla orkkis visko/tuuletin täysin sähköiseen termarilla, saat tuohon parempaa jäähdytystehoa pienillä nopeuksilla. Niin, ja sekä termarin vaihto kylmempään auttaa. Onko orkkis syyläriä siirretty taaksepäin, vai miksi sinne ei esim. paksumpaa mahtuisi?
                    Volvo S80 V8
                    Mercedes C250d
                    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

Comment

• Möhkö89
                      Newbiemmer
                      • Feb 2011
                      • 13
                      • Kymenlaakso

Noh kerrotaampas koko homma. Auto on siis rakenneltu vaikka minkä vehkeen ostista. Elikä mulla on tossa 2.8i kone jossa vesipumppuun päähän on vaihettu ulos vetäjällä vastaava pää kuin bmw 325i tai jotain 8 siipinen kuvassa oleva viskokytkin + ropelli. Tuo kyseinen siipi on jostain vuosimmallista 87-94. Lämmöt ei nouse jos tavallisesti ajaa.... mutta jos rengasta vinguttaa esim niin lämmöt nousee... Tuolla 60km/h-160km/h jäähdytys pelaa. Halusin saada selville, että onko mahollista saada isompaa siipeä, joten sillä pystyy parantamaan jäähdytystä edes vähän.

Ens talvena todennäköisesti hankinassa varamoottori josssa todellä hyvä kuntoinen lohko, joka putkitetaan, tilataan jenkeistä takomännät, titaanikiertokanget. Olis sitte tarkotus kokeilla Nostaa rajoitinta 6300 => 7000 rpm ja ahtoja tuonne 1.75-2bar tuntumaan ja katsoa kestääkö kamat. Samalla varmaan alumiininen välijäähy eteen painoa häviää noin 10kg ja jäähtytys teho paranee. Ja ideana on se että jos tehoja nostaa niin lämpöä tulee lisää... Ja jos tilalle sais jonkun uudemmat viskokytkimen/siiven niin sen saatavuuskin olisin tulevaisuudessa parempi kuin tuon vanhan.

Siis auto toimii tuollakin siivellä, mutta miksi en panostaisi 50-400€ siipeen että saisin paremman jäähdytyksen, kun auto muutenkin levällään. Autoon muutenkin mennyt talven aikana yli 2000€, joten ei ole kauhea sijoitus. Joskus aikasemmin samaa asiaa katseltu mutta ei ole saatu aikaiseksi.
                      Last edited by Möhkö89; 21-02-2011, 13:41.

Comment

• Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

Omien kokemuksien mukaan, melkein kaikki flektit sopii ristiin. Eli kokeile sinne 11 siipistä vaikka e39:stä. Niissä on eroja sitten myös lavan leveyksissä sekä kulmissa.

Comment

• Möhkö89
                          Newbiemmer
                          • Feb 2011
                          • 13
                          • Kymenlaakso

Originally posted by Bmw Master View Post
                          Omien kokemuksien mukaan, melkein kaikki flektit sopii ristiin. Eli kokeile sinne 11 siipistä vaikka e39:stä. Niissä on eroja sitten myös lavan leveyksissä sekä kulmissa.
                          Kiitos taitaa olla tullu kaikki tarpeellinen esille, tai noh... en kyllä saanu mistään paljo mikäkin flekti siirtää ilmaa...se jäi selvittämättä, tosin ehkä sellasta tietoa ei misään olekkaan.

Comment

• Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

Kiitos taitaa olla tullu kaikki tarpeellinen esille, tai noh... en kyllä saanu mistään paljo mikäkin flekti siirtää ilmaa...se jäi selvittämättä, tosin ehkä sellasta tietoa ei misään olekkaan.
                            Mulla on muutamia erilaisia tallilla. Koitan katsoa, missä on 11 leveää lapaa ja kerron sitten osanumeron niin voit sellaisen tilata itsellesi ja kokeilla.

Comment

• Möhkö89
                              Newbiemmer
                              • Feb 2011
                              • 13
                              • Kymenlaakso

Originally posted by Bmw Master View Post
                              Mulla on muutamia erilaisia tallilla. Koitan katsoa, missä on 11 leveää lapaa ja kerron sitten osanumeron niin voit sellaisen tilata itsellesi ja kokeilla.

Kiitos, max koko saa olla siis 420mm ei sitä isompia.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎