Announcement

Collapse
No announcement yet.

moottorin suurentaminen??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BoyScout
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 38
    • Hanko

    moottorin suurentaminen??

    luin GTi magazinestä kaverista joka oli suurentanut 520i:n moottorin. Mulla on ihan samanlainen auto... missä se suurentaminen onnistuu....firmoja...läntisellä Uudenmaalla mieluiten....kokemuksia?? ja hinta??
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: moottorin suurentaminen??

    Originally posted by BoyScout
    luin GTi magazinestä kaverista joka oli suurentanut 520i:n moottorin. Mulla on ihan samanlainen auto... missä se suurentaminen onnistuu....firmoja...läntisellä Uudenmaalla mieluiten....kokemuksia?? ja hinta??
    2-tapaa. 1. Kasvatetaan iskun pituutta. 2. Kasvatetaan sylinterin halkaisijaa.

    Vuosimalli vähän vaikuttaa, varmaan kuitenkin helpointa vaihtaa koko moottori isompaan. Hakusana "tekniikanvaihto".

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #3
      Haha, niin se oli se tyyppi kuka poltti hermonsa täälä kun ei sitä uskottu et sen koneessa on 260hv tehoo


      Tässä itse aihe
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

        #4
        Originally posted by Wittu_joo
        Haha, niin se oli se tyyppi kuka poltti hermonsa täälä kun ei sitä uskottu et sen koneessa on 260hv tehoo


        Tässä itse aihe
        Joo se juttu ei sit ikinä ratkennu lopullisesti, ainakaa siin topikissa. :?

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #5
          .............
          Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:33.
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5151
            • Kuopio

            #6
            kyllä varmasti edullisin ja ennen kaikkea toimivin viritys on vaihtaa tarpeeksi iso kone entisen tilalle...

            jos m5 340 hepan teho ei riitä, niin sitten voi alkaa miettimään koneen virittämistä. tosin silloinki on vaihdettava kyllä pataa... ja eikä ihan ykkös setelit riitä.

            uskaltaisin väittää että jos tuollaiset 260 konia ottaa vaparina m20b20 koneesta, on euroja palanut varmasti yhden "S" koneen hinnan verran
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Re: moottorin suurentaminen??

              Originally posted by Kyytsis
              Originally posted by BoyScout
              luin GTi magazinestä kaverista joka oli suurentanut 520i:n moottorin. Mulla on ihan samanlainen auto... missä se suurentaminen onnistuu....firmoja...läntisellä Uudenmaalla mieluiten....kokemuksia?? ja hinta??
              2-tapaa. 1. Kasvatetaan iskun pituutta. 2. Kasvatetaan sylinterin halkaisijaa.

              Vuosimalli vähän vaikuttaa, varmaan kuitenkin helpointa vaihtaa koko moottori isompaan. Hakusana "tekniikanvaihto".
              Itse asiassa kolmekin tapaa, kuvaamasi kaksi ja sitten se kolmas eli sekä että: kasvatetaan sekä iskunpituutta että sylinterin halkaisijaa.

              Toki bensa- ja sytytyspuolelle pitää muutoksia tehdä, kuin myös "hengityspuolelle" (sekä pako- että imupuoli), jos aikoo hyötyä kunnolla kasvaneesta iskutilavuudesta.

              Tällöin etuna on se, että "kattastussetä" ei kysele/utele/vaadi mitään, ei jarru, iskari, jousi yms. päivityksiä.

              Toki tällekin vaihtoehdolle kertyy hintaa, mutta ainakin siihen sisältyy tekemisen iloa enemmän, kuin pelkälle tekniikan vaihdolle.

              t: Timo

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5151
                • Kuopio

                #8
                yleensä järkevät ihmiset hoitavat myös tuon alusta & jarru puolen vastaamaan kasvaneita tehoja... hittoako tekee tehoilla jos autossa on jotkut bilteman paska pumput ja tehoa kamalasti
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • Timpe
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 539
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by jani
                  uskaltaisin väittää että jos tuollaiset 260 konia ottaa vaparina m20b20 koneesta, on euroja palanut varmasti yhden "S" koneen hinnan verran
                  Samaa mieltä! Ei taida tuo m20b20 olla millään tavalla mielekäs virittää vaparina.. rahaa saa meneen niin paljon että sillä hinnalla ostaa jo kerralla paremman pannun. Ja niin kun tässäkin e34:ssa mistä on otettu noi kiistellyt 260 hp, on lähdetty koko homma siitä että on kasvatettu iskutilavuutta eli sama ku siihen ois laitettu ensi m20b25 paitsi et stroukkaamalla tohon b20:seen jää paskempi kansi ku et jos ois suoraan laittanu b25:sen! No tätä vois jatkaa vaikka kuinka kauan ja aina ois sama lopputulos: m20b20 konetta ei kannata virittää vaparina!

                  Comment

                  • Jacek
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 552
                    • Helsinki

                    #10
                    Helppo ja halpa tapa on vaihtaa tohon 2.7L alakerta. Sellasenaan tulee 170Hv. 325i/525i imusarja & kaasuläppä lisää vääntöä ja n 5hv lisää tehoa. Noi osat on halpoja & helppoja asentaa.
                    Muuta en menis tekemään vaan pulttaisin 535i tekniikan kiinni siihen.

                    272° Schrick -nokka tuo 178hv mutta maksaa ja joudut uusimaan myös keinuvivut ja mahd akselitkin. Ei kannata.
                    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                    Osia myytävänä

                    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                    Comment

                    • f1zz
                      GTi:stä tuttu
                      • Sep 2003
                      • 1469
                      • Veikkola

                      #11
                      Originally posted by Jacek
                      Helppo ja halpa tapa on vaihtaa tohon 2.7L alakerta. Sellasenaan tulee 170Hv.
                      Eli siis m20b20 l-jet 129hv koneeseen laittaa 2.7 alakerran niin teho nousee 170 hevosvoimaan? öö venaas, ei varmana nouse.

                      Hyvä esimerkki on tuo Wittu_joon 323.

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #12
                        Sen verran monta on kyllä noita 2.0-> 2.7L muutoksia tullut tehtyä että uskallan vahvasti väittää näin. Tekemättä mitään muuta muutoksia. 272° Schrick -nokka toi 8hv lisää. Eroa ei ollut tekikö muutoksen LE/2 -Jetronic-malliin tai Motronic -mallin M20B20.

                        Omaani laitoin aikoinaan portatun 325i kannen, kaasuläpän,imusarjan, 10.2:1 puristussuhteen,penkissä säädetyn motronicin (auto kävi saksassa) ja Hartgen peltisarja-putkiston sekä ison ilmamäärämittarin. Tulos oli 223Hv ja 278Nm 3700k/min. Huipputehon kierroslukua en muista mutta hyvällä tuurilla käyrä on tallessa. Rajotin oli 6200 eikä konetta kannattanu kierrättää yli 6000. Vinkeä peli oli - TTC-107
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • ofb
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2003
                          • 130
                          • Keskeisessä Suomessa

                          #13
                          Originally posted by Jacek
                          Sen verran monta on kyllä noita 2.0-> 2.7L muutoksia tullut tehtyä että uskallan vahvasti väittää näin. Tekemättä mitään muuta muutoksia. 272° Schrick -nokka toi 8hv lisää. Eroa ei ollut tekikö muutoksen LE/2 -Jetronic-malliin tai Motronic -mallin M20B20.

                          Omaani laitoin aikoinaan portatun 325i kannen, kaasuläpän,imusarjan, 10.2:1 puristussuhteen,penkissä säädetyn motronicin (auto kävi saksassa) ja Hartgen peltisarja-putkiston sekä ison ilmamäärämittarin. Tulos oli 223Hv ja 278Nm 3700k/min. Huipputehon kierroslukua en muista mutta hyvällä tuurilla käyrä on tallessa. Rajotin oli 6200 eikä konetta kannattanu kierrättää yli 6000. Vinkeä peli oli - TTC-107
                          Onko sulla joku oma pulju kun oot noita noin paljon rakennellu????? :roll:
                          E39 528iA Touring -97

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by ofb
                            Onko sulla joku oma pulju kun oot noita noin paljon rakennellu????? :roll:
                            Rakentelin noita työkseni n 10v, nyt en ole enään jaksanu n 5v ruuvailla niitä muuten kun joskus kavereiden autoja tai omia.
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • wj
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 3253
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Jacek
                              Originally posted by ofb
                              Onko sulla joku oma pulju kun oot noita noin paljon rakennellu????? :roll:
                              Rakentelin noita työkseni n 10v, nyt en ole enään jaksanu n 5v ruuvailla niitä muuten kun joskus kavereiden autoja tai omia.
                              Sulla kun tuntuu olevan kokemusta tosta rakentamisesta.
                              Oletko koskaan pistäny tommoseen m20 2.7l koneeseen läppärunkoja+hestec?
                              Vaikutus? Läppiksien sopiva koko/pituus? 40mm/130mm?
                              Tai joku muu säädettävä ruisku missä saa ilmamäärämittarin heittää jordaniaan.

                              Itselle teen megaruutan
                              - 2006 Mustang cabriolet
                              - Sleekcraft Enforcer 28'

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎