Tietääkö kukaan mistäpäin kannattaisi lähteä etsityttämään vikaa?
Minulla on BMW 320 diesel (vm. 2007), jonka ajotietokone alkoi antaa
kovien pakkasten alettua (marraskuussa) ilmoituksia, että vilkku-, sumu-
ja parkkivaloissa olisi vikaa. Vikut saattoivat myös vilkkua nopeasti.
Valoissa ei kuitenkaan ollut mitään vikaa. Vilkkujen polttimot
tarkastettiin. Noin 20 minuutin ajon jälkeen vikakoodit yleensä
sammuivat.
Paikallinen autosähköliike kehotti puhdistuttamaan etupään valojen
polttimojen kannat ja vaihtamaan uusia polttimoja. Näin tehtiin.
Ajotietokoneen vikakoodit myös nollattiin. Tämä liike ei päässyt
ajotietokoneen valokeskukseen. Vikakoodien tulo (aina samat fog-, beam-,
turnindicator -koodit) loppui muutamaksi päiväksi, mutta palasi
uudestaan.
Vaihdoimme autoon helmikuussa myös uuden akun, jos kyse olisi ollut
virtalähdeongelmasta. Ajotietokone luettiin ja nollattiin taas
(BOSCH-testeri). Taas muutaman päivän jälkeen koodit palasivat.
Vikakoodit saattavat poistua kesken ajon itsestään pois. Kun auto
iltapäivällä käynnistetään (aamulla ajetaan, muutama tunti seisontaa
välissä), vikakoodeja ei yleensä tule. Voi olla päiviä, että koodit
pysyvät poissa muutaman päivän ajan ja sitten ne taas jonain aamuna
ilmestyvät.
Paikalliset korjaamot ovat tarkastaneet siis polttimojen kannat,
syksyllä asennetun moottori- ja sisätilalämmittimen johdotukset ja
koettaneet hakea vikaa ajotietokoneesta. Paikallinen BMW-huolto
kuulostaa siltä, että se alkaisi purkaa autoa suunnilleen atomeiksi,
jotta se löytäisi vian.
t. KTR
Minulla on BMW 320 diesel (vm. 2007), jonka ajotietokone alkoi antaa
kovien pakkasten alettua (marraskuussa) ilmoituksia, että vilkku-, sumu-
ja parkkivaloissa olisi vikaa. Vikut saattoivat myös vilkkua nopeasti.
Valoissa ei kuitenkaan ollut mitään vikaa. Vilkkujen polttimot
tarkastettiin. Noin 20 minuutin ajon jälkeen vikakoodit yleensä
sammuivat.
Paikallinen autosähköliike kehotti puhdistuttamaan etupään valojen
polttimojen kannat ja vaihtamaan uusia polttimoja. Näin tehtiin.
Ajotietokoneen vikakoodit myös nollattiin. Tämä liike ei päässyt
ajotietokoneen valokeskukseen. Vikakoodien tulo (aina samat fog-, beam-,
turnindicator -koodit) loppui muutamaksi päiväksi, mutta palasi
uudestaan.
Vaihdoimme autoon helmikuussa myös uuden akun, jos kyse olisi ollut
virtalähdeongelmasta. Ajotietokone luettiin ja nollattiin taas
(BOSCH-testeri). Taas muutaman päivän jälkeen koodit palasivat.
Vikakoodit saattavat poistua kesken ajon itsestään pois. Kun auto
iltapäivällä käynnistetään (aamulla ajetaan, muutama tunti seisontaa
välissä), vikakoodeja ei yleensä tule. Voi olla päiviä, että koodit
pysyvät poissa muutaman päivän ajan ja sitten ne taas jonain aamuna
ilmestyvät.
Paikalliset korjaamot ovat tarkastaneet siis polttimojen kannat,
syksyllä asennetun moottori- ja sisätilalämmittimen johdotukset ja
koettaneet hakea vikaa ajotietokoneesta. Paikallinen BMW-huolto
kuulostaa siltä, että se alkaisi purkaa autoa suunnilleen atomeiksi,
jotta se löytäisi vian.
t. KTR

Comment